Heelal heeft geen richtingsgevoel

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door univers » 23 sep 2016, 14:04

Volgens Britse wetenschappers gaat de uitdijing van het heelal alle kanten op even snel. Anders gezegd: de kosmische uitdijing vertoont geen voorkeursrichting. Ook lijkt het heelal niet te roteren. Een en ander volgt uit onderzoek van de kosmische achtergrondstraling – de alomaanwezige straling die een overblijfsel is van de oerknal (Physical Review Letters, 22 september). Theoretisch is het niet ondenkbaar dat ons heelal de ene kant op sneller uitdijt dan de andere en/of roteert. Volgens de algemene relativiteitstheorie van Einstein kunnen zulke ‘anisotrope’ heelallen namelijk best bestaan. Om te kunnen bepalen of ons heelal isotroop dan wel anisotroop is, hebben de wetenschappers met behulp van computermodellen uitgerekend welke eigenschappen de kosmische achtergrondstraling zou hebben als het heelal een voorkeursrichting zou hebben of een rotatie zou vertonen. De uitkomsten van deze berekeningen zijn vergeleken met de meetgegevens van de Europese Planck-satelliet. Als ons heelal werkelijk anisotroop was, zouden er bijvoorbeeld ‘hete’ en ‘koude’ plekken te zien moeten zijn in de kosmische achtergrondstraling. Zelfs spiraalpatronen zouden mogelijk zijn. Helemáál uitsluiten kunnen de wetenschappers die mogelijkheid niet, maar de kans dat het heelal een voorkeursrichting heeft is wel heel gering: slechts 1 op 121.000. Dat is goed nieuws voor de meeste kosmologische modellen van dit moment: die gaan er namelijk van uit dat ons heelal volmaakt isotroop is. (EE)

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles ... s-universe
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door univers » 23 sep 2016, 14:05

Heelal heeft geen richtingsgevoel
Is dat geen vrouwen eigenschap. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door gusteman » 23 sep 2016, 18:18

univers schreef:
Heelal heeft geen richtingsgevoel
Is dat geen vrouwen eigenschap.
Of dat een (typische) vrouweneigenschap zou zijn durf ik niet zo maar te onderschrijven, beste univers.
Ik ken voldoende kerels die hopeloos verloren rijden en voortdurend de weg kwijt raken.
Mijn oudste zoon is daar trouwens een perfect voorbeeld van. :mrgreen:

Trouwens, het gaat in dit onderwerp zelfs niet over 'richtingsgevoel' maar wel over een 'voorkeur' van richting, twee toch wel behoorlijk verschillende benaderingen. :wink:

Het positieve van het artikel (naar mijn mening dan toch) is dan weer dat we eindelijk nog eens mogen vaststellen dat de wetenschap het af en toe toch wel eens bij het rechte eind heeft in haar bestudering van het heelal. ;P!

Ik begin het namelijk stilaan zo'n beetje moe te worden om altijd en overal te lezen/horen dat we de wetenschappers niet mogen geloven, dat zij ons op grote schaal voorliegen en bedriegen en voornamelijk actief zijn om de massa dom te houden. :roll:

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door Maxi » 23 sep 2016, 20:59

Ik zie niet in dat 'alle' wetenschappers voornamelijk actief zijn om de massa dom te houden. Maar ik veronderstel dat veel wetenschappers hun eigen 'geloof' opdringen en hun bevindingen verdedigen met nog wat losse gedachten er bij om zo aandacht te blijven krijgen van de massa. En zo dus ook de financiele steun behouden voor verder onderzoek en dergelijke.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door univers » 25 sep 2016, 11:37

Ons heelal is rond en roteert niet

Ons universum is rond, dijt aan alle kanten even snel uit en lijkt niet te roteren. Dit beweren astronomen in een paper in het wetenschappelijke vakblad Physical Review Letters.

Wetenschappers onderzochten de kosmische achtergrondstraling. Dit is de warmtestraling die is uitgezonden tijdens de oerknal. Stel dat het heelal niet in alle richtingen even snel uit zou dijen, dan zouden er bepaalde patronen te zien moeten zijn in de achtergrondstraling. “Denk hierbij aan koude of hete plekken die een bepaalde as volgen of zelfs spiraalstructuren”, vertelt astronoom Daniela Saadeh.

“We hebben deze verwachtingen vergeleken met de daadwerkelijke situatie”, zegt onderzoeker Dr Stephen Feeney van het Imperial College London. “Dit was nog lastig, omdat het universum op heel veel manieren anisotropisch kan zijn. Je kunt gemakkelijk verdwalen in het doolhof van mogelijke universums.”

1 op 121.000
De kans dat het heelal een voorkeursrichting heeft is erg klein. Feeney en Saadeh beweren dat de kans 1 op 121.000 is.

Toch zijn er misschien wel andere heelallen die niet isotropisch zijn. “De algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein laat de deuren open voor anistrope heelallen, die de ene kant sneller uitdijt dan de andere kant. Of die mogelijk roteren”, aldus Saadeh. “Het is goed nieuws dat het heelal aan alle kanten even snel uitdijt, omdat onze huidige kosmologische modellen hiervan uitgaan.”

Multiversum
Andere heelallen? Ja, wetenschappers denken dat ons heelal niet uniek is. Wellicht zijn er veel meer universa in het zogenoemde multiversum. Sterker nog: in andere universa is er mogelijk een gunstiger klimaat voor leven, waardoor er meer (intelligent) leven voorkomt dan in ons eigen universum. De vraag is of we ooit naar een ander universum kunnen reizen. Misschien via een wormgat?

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn geen patronen gevonden in de kosmische achtergrondstraling.

Er zijn geen patronen gevonden in de kosmische achtergrondstraling.

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles ... s-universe
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door univers » 25 sep 2016, 12:06

Andere heelallen? Ja, wetenschappers denken dat ons heelal niet uniek is. Wellicht zijn er veel meer universa in het zogenoemde multiversum.
Dat heb ik 50 jaar geleden al gezegd.
Maar ja, toen was er een steekje bij mij los.
Gelukkig wordt het de laatste jaren weer aan elkaar genaaid.
Sterker nog: in andere universa is er mogelijk een gunstiger klimaat voor leven, waardoor er meer (intelligent) leven voorkomt dan in ons eigen universum.
Onze universum is nog maar een baby, vergeleken met de andere.
In onze universum wemelt het ook van intelligente wezens, die veel verder zijn dan wij.
Hoop ooit dat de machthebbers, hier op aarde, bekennen dat er al heel lang contact is met andere intelligente wezens.
De vraag is of we ooit naar een ander universum kunnen reizen. Misschien via een wormgat?
IK doe het al zolang, sinds mijn herrienering.
Of het een wormgat is?
Voor mij is het een draaikolk, waar IK binnen stap, en bevind me in een andere universum.
Wat IK weet, dat men een ufo met intelligentie bestuurd, misschien kan men zo de sprong maken naar een andere universum.
Maar ja, wie ben ik? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door gouwepeer » 25 sep 2016, 13:30

univers schreef: Hoop ooit dat de machthebbers, hier op aarde, bekennen dat er al heel lang contact is met andere intelligente wezens.
Dan zal dat contact eerst moeten komen.
Als dat contact al was geweest dan hadden de machthebbers dat niet heel lang geheim kunnen houden. Hiervoor zijn er simpelweg teveel machthebbers op onze planeet die elkaar maar al te graag dwars willen zitten.
Verder vraag ik mij af of "wij" wel in staat zijn om signalen van andere beschavingen op te vangen.
Signalen van onze beschaving zijn tot op een afstand van nog geen 100 lichtjaar op te vangen. De eerste radiosignalen zijn van 1895, met een bereik van slechts enkele kilometers.

Het zoeken naar een signaal van een andere beschaving is als een speld in een enorme hooiberg. Daarnaast moeten we maar net op de juiste frequentie luisteren om het signaal op te kunnen vangen, en deze te kunnen vertalen.
Mochten wij ooit een signaal van een afstand van 1 miljoen lichtjaar op kunnen vangen en direct antwoord kunnen geven, dan heeft de andere beschaving na 2 miljoen jaar antwoord op hun signaal.
Technisch gezien zijn we nog niet in staat om zo'n sterk signaal te versturen, welke dan ook nog precies is de juiste richting moet worden gestuurd.

Denk hierbij aan het feit dat eerst moet worden berekend waar het signaal vandaan komt, en of welke positie de bron zich na 2 miljoen jaar bevind. Het zoeken naar "planeet 9" neemt al behoorlijk wat tijd in beslag.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door univers » 25 sep 2016, 13:50

Als dat contact al was geweest dan hadden de machthebbers dat niet heel lang geheim kunnen houden.
Die machthebbers bepalen wat de regeringen moeten doen.(Bilderberg)
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door Vitharr » 25 sep 2016, 20:28

univers schreef:
Andere heelallen? Ja, wetenschappers denken dat ons heelal niet uniek is. Wellicht zijn er veel meer universa in het zogenoemde multiversum.
Dat heb ik 50 jaar geleden al gezegd.
Maar ja, toen was er een steekje bij mij los.
Gelukkig wordt het de laatste jaren weer aan elkaar genaaid.
Sterker nog: in andere universa is er mogelijk een gunstiger klimaat voor leven, waardoor er meer (intelligent) leven voorkomt dan in ons eigen universum.
Onze universum is nog maar een baby, vergeleken met de andere.
In onze universum wemelt het ook van intelligente wezens, die veel verder zijn dan wij.
Hoop ooit dat de machthebbers, hier op aarde, bekennen dat er al heel lang contact is met andere intelligente wezens.
De vraag is of we ooit naar een ander universum kunnen reizen. Misschien via een wormgat?
IK doe het al zolang, sinds mijn herrienering.
Of het een wormgat is?
Voor mij is het een draaikolk, waar IK binnen stap, en bevind me in een andere universum.
Wat IK weet, dat men een ufo met intelligentie bestuurd, misschien kan men zo de sprong maken naar een andere universum.
Maar ja, wie ben ik? :mrgreen:
Ik heb er respect voor dat je met jouw ervaring nog dit soort artikelen kunt lezen. Bij mij kweekt het enkel nog grootheidswaanzin omdat ik zowel wetenschap als werkelijkheid beter begrijp dan de auteurs... :mrgreen:

Ik vraag me trouwens af hoe het met de huidige definities voor heelal, universum en multiversum zit? (volgende maand ga ik trouwens op een 10 weekse cursus kosmologie met uitdijing als thema. En weet je wat het wonderlijke is? Als je de auteurs er van tussen laat begrijpen wetenschapper en ik elkaar ineens probleemloos. [joker] )

Ik durf het bijna niet te vragen maar heb jij als 'meer ervarene' (oudere klinkt zo respectloos) nou geen last gehad van het feit dat ze definities steeds aanpassen?

De oorspronkelijke Big Bang theorie beschreef het ontstaan van het heelal. Nu weet de wetenschap dat het heelal veel groter is en dat daar regelmatig big bangs in voorkomen. Maar van wat was onze big bang dan het begin qua huidige definities? Niet meer van het heelal immers.

Vanmiddag heb ik er voor de lol even aan gepuzzeld maar in de door mij gebruikte bronnen weten ze het zelf duidelijk ook niet meer. Enerzijds stelt men dat heelal en universum synoniemen zijn voor alle energie en materie binnen het ruimtetijd-continuüm waarin wij bestaan. Maar in de huidige beschrijving van een multiversum stelt men dat 1 big bang bij 1 universum hoort. Het multiversum bestaat echter compleet binnen ons ruimtetijdcontinuüm en voldoet daarmee aan de definities van heelal en universum?!? :shock:

Weet jij het nog? Voor mijn gevoel ben ik zowel in andere big bangs binnen ons ruimtetijd-continuüm geweest als ergens 'daarbuiten'. Dat 'daarbuiten' is voor mij een ander universum en het was zeker niet 4 dimensionaal zoals het onze.

Maar zoals het nu bekend is lijken we dus geen naam meer te hebben voor de invloedssfeer van een big bang? En als je weet hoe groot de onze is en dan in overweging neemt dat onze conclusies over het nog veel grotere volgen uit waarnemingen van een miniem stukje van de invloedssfeer van onze big bang dan weet ik even niet meer hoe ik hier nog een samenhangend verhaal over moet componeren...

Wie het weet mag het zeggen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door gouwepeer » 25 sep 2016, 22:11

Een stukje theorie:
Zodra na de big bang het heelal weer ineen stort zal het heelal stoppen met bestaan.
Dijt het heelal echter te snel uit dan zal er geen materie gevormd kunnen worden.
Zo ontstaan er meerdere natuurwetten tijden een big bang, waarbij er een hoop mis kan gaan.
Aangezien de natuurwetten in "ons" heelal zo stabiel zijn dat alles wat er is gevormd kon worden kunnen we ons afvragen of dat puur geluk is geweest.
Sommige wetenschappers gaan er vanuit dat er mogelijk miljoenen big bangs zijn geweest, en dat "ons" heelal net die ene is geweest waarin alle natuurwetten op elkaar zijn afgestemd. Daardoor is dit heelal blijven bestaan, en heeft er leven kunnen ontwikkelen.

Het leven heeft alleen kans zodra de omstandigheden gunstig genoeg zijn. De planeet (of grote maan van een gasreus) moet zich in de bewoonbare zone bevinden, een magnetisch veld hebben om de sterrenwind om te leiden (bij Mars is het onbreken daarvan de reden dat de atmosfeer grotendeels is weggeblazen) en voldoende massa hebben om een atmosfeer vast te houden.

Daarnaast schijnt het ontwikkelen vaan meer-cellige wezens ook een unieke gebeurtenis te zijn. Tot zo ver nu bekend is is dat maar 1 keer op Aarde voorgekomen. Hierdoor is celdeling ontstaan, en evolutie van meerdere soorten.

Aangezien de voorouders van de mens heel veel pech heeft gehad werden zij gedwongen om zich in intelligentie te ontwikkelen om te kunnen overleven.

Het ontstaan van intelligent leven is dus vele malen complexer dan het ontstaan van primitief leven. Daarnaast was het uitsterven van de dino's ook ons geluk en kans om te kunnen ontstaan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Heelal heeft geen richtingsgevoel

Bericht door Vitharr » 26 sep 2016, 07:10

gouwepeer schreef:Een stukje theorie:
Zodra na de big bang het heelal weer ineen stort zal het heelal stoppen met bestaan.
Dijt het heelal echter te snel uit dan zal er geen materie gevormd kunnen worden.
Zo ontstaan er meerdere natuurwetten tijden een big bang, waarbij er een hoop mis kan gaan.
Aangezien de natuurwetten in "ons" heelal zo stabiel zijn dat alles wat er is gevormd kon worden kunnen we ons afvragen of dat puur geluk is geweest.
Sommige wetenschappers gaan er vanuit dat er mogelijk miljoenen big bangs zijn geweest, en dat "ons" heelal net die ene is geweest waarin alle natuurwetten op elkaar zijn afgestemd. Daardoor is dit heelal blijven bestaan, en heeft er leven kunnen ontwikkelen.
Ongeveer zo kende ik hem 20 jaar geleden ook maar inmiddels heeft men er flink aan gesleuteld. Jij beschrijft het oscillerende heelal waarbij schepping en vernietiging elkaar afwisselen. In de huidige variant vond onze big bang plaats in een heelal wat al bestond en waar op andere plekken big bangs plaats hadden gevonden en dat ook nog gaan doen. In zo'n heelal spelen oneindigheid en eeuwigheid een rol..Daarmee wordt de kans op ander leven die ontstaat door onze aanwezigheid een zekerheid.

Verwarrend is dat dit heelal nu multiversum wordt genoemd. 20 jaar geleden was een multiversum namelijk iets compleet anders.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie