Met alle liefde

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Met alle liefde

Bericht door taigitu » 29 apr 2012, 13:22

In korte teksten, voor elke dag één, worden we op een positieve manier aangemoedigd onze innerlijke wereld te bekijken. Dit kan verhelderend werken omdat wij onze buitenwereld beoordelen/beleven vanuit onze innerlijke beleving.
Soms komt een tekst precies op een moment en het je iets aanreikt waardoor je los komt uit een bepaald denkpatroon of dat je verder kan in een bepaalde situatie. Er wordt vaak gezegd dat is 'toeval', maar Jung noemde het synchroniteit.
Zelf ervaar ik, op verschillende vlakken en op verschillende manieren, deze momenten van synchroniteit. Voor mij is het inderdaad een natuurlijke wetmatigheid waarop ik regelmatig vertrouw.
Omschrijving:
'Met alle liefde', een boek van Daphe Rose Kingsma:
'Met alle liefde' is een verzameling meditaties over de magische kracht van de liefde - niet alleen de liefde voor een partner, maar ook die voor de mensen en de wereld om ons heen. Liefde, in welke vorm dan ook, is immers een van de belangrijkste drijfveren van het leven. Liefde geeft kracht en inspiratie, maakt dat we ons goed voelen en dat we geluk uitstralen.
Bij iedere dag van het jaar schrijft Kingsma een overpeinzing over de liefde in al haar verschijningsvormen. Hoe kunnen we de liefde in ons leven vinden en behouden? In wat voor opzicht verandert zijn ons? Wat eist zij van ons en wat krijgen we ervoor terug?
Laatst gewijzigd door taigitu op 29 apr 2012, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 29 apr 2012, 13:24

De moeite waard

Jezelf leren kennen is de enige persoonlijke onderneming die de moeite waard is.
Als je jezelf niet doorgrondt, zul je je hele bestaan beleven als was je een ander;
nooit zul je die dingen te pakken krijgen die jouw hart verwarmen en jouw ziel
vervullen. De liefde die aan jouw hart warmte schenkt, loop je mis; de dingen die
je met jouw gaven zou kunnen bereiken, blijven in de lucht hangen.

Zelfkennis is de rots waarop je je leven kunt bouwen.
Stel eerst de meest eenvoudige vraag: Wat wil ik, wat voel ik, op dit moment?
Gaandeweg kom je zo bij alle vragen en overwegingen die tezamen uiteindelijk
een beeld zullen opleveren van heel je complexe innerlijk. Ken jezelf.
Alleen jij bent in staat jij te zijn. Alleen jij bent in staat nauwgezet en
gewetensvol te ontdekken wie je bent.
Alleen jij kan dat heel speciale bestaan van jou léven.

Daphne Rose Kingsma
Laatst gewijzigd door taigitu op 29 apr 2012, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 29 apr 2012, 14:46

De gave van het echte zien

Perceptie, het vermogen om een ander mens werkelijk te zien, is een zeldzame
gave. Niet iedereen beschikt erover en wie de gave wel heeft, kan er vaak niet
optimaal gebruik van maken omdat eigen emotionele problemen het zicht
vertroebelen.
Als je bang bent, kun je niet waarnemen; als je je eigen waarde in twijfel trekt,
kun je niet goed zien; als je nog steeds probeert uit te vissen wat je later,
wanneer je volwassen bent, wilt worden, dan wordt het nooit iets; als je nog bezig
bent je oude wonden te likken, is er geen plaats om een ander echt te zien staan.
Als je een ander mens echt wilt leren kennen en op hem wilt reageren, dan moet je
je eigen emotionele scherm zemen. Verwerk de zaken die je zicht belemmeren,
opdat je je gave om echt te zien kunt gebruiken.

Daphne Rose Kingsma
Laatst gewijzigd door taigitu op 29 apr 2012, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 29 apr 2012, 17:58

Ik ben onder de indruk Taigitu ... Prachtig wat je hier schrijft ...
Sta mij toe om mee te doen en een stukje te citeren uit mijn 408 pagina's tellende manuscript:

Prudentie:

Een woord dat inzicht en besef omvat en toch ook heel voorzichtig een wijs oordeel behelst.
Volledige rust. Het volledig vrij zijn van je 'geconditioneerde ik' : niet meer beoordelen, oordelen en veroordelen. Waarnemen zonder in te vullen.
Accepteren dat er mensen zijn die niet accepteren. Bewonderen zoals kleine kinderen een kleine slak bewonderen. Pure glimlachen schenken en niet willen schenken. Onbaatzuchtig liefde schenken en niet liefde willen schenken. Inzicht en besef hebben en niet willen hebben.
Niet willen maar 'zijn'. Beseffen dat je een piepklein onderdeeltje van het grote wonder zelf bent en dat je nooit zult sterven. Beseffen dat je ademt. Rust vinden en niet willen vinden. En een ander heel belangrijk punt wat je los zou kunnen laten is het hebben van een verwachting. Wanneer je eerst je best doet om geen verwachting te hebben en vervolgens ook daadwerkelijk geen verwachting meer hebt, gaat er een wereld voor je open. Het leest zich hierboven misschien een beetje vreemd en als je van je 'geconditioneerde ik' af zou willen en de stap wilt maken om het allemaal te begrijpen, dan dien je het in eerste instantie wel te willen om het bovengenoemde te bereiken.
Willen is inderdaad kunnen en als je dat kunt, dan gaat bijna alles als vanzelf. Dan wil je geen liefde meer schenken, maar dan doe je het gewoon en dan wil je het niet meer begrijpen, maar dan begrijp je het. Alles. Het gaat dan als vanzelf. Niets is zo mooi om te geven ... Je hebt de derde fase van verlichte staat bereikt: 'Prudentie'...

Aanschouw de pracht van de schepping en besef dat je er een onderdeel van bent, dat al dit moois je omringt:

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=MQiszdkO ... re=related[/youtube-2]

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 29 apr 2012, 18:32

1 Korinthiërs 13:

Al zou ik alle talen van mensen en van engelen spreken, maar geen liefde hebben, zou ik als een rinkelende bel of schallende cimbaal zijn.
En als ik de gave van profetie zou hebben, en alle mysteriën zou kennen, en alle kennis, en als ik al het geloof zou hebben, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde zou hebben, zou ik niets zijn.
En al zou ik alles wat ik heb aan de armen zou voeden, of ik zou mijn lichaam tot offer geven, maar de liefde niet zou hebben, heb ik niets bereikt.
Liefde heeft een lange adem, is minzaam; liefde is niet jaloers, liefde is niet ontzet of opgeblazen.
Liefde begaat geen schandelijke dingen, zoekt niet zichzelf, raakt niet geprovoceerd, en beraamt het kwade niet, verheugt zich niet in kwaad, maar verheugt zich in waarheid, verdraagt alles, gelooft alles en hoopt op alles, en draagt alles.
Liefde zal nooit vallen. Want profetieën zullen eindigen, tongen zullen zwijgen, en kennis zal eindigen.
Want we weten een klein beetje van veel, en we profeteren een weinig van veel.
Maar wanneer het volledige is gekomen zal wat gedeeltelijk is verdwijnen.
Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind en redeneerde ik als een kind. Maar ik had ook lief, zoals een kind alleen maar lief kan hebben en dat kind heb ik in mij weten te bewaren.
Als in een spiegel zien we nu een gelijkenis, dan van gezicht tot gezicht. Nu weet het gedeeltelijk, maar dan zal ik het weten zoals ik bekend sta.
Want deze drie dingen duren voort: geloof, hoop en liefde. Maar de grootste van deze is liefde.

De gekleurde zin heb ik veranderd, hieronder staat de oorspronkelijke versie:

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind en redeneerde ik als een kind. Maar toen ik een man werd, stopten deze kinderlijke dingen.

De gave van het echte zien, het is moeite waard:


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 29 apr 2012, 18:52

Pierre, ik hoop dat je niet de indruk hebt dat de teksten van mij zelf zijn.
Om die indruk weg te nemen heb ik onder de meditatieve teksten de naam van de auteur vermeld. Ere wie ere toekomt.
Zoals jouw tekst eveneens beschrijft is, dat we niet onze eigen emoties en de daaruit voortvloeiende gedachten als graadmeter moeten gebruiken in onze relatie met de buitenwereld. De video van o.a. de vlinder en de kolibrie is schitterend, en als men het oordelen en veroordelen over alles kan loslaten ondek je dat ook een 'strontvlieg' een prachtig creatie van de natuur is. Maar dat vergt oefening.
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: Met alle liefde

Bericht door aquarius » 29 apr 2012, 20:50

Op You tube tref je wel eens juweeltjes aan wat je tot nadenken zet ........
[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=yHYsUlzR ... re=related[/youtube-2]

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 29 apr 2012, 22:50

taigitu schreef:Pierre, ik hoop dat je niet de indruk hebt dat de teksten van mij zelf zijn.
Om die indruk weg te nemen heb ik onder de meditatieve teksten de naam van de auteur vermeld. Ere wie ere toekomt.
Zoals jouw tekst eveneens beschrijft is, dat we niet onze eigen emoties en de daaruit voortvloeiende gedachten als graadmeter moeten gebruiken in onze relatie met de buitenwereld. De video van o.a. de vlinder en de kolibrie is schitterend, en als men het oordelen en veroordelen over alles kan loslaten ondek je dat ook een 'strontvlieg' een prachtig creatie van de natuur is. Maar dat vergt oefening.
Afbeelding
Ik schreef:
Ik ben onder de indruk Taigitu ... Prachtig wat je hier schrijft ...
Beter was: Prachtig wat je hier neer gezet hebt. :wink:

En het is wis en waarachtig waar, je hoeft niet op zoek te gaan naar een kolibrie of orchidee; een mus of merel en een paarde- of boterbloem zijn minstens even mooi. Het is eenvoudig een kwestie van kijken en genieten. Dat geldt dus ook voor de vlieg en de spin:

Afbeelding

Afbeelding

@ aqua, dat filmpje ga ik nog bekijken. Ben benieuwd.

aquarius

Re: Met alle liefde

Bericht door aquarius » 30 apr 2012, 00:03

Zag jou filmpje en die herkende ik wel [jaja] Ok nog een juweeltje om op te slaan ;

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... OKseXu8FOs

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 30 apr 2012, 07:56

Prachtig aqua!! Geweldige beelden en ik geniet vooral van de 'trage' beelden, waarbij het lijkt alsof je door de ogen van een roofvogel kijkt.

Ik kijk er met bewondering 'en alle liefde' naar om het maar eens bij het topic te houden. Dat filmpje wat jij bedoelt heb ik een keer aangereikt gekregen van een heel goede digitale vriend.

Liefde is ...
Houden van, begrip voor iemand anders hebben, barmhartig en geduldig zijn, tolerant en verdraagzaam zijn, behulpzaam en vergevingsgezind zijn, vriendelijk en beleefd te zijn. Je gelijkwaardig opstellen tov iemand anders. Respect hebben. Onbaatzuchtigheid. Intens waarnemen. 'Zijn' ........ en delen.

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 30 apr 2012, 07:57

* edit*

Dubbel uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 30 apr 2012, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 30 apr 2012, 09:12

Voeding voor de geest

Woorden zijn voedsel.
Ze voeden het wezen van de wanhopigen en depressieven.
Ze roepen geluk op. Ze genereren liefde. Ze veranderen de aard van de
realiteit. Laat dus je woorden rijk en warm zijn. Onthul aan de mensen van
wie je houdt, en zelfs aan de vreemdeling in de nacht, de speciale gevoelens
die je voor hen koestert. Waar het om liefde gaat, is de wereld immer vol
hongerende zielen.
Daphne Rosse KingsmaAfbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 30 apr 2012, 19:09

Mooie woorden van Daphne Rosse Kingsma.

Nu iets van je zelf Taigitu? :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 30 apr 2012, 20:08

Gast1 schreef:Mooie woorden van Daphne Rosse Kingsma.

Nu iets van je zelf Taigitu? :wink:
Je bent een leukerd......
Er is me al verschillende keren gezegd dat ik moet gaan schrijven maar als ik
met een vel papier voor me zit ....... Het verhaal is aanwezig in mijn hoofd
maar als ik iets op papier zet druk ik blijkbaar tegelijk op mijn controleknop.
Dat ben ik tegelijk mijn criticaster en dat blokkeert de boel dan weer. Alleen
wat korte verhaaltjes lukken me.

Ik heb wel haiku's:

ik adem adem
zo verbonden met elkaar
delen wij onszelf

mijn verlangen smelt
trekt een spoor van berusting
Liefde heeft mij gevonden

mijn lief kind is boos
zwarte ogen klagen aan
ik los er in op

Maar wat heb jij geschreven waarvan je hier als eerste reactie uit heb geciteerd? Publiceer je?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Met alle liefde

Bericht door Susan » 30 apr 2012, 21:12

Prachtig taigitu, ook de andere stukjes die je hier al plaatste! Heel mooi hoor.
Wat er eigenlijk voor mij bovenal in naar voren komt, is dat ik meteen in deze
eerste teksten proefde dat het om onvoorwaardelijke liefde gaat....ten opzichte
van alles en iedereen in ons leven...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 30 apr 2012, 22:02

Susan schreef: Wat er eigenlijk voor mij bovenal in naar voren komt, is dat ik meteen in deze
eerste teksten proefde dat het om onvoorwaardelijke liefde gaat....ten opzichte
van alles en iedereen in ons leven...
Dat is inderdaad ook zo, zo voel ik het zelf ook.
En als je het zo kan ervaren ofwel 'naar binnen halen', ontstaat er een gevoel
van ruimte en vrijheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Met alle liefde

Bericht door Susan » 01 mei 2012, 07:22

taigitu schreef: Dat is inderdaad ook zo, zo voel ik het zelf ook.
En als je het zo kan ervaren ofwel 'naar binnen halen', ontstaat er een gevoel
van ruimte en vrijheid.
Kan even snel nu reageren:Ik begrijp wat je bedoeld,
het zit echter al binnen in ons allemaal,we hoeven het niet meer 'binnen'te halen,dit is zoals ik het zie. De ruimte en vrijheid hebben we ook al, alleen moeten we eerst werkelijk leren loslaten, oordelen,vooroordelen,veroordelen enz, ook wat we meegekregen hebben door conditionering.Pas dan kunnen we het ook echt toepassen om vanuit onvoorwaardelijke liefde leven.En het heerlijke gevoel wat dat geeft, is eigenlijk niet in woorden uit te drukken...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Met alle liefde

Bericht door Beatrix Kiddo » 01 mei 2012, 08:43

aquarius schreef:Op You tube tref je wel eens juweeltjes aan wat je tot nadenken zet ........
http://www.youtube.com/watch?v=yHYsUlzR ... re=related
Ja, bij de titel heb ik al gedachten.
Bij de eerste minuut denk ik: leuk verhaal, maar waarom zou ik je geloven?
En daarna beschrijft iemand het atoom als een miniatuur-zonnestelsel; een idee dat een eeuw oud is en intussen weten we dat het een stukje ingewikkelder ligt.
En omdat er een kracht bestaat die dat mini-zonnestelseltje bijelkaar houdt *moeten* we volgens het filmpje aannemen dat er een bewuste intelligentie achter zit. Nou nee meneer, ik moet helemaal niks.

Vertel eens waarom dit filmpje een juweeltje is?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Met alle liefde

Bericht door Beatrix Kiddo » 01 mei 2012, 09:27

Beatrix Kiddo schreef:En daarna beschrijft iemand het atoom als een miniatuur-zonnestelsel; een idee dat een eeuw oud is en intussen weten we dat het een stukje ingewikkelder ligt.
Oh wacht, dat was een citaat van Max Planck. Maar de vraag blijft waarom dat verouderde idee in een modern filmpje gebruikt wordt.

Maar goed, het idee van het filmpje is dat liefde beter is dan angst. Klopt helemaal wat mij betreft, maar waarom dat in vredesnaam voorafgegaan moet worden door een 25 minuten durende verkrachting van de wetenschap is me een raadsel...
Een juweeltje? Misschien als je van verkrachting houdt, maar zo zit ik gelukkig niet in elkaar.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 01 mei 2012, 09:46

Susan schreef:
taigitu schreef: Dat is inderdaad ook zo, zo voel ik het zelf ook.
En als je het zo kan ervaren ofwel 'naar binnen halen', ontstaat er een gevoel
van ruimte en vrijheid.
Kan even snel nu reageren:Ik begrijp wat je bedoeld,
het zit echter al binnen in ons allemaal,we hoeven het niet meer 'binnen'te halen,dit is zoals ik het zie. De ruimte en vrijheid hebben we ook al, alleen moeten we eerst werkelijk leren loslaten, oordelen,vooroordelen,veroordelen enz, ook wat we meegekregen hebben door conditionering.Pas dan kunnen we het ook echt toepassen om vanuit onvoorwaardelijke liefde leven.En het heerlijke gevoel wat dat geeft, is eigenlijk niet in woorden uit te drukken...
We hebben inderdaad alles al in ons.
Daarom zette ik 'naar binnen halen' tussen aanhalingstekens. We kunnen
bij de teksten van een ander getriggerd worden waardoor we inzicht
krijgen hoe we anders met iets om kunnen gaan, of hoe iets wezenlijk is.
Vanuit dat inzicht mogen we ervaren hoe dat voelt. Simpel gezegd worden
we geraakt in ons innerlijk, aan dat wat we wezenlijk zijn.... Liefde.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie