Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door univers » 12 dec 2014, 10:16

Door massa’s gegevens van de Europese röntgensatelliet XMM-Newton door te worstelen, hebben wetenschappers van de Universiteit Leiden en de École polytechnique fédérale de Lausanne (Zwitserland) een signaal opgespoord dat afkomstig kan zijn van donkere materie. Geschat wordt dat minstens tachtig procent van alle materie in het heelal uit donkere materie bestaat. De mysterieuze substantie is niet waarneembaar met telescopen, en heeft haar bestaan tot nu toe alleen verraden door de aantrekkingskracht die zij op gewone materie en op licht uitoefent. De wetenschappers uit Leiden en Lausanne hebben nu de röntgenstraling geanalyseerd die afkomstig is van het Andromedastelsel en de Perseuscluster – een grote samenscholing van sterrenstelsels. Nadat alle straling die kon worden teruggevoerd tot bekende deeltjes en atomen was geschrapt, bleef er een klein, zwak restant over. Volgens de onderzoekers komt de verdeling van dat zwakke röntgensignaal over de sterrenstelsels precies overeen met de verwachte verdeling van de donkere materie. Dat wil zeggen: de meeste reststraling komt uit het centrum van de stelsels, de minste van de randen. Toen vervolgens naar röntgengegevens van onze eigen Melkweg werd gekeken, werd dezelfde verdeling geconstateerd. Volgens de wetenschappers vertoont de röntgenstraling de signatuur van het verval van ‘steriele neutrino’s’. Deze (tot nu toe) hypothetische, lichte deeltjes gaan nog minder interacties aan met normale materie dan de drie reeds bekende soorten neutrino’s. Overigens hebben resultaten van de Europese satelliet Planck onlangs laten zien dat donkere materie waarschijnlijk stabiel is. Dat zou het bestaan van een vierde, instabiele soort neutrino’s juist uitsluiten. (EE)

Afbeelding

Een massieve cluster van geelachtig sterrenstelsels, schijnbaar gevangen in een rode en blauwe spinnenweb van akelig vervormd achtergrond sterrenstelsels, zorgt voor een fascinerend beeld van de nieuwe Advanced Camera for Surveys aan boord van NASA's Hubble Space Telescope.

Read more at: http://phys.org/news/2014-12-dark.html#jCp

http://phys.org/news/2014-12-dark.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 12 dec 2014, 16:03

Ik wou niet happen maar ik moet toch... :mrgreen:
Overigens hebben resultaten van de Europese satelliet Planck onlangs laten zien dat donkere materie waarschijnlijk stabiel is. Dat zou het bestaan van een vierde, instabiele soort neutrino’s juist uitsluiten.
Dit is kolder! Het moet een conclusie van de auteur zijn, want ik geloof niet dat een wetenschapper zo'n verkeerde conclusie zou trekken.

Of die donkere materie waar ze naar zoeken nu stabiel is of niet heeft niets, maar dan ook niets, te maken met de mogelijkheid of instabiele neutrino's bestaan! Als donkere materie gedefiniëerd wordt, blijft er nog zat ander spul over hoor. Ongekend.

Aarggghhh..... [doh]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door univers » 12 dec 2014, 16:10

Je moet sommige wetenschappers ook laten lullen, en niet alles aannemen wat ze beweren.
Over een paar maanden spreken ze het weer tegen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 12 dec 2014, 16:19

Inderdaad, ze hebben een PLANCK voor hun kop! :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Tet » 12 dec 2014, 17:39

Vitharr schreef:Dit is kolder! Het moet een conclusie van de auteur zijn, want ik geloof niet dat een wetenschapper zo'n verkeerde conclusie zou trekken.

Of die donkere materie waar ze naar zoeken nu stabiel is of niet heeft niets, maar dan ook niets, te maken met de mogelijkheid of instabiele neutrino's bestaan! Als donkere materie gedefiniëerd wordt, blijft er nog zat ander spul over hoor. Ongekend.

Aarggghhh..... [doh]
Vitharr, misschien moet je deze reactie plaatsen bij de ‘reactiemogelijkheid’ van het oorspronkelijke artikel:

http://www.allesoversterrenkunde.nl/#!/ ... etecteerd/

Ben wel benieuwd hoe de auteur hierop reageert. [doh]
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 12 dec 2014, 18:56

Tet schreef:
Vitharr schreef:Dit is kolder! Het moet een conclusie van de auteur zijn, want ik geloof niet dat een wetenschapper zo'n verkeerde conclusie zou trekken.

Of die donkere materie waar ze naar zoeken nu stabiel is of niet heeft niets, maar dan ook niets, te maken met de mogelijkheid of instabiele neutrino's bestaan! Als donkere materie gedefiniëerd wordt, blijft er nog zat ander spul over hoor. Ongekend.

Aarggghhh..... [doh]
Vitharr, misschien moet je deze reactie plaatsen bij de ‘reactiemogelijkheid’ van het oorspronkelijke artikel:

http://www.allesoversterrenkunde.nl/#!/ ... etecteerd/

Ben wel benieuwd hoe de auteur hierop reageert. [doh]
Ik heb het geprobeerd Tet, maar plaatsen lukt helaas niet. Morgenochtend probeer ik het nog een keer. [jaja]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 13 dec 2014, 06:22

Sorry Tet, ik krijg mijn reactie niet geplaatst. Ik blijf een blauw draaiend cirkeltje zien. :?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Tet » 13 dec 2014, 10:50

Dat is jammer dan Vitharr, was wel benieuwd hoe de reactie was geweest van de auteur.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 19 dec 2014, 13:42

Tet schreef:Dat is jammer dan Vitharr, was wel benieuwd hoe de reactie was geweest van de auteur.
Dwars als ik ben heb ik niet opgegeven en de eigenaar van de site gemaild. Die heeft het doorgegeven aan de auteur en het verheugd me u te kunnen mededelen dat het artikel is aangepast. :wink:

Het in het OT gequote artikel is dus nu niet correct meer. Een repost voor actualisering zou gewaardeerd worden zodat we deze glorieuze victorie digitaal kunnen vereeuwigen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Tet » 19 dec 2014, 13:56

En dat is de kracht van de Vitharriaanse denktank.

Geweldig actie Vitharr. :grin:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 19 dec 2014, 13:58

Tet schreef:En dat is de kracht van de Vitharriaanse denktank.

Geweldig actie Vitharr. :grin:
En jij bedankt voor de motivatie Tet. :hands:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door univers » 19 dec 2014, 14:50

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door univers » 10 feb 2015, 19:24

Ook in de binnendelen van het Melkwegstelsel, binnen de omloopbaan van de zon, komen grote hoeveelheden donkere materie voor. Dat blijkt uit een zorgvuldige analyse, uitgevoerd door drie Europese natuurkundigen (onder wie Gianfranco Bertone van de Universiteit van Amsterdam) en vandaag gepubliceerd in Nature Physics. De aanwezigheid van donkere materie in sterrenstelsels blijkt uit metingen aan de rotatiesnelheden van sterren en gaswolken in die stelsels - die zijn te hoog om volledig verklaard te kunnen worden door de zwaartekracht van alle zichtbare materie. Dergelijke metingen zijn in ons eigen Melkwegstelsel - en zeker in de binnendelen - echter moeilijk uitvoerbaar, doordat we er zelf middenin zitten. De natuurkundigen hebben nu een kleine drieduizend afzonderlijke snelheidsmetingen aan sterren, gaswolken en nevels geanalyseerd, en daaruit nauwkeurig de rotatiekromme van het Melkwegstelsel afgeleid: de manier waarop de rotatiesnelheid varieert met de afstand tot de kern. Door dat resultaat te vergelijken met de best beschikbare modellen voor de verdeling van gewone (zogeheten baryonische) materie in het Melkwegstelsel kon het bestaan van grote hoeveelheden donkere materie eenduidig worden aangetoond. (GS)

http://www.nature.com/nphys/journal/vao ... s3237.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mogelijk signaal van donkere materie gedetecteerd

Bericht door Vitharr » 11 feb 2015, 10:25

:evil:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie