Toekomst beïnvloedt verleden

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Toekomst beïnvloedt verleden

Bericht door Vitharr » 28 aug 2016, 20:36

Ik heb even niet opgelet en een stukje ontwaken van de wetenschap gemist. In 2015 heeft de wetenschap vastgesteld dat de toekomst het verleden beïnvloedt. Zie voor het hoofdpijndossier:

http://arxiv.org/abs/1409.0510

Deze ontdekking verraste ze. En dat verraste mij dan weer. Nieuw onderzoek komt langzaam maar zeker in de richting van kennis die ik als kleuter al intuïtief bezat. Dat komt vaker voor.

Mensen kunnen meestal niet begrijpen hoe ik in vrije keuze en lot tegelijkertijd kan geloven. Toch is dat niet zo heel moeilijk als je beseft dat je vanuit een menselijk perspectief denkt. De mens bouwt herinneringen op in het neurale netwerk door ervaringen. Hierdoor ontstaat de illusie dat tijd een richting kent.

Vergelijk het met een rondje fietsen. Vanuit jouw perspectief beweeg je altijd voorwaarts. Als je een afslag gaat nemen dan besef je dat op voorhand, maar als je de afslag hebt genomen beweeg je vanuit jouw perspectief weer voorwaarts. Alle overige fietsers beweging zich relatief ten opzichte van jou. Dat is het menselijke perspectief, en dat vind je op alle vlakken terug.

Vanuit het menselijk perspectief kan de toekomst het verleden niet beïnvloeden omdat wij de toekomst ervaren als 'voor' ons liggend, en het verleden als 'achter' ons. Het is de menselijke arrogantie die dezelfde regels oplegt aan het universum. Maar het universum trekt zich daar niets van aan. Tijd zie ik als een afstand. Wij zijn in deze stoffelijke jas de reiziger.

De oorspronkelijke ontdekking had te maken met het vreemde verschijnsel dat de observator het experiment beïnvloedt. Bij de ontdekking van 2015 bleek dit nog verder te gaan dan gedacht werd. Het gedrag van de observator in de toekomst blijkt namelijk de mogelijkheden in het verleden te beperken. In ons menselijk perspectief zien wij dat als een voorspellend vermogen.

Aanvullende onderzoeken doen vermoeden dat dit effect zelfs op kosmische schaal plaatsvindt. En, mooier nog, zelfs aan te tonen is. Voor ons als mens betekent dit dat het uitoefenen van onze vrije keuze op enig moment in de toekomst een beperkend effect oplevert voor keuzes in het verleden.

Voor mij is dat altijd al logisch geweest. Sterker nog, ik ben me zelfs meestal bewust van die keuzebeperkingen. En die opmerkzaamheid stelt me in staat om aan de hand van de keuzebeperkingen complexe voorspellingen te doen over zaken die later leiden tot bepaalde keuzes die op hun beurt weer de keuzebeperkingen in het verleden opleveren.

Het lot zoals wij dat zien is iets wat vastligt. Ik ben meer gecharmeerd van de Nornen uit de Noorse Mythologie. Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Norn_(mythisch_wezen)

Ik vind het een mooie illustratie van mijn eigen visie op het proces wat het lot vorm geeft. De 3 schikgodinnen heten Oorsprong (verleden), Worden (nu) en Schuld (toekomst). Samen weven ze het web des leven.

Hoe meer ik mezelf ben, hoe bewuster ik me ben van dat proces. Dat ik die bewustheid niet altijd bezit betreft mijn eigen vrije keuze om de reis van mijn leven te laten verlopen in verschillende illusies of perspectieven. De bewustheid zou dat verhinderen en daarvoor ben ik niet gekomen. Dus sluit ik me daar van tijd tot tijd voor af.

Je hoeft mij dus niet te vragen naar de winnende lottonummers. Dergelijke informatie interesseert me niet wanneer ik in de toestand verkeer die de bewustheid mogelijk maakt. De duidelijkste en tevens meest vervelende voorspellingen betreffen het overlijden van dierbaren. Ik voorzie dat, maar kan het niet voorkomen. Dat mag ik ook niet want het betreft keuzes van anderen. Als ik die ging beïnvloeden werd ik God. Wel stelt het me in de mogelijkheid om afscheid te nemen en onvoltooide zaken af te ronden. En daar moet ik het mee doen.

Andere inzichten zijn meestal vager. Ik weet in hoofdlijnen wat me te wachten staat maar wat verborgen blijft is of het om de reis draait of om het resultaat. Daardoor kan ik me vreselijk enthousiast in een avontuur storten omdat mijn gevoel me zegt dat het me geluk brengt. Het komt dan voor dat het avontuur een drama blijkt en het de gevolgen daarvan zijn die me geluk brengen. Daarom ben ik ook zo'n fan van de Stockdale Paradox.

Maar praktisch bekeken is het niet zo heel moeilijk om te accepteren wat er gebeurt. Stel dat ik morgen besluit om fanatiek Christen te worden. Dan zal dit de toekomst beïnvloeden. In mijn menselijke perspectief gaan de keuzes die ik maak na het besluit leiden tot een bepaalde gebeurtenis in de toekomst. In het Nornen perspectief echter kent de draad tussen het besluit en de gebeurtenis geen vertakkingen. Het besluit wat ik dus neem in de toekomst is verbonden met het besluit uit het verleden zonder alternatieve keuzes onderweg.

Het menselijk perspectief wil graag geloven dat mijn besluit in het heden de keuzes in de toekomst beïnvloedt en leidt tot het besluit aan het eind van die keten. Dat het menselijk perspectief niet klopt weten we echter al heel erg lang.

Wetenschappelijk is dit bijvoorbeeld aangetoond met het effect van relativiteit op zogenaamde 'block time'. Jullie kennen vast het timelapse effect. Hierbij wordt een serie foto's achter elkaar afgespeeld waardoor het een film wordt. Relativiteit doet iets vreemds met zulke (figuurlijke) foto's. Stel je voor dat je ze allemaal achter elkaar zet, dan krijg je een blok-foto. Wanneer nu relativiteit een rol gaat spelen is het alsof je de foto's schuin uit het blok snijdt. In het midden heb je dan nog steeds het heden, maar links bijvoorbeeld de toekomst en rechts het verleden. Speel je die timelapse af, dan krijg je ineens een andere film te zien. Ons menselijk perspectief laat ons die foto's nog steeds als weergaven van het heden zien, maar dat klopt dus niet met de realiteit.

Niet alleen in het nu is alles verbonden, maar alles in het nu is verbonden met zowel het verleden als de toekomst. Beslissingen die wij in de toekomst nemen leveren keuzebeperkingen op in ons verleden maar wij zijn ons hier niet bewust van omdat ons waarnemingsinstrument (brein) nog onderweg is naar dat beslismoment en wij er in onze arrogantie vanuit gaan dat alles om ons heen ons gezelschap blijft houden in het heden. Niets is echter minder waar. :wink:

Ik hoef vast niet toe te lichten waarom dit in kant noch wal staat. Toch is het zeker geen onzin. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Toekomst beïnvloedt verleden

Bericht door gusteman » 29 aug 2016, 08:41

Vitharr schreef:Ik hoef vast niet toe te lichten waarom dit in kant noch wal staat. Toch is het zeker geen onzin. :mrgreen:
Wel, beste Vitharr, ik geloof je op je woord ..... omdat ik op dit ogenblik zelfs geen kant of wal bespeur in jouw betoog.
Met andere woorden: het gaat mijn petje te boven ... net zoals die kwantummechanica stelling in de link welke je mee gaf.

Ik heb er echter wel vragen bij, zoals
Vitharr schreef:Stel dat ik morgen besluit om fanatiek Christen te worden.

Dat besluit zal het resultaat zijn van overweging (ook indien het lijkt alsof het een impulsief besluit zou zijn) van diverse argumenten.
Vitharr schreef:Dan zal dit de toekomst beïnvloeden.

Inderdaad, een verandering in benadering leidt tot een verandering in conclusies.
Vitharr schreef:In mijn menselijke perspectief gaan de keuzes die ik maak na het besluit leiden tot een bepaalde gebeurtenis in de toekomst. In het Nornen perspectief echter kent de draad tussen het besluit en de gebeurtenis geen vertakkingen. Het besluit wat ik dus neem in de toekomst is verbonden met het besluit uit het verleden zonder alternatieve keuzes onderweg.
Dat een gebeurtenis in de toekomst zal het gevolg zijn van een besluit in het heden is volstrekt logisch, net zoals het besluit in de toekomst zal verbonden zijn aan het besluit van heden.
Dat gevolg en die verbondenheid zullen soms enkel fractioneel zijn maar het verband zal altijd bestaan.
Dat vinden we trouwens ook terug in de natuurwet "op actie volgt reactie" en in de "vlindereffect theorie".

Waar ik het niet meer volg is waar je stelt dat het Nornen perspectief een andere invalshoek biedt, namelijk dat er tussen besluit in het heden en het besluit in de toekomst geen alternatieve keuzes zullen zijn.
Want in je voorbeeld van een drastische overstap naar fanatiek Christen geef je al aan dat de draad tussen het besluit van vroeger om niet fanatiek Christen te zijn (want dat besluit moet er ooit, bewust of onderbewust, geweest zijn) en de toekomst wel degelijk een alternatieve keuze bevat, namelijk de gebeurtenis in het heden, zijnde de overstap naar fanatiek Christen. :?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Toekomst beïnvloedt verleden

Bericht door Tammy » 26 sep 2016, 12:05

Ik heb deze topic verplaats hier naar toe.
Ik denk dat het beter tot zijn recht komt hier.
Zo niet, laat het me weten. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Toekomst beïnvloedt verleden

Bericht door Vitharr » 26 sep 2016, 19:46

Als spirituschappelijk wezen voorzie ik niet altijd welke kant ik op brabbel en post daarom in kant noch wal. Maar dit past inderdaad prima bij overige wetenschap hoor Tam.

Ik zie dat ik gusteman nog steeds toelichting verschuldigd ben. Dat was ik niet vergeten, maar als ik het niet juist weet te formuleren is het zinloos. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Toekomst beïnvloedt verleden

Bericht door gusteman » 26 sep 2016, 23:56

Vitharr schreef:Dat was ik niet vergeten, maar als ik het niet juist weet te formuleren is het zinloos.
En dat is dan weer heel goed geformuleerd, waarvoor mijn respect.

Geen erg, beste Vitharr, het maakte mij gewoon nieuwsgierig.
En als het je toch nog lukt om het onder woorden te brengen lees ik het hier wel. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Toekomst beïnvloedt verleden

Bericht door Tammy » 27 sep 2016, 07:06

Vitharr schreef:
Als spirituschappelijk wezen voorzie ik niet altijd welke kant ik op brabbel en post daarom in kant noch wal. Maar dit past inderdaad prima bij overige wetenschap hoor Tam.
Wat ben je toch een enige man Vitharr. :mrgreen:
De topic staat dus goed hier, mooi zo. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie