CENTRALE VERWARMING var. radiatortemperatuur

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

CENTRALE VERWARMING var. radiatortemperatuur

Bericht door oktagon » 02 feb 2017, 17:18

Bij ontbreken van een buitenthermostaat zijn er bij mij verwarmingsproblemen met de ruimtes (slk ed.)
waar geen thermostaten zijn gemonteerd,zoals tegenwoordig met slimme thermometers zou kunnen worden opgelost.

Modernere huizen hebben wegens goedkoopte alleen een binnenthermostaat; duurdere bouw vaak wel een buitenthermostaat.

Mijn woning heeft een enkele thermometer in de woonkamer en geen buiten thermostaat en regel ik dit (na 15 jaar) sinds
een maand met een tabel volgens een grafiek uit het leerboek van Recknagel 1972.blz 338

Je kunt de ketelwatertemp.dagelijks bijstellen via een tabel als hieronder volgt:

buitentemp. ketelwatertemp.

-10C 83 C
-7 78
-5 75
-3 70
0 65
5 57
10 48
15 37

Bij een geregeld vaste buitentemp.kun je de reeds ingestelde
temp handhaven totdat de buitentemp.verandert.

Succes bij toepassing!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: CENTRALE VERWARMING var. radiatortemperatuur

Bericht door Witte wel » 02 feb 2017, 18:50

Een draadloos buitenvoelertje gebruiken in combinatie met een cenvax 4000 of 5000 en je hebt een perfecte weersafhankelijke regeling. Wel even de radiatorkranen door thermostaatkranen vervangen en een shunt aanbrengen op min. 6 meter afstand van de ketel. Pompschakelaar op continue zetten is wel handig anders werkt het nog niet.
Vaak helpt alleen de pompschakelaar alleen op continue zetten afdoende en lost dat het probleem al op waardoor door de continue stroom van water de temperatuur al afdoende verdeeld over de installatie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: CENTRALE VERWARMING var. radiatortemperatuur

Bericht door oktagon » 02 feb 2017, 19:20

Deze reactie las ik op YT: te ongemakkelijk en te duur:

Dit verhaal is voor mij kennisgeving; ik weet niet het complete verhaal met installeren!

zie : https://www.youtube.com/watch?v=GVxqQU8OZkU

Dit is completer,maar wat zijn de kosten en het echte functionneren?

Ik las een soort verslag eerder en was er niet enthousiast voor ;teveel handelingen voor mij,
dus ik houd me aan het dagelijks regelen van mijn keteltemp.kost me niets!

zie : https://www.youtube.com/watch?v=6dJH_-sWtH4
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: CENTRALE VERWARMING var. radiatortemperatuur

Bericht door Witte wel » 03 feb 2017, 00:04

Je filmpje over de cenvax 5000 is misleidend. Deze man krijgt de werking van zijn thermostaat niet begrepen. Moet hij eens een thermostaat van Landis en Gyr, tegenwoordig Landys en Staefa, proberen, dan komt hij er achter dat zijn thermostaat werkelijk vele malen eenvoudiger werkt dan hij deed vermoeden.
Maar goed, buiten dat is deze thermostaat gebruikt als ruimtethermostaat maar bij een weersafhankelijke regeling stel je die thermostaat één maal in en de rest gaat vanzelf. De thermostaat hangt dan ook niet in de ruimte maar in de buurt van je cv ketel. Dus eigenlijk niet zo ingewikkeld en kom je er dan nog niet uit dan laat je dat toch even doen door je installateur. Die is er voor opgeleid.

Ik kan mij voor stellen dat maar een enkeling de temperatuur van de ketel gaat staan wijzigen. Dan moet je wel veel tijd hebben en de gelegenheid en weten wat je doet. De doorsnee particulier zal dit niet gemakkelijk doen. De stekker in het stopcontact steken en de thermostaat handmatig bedienen is vrij gemakkelijk en vele volledige klokthermostaten staan dan ook vaak op handbediening. Het water bijvullen is voor velen al een probleem en dan maar niet bedenken dat mensen zelf hun ketelwatertemperatuur gaan staan wijzigen.
Een goed installateur zal graag helpen en hoeft echt niet zo duur te zijn.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie