Je bent niet onderworpen aan je emoties, je brein creëert ze.

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Je bent niet onderworpen aan je emoties, je brein creëert ze.

Bericht door taigitu » 18 jul 2018, 11:09

Kan je naar iemands gezicht kijken en weten wat ze voelen?
Ervaart iedereen geluk, verdriet en angst op dezelfde manier?
Wat zijn emoties eigenlijk? De laatste 25 jaar heeft professor Lisa Feldman Barrett gelaatsuitdrukkingen in kaart gebracht,
breinen gescand en honderden fysiologische studies geanalyseerd om te verstaan wat emoties echt zijn.
Zij deelt de resultaten van haar uitvoerig onderzoek -- en legt uit dat we wel eens meer controle over onze emoties zouden
kunnen hebben dan we denken.



Nederlands ondertiteld.


Lisa Feldman Barrett, PhD is a University Distinguished Professor of Psychology at Northeastern University, with positions
in psychiatry and radiology at Massachusetts General Hospital and Harvard Medical School.

Why you should listen

Twenty-five years ago, Lisa Feldman Barrett ran a series of psychology experiments whose conclusions seemed to defy common sense.
It turned out common sense was wrong, and has been for 2,000 years.
The result is a radical, new theory of how the brain creates emotions and a novel view of human nature.

Dr. Barrett is now a University Distinguished Professor of Psychology and Director of the Interdisciplinary Affective Science Laboratory (IASLab)
at Northeastern University, with research appointments in the departments of psychiatry and radiology at Massachusetts General Hospital and
Harvard Medical School. She has published more than 200 peer-reviewed research papers in top scientific journals on emotion, psychology,
and neuroscience. She educates the public about science with her articles for the New York Times and other media outlets.
Her research teams span the globe, studying people in the West, the East and remote parts of Africa.

Afbeelding

Ik kan me in deze lezing goed vinden.
Ik zie de hersenen als een vertaalcentrum die de signalen die het ontvangt, veel van o.a.
het buikbrein, en die probeert te vertalen naar eerdere gebeurtenissen, emoties ed.
Als die klik met het verleden wordt gemaakt hoeft niet noodzakelijkerwijs dezelfde
emotie ervaren te worden als we ons kunnen realiseren dat het een oude emotie is.
Het is alleen het kader waarin die oude emotie in gevangen zit en het brein aan
refereert, omdat hij zocht naar iets in het verleden, om een actueel signaal dat is ontvangen te vertalen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Je bent niet onderworpen aan je emoties, je brein creëert ze.

Bericht door Gast1 » 18 jul 2018, 13:16

Oké, interessant taigitu.
Ik duik er op een later tijdstip in.

Plaats reactie