‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door univers » 20 feb 2015, 10:12

Waarnemingen met de röntgensatellieten NuSTAR (VS) en XMM-Newton (Europa) laten zien dat superzware zwarte gaten een hevige deeltjeswind produceren die alle kanten op gaat. Uit het onderzoek blijkt dat de wind aanzienlijk bijdraagt aan het massaverlies van het sterrenstelsel waar zo’n zwart gat deel van uitmaakt (Science, 20 februari).

Astronomen hebben NuSTAR en XMM-Newton in 2013 en 2014 verschillende malen gericht op de quasar PDS 456, de heldere kern van een sterrenstelsel op twee miljard lichtjaar van de aarde. Beide satellieten nemen de intense straling waar die afkomstig is van deeltjes die met ongeveer een derde van de lichtsnelheid uit die kern worden weggeblazen.

Bij eerdere waarnemingen met XMM-Newton was al vastgesteld dat het zwarte gat dat in die kern schuilgaat deeltjes onze kant op blaast. Metingen van NuSTAR hebben nu laten zien dat de deeltjeswind in feite alle kanten op ‘waait’ en niet min of meer gebundeld is. Alles bij elkaar wordt daarbij een hoeveelheid energie afgevoerd die groter is dan die van een biljoen zonnen.

Daarmee is het al bestaande vermoeden bevestigd dat de deeltjeswinden van superzware zwarte gaten in staat zijn om groter hoeveelheden gas uit het omringende sterrenstelsel weg te blazen. Uiteindelijk resulteert dat erin dat de vorming van nieuwe sterren in zo’n stelsel stil komt te vallen. (EE)

Afbeelding

Superzware zwarte gaten in de kernen van sterrenstelsels blast straling en ultra-snelle winden naar buiten, zoals geïllustreerd in de conceptie van deze kunstenaar. Image credit: NASA / JPL-Caltech

Afbeelding

Winds
Hoe Black Hole Winds BlowAntwoord blaast in de Black Hole Wind
Dit perceel van gegevens uit twee ruimtetelescopen, NASA's Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuStar) en van het European Space Agency (ESA) XMM-Newton bepaalt voor het eerst in de vorm van ultra-snelle winden van superzware zwarte gaten, of quasars. Image credit: NASA / JPL-Caltech / Keele Univ

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4486
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door Vitharr » 21 feb 2015, 18:00

Zo, dus de wind van zwarte gaten waait alle kanten op. Maar hoe zit het dan met die van bruine? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door univers » 21 feb 2015, 18:19

Gaat naar het noorden. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

realdreamers

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door realdreamers » 21 feb 2015, 18:40

Maar zo vraag ik mij dan maar af, als zwarte gaten niet eens bestaan dan is dit dus allemaal op drijfzand gebaseerd en heeft dus eigenlijk geen enkele basis in deze
realiteit.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door Vitharr » 22 feb 2015, 17:10

realdreamers schreef:Maar zo vraag ik mij dan maar af, als zwarte gaten niet eens bestaan dan is dit dus allemaal op drijfzand gebaseerd en heeft dus eigenlijk geen enkele basis in deze
realiteit.
Mooi he? :grin:

Maar zoals ik ergens anders schreef zijn er andere verklaringen voor wat de wetenschap 'zwarte gaten' noemt die nagenoeg dezelfde effecten zouden veroorzaken maar een totaal ander verschijnsel zouden betreffen. In sommige alternatieven zie ik wel wat. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

realdreamers

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door realdreamers » 22 feb 2015, 17:17

Vitharr schreef:
Maar zoals ik ergens anders schreef zijn er andere verklaringen voor wat de wetenschap 'zwarte gaten' noemt die nagenoeg dezelfde effecten zouden veroorzaken maar een totaal ander verschijnsel zouden betreffen. In sommige alternatieven zie ik wel wat. :wink:

Ja, soms noemen ze een zwart gat, waar geen materie te zien is. Ik vind het hele gedoe over zwarte gaten extreem vermakelijk om te zien.
Dat heet geloof ik "De Kleren van de Keizer". ;)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door Vitharr » 22 feb 2015, 17:21

realdreamers schreef:
Vitharr schreef:
Maar zoals ik ergens anders schreef zijn er andere verklaringen voor wat de wetenschap 'zwarte gaten' noemt die nagenoeg dezelfde effecten zouden veroorzaken maar een totaal ander verschijnsel zouden betreffen. In sommige alternatieven zie ik wel wat. :wink:

Ja, soms noemen ze een zwart gat, waar geen materie te zien is. Ik vind het hele gedoe over zwarte gaten extreem vermakelijk om te zien.
Dat heet geloof ik de Kleren van de Keizer. ;)
:mrgreen: Eigenlijk wel ja.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door Vitharr » 22 feb 2015, 17:22

Voor de geïnteresseerde, de naam van de wetenschapper die met een visie op zwarte gaten komt waar ik wel wat in zie is Erik Verlinde. De lezing zelf kan ik niet meer terugvinden, maar dit is het verslag:

http://www.sterrenwachtphoenix.nl/phoen ... linde.html

Google zou de rest wel moeten kunnen vinden denk ik.
Morgen is vandaag ook gisteren....

realdreamers

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door realdreamers » 22 feb 2015, 17:44

Vitharr schreef:Voor de geïnteresseerde, de naam van de wetenschapper die met een visie op zwarte gaten komt waar ik wel wat in zie is Erik Verlinde. De lezing zelf kan ik niet meer terugvinden, maar dit is het verslag:

http://www.sterrenwachtphoenix.nl/phoen ... linde.html

Google zou de rest wel moeten kunnen vinden denk ik.

Nu moet ik wel ;)

Vooral het begin is extreem vermakelijk.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door Vitharr » 22 feb 2015, 18:01

Het zijn beiden verschillende zijden van dezelfde medaille. En ik vind ze beiden leuk. (Maar van 1 van de 2 wist je dat al. :mrgreen: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

realdreamers

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door realdreamers » 22 feb 2015, 18:03

Vitharr schreef:Het zijn beiden verschillende zijden van dezelfde medaille. En ik vind ze beiden leuk. (Maar van 1 van de 2 wist je dat al. :mrgreen: )

neeeeeeeeeeeeeeeeeeee ;)

Ik vind die Crothers wel super humor hebben.

wat was het ?

Ultra extra super blackholes! LOL

Heerlijk als ik mainstream kornuiten er mee zie knoeien.

En er is ook nog een achterlijke wetenschapper die zwarte gaten enorm alogisch verdedigt.Maar ja, wat verwacht je dan v an een wetenschapper? :)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door Vitharr » 22 feb 2015, 18:16

realdreamers schreef:
Vitharr schreef:Het zijn beiden verschillende zijden van dezelfde medaille. En ik vind ze beiden leuk. (Maar van 1 van de 2 wist je dat al. :mrgreen: )

neeeeeeeeeeeeeeeeeeee ;)

Ik vind die Crothers wel super humor hebben.

wat was het ?

Ultra extra super blackholes! LOL

Heerlijk als ik mainstream kornuiten er mee zie knoeien.

En er is ook nog een achterlijke wetenschapper die zwarte gaten enorm alogisch verdedigt.Maar ja, wat verwacht je dan v an een wetenschapper? :)
:mrgreen: Waar overigens pas echt mijn broek van afzakte was toen ik een backgroundcheck deed naar meneer Crothers en de brief las die de man van het instituut waaraan hij gestudeerd had, had geschreven. Daar staat letterlijk in dat kritiek op de relativiteitstheorie een te hoog gegrepen actie is als je nog geen graad hebt. De schrijver beweert zelfs dat Einstein geweigerd zou zijn als hij zijn theorie in had gediend.

Nou weet ik dat jij geen fan van Einstein bent, maar zelfs jij zal inzien wat dat over het opleidingsinstituut zegt. (en hoe je daar weer over denkt weet ik ook al hoor) :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

realdreamers

Re: ‘Wind’ van superzware gaten waait alle kanten op

Bericht door realdreamers » 22 feb 2015, 22:21

Vitharr schreef:
Nou weet ik dat jij geen fan van Einstein bent, maar zelfs jij zal inzien wat dat over het opleidingsinstituut zegt. (en hoe je daar weer over denkt weet ik ook al hoor) :wink:

Mooi, dan hoef ik daar niet meer op te reagerem! ;)

Plaats reactie