Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
gusteman

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door gusteman » 29 jul 2016, 21:15

Vitharr schreef:We voorkomen menselijke slachtoffers, maar martelen daar wel een hoop andere levende wezens voor.
Omdat het niet anders kan, beste Vitharr.
Neen, correctie, omdat het niet anders MAG.

De wetenschappers die deze testen uitvoeren zouden ze eigenlijk liever uitvoeren op mensen omdat dit de enige manier is om de resultaten zo correct mogelijk te verkrijgen.

Maar dan komt telkens weer Dr Mengele om het hoekje kijken en ontstaat een onderbuikgevoel van afgrijzen.

Wetenschap beoefenen is niet altijd leuk of aangenaam.

gusteman

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door gusteman » 29 jul 2016, 21:18

univers schreef:Ik hoor niemend over de lucht die wij inademen.
Denk dat het ongezonder is dan de magnetron.
Dat zal hoofdzakelijk afhangen van de plaats waar je die lucht inademt, beste univers.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Tammy » 30 jul 2016, 05:35

Vitharr schreef:
Ik heb daar altijd gemengde gevoelens over. We voorkomen menselijke slachtoffers, maar martelen daar wel een hoop andere levende wezens voor.
Die gemengde gevoelens heb ik ook altijd.
En ik vraag me af of het niet anders kan.
Gusteman had het over testen op mensen.
Maar we leven in een tijd waarin zoveel kan.

Kijk eens naar de technologie die we nu hebben.
We gaan mensen naar Mars sturen, we hebben een groot deel van ons DNA ontrafelt.
We hebben Nanotechnologie, we hebben Dolly het schaap gekloond enz.
We kunnen gewassen bewerken en nog zoveel meer.

Waarom kunnen we deze testen in plaats van op ratten en mensen niet gewoon in een laboratorium nabootsen ?
Is dat te duur of kunnen we het echt nog niet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Tammy » 30 jul 2016, 05:39

Univers schreef:
Ik hoor niemend over de lucht die wij inademen.
Denk dat het ongezonder is dan de magnetron.
Wat Gusteman al zegt, dat ligt eraan waar je woont.
Ondanks wat men noemt schonere auto`s enz zal de luchtkwaliteit bij grote steden gewoon altijd vies en schadelijk zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door univers » 30 jul 2016, 09:08

Maakt niets uit waar je woont.
Wat de petrochemische de kolencentrales uitstoten, blijft echt niet boven dat gebied hangen.
Mooi voorbeeld Tsjernobiel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door gusteman » 30 jul 2016, 10:00

univers schreef:Wat de petrochemische de kolencentrales uitstoten, blijft echt niet boven dat gebied hangen.
Inderdaad, beste univers, en zo krijgen we hier zelfs af en toe een portie Sahara zand wat met de straalstroom mee wordt gevoerd.

De concentraties verdunnen echter met elke meter die wordt afgelegd.

De plaats waar iemand zich bevindt speelt dus wel degelijk een rol.

Voor wat betreft de fall-out van Tjernobyl: daar ging het niet om de hoeveelheid stof die werd meegevoerd maar wel om de hoeveelheid radioactieve straling welke door dat stof werd afgegeven.

Voor wat betreft Nederland ken ik niet zo meteen een bron, voor België heb je Telerad, een website van de overheid die de resultaten geeft van meer dan 200 meetpunten over het ganse land.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Tammy » 31 jul 2016, 05:52

Ik ben me bewust dat er geen grenzen zijn in de lucht. :mrgreen:
Alles waait met de winden mee over heel de planeet, maar de verdunning van de concentraties wat Gusteman al zei maakt het wonen dicht of in de steden schadelijker dan iemand die ver in de bergen woont.

Tjernobyl was inderdaad wat anders.
Ik weet nog dat men in de Dolomieten jarenlang geen paddenstoelen/truffels mocht eten uit het bos.
Waren zo radioactief als de pest.
En in Nederland was de melk van de koeien in de wei ook besmet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door gusteman » 31 jul 2016, 09:49

Tammy schreef:En in Nederland was de melk van de koeien in de wei ook besmet.
Niet alleen de melk, lieve Tammy.
Die melk was besmet omdat de koeien gras hadden gegeten waarop radioactief geladen stof (fall-out) was terecht gekomen, waardoor niet alleen de melk maar ook de hele koe was besmet.
En niet enkel het gras was besmet, alles wat buiten stond en buiten groeide had te lijden van fall-out: groenten en fruit wat we met zijn allen smakelijk hebben verorberd. Het oppervlaktewater was ook besmet. Niet zo heel erg voor de mens aangezien het grootste deel daarvan naar zee stroomt maar daar kwam het dan wel in vissen en zeevruchten terecht, die op hun beurt weer op het bord van de mens terecht zijn gekomen.

De concentraties waren wel niet hoog genoeg om op korte termijn voor mutaties en kankers te zorgen maar ik ben er wel van overtuigd dat de huidige daling in het aantal doden door kanker niet enkel het gevolg is van de onderzoeken naar bestrijding ervan maar tevens te maken heeft met het feit dat de laatste decennia de gevolgen van Tjernobyl zijn afgevlakt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Vitharr » 31 jul 2016, 14:43

gusteman schreef:De concentraties waren wel niet hoog genoeg om op korte termijn voor mutaties en kankers te zorgen maar ik ben er wel van overtuigd dat de huidige daling in het aantal doden door kanker niet enkel het gevolg is van de onderzoeken naar bestrijding ervan maar tevens te maken heeft met het feit dat de laatste decennia de gevolgen van Tjernobyl zijn afgevlakt.
Dat laatste klinkt onlogisch? Als Tsjernobyl een invloed op kankerpercentages heeft gehad dan heeft dat even de tijd nodig om zich te manifesteren. Dat zou een verhoging van de percentages op moeten leveren voor een verlaging plaats kan vinden en aangezien je spreekt over 'de laatste decennia' laat je niet genoeg tijd over voor die eerder genoemde manifestatie. :wink:

Maar misschien kan ik het verklaren. Een jaar of 15 geleden stuurde mijn baas me naar een opleiding over Ioniserende straling en daarvoor moest ik ook naar de TU in Delft. Radioactiviteit was voor mij een nieuwe logische stap in mijn kennis der fysica en dus fascineerde het me waardoor ik de gebruikelijke moeilijke vragen ging lanceren. Na afloop van de opleiding ging ik daarmee verder want zo leer ik.

Ik herinnerde me Tsjernobyl en wilde mijn eigen oordeel vellen over de lokale fallout. Wat ik daarvoor nodig had was de soorten nuclides, de concentratie daarvan en meetwaarden van dosistempo's. Ik had natuurlijk net zo goed naar de heilige graal kunnen zoeken want de gegevens van de media waren meestal onjuist of onvolledig. Maar ik gaf niet op.

Het eerste interessante wat ik vond betrof Tsjernobyl zelf. De straling ontstaat wanneer materie muteert en een overschot aan energie loost. Hierbij wordt een vast patroon gevolgd. Dat patroon heeft wat weg van alchemie en is vaak onbekend bij de leek. Bij radioactief verval verandert het ene element namelijk in een andere. En juist daar schuilt nu het gevaar in.

Op een grafiek van Tsjernobyl is dus te zien dat een niet zo heel actief element zich verspreid in de natuur en daar lage dosissen straling veroorzaakt. Na x tijd (specifiek per nuclide) muteert het oorspronkelijke element echter en soms ontstaan dan actievere dochternuclides. Bij Tsjernobyl was dit heel erg duidelijk en zag je dus jaren later een toename in de straling in de omgeving.

Dat gaf in ieder geval een beeld van de nuclides die een rol speelden en welke (fysische) effecten daarvan te verwachten waren. Vervolgens ging ik op zoek naar lokaal waargenomen dosistempo's om de concentraties daarvan af te leiden.

Toen vond ik uiteindelijk iets verbluffends. Namelijk een grafiek die fallout toonde van de Tsjernobyl periode en daarvoor. Vol verbazing zag ik dat het Tsjernobyl piekje in dat jaar inderdaad een verhoging ten opzichte van de achtergrond op had geleverd, maar in het niet viel bij een vreemde bult van meerdere jaren voor Tsjernobyl.

Misschien is het muntje al gevallen, maar die bult betrof dus Atoombomproeven. Ik wist dat die slecht waren, maar zo slecht verbijsterde me behoorlijk. Dus ging ik verder zoeken om te kijken of er bijzondere redenen waren voor die fallout. 1 van de zaken die ik vond was dit:

https://en.wikipedia.org/wiki/Starfish_Prime

Bekeken vanuit die historische proeven lijkt Tsjernobyl 'slechts' een lichte nawee van eerdere ellende. Wanneer je de kankercijfers kan correleren aan Tsjernobyl, dan zijn de voorliggende atoomproeven een betere verklaring voor de aanwezigheid van sommige kanker en dan zou je inderdaad een daling de laatste decennia zien. Tsjernobyl was slechts een goed excuus denk ik. (achteraf uiteraard)

Edit: Hier kun je zo'n grafiek zien:

http://www.nuclear4life.com/Wade_Alliso ... r_Ten.html
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door gusteman » 31 jul 2016, 15:51

Dat de kernproeven een enorme dosis radioactieve straling in de atmosfeer hebben verspreid is inderdaad een vaststaand gegeven. En dat je daarover in de media zo goed als niks zal terug vinden is ook een publiek geheim.

Er zijn echter af en toe van die momenten waar je iets kan opvangen wat licht werpt op de zaak.

Ik heb hier op het forum al wel eens aangehaald hoe bij diverse boeren uit mijn geboortestreek in het voorjaar van 1988 aan het licht kwam dat de maîs voorraden beschimmeld waren; uit labo onderzoek aan de Rijksuniversiteit Gent, afdeling Landbouwkunde, bleek dat al die maïs velden ongewoon hoge radiologische bestraling hadden opgelopen.

En toen enkele jaren geleden een interview werd afgenomen van mevrouw Miet Smet, politica voor de Vlaamse christen-democraten, werd haar de vraag gesteld: "Toen de ramp in Tjernobyl heeft plaatsgevonden was u staatssecretaris voor Volksgezondheid en toen hebt u de bevolking ervan overtuigd dat er geen enkel risico was. Intussen is al bewezen dat dit niet zo was, er werd inderdaad verhoogde straling gemeten. Staat u nu nog altijd achter uw uitspraken van toen?"
Haar antwoord was: "Ja, want met de informatie waarover ik toen beschikte heb ik de waarheid gezegd".
Ja, en daar moet je het dan mee doen.

Ook interessant: op de website van de Vlaamse weerman Frank De Boosere een pagina waar je kan zien welke stralingswaarden (kunstmatige radioactiviteit in de lucht KLIK) werden opgemeten in België tussen 1957 en 1987.

Zo zie je dat in juni 1986 (twee maanden na Tjernobyl) een verdubbeling werd waargenomen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door univers » 31 jul 2016, 16:18

Ik zie het al, in België hebben de politici ook boter op hun hoofd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Vitharr » 31 jul 2016, 19:12

Dat is grappig. In mijn herinnering hebben wij wel redelijk deugdelijke waarschuwingen gehad. Een paar jaar geen spinazie eten en zo. :wink:

De resultaten van dat meetnet zijn minder spannend dan ze lijken. De meting bepaalt alleen de bètastraling van stofdeeltjes in de lucht. Om de schadelijkheid in te kunnen schatten moet je de andere stralingssoorten ook weten, en tevens wat de nuclideverdeling is. De fallout van Tsjernobyl heeft een andere handtekening dan die van de atoomproeven en alleen dat reflecteert de meting.

Waarom dat zo belangrijk is ligt gecompliceerd maar ik zal een voorbeeld proberen uit te broeden. Niet iedere instabiele nuclide vervalt even snel. Cesium-134 kwam bij fukushima vrij en is een zogenaamde botzoeker. Je lichaam ziet het voor botbouwmateriaal aan en bouwt het dus in, en tegelijkertijd is de zogenaamde halfwaardetijd (de tijd waarbij de helft van de nuclides is vervallen) dermate lang dat het verval dus pas in je lichaam plaatsvindt.

Wanneer nu Cesium 134 en een actievere nuclide samen op het meetnet belanden dan geeft de actievere nuclide een verhoogde meetwaarde. Cesium 134 houdt zich koest en gaat pas veel later aan de slag. Het meetnet detecteert die nuclide dus in principe niet.

De meetwaarden geven dus alleen aan wat je in hebt geademd en dus wat je longen heeft bestraald. Maar dat is maar een miniem stukje van de taart. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Tammy » 01 aug 2016, 06:34

Gusteman schreef:
Niet alleen de melk, lieve Tammy.
Die melk was besmet omdat de koeien gras hadden gegeten waarop radioactief geladen stof (fall-out) was terecht gekomen, waardoor niet alleen de melk maar ook de hele koe was besmet.
En niet enkel het gras was besmet, alles wat buiten stond en buiten groeide had te lijden van fall-out: groenten en fruit wat we met zijn allen smakelijk hebben verorberd. Het oppervlaktewater was ook besmet. Niet zo heel erg voor de mens aangezien het grootste deel daarvan naar zee stroomt maar daar kwam het dan wel in vissen en zeevruchten terecht, die op hun beurt weer op het bord van de mens terecht zijn gekomen.
Ik geloof je meteen Gusteman.
Het is veel omvangrijker geweest die fall-out dan bekend werd gemaakt.
Mijn beste vriend kreeg 2 jaar daarna leukemie.
Ik weet nog dat hij zei dat de ramp in Tsernobyl er misschien mee te maken had.
Hij heeft de ziekte niet overleefd.
En ergens in mijn hoofd heb ik altijd die link gemaakt.
Maar misschien had hij ook zonder de ramp leukemie gekregen.
Kanker is een combinatie van vele factoren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wetenschap: eten bereid in magnetron ongezond

Bericht door Susan » 01 aug 2016, 16:28

Een gedeelte:

Dit stuk ontving ik een aantal jaren geleden al eens van iemand, en had een gedeelte hier van in 2012 hier ergens ook op het forum geplaatst. Al kunnen er inmiddels natuurlijk ook andere
onderzoeken hebben plaats gevonden, toch is en blijft het volgens mij belangrijk
om heel voorzichtig te zijn voor je besluit om regelmatig uit zo'n 'ding' te gaan eten! Veel zal er volgens mij echt niet 'ten goede' veranderd zijn de paar laatste jaren.

Zou dit stuk over een onderzoek naar de schadelijke gevolgen van magnetron voeding dan nú opeens onzin, achterhaald zijn, of nog erger..dat mogelijk sommige 'betweters' misschien zelfs denken dat het uit de grote duim gezogen is, omdat ze er geen belang bij hebben...
Omdat het bijvoorbeeld een artikel uit een blad komt wat zaken naar buiten brengt wat niet zo gauw openlijk gezegt werd/wordt, omdat men met opzet informatie achter wou houden voor 'het grote publiek', anders verkocht men zoals in dit geval waarschijnlijk geen of weinig magnetrons meer. Dus wéér ging het om geld!

(misschien dat de verpakking verbeterd is inmiddels, maar evengoed is ook nu verhitting in magnetrons dan nog steeds slecht.)

De magnetron gebruiken om snel iets op te warmen of iets te ontdooien, wat ook veel in de gezondheidszorg gebeurde of nog steeds is net zo erg.
Als je dan nagaat dat vele mensen die al een zwakke gezondheid hebben en veel medicijnen gebruiken,is het bijna misdadig te noemen. Dit geldt ook voor de mensen thuis die van anderen afhankelijk zijn o.a, waar onder veel bejaarden bijvoorbeeld die hun eten van tafeltje dekje ontvangen en in de magnetron opwarmen.

Dit verslag gaat over magnetrons en de invloed daar van op onze gezondheid...
Geschreven door Lynne Mc Taggert, uit het magazine "what Doctors Do'nt Tell yoy" U.K

Magnetronvoedsel is slecht voor de gezondheid.
Deze informatie is gedurende dit jaar (was ongeveer in 2010) verspreid onder diverse instanties, tot de Tweede Kamer aan toe. Niemand lijkt echter actie te willen nemen. U kunt hier het ware verhaal achter de magnetron lezen en uw eigen keuzes maken.
Tien jaar oud bewijs, onderdrukt door Zwitserse rechtbanken, laat zien dat voedsel uit een magnetron verontrustende veranderingen kan veroorzaken in uw bloed. Recentere studies voegen nog meer bewijs toe dat magnetrons een risico vormen voor uw gezondheid.

In 1989 deed een Zwitserse voedseldeskundige genaamd Dr. Hans-Urich Hertel enige verontrustende ontdekkingen over magnetronovens. Hij vecht al meer dan tien jaar voor het recht om de wereld te laten weten wat hij voor ontdekking heeft gedaan. Het punt dat hij publiekelijk probeert te maken is vitaal voor de belangen van consumenten: ieder voedsel dat gegeten
wordt, gekookt of ontdooit in een magnetron kan veranderingen in het bloed veroorzaken dat een indicatie geeft van een ontwikkelend pathologisch proces dat ook wordt gevonden in kanker. Hertel is echter in de tang gehouden door de fabrikanten van Magnetrons, die handelswetten en het Zwitserse gerecht effectief gebruiken. Ze proberen hem zelfs persoonlijk te ruïneren.

In maart 1993 verbood het Berner Handels gerecht Dr. Hertel te publiceren over magnetrons die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Het proces was aangespannen door de Zwitserse Vereniging van Dealers van Elektrotechnische apparaten voor huishouden en industrie. Overtreding leverde hem een boete op van SF5000 of één jaar gevangenis. De federale rechtbank in Lausanne bevestigde dit vonnis in 1994. De rechtbank baseerde dit vonnis op de Zwitserse wet tegen oneerlijke mededinging, die
"discriminatie, onware, misleidende en onnodig schade aanrichtende beweringen tegen een fabrikant en zijn producten" verbiedt (Journal of Natural Sciences, 1998; 1:2-7). Een wet die alleen de belangen van de handel behartigt. Deze wet snoert de Zwitserse pers ook de mond, zodat iedere uitspraak die kon worden gezien als kritiek op magnetronovens gemakkelijk kon leiden tot een proces.

De mening van de Zwitsers over Dr. Hertel’s bevindingen wordt niet gedeeld door de rest van Europa.
In Augustus 1998 oordeelde het Europees Gerechtshof voor Mensenrechten dat het vonnis door het Zwitserse gerechtshof tegen Dr. Hertel nietig was, omdat het tegen de vrijheid van meningsuiting indruiste. Zwitserland moest volgens het Europese Gerechtshof een compensatie betalen van SF40.000. Ondanks deze overwinning, van twee jaren geleden, wacht Dr. Hertel nog steeds op de Zwitserse rechtbanken om hun vroegere besluit terug te draaien en de boete van SF8000 kwijt te schelden.
In de tussentijd worden zijn explosieve ontdekkingen bevestigd door bewijsmateriaal dat over de gehele wereld opduikt.


Hertel’s onderzoek
Elf jaar geleden bundelde Dr. Hertel, een voedseldeskundige die al verscheidene jaren voor één van de internationale Zwitserse voedselbedrijven had gewerkt, zijn krachten met Professor Bernard Blanc van het Federal Institute of Technology om een uitgebreid onderzoek te leiden over het effect van voedsel bereid in magnetrons op mensen. Alhoewel het programma stopgezet werd door het Zwitsers Nationaal Fonds besloten de twee
wetenschappers om een kleiner onderzoeksprogramma zelf te betalen. Ze selecteerden acht mensen van het Macrobiotisch Instituut in Kientel in Zwitserland. Zij allemaal, inclusief Dr. Hertel zelf, ondergingen een streng macrobiotisch dieet om de aanwezigheid van beïnvloedende elementen in de bloedmonsters te minimaliseren. Behalve Hertel, die 64 was
op dat moment, waren ze allemaal tussen de 20 en de 40 jaar oud.

Zoals Hertel vertelde aan ‘What Doctors don't tell you’:
“We leefden allemaal in hetzelfde hotel gedurende acht weken en er was geen roken, geen alcohol en geen seks. Met tussenpozen van 2 tot 5 dagen
ontvingen de vrijwilligers één van de acht mogelijke voedselbronnen op een nuchtere maag: onbewerkte melk van een biologisch-dynamische boerderij; dezelfde melk op gewone wijze gekookt; dezelfde melk gekookt in een magnetron oven; gepasteuriseerde melk uit gewone bron; rauwe groente van een biologisch-dynamische boerderij; dezelfde groente gekookt op gewone wijze; dezelfde groenten bevroren en ontdooit in een magnetron en dezelfde groenten gekookt in de magnetron.

Bloedmonsters werden van iedere vrijwilliger genomen voordat ze aten, dan een bepaalde tijd na het eten van de bovenstaande preparaten. Belangrijke veranderingen werden gevonden in het bloed van mensen die magnetronvoedsel hadden gegeten: onder andere een vermindering in alle hemoglobine- en cholesterolwaarden, zowel het hoge-dichtheid cholesterol (HDL; ‘goed’ cholesterol) als het lage-dichtheid cholesterol
(LDL; ‘slecht’ cholesterol). (Nexus, 1995; April-Mei: 25-7). Lymphocieten (witte bloedcellen) lieten een opvallende vermindering zien, direct na het eten van voedsel uit de magnetron. Bij het eten van ander voedsel was dat niet het geval. Bovendien ontdekte Hertel een heel belangrijk verband tussen
de hoeveelheid magnetronenergie in het testvoedsel en de helderheid van bacteriën die oplichten als er naar gekeken wordt onder een speciale lamp. Hertel concludeerde dat deze energie doorgegeven wordt aan degenen die magnetronvoedsel eten.

Behalve deze effecten van het opwarmen met de magnetron van voedsel, vond Hertel ook niet-thermische effecten die, zoals hij beweert, de permeabiliteit van het celmembraan veranderen door de elektrische potentialen tussen de binnenkant en de buitenkant van de cel te veranderen. De beschadigde cellen worden een gemakkelijke prooi voor virussen, schimmels en andere micro-organismen. De natuurlijke reparatie mechanismen van cellen wordt ook verstoord, wat uiteindelijk de cel dwingt om naar een ‘noodtoestand’ energievoorziening om te schakelen; van aeroob (op zuurstof gebaseerd) naar anaeroob (geen zuurstof) ademen. In plaats van water en kooldioxide te produceren, produceren ze waterstofperoxide en koolmonoxide. In zo’n situatie, neemt Hertel aan, vallen de cellen terug van ‘gezond verbranden’ naar een ongezond ‘gist’ proces van energie opwekken. Hertel verklaart dat als voedsel wordt bereid in de magnetron, de oven een ingangsvermogen van ongeveer 1000 Watt of meer gebruikt.

De resulterende verwoesting en deformatie van de voedselmoleculen produceert nieuwe ‘radiolytische’ chemische verbindingen, onbekend in de natuur. De huidige kennis in wetenschappelijke kringen is dat magnetron- en ander bestraald voedsel geen hogere niveaus van radiolytische chemische verbindingen bezit dan voedsel op de traditionele manier gekookt, maar Hertel’s resultaten laten het tegengestelde zien. Bloedonderzoek van de
deelnemers bevestigde ook dat het bloed niet goed was bij degenen die voedsel uit de magnetron aten. Monsters, genomen om 7.45 elke morgen, 15 minuten na de voedselinname en twee uren later, lieten zien dat erythrocyte, hemoglobine, hematocriet en leucocyte waarden allen op het laagste niveau van normaal waren bij degenen die magnetronvoedsel aten. Deze resultaten zijn gelijk aan mensen die bloedarmoede lijken te krijgen; de resultaten
werden zekerder en statistisch van betekenis in de tweede maand van de studie. Bovendien, als bovenstaande waarden naar beneden gaan, gingen de cholesterolwaarden in het bloed dienovereenkomstig omhoog.

Het is niet moeilijk te begrijpen waarom de publicatie van deze
resultaten in 1992 een succes zou hebben betekend in Zwitserland. Desalniettemin was de reactie van de Zwitserse autoriteiten en industrie om hem te berechten en beschuldigen van oneerlijke competitie. Dit blijft een zwarte bladzij in de Zwitserse geschiedenis. Zo was de druk op Professor Blanc zo groot dat hij zich gedwongen voelde om afstand te nemen van de
interpretatie in hun gezamenlijke publicatie kort hierna. Onder elkaar bekende hij aan Dr. Hertel dat hij bang was voor de veiligheid van zijn familie. (Journal of Natural Sciences, 1998: 1:2-7). Ondanks pogingen om hem zijn mond te snoeren, blijft Dr. Hertel’s onderzoek
beschikbaar voor het publiek buiten Zwitserland via post of zijn website.

Terwijl sommige van de bovengenoemde resultaten nog moeten worden bevestigd, heeft ander onderzoek in Engeland en de V.S. andere mogelijke risico's aangetoond. In 1990 hebben twee onderzoekers in het Departement van Medische Microbiologie op de Universiteit van Leeds de ongelijkmatige verhitting onderzocht die kan worden veroorzaakt door magnetrons. Ze vonden uit dat de hoeveelheid zout in een bepaalde portie aardappelpuree de
temperatuur binnenin beïnvloedde. Hoe meer zout, hoe lager de temperatuur. De auteurs concludeerden dat "de slechte doordringing van microgolven in het testvoedsel met hoge ionenconcentraties kon resulteren in de inductie van elektrische/ionische stroom in de oppervlakte van het voedsel. Dit zou ook verklaren waarom commercieel voedsel opgewarmd in magnetrons aan het oppervlak kookt en nog steeds koel is aan de binnenkant."

In 1991 stierf een patiënt in het ziekenhuis van Tulsa, Oklahoma aan
‘anaphylaxis’, nadat ze een bloedtransfusie had gekregen die was opgewarmd in de magnetron. De straling lijkt het bloed op een bepaalde manier veranderd te hebben waardoor de patiënt stierf (Journal of Natural Sciences, 1998; 1: 2-7). In augustus 1989, liet onderzoek in opdracht van de Britse regering zien dat Listeria en andere potentieel dodelijke bacteriën
kunnen overleven in magnetronvoedsel, zelfs als instructies worden opgevolgd
(Food Business, 1989; 20:12).

Ander onderzoek in de V.S. heeft aangetoond dat de praktijk
van opwarmen van overgebleven voedsel in de magnetron gevaarlijk is. Onderzoekers onderzochten een uitbraak van Salmonella onder mensen die een picknick hielden in 1992 en
zagen dat mensen die overgebleven vlees mee naar huis namen en het met de magnetron opwarmden ziek werden. Geen van degenen die een conventionele oven of fornuis gebruikten werd ziek. De onderzoekers concludeerden dat, vergeleken met conventionele methoden van opwarmen van voedsel, magnetrons geen preventieve bescherming boden tegen ziektes
(American Journal of Epidemiology, 1994: 139: 903-9).

Warm geen melk op in een magnetron.
Opwarmen of ontdooien van menselijke melk door een magnetron veroorzaakt een vermindering van het aantal antilichamen in de melk, zelfs als hele lage temperaturen (20- 53°C ) worden gebruikt (Paediatrics, 1992; 89:667-9).
In een studie, uitgevoerd op Stanford University in California, werd duidelijk dat warm maken op hogere temperaturen dan 72°C een aanmerkelijke vermindering in alle geteste afweerfactoren veroorzaakte. De onderzoekers verwierpen het gebruik van magnetron in ziekenhuizen om menselijke melk op te warmen, zelfs op lage temperaturen.

Een andere studie, uitgevoerd in Wenen, concludeerde dat koken in de magnetron een groot aantal wijzigingen in de eiwitten in het voedsel veroorzaakte die niet werden waargenomen na conventioneel koken. D-proline en cis-D-hydroxyproline werden in aanmerkelijke hoeveelheden gevonden in in de magnetron opgewarmde melkpoeder voor baby's, terwijl normaal alleen L-proline wordt gevonden in biologisch materiaal (L staat voor Laevo-rotatie,
D voor dextro-rotatie, refererend aan de richting waarin elektronen roteren in hun baan van optische polarisatie). Lubec en zijn collega's waarschuwden dat "de conversie van trans naar cis vormt een groot risico, omdat als de cis-aminozuren worden ingesloten in peptiden en eiwitten in plaats van hun biologische tegenhangers, dit kan leiden tot structurele, functionele
en immunologische veranderingen" (Lancet, 1989; 9: 1392-3).

Ander onderzoek heeft ook aangetoond dat het opwarmen in de magnetron van melk voor baby's moleculaire veranderingen in aminozuren in melkeiwitten veroorzaakt, waardoor giftigheid ontstaat of de voedingswaarde van de melkformule wordt verlaagd. Nochtans was het aantal veranderde
eiwitten heel laag (Journal of the American College of Nutrition, 1994; 13:209-10).

Niet al het bewijsmateriaal is negatief.
Wetenschappers op het voedingsinstituut in Zeist voerden een 13 weken lange studie uit naar de effecten van magnetronvoedsel op de bloedsamenstelling enandere gezondheidsindicatoren van ratten. Zij vonden geen verslechterde effecten (Food Chemical Toxic, 1995; 33: 245-56).
Dit waren echter dierenstudies en die hoeven niet noodzakelijkerwijs van toepassing te zijn op menselijke gezondheid.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie