De robot als mens

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De robot als mens

Bericht door taigitu » 01 dec 2015, 12:12

De robot als mens

In het westen zijn we bijna bang voor slimme robots.
In Japan hebben robots een ziel.
Daar zullen intelligente robots sneller worden geaccepteerd.


Vraag hoe de westerse mens over robots denkt en het antwoord is al snel dat ze er weinig mee hebben. Of er zelfs een beetje bang voor zijn. Heel anders is dat in Japan. Daar komen deze zomer zelfs sociale robots op de markt die in huishoudens en bedrijven gaan werken. Want in Japan daar hebben voorwerpen – dus ook robots – een “ziel”. Intelligente robots zullen daarom veel sneller in Japan worden geaccepteerd dan in het westen.

Wij in het westen vinden robots tot op zeker hoogte handig, maar ze moeten er niet te echt uitzien. Of meer kunnen dan wijzelf. Er wordt zelfs gewaarschuwd voor intelligente, zelflerende robots of supercomputers die ons leven helemaal gaan overnemen. In Japan denken ze daar niet zo somber over. De Japanners zijn niet alleen gek op robots omdat ze grote economische mogelijkheden zien. De Japanse overheid steekt zo'n slordige 350 miljoen dollar in de ontwikkeling van humanoïde service robots. Ze houden van robots omdat ze het niet erg vinden om dingen een ziel te geven.

Volgens het Shintoïsme heeft alles een ziel, levende en niet-levende objecten, mensen, dieren, auto's gereedschappen en dus ook robots.
Het hebben van een ziel wordt in het joods-christelijke westen gezien als het werk van God en het geven van een ziel aan een robot is dus 'voor god spelen' en volgens velen ethisch aanvechtbaar. Volgens de Japanse ethiek, beter bekend als rinri, is het vooral van belang dat de geest van de robot in harmonie is met die van de eigenaar. Iets een ziel geven is geen enkel probleem, immers alle voorwerpen die we maken en gebruiken zijn al bezield. Intelligente robots zullen daarom veel sneller in Japan worden geaccepteerd dan in het westen.

Regisseur Rob van Hattum onderzoekt de cultureel-religieuze kaders die onze houding ten aanzien van nieuwe technologieën bepalen of wellicht zelfs beperken.
De Japanse hoogleraar robotica Hiroshi Ishiguro is bepaald niet bang voor robots en heeft zichzelf nagebouwd. Die robot is zelfs zijn identiteit gaan bepalen: om op zijn robot te blijven lijken, laat Ishiguro zijn gezicht voortdurend verjongen.

De Amerikaanse filosoof Daniel Dennett is ervan overtuigd dat mensen zelf robot zijn, robots gemaakt van robots, van robots, van robots.
De cellen en alle delen van de cellen kun je zien als robotsystemen. Ons brein is volgens hem een soort hardware robotplatform dat gevuld wordt met de software van onze cultuur. Dat maakt ons intelligent. En zelfs de slimste computer kan daar niet aan tippen.

De Nederlandse hoogleraar sociale robotica Vanessa Evers bouwt sociale robots, robots die je begripvol benaderen en echt snappen wat je bedoelt.
Robots die je helpen met een rondleiding door een museum of je de weg wijzen op een luchthaven.

En in het bedrijf van de Japanse roboethics researcher Naho Kitano worden ‘slangenrobots’ ontworpen
die bijvoorbeeld in ingestorte gebouwen mensen kunnen zoeken of door pijpen kunnen rijden.
Hoe bang moeten we eigenlijk zijn voor slimme en sociale robots?

Zie de uitzending van Tegenlicht, 49 minuten.
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... -mens.html

http://tegenlicht.vpro.nl/talksinhoud/d ... nnett.html
De Amerikaanse filosoof Daniel Dennett is ervan overtuigd dat mensen zelf robot zijn,
robots gemaakt van robots, van robots, van robots
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De robot als mens

Bericht door Gast1 » 01 dec 2015, 15:06

De Amerikaanse filosoof Daniel Dennett is ervan overtuigd dat mensen zelf robot zijn, robots gemaakt van robots, van robots, van robots
Daar ben ik al minstens 20 jaar van overtuigd.

Il guercio

Re: De robot als mens

Bericht door Il guercio » 02 dec 2015, 11:26

Een mens kan een robot nadoen, maar omgekeerde kan een een robot geen mens nadoen. En wij zijn zeker niet rechtlijnig van structuur, door mensenhanden gemaakt of geprogrammeerd, en er is geen scheiding tussen hard- en software bij ons aanwezig.

Ik ben een robot ik ben geen mens
ik ben een mobot, ik ben geen rens
ik ben een mebot, ik ben geen rons
ik ben een menot, ik ben geen robs
ik ben een mens, ik ben geen robot

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De robot als mens

Bericht door Tammy » 17 dec 2015, 15:54

Hier moet ik eens goed over nadenken waarom de Japanners zo denken.
Shintoïsme is iets waar ik niet bekend mee ben.
Wel van gehoord natuurlijk.
Zal kijken of ik dit weekend de documentaire kan zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: De robot als mens

Bericht door Berjan » 15 jan 2016, 20:32

Als je alle atomen als "bezield" zou zien, dan is alles bezield. Dus slimme mensen die Japanners.

Dennett neem ik niet meer zo serieus sinds ik een boek gelezen heb van hem met de spectaculaire titel "bewustzijn verklaard" waarin hij alles leek te kunnen verklaren, maar het bewustzijn niet :lekkapuh:

Ik ga ervan uit dat onze cellen meer zijn dan robots, en ook de atomen zijn meer dan dat. Ze hebben een soort geheugen, wat ik ooit gelezen heb althans. Robots ook, maar die zijn speciaal gebouwd op eentjes en nulletjes. Dus een nep geheugen. Als je iets anders doet met een robot dan waarvoor hij is aangesteld is het "ik niet snap, probeer iets anders". Zou je dit bij een cel doen, dan verandert hij gewoon. Hij past zich aan.

Er zijn hartcellen, levercellen en ook iets als stamcellen. Dat zijn de cellen die medische wetenschappers overal voor zouden kunnen inzetten, omdat ze zich aanpassen aan hun omgeving (hart, lever, nier, hoofd, tenen). Dat is toch wel meer dan een robot?

gusteman

Re: De robot als mens

Bericht door gusteman » 15 jan 2016, 21:07

Berjan schreef:Er zijn hartcellen, levercellen en ook iets als stamcellen. Dat zijn de cellen die medische wetenschappers overal voor zouden kunnen inzetten, omdat ze zich aanpassen aan hun omgeving (hart, lever, nier, hoofd, tenen). Dat is toch wel meer dan een robot?
Stamcellen zijn toch wel iets meer dan dit.
Het zijn de initiële vormgevers van het lichaam, zo zijn er stamcellen voor elk specifiek stukje lichaam, van huid tot hart en hersenen.
Stamcellen hebben een waarde meegekregen, een waarde die bepaalt hoe groot een lichaamsdeel mag worden, of hoe lang het mag groeien. Op die manier wordt er voor gezorgd dat een lichaam, of een onderdeel ervan, niet blijft groeien.
Eens die waarde bereikt is worden de stamcellen inactief.
Er zijn enkele uitzonderingen zoals huid, nagels en haren; die blijven groeien, maar dan wel binnen welbepaalde vormen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: De robot als mens

Bericht door Berjan » 15 jan 2016, 22:15

gusteman schreef:Stamcellen zijn toch wel iets meer dan dit.
Het zijn de initiële vormgevers van het lichaam, zo zijn er stamcellen voor elk specifiek stukje lichaam, van huid tot hart en hersenen.
Stamcellen hebben een waarde meegekregen, een waarde die bepaalt hoe groot een lichaamsdeel mag worden, of hoe lang het mag groeien. Op die manier wordt er voor gezorgd dat een lichaam, of een onderdeel ervan, niet blijft groeien.
Eens die waarde bereikt is worden de stamcellen inactief.
Er zijn enkele uitzonderingen zoals huid, nagels en haren; die blijven groeien, maar dan wel binnen welbepaalde vormen.
Stamcellen zijn juist zonder die stukje informatie, tot een bepaalde tijd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stamcel

Al heb je ook andere stamcellen, die minder kunnen veranderen... Maar wat ik zeg staat nog in de steigers, echt bewezen dat stamcellen kunnen wat ze theoretisch zouden kunnen is er volgens mij niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stamceltherapie

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De robot als mens

Bericht door Vitharr » 16 jan 2016, 10:47

Als ik een scheur in de muur opvul met stamcellen dan schieten de mogelijkheden van de stamcellen tekort om zich aan te passen aan de vereiste structuur. Daaruit volgt dat een stamcel beperkt is in zijn adaptieve vermogens.

Robots worden vaak verward met numerieke machines. Numerieke machines zijn machines die slechts in staat zijn 1 taak uit te voeren. Een robot onderscheid zich van een numerieke machine door een variatie aan taken uit te kunnen voeren.

Het vergelijk tussen cellen en robots is dus wel degelijk correct. Beiden zijn in staat om de taak aan te passen mits de gevraagde aanpassing binnen het adaptatiespectrum valt.

De manifestatie van robots beperkt zich overigens ook niet enkel tot geautomatiseerde mechanische machines. Biologisch en chemisch kan namelijk ook. Cellen zijn in dat perspectief dus inderdaad biochemische autonome robots met de mogelijkheid tot zelfreplicatie.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie