Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door taigitu » 01 jul 2018, 19:44

Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

21 april 2017

Vanaf het moment dat baby’s drie maanden oud zijn, zien ze het verschil tussen huidskleuren.
Wie dacht dat de figuurlijke kleurenblindheid nog een tijdje stand houdt, heeft het mis.
Uit twee recente onderzoeken blijkt dat baby’s al vanaf hun zesde levensmaand de voorkeur geven aan mensen van hun eigen etnische achtergrond.

Het is gangbaar om te denken dat raciale vooroordelen zich ongeveer vanaf het tweede levensjaar vormen.
De verstandelijke ontwikkeling gaat bij peuters en kleuters heel snel, daarom delen ze de wereld op in vereenvoudigde categorieën.
Hierbij kunnen vooroordelen makkelijk ontstaan, bijvoorbeeld dat mensen met dezelfde huidskleur ook op andere dimensies gelijkwaardig zijn.



Sunny Bergman wil weten waarom veel witte mensen zich verongelijkt voelen als het over racisme en witte privileges gaat. Vooralsnog worden in het racismedebat de problemen gemakshalve neergelegd bij immigranten. Omdat ze niet goed zouden integreren, of bij lager opgeleide proteststemmers omdat zij er racistische denkbeelden op nahouden. Maar wat kleurt de blik van witte hoger opgeleiden, van de 'elite', die het morele gelijk aan hun zijde denken te hebben en menen dat kleur er niet toe doet? Slagen zij erin om hun kinderen 'kleurenblind' op te voeden? Bergman neemt de proef op de som. In het 'black doll/white doll'-experiment wordt gekeken naar de keuzes die kleuters maken tussen zwart en wit. De jonge deelnemertjes, nog niet getraind in het geven van sociaal wenselijke antwoorden, blijken ongeacht hun eigen kleur dezelfde keuzes te maken en stellen de witte pop stelselmatig boven de zwarte pop. Welke rol spelen onze westerse cultuur en beschavingsnormen in deze uitkomst?

Een goede illustratie van dergelijke raciale vooroordelen toonde Sunny Bergman in haar documentaire Wit is ook een kleur.
Ze voert het zogenoemde poppenexperiment uit bij kinderen tussen de 4 en 7 jaar.
De kinderen moeten bij vragen als “Wie is het slimste?” kiezen tussen een witte en zwarte pop.

Hierbij blijken kinderen ongeacht hun eigen kleur de witte pop stelselmatig boven de zwarte pop te plaatsen.
Een jongetje legt al wijzend naar de donkere pop uit: “Dit is bijvoorbeeld een indiaan. Een donker blut mens, is een beetje dom.
Hij weet eigenlijk niet wat de mensen willen en zo.” Dan pakt hij de witte pop en ligt verder toe: “Dit is een Amerikaan en die weet alles.”

Na zes maanden al bevooroordeeld

Twee recente onderzoeken naar vooroordelen bij baby’s, geleid door Kang Lee, professor aan de Universiteit van Toronto, bevestigen het
door Bergman geschetste beeld. Uit het eerste onderzoek, bij 193 Chinese baby’s tussen de drie en negen maanden, blijkt dat baby’s vanaf
zes maanden oud gezichten van mensen met dezelfde etnische achtergrond associëren met blije muziek en met een andere achtergrond
met droevige muziek. Uit het tweede onderzoek concluderen de wetenschappers dat baby’s tussen de zes en negen maanden meer geneigd
zijn te leren van een volwassene met dezelfde huidskleur.

Volgens de onderzoekers werpen hun bevindingen nieuw licht op de oorzaak van raciale vooroordelen. Naiqi Xiao, betrokken bij beide studies,
legt uit: “Als we bedenken waarom iemand racistisch is, denken we vaak aan een mogelijke negatieve ervaring die hij of zij met iemand
van een andere afkomst heeft gehad. Maar deze bevindingen suggereren dat raciale vooringenomenheid ontstaat zonder enige ervaring
met individuen van een andere achtergrond.”

Gebrek aan contacten

Professor Lee trekt deze uitleg nog wat verder en meent dat het ook goed mogelijk is dat de vooroordelen juist ontstaan door een gebrek
aan verschillende contacten op jonge leeftijd. De participanten aan zijn onderzoek hadden nauwelijks tot geen contact gehad met mensen
met een andere etniciteit. Volgens Lee kan het vroeg in contact brengen van kinderen met mensen van verschillende achtergronden mogelijk
voorkomen dat iemand zich later racistisch gaat gedragen.

Judi Mesman, die als eerste in Nederland wetenschappelijk onderzoek doet naar vooroordelen bij jonge kinderen, meent ook dat dit kan helpen.
Volgens haar is het cruciaal dat het contact tussen bevolkingsgroepen onder goede omstandigheden plaatsvindt. “Kinderen wier ouders vrienden
hebben met een andere huidskleur, hebben minder negatieve meningen over zo’n groep. De boodschap die kinderen meekrijgen is dan:
mensen met een andere huidskleur kunnen ook bij mij horen.”

Racistische kunstmatige intelligentie

Wereldwijd wordt er niet alleen gediscrimineerd op huidskleur, maar ook op onder andere religie, geslacht en seksuele geaardheid.
Het is nu zelfs zover dat we onze kunstmatige intelligentie hebben aangeleerd racistisch te zijn. Google op ‘baby’ in afbeeldingen
en er zullen bijna alleen maar blanke zuigelingen in het zoekresultaat verschijnen.

Uit een vorige week gepubliceerd onderzoek blijkt ook dat computers seksistisch stereotyperen. Net als mensen maakt kunstmatige intelligentie
gebruik van stereotyperingen. Een dokter wordt bijvoorbeeld sneller met een man geassocieerd en verpleger met een vrouw.

Veel software, zoals Google’s Interface en Apple’s Siri, maakt gebruik van machine learning algorithm.
Hierbij ‘leert’ de computer van voorbeelden, zonder expliciet geprogrammeerd te worden.
Het is dan dus niet mogelijk het programma bepaalde dingen – zoals kwalijke vooroordelen – niet over te laten nemen.

Volgens Emiel van Miltenburg, PhD aan de VU, is het een goed begin om de dataset te balanceren met beelden uit andere landen
dan de Verenigde Staten. Nou kunnen we ons richten op het gebalanceerd opvoeden van kunstmatige intelligentie, uiteindelijk
hebben computers geen goed of slecht karakter. Ze nemen onze vooroordelen gewoon over, dus het is een stuk essentiëler daarmee te beginnen.


Computers zijn meer bevooroordeeld (en dus menselijker) dan je denkt

30 augustus 2016

Impliciete vooroordelen maken onderdeel uit van taal. Zo associëren we met bloemen sneller positieve woorden en hebben we met insecten
negatievere associaties. Vrij onschuldige voorbeelden. Maar het kan ook een verderfelijk effect hebben, zo bleek onder andere uit onderzoek
naar discriminatie op de arbeidsmarkt. Een Jamal werd minder snel aangenomen dan een Greg.

Uit recent onderzoek aan de Princeton University is gebleken dat computers deze menselijke vooroordelen overnemen wanneer zij
een menselijke taal ‘leren’. De onderzoekers lieten zien dat een computer precies dezelfde woordassociaties maakt als mensen.
Bijvoorbeeld mannennamen die sterker geassocieerd werden met ‘management’ en ‘salaris’ en vrouwennamen meer met ‘thuis’ en ‘familie’.

De auteurs deden onderzoek naar machine learning algorithm, waarbij de computer ‘leert’ van voorbeelden, zonder expliciet geprogrammeerd te worden.
Veel software, zoals Google’s Interface en Apple’s Siri, maken gebruik van dit soort computerprogramma’s. Bij het onderzoek leerde de
computerprogramma’s de taal van bijna een triljoen niet specifiek geselecteerde Engelse teksten van het internet.
In tegenstelling tot door mensen geprogrammeerde software, is het niet mogelijk het programma bepaalde dingen
– zoals kwalijke vooroordelen – niet over te laten nemen.

Omdat algoritmes in toenemende mate een rol spelen in het maken van beslissingen op het gebied van onder meer de gezondheidszorg,
het strafrecht en overheidsbeleid is het volgens de onderzoekers van belang dat de gebruikers bewust zijn van de vooroordelen die meespelen.
Eerder dit jaar werd er door ProPublica een verhaal gepubliceerd dat demonstreerde hoe racistische vooroordelen een rol speelde bij software
die potentiële criminelen moest opsporen.

In theorie zou het mogelijk zijn de algoritmes te trainen op basis van voordeelvrije teksten, maar als het al mogelijk zou zijn hier genoeg v
an te produceren, zouden we in zekere zin de algoritmes misleiden. Of zoals in het onderzoek wordt gesteld: ‘eliminating bias is eliminating information’.
De oplossing om vooroordelen geen rol te laten spelen bij het maken van beslissingen moet volgens de onderzoekers eerder gezocht worden in
de algoritmische verantwoording. Mensen kunnen leren dat vooroordelen slecht zijn en die van de computersoftware doorzien.

https://www.hpdetijd.nl/2017-04-21/raci ... roordelen/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door Susan » 01 jul 2018, 21:05

Eerder in een ander bericht wat over dit zelfde onderwerp gaat had ik onder andere
het volgende gelezen over een poppen expiriment:

CITAAT:

Het poppenexperiment werd in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw al bedacht en uitgevoerd door het het Afro-Amerikaanse psychologenechtpaar Kenneth en Mamie Clark. Zij wilden weten hoe zwarte kinderen aankeken tegen etnische verschillen. In die jaren waren de scholen in de Verenigde Staten nog grotendeels gesegregeerd. De kinderen kregen de keus tussen een witte en een bruine babypop. Welke leek het meest op henzelf? Met welke wilden ze spelen? Welke vonden ze mooi, en welke lelijk? Veruit de meeste kinderen hadden meer positieve gevoelens voor de witte pop dan voor de pop met hun eigen kleur. De Clarks traden later als experts op in verschillende zaken voor de Supreme Court over segregatie op scholen. Het Amerikaanse Hooggerechtshof deed uiteindelijk de uitspraak dat het scheiden van de kinderen op school leidde tot een 'gevoel van inferioriteit' veroorzaakte bij de zwarte kinderen en daarom ongrondwettelijk was. Kenneth en Mamie Clark groeiden uit tot belangrijke boegbeelden van de Amerikaanse Civil Rights Movement.

https://www.trouw.nl/samenleving/hoe-vo ... op-~ad48ab

Hier staat nog meer over Wit is ook een Kleur van Sunny Bergman :
viewtopic.php?f=66&t=16202
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door taigitu » 01 jul 2018, 21:21

Ja, ik zie dat het al een keer op het forum staat.
Van mij mag deze topic wel weg.
Eventueel kan de video van 50 minuten overgezet worden naar jouw topic.
Voor mij geen probleem.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door Susan » 01 jul 2018, 22:22

taigitu schreef:
01 jul 2018, 21:21
Ja, ik zie dat het al een keer op het forum staat.
Van mij mag deze topic wel weg.
Eventueel kan de video van 50 minuten overgezet worden naar jouw topic.
Voor mij geen probleem.
Weg halen?
Welnee taigitu, waarom, waar het hier in dit topic
over gaat, past ook goed bij psychologie, toch?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door taigitu » 01 jul 2018, 23:31

Ik plaatste het omdat het o.a. de basis beschrijft van onderscheid van huidskleur
en de daar aan gelinkte oordelen zo vroeg al bij kinderen. In de video komt duidelijk
naar voren dat we allemaal in minder of meerdere voorgeprogrammeerd zijn.
Het is interessant om te zien hoe de kinderen reageren op een zwarte en witte pop
en hun oordeel welke kleur 'beter' of 'stout' is dan de andere kleur.
Je kan moeilijk bij kleine kinderen van het concept racisme spreken.
Ik denk dan we nooit 100% los komen van het beoordelen van de ander en daar een
een soort van negatief oordeel/plaatje aan plakken.


Wat ik wel apart vind dat er wordt geschreven: Uit twee recente onderzoeken blijkt dat baby’s
al vanaf hun zesde levensmaand de voorkeur geven aan mensen van hun eigen etnische achtergrond.

Zou dat komen doordat het contact met de 'andere kleur' beperkt of niet aanwezig is?
Of ........?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door Susan » 02 jul 2018, 17:32

taigitu schreef:
01 jul 2018, 23:31
Wat ik wel apart vind dat er wordt geschreven: Uit twee recente onderzoeken blijkt dat baby’s
al vanaf hun zesde levensmaand de voorkeur geven aan mensen van hun eigen etnische achtergrond.

Zou dat komen doordat het contact met de 'andere kleur' beperkt of niet aanwezig is?
Of ........?
Ik reageer nu alleen even kort op het laatste stukje ,door te weinig tijd,
maar die twee dingen die je noemde kunnen volgens mij inderdaad
veel uitmaken hoe die kleintjes op andere mensen en huidskleur reageren, doordat ze wel voelen
hoe hun ouders zijn ten opzichte van mensen die niet van eigen etnische achtergrond komen.
Voelen zij zich gewoon op hun gemak, of bijv ietwat ongemakkelijk.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door Determinist » 04 jul 2018, 09:02

taigitu schreef:
01 jul 2018, 23:31
Wat ik wel apart vind dat er wordt geschreven: Uit twee recente onderzoeken blijkt dat baby’s
al vanaf hun zesde levensmaand de voorkeur geven aan mensen van hun eigen etnische achtergrond.

Zou dat komen doordat het contact met de 'andere kleur' beperkt of niet aanwezig is?
Of ........?
Dit is een biologisch principe, al lang verklaard vanuit evolutionaire psychologie.

Mensen zijn sociale groepsdieren. En deze hebben evolutionair 1 belangrijk ding gemeen: herkennen van in-group en out-group.
Het heeft niets met racisme te maken, wat een sociale constructie is. Het heeft een biologische evolutionaire oorsprong.

Dit fenomeen komt bij alle diersoorten voor die in sociale groepen leven.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Raciale vooroordelen ontstaan vroeger dan werd gedacht

Bericht door Tammy » 04 jul 2018, 09:25

Determinist :post:
Dat denk ik ook.
Ook vind ik dat men tegenwoordig alles wilt onderzoeken wat maar naar een spoortje racisme riekt.
Mevrouw Sunny is net als Sylvana, overal zoekend met het vergrootglas.
En de witte mens heeft het allemaal gedaan volgens deze Sunny, zij is zo gefocust op kleur zoals haar vriendin Sylvana ook.
De uitleg van Determinist is in mijn ogen de enige goede verklaring.


Stukje uit een artikel over die documentaire :
Een documentaire die verbaast. En ook irriteert. Want Sunny trekt hier en daar grote, wilde conclusies. Zoals: "Uiteindelijk is racisme een probleem van wítte mensen". Alsof niet in ieder mens, met welke kleur en afkomst dan ook, vooroordelen schuilen.

Ook gaat ze erg kort door de bocht wanneer ze met een portret van Michiel de Ruyter rondloopt - tussen militairen - in de hoop dat iedereen 'slavendrijver, slavendrijver' zal roepen. En het simpelweg weghonen van Nederlandse politici die de westerse cultuur de beste vinden? Mwah.

Vreselijke type vrouwen vind ik dit.
1 Focus hebben ze , je moet er juist veel meer van hebben.
Dan pas maak je goede documentaires.
Mensen die zich zo gedragen tussen militairen en zeggen dat alleen "witte" mensen voor racisme verantwoordelijk zijn kan ik echt niet serieus nemen.

Gelukkig dat die vrouw nooit buiten aan mij een "witte" vraag heeft gesteld met haar drammerige gedrag.
Ze zou in no time op de maan zitten.
Ik heb niks tegen onderzoeken naar racisme, is juist goed.
Maar dit soort typetjes hebben een tunnelvisie waar je akelig van word.

https://www.trouw.nl/home/documentaire- ... ~ab72ef58/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie