Transhumanism

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Cornelius

Re: Transhumanism

Bericht door Cornelius » 06 jan 2018, 00:33

Mypos schreef:Recensie(s)
Dit hoogst informatieve boek van de Nederlandse auteur (celbiologe/ecologe) is een respectabele poging tot het formuleren van zeven universele wetmatigheden of principes (Hermes Trismegistus). Deze met elkaar samenhangende wetten zijn achtereenvolgens: die van de eenheid, de overeenstemming, trilling (en daarvan afgeleide wetten), polariteit, ritme, oorzaak en gevolg, culminerend in die van de dynamische balans. Via een indrukwekkend breed spectrum van essentiele inzichten uit oude wijsheidstradities en moderne (alternatieve) wetenschap - van (cel)biologie via bewustzijnsonderzoek tot en met kwantummechanica - illustreert en verdiept ze de basisstellingen die ze voor iedere wet formuleert. Daarnaast besteedt ze uitgebreid aandacht aan de Gulden Snede als universeel mechanisme voor het ontstaan van vorm, creatie en ruimtelijke groeipatronen (inclusief bewustzijnsgroei). Een gave om moeilijke onderwerpen educatief verantwoord en prettig leesbaar te presenteren vervolmaken deze overzichtelijke wegwijzer naar de nieuwe tijd en must voor iedere spiritueel geinteresseerde lezer. Met index, literatuurlijst en veel voetnoten.

https://www.bol.com/nl/f/de-hele-olifan ... /39914904/
Dit is het beste boek dat ik ooit gelezen heb.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Transhumanism

Bericht door Mypos » 06 jan 2018, 01:46

Cornelius schreef:
Mypos schreef:Recensie(s)
Dit hoogst informatieve boek van de Nederlandse auteur (celbiologe/ecologe) is een respectabele poging tot het formuleren van zeven universele wetmatigheden of principes (Hermes Trismegistus). Deze met elkaar samenhangende wetten zijn achtereenvolgens: die van de eenheid, de overeenstemming, trilling (en daarvan afgeleide wetten), polariteit, ritme, oorzaak en gevolg, culminerend in die van de dynamische balans. Via een indrukwekkend breed spectrum van essentiele inzichten uit oude wijsheidstradities en moderne (alternatieve) wetenschap - van (cel)biologie via bewustzijnsonderzoek tot en met kwantummechanica - illustreert en verdiept ze de basisstellingen die ze voor iedere wet formuleert. Daarnaast besteedt ze uitgebreid aandacht aan de Gulden Snede als universeel mechanisme voor het ontstaan van vorm, creatie en ruimtelijke groeipatronen (inclusief bewustzijnsgroei). Een gave om moeilijke onderwerpen educatief verantwoord en prettig leesbaar te presenteren vervolmaken deze overzichtelijke wegwijzer naar de nieuwe tijd en must voor iedere spiritueel geinteresseerde lezer. Met index, literatuurlijst en veel voetnoten.

https://www.bol.com/nl/f/de-hele-olifan ... /39914904/
Dit is het beste boek dat ik ooit gelezen heb.
Hear hear. Hij staat bij mij op nr 3. Na de Kracht van het Nu en The Gods of Eden. :peace:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Transhumanism

Bericht door Kristof Piessens » 06 jan 2018, 06:41

Ik heb dat hier zitten lezen, toch is er bij mij een weerstand tegen het idee dat de mens half robot half mens zal zijn, ooit was er een weten dat wij mensen wezens zijn met een eeuwige waarde/bestaan waarin de dood iets is dat bewust gebeurd, als je tijd er op zit en je hebt iedere dag geleefd zoals je wenste, anderen/omgeving/familie je niet zullen tegenhouden dat je wil vertrekken, het is een thema dat wetenschappelijk zeer moeilijk ligt, omdat het heftige discussie opwekt waarin ook bewijs en onderzoeksbronnen worden gevraagd.

Technologie is niets meer dan een handige hulpmiddel om werk te vergemakkelijken of sneller te laten verlopen.

Niet iedereen begrijpt of snapt meteen de wetenschappelijke context over bepaalde onderwerpen, ook al ben je van mening dat er toch iets verwijsbaar/aantoonbaar is onder gelijk welke omstandigheden/situaties.
(bvb randi hekelpunt om bovennatuurlijke gaven van mensen te onderzoeken onder gecontroleerde omstandigheden.)

In ieder geval, AI in het kader van Transhumanisme is voor mij letterlijk geen eurocent waard om het maar te proberen, ook al weet ik dat dit de waarde van een mensenleven degradeert tot automatismen die sociaal gezien geen rijke begripsvermogen heeft tot begrijpen, als ze al merken dat ze stuiten op onbegrip, gaan ze de situatie met emoties proberen in context te plaatsen en begrijpen waarom ?

Wat ik enkel begrijp is dat emotie hebben enkel te maken heeft met het moment dat je het gespreksonderwerp tracht te begrijpen zodat je dit ook kunt loslaten zonder verdere discussie of ruzie....doorvragen heeft geen zin want dan wek je zelf de indruk dat je zelf niet (wil/kan) begrijp(t)(en).

Ongewild zal een deel van de mens wel technologie omarmen als een hulpmiddel maar nooit aanvaarden dat ze half robot zullen worden gewoon omdat het iets weggeeft van iets te missen wat de mens al eeuwen had wat een robot niet heeft en omgekeerd !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Transhumanism

Bericht door Determinist » 06 jan 2018, 16:10

Mypos schreef: Hij staat bij mij op nr 3. Na de Kracht van het Nu en The Gods of Eden.
De kracht van het nu heb ik ook mijn mijn boekenkast staan ;)
Mypos schreef: Interessante gedachtes over AI:

....youtube video : What you need to know about QUANTUM COMPUTERS and the birth of ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Quantum computers, uitermate interessant en helemaal in mijn straatje gezien mijn werk in ICT en AI als afstudeervak.

Ik heb de video bekeken. De titel beloofde veel goeds....wat we zouden moeten weten over quantum computers en AI.
En tot aan ongeveer 13 minuten een redelijke uitleg. Niets mis mee.

Maar dan...mijn mond viel open toen de video complete onzin begon uit te kramen.

Probleem is dat QM (quantum mechanica) uiterst lastige stof is. Uitermate niet intuïtief.
Quantum computers zijn zeker een belofte voor de toekomst. In de diverse labs worden de eerste stappen gemaakt.
Deze video bespreekt een commercieel product, echter betreft dit een quantum annealing processor.
De d-wave computer is alleen geschikt voor heel specifieke wiskundige problemen, de oplossingen die gezocht worden zijn zeer beperkt.
Het betreft eigenlijk niet een "echte" quantum computer zoals wij die voor ogen hebben.
En het haalt niet de snelheid die we inm de toekomst zouden moeten verwachten van dit soort systemen.

In de meeste gevallen is jouw computer thuis vele malen sneller dat de d-wave, aangezien dit een systeem is voor algemeen gebruik en is
uitermate toegespitst voor een heel breed gebruik. In tegenstelling tot de dwave.

De video gaat opeens over in complete onzin over de kracht van quantum annealing processor. Deze zou volgens de spreker reeds het menselijke intellect hebben gepasseerd. Tevens links met andere dimensies en wezens uit deze dimensies. Complete quatsch

Ik snap dat het een lastig onderwerp is, maar in een video met als titel What you need to know about QUANTUM COMPUTERS and the birth of ARTIFICIAL INTELLIGENCE verwacht je als leek toch zinnige informatie te krijgen.

Verder heeft quantum computer niets te maken met AI. Het is een processor die in theorie vele malen sneller kan zijn in specifieke toepassingen.
Maar snelheid heeft niets met AI te maken. Je hebt veel snelheid nodig voor AI, in ieder geval efficiënte manieren voor neurale netwerken.
Maar met een dergelijke computer heb je verder niets.

Jammer, de video begon aardig.

Kristof Piessens schreef: Ongewild zal een deel van de mens wel technologie omarmen als een hulpmiddel maar nooit aanvaarden dat ze half robot zullen worden gewoon omdat het iets weggeeft van iets te missen wat de mens al eeuwen had wat een robot niet heeft en omgekeerd !
Dat zou kunnen. Maar vergeet niet dat de eerste stappen reeds gemaakt zijn.

Je moet niet vergeten dat de veranderingen geleidelijk gaan.

human->transhuman->posthuman

De posthuman is een dusdanige aanpassing van de mens dat het een ander soort organisme is. Wellicht gedeeltelijk mens en gedeeltelijk techniek.

We zitten al in de transhuman periode, reeds enige eeuwen, maar de laatste jaren gaat het snel.
We kunnen nu al onderdelen vervangen van de mens en we kijken daar nu niet raar van op: kunsthart, kunstoog, kunstoor, kunsthand, kunstbenen.

De eerste transhuman doelstellingen zijn het oplossen van problemen met het menselijk lichaam.
Dat zijn ook de eerste producten die je zag, ziet en gaat zien komen. Ze zullen de prio hebben op gezondheid en verbeteren van levensstandaard.

Met bijvoorbeeld CRISPR kunnen ziektes de wereld uit geholpen worden.
Overerfbare ziektes zullen aangepakt worden.

En stapje voor stapje zal je zien dat mensen kiezen voor een hogere levensstandaard door het eigen lichaam te ontdoen van ziektes, fouten en beschadigingen.

We zullen dus niet op een dag een half-mens/robot zien. Maar eerst zullen onderdelen die vervangbaar zijn daadwerkelijk vervangbaar worden.
Dat is nu al aan de gang.

Ik zie zeker de gevaren en ook heb ik scepsis over hoe ver het kan gaan. Maar we zullen eraan wennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Transhumanism

Bericht door Determinist » 06 jan 2018, 16:55

De DNA revolutie: CRISPR

Recente technologie voor gene editing.

Hier een YouTube filmpje met uitleg wat CRISPR is, uiteraard op een populair wetenschappelijke wijze.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Transhumanism

Bericht door Kristof Piessens » 06 jan 2018, 17:35

Determinist schreef:
Kristof Piessens schreef: Ongewild zal een deel van de mens wel technologie omarmen als een hulpmiddel maar nooit aanvaarden dat ze half robot zullen worden gewoon omdat het iets weggeeft van iets te missen wat de mens al eeuwen had wat een robot niet heeft en omgekeerd !
Dat zou kunnen. Maar vergeet niet dat de eerste stappen reeds gemaakt zijn.

Je moet niet vergeten dat de veranderingen geleidelijk gaan.

human->transhuman->posthuman

De posthuman is een dusdanige aanpassing van de mens dat het een ander soort organisme is. Wellicht gedeeltelijk mens en gedeeltelijk techniek.

We zitten al in de transhuman periode, reeds enige eeuwen, maar de laatste jaren gaat het snel.
We kunnen nu al onderdelen vervangen van de mens en we kijken daar nu niet raar van op: kunsthart, kunstoog, kunstoor, kunsthand, kunstbenen.

De eerste transhuman doelstellingen zijn het oplossen van problemen met het menselijk lichaam.
Dat zijn ook de eerste producten die je zag, ziet en gaat zien komen. Ze zullen de prio hebben op gezondheid en verbeteren van levensstandaard.

Met bijvoorbeeld CRISPR kunnen ziektes de wereld uit geholpen worden.
Overerfbare ziektes zullen aangepakt worden.

En stapje voor stapje zal je zien dat mensen kiezen voor een hogere levensstandaard door het eigen lichaam te ontdoen van ziektes, fouten en beschadigingen.

We zullen dus niet op een dag een half-mens/robot zien. Maar eerst zullen onderdelen die vervangbaar zijn daadwerkelijk vervangbaar worden.
Dat is nu al aan de gang.

Ik zie zeker de gevaren en ook heb ik scepsis over hoe ver het kan gaan. Maar we zullen eraan wennen.
Er is niets mis mee met vervangen van delen die ontbreken, zoals benen of armen dat iemand verliest door ongevallen of oorlog, de bedoelde weerstand dat ik heb gaat over het aspect van het wezen van de mens geen natuurlijke oorsprong meer zal hebben, het verband tussen die twee is onlosmakelijk verbonden met sociale cohesie, de bron tot problemen is de mens zelf en dat uit zich in uitwerking van ziektes, kwalen of overerving, de reden om dit natuurlijke bewustzijn te houden heeft met de mens in verhouding tot begrip van de situatie/omstandigheden/problemen te maken, alleen het kwartje tot herstelling van dat probleem valt veel te laat...bewustzijn is de enigste sleutel om aanhoudende medische ongemakken op te lossen of te helen, maar veel mensen doen die moeite allang niet meer....

Dan kom je op jouw punt dat je alles van het menselijk lichaam kunt vervangen zodat het natuurlijke dat samenhangt met ziekte en dergelijke voorgoed verdwijnt en begint men toch maar in het labo kunstmatige geboortes te kweken, en de natuurlijke wijze van geboorte verbannen wordt, in dat geheel zie ik de evolutie waarbij het half mens half robot de schijn gaat opwekken dat je op een natuurlijke wijze bent geboren terwijl dat niet waar is.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Transhumanism

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 08:00

Determinist schreef:het openingstopic
Met genoegen gelezen Determinist.
Het geheel is goed uitgelegd en prima te volgen.
Het is zoals mijn oudste zoon -doctor in Artificial Intelligence- eender van mening is.
Een mening die ik geheel kan delen.

Nog voordat mijn zoon A.I. ging studeren, vond ik deze film al helemaal geweldig en is me steeds bij gebleven:

https://www.youtube.com/watch?v=_19pRsZRiz4

Gast1

Re: Transhumanism

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 08:13

Cornelius schreef:Misschien moet de mensheid eerst door een diep dal vooraleer er op het vlak van bewustzijn een sprong voorwaarts gemaakt kan worden.
Waarschijnlijk wel, maar de mensheid is eerder door diepe dalen gewandeld en het blijkt telkens maar weer, dat deze soort er niets van leert.
Aan de andere kant is er echter nog nooit zoveel vrede geweest onder de mensen zoals dat nu op dit moment is.
Dus ... bespeur ik voorzichtig positieve progressie.

Gast1

Re: Transhumanism

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 08:21

Mypos schreef:1. Alle oude geschriften zoals bv de Sumerische kleitabletten en de Veda's spreken over leven na de dood.
2. Alle oude culturen spreken over leven na de dood.
3. Alle relligies op Aarde spreken over leven na de dood.
4. Zo ongeveer alle wijze mensen die onze geschiedenis kent geloven in leven na de dood. Noem ze maar op van Ghandi en Martin Luther King tot de Dalai Lama.
5. Al het onderzoek naar bijna dood ervaringen.
6. De exact 20 gram die het lichaam lichter is na de dood.
Ik denk dat er zelfs leven is voordat de dood intreed.
Sterker nog, ik 'weet' dat er zelfs leven is voordat ik de vorm heb aangenomen die ik nu heb.
Ik 'weet' dat er enkel leven is en dat de dood een 'fase' is, dus het leven gaat 'gewoon' verder.

Toch ben ik het met Determinist eens, dat we daar beter een ander topic voor kunnen starten of nemen.
Het is al erg vaak aan de orde geweest. :wink:

Gast1

Re: Transhumanism

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 08:27

Determinist schreef:
Mypos schreef: Wat betreft de ziel, ik vind het toch wel erg arrogant dat de meeste "wetenschapsgelovigen" zoals jij de volgende zaken allemaal afdoet als onzin of bijgeloof:

1. Alle oude geschriften zoals bv de Sumerische kleitabletten en de Veda's spreken over leven na de dood.
2. Alle oude culturen spreken over leven na de dood.
3. Alle relligies op Aarde spreken over leven na de dood.
4. Zo ongeveer alle wijze mensen die onze geschiedenis kent geloven in leven na de dood. Noem ze maar op van Ghandi en Martin Luther King tot de Dalai Lama.
5. Al het onderzoek naar bijna dood ervaringen.
6. De exact 20 gram die het lichaam lichter is na de dood.
Punten 1 t/m 4: spreken over leven na de dood zegt niets aangezien niemand dit heeft aangetoond.
Sinds heb begin van de mensheid is de dood en leven daarna onderwerp van religie.
Echter is er in al die tijd geen enkele aanwijzing die de redelijkheid/aannemelijkheid van die claim kan onderschrijven. Geen enkele.
Ik zie juist het niet kunnen leveren van die aannemelijkheid als sterke aanwijzing dat het een ongefundeerde claim is.
Ben je genoeg sceptisch zal je eerder moeten aannemen dat er geen leven na de dood is dan wel.
En als je het niet weet DAT er leven na de dood is, dan is het uitgaan van de default positie, ik weet het niet, de beste en eerlijkste reactie.

Punt 5: veel onderzoek naar gedaan en geen enkele aanwijzing voor buitennatuurlijke fenomenen. Als je wel onderzoek hebt graag delen.

Punt 6: is een fabeltje en geen enkel deugdelijk onderzoek heeft dit aangetoond. Een urban myth. Maar ook hier, geef de onderzoeken maar.
... en ook dat hoort in het andere topic thuis.
Ik neem even een pauze en zal later verder in dit topic lezen.

Gast1

Re: Transhumanism

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 09:03

Tijdens het ontbijt passeerde deze film mijn gedachten.
De film vond ik heel interessant en ik kan hem aanraden.
Voor wie deze film wil zien, raad ik tevens aan de trailer niet te bekijken.

Gast1

Re: Transhumanism

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 09:25

Oké, een aantal filmpjes die ik wellicht nog ga bekijken.
Dat weet ik echter nog niet zeker.
Kristof Piessens schreef:Dan kom je op jouw punt dat je alles van het menselijk lichaam kunt vervangen zodat het natuurlijke dat samenhangt met ziekte en dergelijke voorgoed verdwijnt en begint men toch maar in het labo kunstmatige geboortes te kweken, en de natuurlijke wijze van geboorte verbannen wordt, in dat geheel zie ik de evolutie waarbij het half mens half robot de schijn gaat opwekken dat je op een natuurlijke wijze bent geboren terwijl dat niet waar is.
De vraag is wat er aan het lichaam nu werkelijk zo belangrijk is om 'in dit leven' te zijn.
Primair denk ik dat dit het gehele lijf is.
Maar wat ik nog veel meer belangrijk vind, is het waarnemings- en denkvermogen op de eerste plaats en de mobiliteit.
Zodra 'mijn geest' geheel 'uitgeschakeld' is leef ik niet meer met het waarnemingsvermogen wat mij in dit leven geschonken is.
In feit 'leef' ik dan niet meer als mens en ik denk dat we dat allemaal niet willen.

Ik ga me nu omkleden om vervolgens ruim twee uur te gaan sporten.
Dat geeft me ook een heerlijk gevoel en dat gevoel zou ik graag zo lang als mogelijk willen houden.

Transhumanism ... ik zie er heel, heel veel voordelen én toekomst in.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Transhumanism

Bericht door Fenna » 07 jan 2018, 11:32

Voorbeeld m.b.t.transhumanisme.
Dit is toch prachtig als het lukt.
Natuurlijk worden er fouten gemaakt in het begin, maar dat is nu eenmaal zo helaas.

Afbeelding
Over vijf jaar kunnen blinden weer zien
Het was onmogelijk: blinden weer laten zien. Maar Nederlandse wetenschappers denken dat het kan. De eerste successen bij apen zijn geboekt.

Hanneke van Houwelingen 06-01-18, 07:55
Laatste update: 11:10
199
26
Over vijf jaar lopen de eerste blinde patiënten op straat zonder blindenstok. Ze zien het randje van de stoep, de contouren van de daken, de tram die voorbij dendert, een bekende die zwaait. Pieter Roelfsema probeert zijn eigen enthousiasme te temperen. Het lukt maar matig. ,,Ik moet natuurlijk voorzichtig zijn met voorspellingen, maar we zijn heel dichtbij."

Als directeur van het Nederlands Herseninstituut staat Roelfsema aan het hoofd van een onderzoek waar momenteel miljoenen euro's in worden geïnvesteerd. De onderzoekers willen blinden weer laten zien, zónder tussenkomst van de ogen. Want: bij de meeste blinden - Nederland telt er 70.000 - is de oogzenuw stuk. Daar valt niets mee te beginnen. De onderzoekers vervangen de nutteloze, blinde ogen voor een bril met minicamera, die zijn beelden rechtstreeks doorgeeft aan de hersenen.

Alsof de kerstboom werd ontstoken.

Pieter Roelfsema, directeur van het Nederlands Herseninstituut
Voor zo'n futuristische prothese is eerst een zware hersenoperatie nodig die in Nederland tot nu alleen op apen is getest. Bij één resusaapje zijn 1.000 elektroden geïmplanteerd in het hersengebied dat hij - maar ook wij - gebruiken om informatie van de buitenwereld om te zetten naar beelden. Wanneer er stroom op een van deze elektrodes wordt gezet, ziet de aap een lichtflits. Sinds kort ziet het dier 1.000 stipjes. ,,Alsof de kerstboom werd ontstoken", beschrijft Roelfsema. Dat is het eerste succes van zijn onderzoek: licht in de duisternis.

Zijn onderzoeksgroep borduurt voort op oude studies van onder andere William Dobelle, een omstreden Amerikaanse arts die vanaf de jaren 70 probeerde een camera op de hersenen aan te sluiten. De arts negeerde alle medische wetten in eigen land, en nam zijn patiënten mee naar Europa om daar chips in het brein van zestien blinden te implanteren. Bij een aantal gebeurde er niks, anderen zagen alleen lichtflitsen, een enkeling had eventjes beperkt zicht. Omdat Dobelle overleed voordat zijn onderzoeksrapport klaar was, hebben de Amsterdammers veel aan de ervaringen van patiënt Jens Naumann, die de experimenten ternauwernood overleefde.

De hoofdpijn was niet te harden. Mijn spraak ging achteruit, ik had vreselijke hallucinaties. Hersenvocht droop langs mijn oren. Ik realiseerde me dat dokter Dobelle hier minder van wist dan ik had gedacht. Maar ik kon niet anders dan doorgaan.

Jens Naumann
144 elektrodes
We bellen hem op. Aan de andere kant van de wereld vertelt Naumann (54) over die allereerste test in 2002. Dokter Dobelle had 144 elektrodes achterin zijn hoofd gestopt. Die dag zouden ze één voor één worden aangezet. ,,Natuurlijk was ik gespannen. Ik was zijn allereerste patiënt. Er staken twee stopcontacten uit mijn hoofd, waar draden zo dik als een potlood uitkwamen. Die werden aangesloten op een computer: een Pentium 586, een van de eerste processors. Die moest communiceren met de elektroden in mijn hoofd. Vlak nadat de dokter de eerste aanzette, zag ik een stip. Links van het midden, een beetje naar onder. Het was geweldig! Alsof je vastzit in een donkere badkamer in het huis van een ander. De deur is dicht en je denkt: waar is de schakelaar? En dan dat gevoel van opluchting wanneer je het licht aanknipt: ahh, dat is beter."

Het verhaal van Jens Naumann is ongelooflijk. Hij raakte op zijn 17de gedeeltelijk blind, toen er tijdens zijn werk een stukje metaal van de spoorrails in zijn oog boorde. Drie jaar later vloog er een splinter door de kunststof motorkap van zijn sneeuwscooter in zijn andere oog. De Canadees maakte wat van het leven: hij werd pianostemmer, houthakker, boer, kreeg acht kinderen, van wie hij er zes zelf ter wereld bracht, en reisde de wereld rond. Maar hij bleef verlangen naar het moment dat hij weer zou kunnen kijken.

Na zijn hersenoperatie zag Naumann lichtstipjes. 96 van de 144 elektrodes werkten. Even was er die enorme opwinding. Hij zag licht! ,,Maar de hoofdpijn was niet te harden. Mijn spraak ging achteruit, ik had vreselijke hallucinaties. Hersenvocht droop langs mijn oren. Ik realiseerde me dat dokter Dobelle hier minder van wist dan ik had gedacht. Maar ik kon niet anders dan doorgaan. Het spul zat al in mijn hoofd, you see."

Naumann, die een speciale bril met camera droeg, zag alleen stipjes. Geen objecten, patronen of mensen, zoals de dokter had gehoopt. Het interpreteren van de camerabeelden bleek moeilijker dan gedacht.

Om medische missers te voorkomen, is eerst grondig onderzoek nodig in proefdieren. Dankzij de studie met apen - muizen en ratten zijn ongeschikt - weten de onderzoekers nu hoe gezonde ogen het licht van buiten opvangen. De cellen op het netvlies sturen deze informatie door naar de hersenen, die de signaaltjes omzetten naar 'pixels' die samen een beeld vormen. Dagelijks zijn 100 miljoen hersencellen driftig in de weer om deze vertaalslag te maken. Dokter Dobelle kreeg met zijn techniek 96 groepen van cellen aan de praat.

Ik reed maar 20 kilometer per uur, maar het ging goed. Ik zag de betonnen obstakels op het parkeerterrein, de gebouwen in de verte. Het gaf me een enorm gevoel van ruimtebesef. Geweldig!

Jens Naumann
Relevant
De Amsterdammers weten inmiddels het tiendubbele aan hersencellen te activeren in het brein van de proefaapjes. Nog steeds niet veel, geeft Roelfsema toe, maar met slimme computersoftware kunnen ze de juiste cellen in het brein aanzetten. ,,We ontwikkelen nu een programma dat de camerabeelden zo goed kan bewerken dat de patiënt straks alleen dingen ziet die voor hem relevant zijn. Als je bijvoorbeeld buiten loopt, is het reclamebord boven de weg totaal onbelangrijk. Je wilt de stoeprand zien en de obstakels. Alleen deze hoofdzaken, dus niet de bijzaken, sturen we straks naar de hersenen. Wij denken dat je met 1.000 pixels vrij veel kan zien."

Ook de Amerikaanse arts experimenteerde met een - weliswaar ouder - computerprogramma, dat de elektroden in Naumans hoofd aan- en uitzette. ,,Eerst zag ik alleen maar lichtflitsen. Het dreef me tot waanzin. No way dat ik een stoel van een telefoon kon onderscheiden. Na drie dagen kreeg ik door dat als ik mijn hoofd meedraaide met de flitsen, ik 'iets' kon waarnemen. Als ik bijvoorbeeld mijn hoofd in een vierkant bewoog, moest dat een deurpost zijn. De hersenen hebben een enorme neuroplasticiteit. Ze zijn erop gericht om vooruit te gaan en je het grotere plaatje te laten zien. Dat was precies wat er gebeurde toen ik op een dag naar mijn blindenstok zocht. Waar is dat ding, mopperde ik. En opeens zag ik hem. Mijn witte stok, leunend tegen een zwarte wand."

Naumann stapte naar buiten en zag steeds meer. De bomen, de bladeren, de daken, de raamkozijnen. ,,Ik was enorm opgetogen. Al negentien jaar zeulde ik die verdomde stok mee, nu kon ik vrij rondlopen."

Het nieuws maakte dokter Dobelle zo enthousiast dat hij een gloednieuwe auto huurde, de patiënt achter het stuur zette en CNN uitnodigde voor een ritje. Om het spektakel compleet te maken zetten de arts zijn 8-jarige zoon in dezelfde auto. ,,Ik reed maar 20 kilometer per uur, maar het ging goed. Ik zag de betonnen obstakels op het parkeerterrein, de gebouwen in de verte. Het gaf me een enorm gevoel van ruimtebesef. Geweldig!"

De euforie hield een paar weken aan. Naumann liep rond met een stekker uit zijn hoofd en een draagbare computer in zijn rugzak, maar het kon hem niks schelen. In een restaurant kon hij plots weer zien welke tafels bezet waren, van 5 meter afstand. En waar hij moest afrekenen. ,,Letters kleiner dan 10 centimeter zag ik niet. Ook gezichten herkennen ging voor geen meter. Ik kon wel zien of iemand een hoed of een bril droeg, maar het kon evengoed mijn moeder, broer of een vreemdeling zijn. Dobelle zei: het wordt alleen nog maar beter. We gaan naar 500 of 1.000 elektroden in je brein. Maar ik was er niet zo zeker van of ik weer geopereerd wilde worden. De operatie was extreem pijnlijk."

Binnen een halfjaar ging het bergafwaarts. De lichtstipjes verloren kracht. Dobelle joeg steeds meer stroom door de bovenkamer van zijn patiënt, waardoor Naumann zwellingen in zijn hoofd, epileptische aanvallen en wondinfecties kreeg.


© shutterstock
Cowboy
Roelfsema noemt Dobelle een inspirator, maar ook een cowboy. ,,Het is foute boel om je patiënten te onderwerpen aan een systeem, dat nog onvoldoende is getest." Zijn onderzoeksgroep heeft nu een implantaat ontwikkeld dat iets dieper het brein ingaat. Hierdoor kunnen ze veel preciezer de hersencellen prikkelen, die moeten helpen bij het zien.

De directeur wijst naar elders in het gebouw, waar een proefdierfaciliteit zit. Hier traint de 'toekomst' één a twee uur per dag. De apen zijn fit en hebben geen last van bijwerkingen, zegt hij. ,,We hebben ook de plicht goed voor ze te zorgen."

Tekst gaat door onder de infographic

De apen krijgen 1.000 elektroden in het brein geplugd, maar zijn niet blind gemaakt. Ze worden getraind om een seintje te geven wanneer ze een lichtflits zien. Bewegen ze hun oog naar de juiste plek op het beeldscherm, krijgen ze een beetje appelsap als beloning. Eén aapje legde de testen al succesvol af.

Het computerprogramma dat de elektrodes aanstuurt moet straks zo worden aangepast dat het dier niet alleen lichtflitsen ziet, zoals Naumann in het begin, maar ook dingen kan herkennen zoals de letter A. Roelfsema: ,,Dat is nogal lastig. Je kunt een aap helaas niet vragen wat hij ziet. Daarom hebben we hem eerst het alfabet geleerd en proberen we hem via een keuzemenu de juiste letter aan te laten wijzen. Als dat lukt, zijn we al heel ver." Op een paar plekken ter wereld worden momenteel soortgelijke studies verricht om blinden weer te laten zien. ,,Maar ons onderzoek is het meest realistisch'', meent de directeur. ,,Het liefst zou ik dit systeem binnen vijf jaar uitproberen in een patiënt, maar dat vergt nog veel werk."

De Amsterdammers denken dat de prothese straks alleen werkt bij blinden die tot hun 10de ziend zijn geweest. Bij hen zijn de juiste hersenverbindingen aangelegd, die als het ware staan te trappelen om gebruikt te worden. Mensen die vanaf hun geboorte blind zijn gebruiken ditzelfde gebiedje in het brein voor andere functies. Bijvoorbeeld als werkgeheugen om woorden op te slaan.

Weer blind
Jens Naumann raakte na acht maanden definitief zijn zicht kwijt omdat zijn prothese er plots mee ophield. ,,Toen ik opnieuw blind werd, begreep niemand hoe erg ik dat vond. Mijn familie zei: je hebt toch een goede modus gevonden om hiermee te leven. Voor mij was het verschil gigantisch. Ik was terug bij af: leven in duisternis."

Voor de Canadees kwam het experiment te laat. Door de hardware die nog in zijn hoofd zit is het waarschijnlijk te riskant om in de toekomst deel te nemen aan de eerste experimenten bij blinden in Amsterdam. Maar diep in zijn hart wil hij het wel. ,,Ik ben nooit in staat geweest om mijn kinderen te zien leren lopen, spelen, vechten, lachen, whatever, alles wat kinderen doen. Het leven als blinde hoeft niet saai te zijn, maar je zult de wereld nooit ten volle ervaren als je niet kunt zien."

https://www.ad.nl/binnenland/licht-in-d ... ~a421b117/
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Transhumanism

Bericht door Mypos » 16 jan 2018, 14:09

Determinist schreef:
06 jan 2018, 16:10


Maar dan...mijn mond viel open toen de video complete onzin begon uit te kramen.

Probleem is dat QM (quantum mechanica) uiterst lastige stof is. Uitermate niet intuïtief.
Quantum computers zijn zeker een belofte voor de toekomst. In de diverse labs worden de eerste stappen gemaakt.
Deze video bespreekt een commercieel product, echter betreft dit een quantum annealing processor.
De d-wave computer is alleen geschikt voor heel specifieke wiskundige problemen, de oplossingen die gezocht worden zijn zeer beperkt.
Het betreft eigenlijk niet een "echte" quantum computer zoals wij die voor ogen hebben.
En het haalt niet de snelheid die we inm de toekomst zouden moeten verwachten van dit soort systemen.

In de meeste gevallen is jouw computer thuis vele malen sneller dat de d-wave, aangezien dit een systeem is voor algemeen gebruik en is
uitermate toegespitst voor een heel breed gebruik. In tegenstelling tot de dwave.

De video gaat opeens over in complete onzin over de kracht van quantum annealing processor. Deze zou volgens de spreker reeds het menselijke intellect hebben gepasseerd. Tevens links met andere dimensies en wezens uit deze dimensies. Complete quatsch

Ik snap dat het een lastig onderwerp is, maar in een video met als titel What you need to know about QUANTUM COMPUTERS and the birth of ARTIFICIAL INTELLIGENCE verwacht je als leek toch zinnige informatie te krijgen.

Verder heeft quantum computer niets te maken met AI. Het is een processor die in theorie vele malen sneller kan zijn in specifieke toepassingen.
Maar snelheid heeft niets met AI te maken. Je hebt veel snelheid nodig voor AI, in ieder geval efficiënte manieren voor neurale netwerken.
Maar met een dergelijke computer heb je verder niets.

Jammer, de video begon aardig.


Traditional computers store information in "bits," which can represent either a "1" or a "0." Quantum computing takes advantage of quantum particles in a strange state called "superposition," meaning that the particle is spinning in two directions at once. Researchers have learned to take advantage of these particles to create what they call "qubits," which can represent both a 1 and a 0 at the same time. By stringing qubits together, companies like D-Wave hope to create computers that are exponentially faster than today's machines.

https://www.wired.com/2017/01/d-wave-tu ... computing/

Hier ging de video over en dit punt vergeet je even voor het gemak. Totaal iets anders als je thuiscomputer dus en wel degelijk Quantum.

Verder snap ik niet zo goed waarom je andere dimensies als quatsch afdoet aangezien dat een van de belangrijkste punten is in de QM. Ik snap dat het ingewikkelde materie is maar lees je dan in ieder geval even in voordat je zulk soort uitspraken doet.

Een stukje notabene van de CERN website over andere dimensies:

Why is gravity so much weaker than the other fundamental forces? A small fridge magnet is enough to create an electromagnetic force greater than the gravitational pull exerted by planet Earth. One possibility is that we don’t feel the full effect of gravity because part of it spreads to extra dimensions. Though it may sound like science fiction, if extra dimensions exist, they could explain why the universe is expanding faster than expected, and why gravity is weaker than the other forces of nature.

https://home.cern/about/physics/extra-d ... lack-holes

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Transhumanism

Bericht door Determinist » 16 jan 2018, 14:58

Mypos schreef:
16 jan 2018, 14:09
Hier ging de video over en dit punt vergeet je even voor het gemak. Totaal iets anders als je thuiscomputer dus en wel degelijk Quantum.
Zei ik dat d-wave niet wat anders is dan de thuiscomputer? Ik heb aangegeven dat d-wave een quantum annealing processor gebruikt.
En daarvan kan je zeggen dat dit niet de quantum processor is waarvan in de video wordt gezegd dat deze al het menselijke intellect heeft overstegen. Integendeel zelfs. Zoals ik zei, deze machine is voor heel specifiek wiskundig gebruik en is niet in staat de mogelijkheden van de thuiscomputer te evenaren. daarvoor moeten we wachten op de "echte" quantum computer.
Verder snap ik niet zo goed waarom je andere dimensies als quatsch afdoet aangezien dat een van de belangrijkste punten is in de QM. Ik snap dat het ingewikkelde materie is maar lees je dan in ieder geval even in voordat je zulk soort uitspraken doet.
Oh, dus QM heeft reeds meerdere dimensies aangetoond? En is meteen een van de belangrijkste punten van QM?
Why is gravity so much weaker than the other fundamental forces? A small fridge magnet is enough to create an electromagnetic force greater than the gravitational pull exerted by planet Earth. One possibility is that we don’t feel the full effect of gravity because part of it spreads to extra dimensions. Though it may sound like science fiction, if extra dimensions exist, they could explain why the universe is expanding faster than expected, and why gravity is weaker than the other forces of nature.
Meerdere dimensies wordt besproken in verschillende hypotheses. Ook string-theory is gebaseerd hierop.
Maar nergens is aangetoond dat ze werkelijk bestaan. En je mag best dimensies meenemen in onderzoek, helemaal goed. Maar om nu te stellen dat dit de belangrijkste punten zijn en dat de hypotheses ook maar in enige mate aannemelijk zijn gemaakt....neen.

Probleem is dat de video zegt DAT ze bestaan, dat onderoekers reeds bezig zijn met contact te leggen met wezens uit deze dimensies.
De stap van hypothese naar deze uitspraken is inderdaad quatch.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Transhumanism

Bericht door Mypos » 16 jan 2018, 15:14

Determinist schreef:
16 jan 2018, 14:58
Mypos schreef:
16 jan 2018, 14:09
Hier ging de video over en dit punt vergeet je even voor het gemak. Totaal iets anders als je thuiscomputer dus en wel degelijk Quantum.
Zei ik dat d-wave niet wat anders is dan de thuiscomputer? Ik heb aangegeven dat d-wave een quantum annealing processor gebruikt.
En daarvan kan je zeggen dat dit niet de quantum processor is waarvan in de video wordt gezegd dat deze al het menselijke intellect heeft overstegen. Integendeel zelfs. Zoals ik zei, deze machine is voor heel specifiek wiskundig gebruik en is niet in staat de mogelijkheden van de thuiscomputer te evenaren. daarvoor moeten we wachten op de "echte" quantum computer.
Verder snap ik niet zo goed waarom je andere dimensies als quatsch afdoet aangezien dat een van de belangrijkste punten is in de QM. Ik snap dat het ingewikkelde materie is maar lees je dan in ieder geval even in voordat je zulk soort uitspraken doet.
Oh, dus QM heeft reeds meerdere dimensies aangetoond? En is meteen een van de belangrijkste punten van QM?
Why is gravity so much weaker than the other fundamental forces? A small fridge magnet is enough to create an electromagnetic force greater than the gravitational pull exerted by planet Earth. One possibility is that we don’t feel the full effect of gravity because part of it spreads to extra dimensions. Though it may sound like science fiction, if extra dimensions exist, they could explain why the universe is expanding faster than expected, and why gravity is weaker than the other forces of nature.
Meerdere dimensies wordt besproken in verschillende hypotheses. Ook string-theory is gebaseerd hierop.
Maar nergens is aangetoond dat ze werkelijk bestaan. En je mag best dimensies meenemen in onderzoek, helemaal goed. Maar om nu te stellen dat dit de belangrijkste punten zijn en dat de hypotheses ook maar in enige mate aannemelijk zijn gemaakt....neen.

Probleem is dat de video zegt DAT ze bestaan, dat onderoekers reeds bezig zijn met contact te leggen met wezens uit deze dimensies.
De stap van hypothese naar deze uitspraken is inderdaad quatch.
Dat de video zegt dat andere dimensies bestaan is niet zon enorme stap aangezien we daar heel veel aanwijzingen voor hebben. Dat het niet bewezen is lijkt me vrij logisch aangezien we nog niet zo ver zijn als mensheid dat we zoiets kunnen begrijpen laat staan iets bedenken om dit aan te tonen.

Hoe verklaar jij dan het verdwijnen en weer opduiken van de elektrons?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Transhumanism

Bericht door Determinist » 16 jan 2018, 15:42

Mypos schreef:
16 jan 2018, 15:14
Dat de video zegt dat andere dimensies bestaan is niet zon enorme stap aangezien we daar heel veel aanwijzingen voor hebben.
Neen. Er zijn hypotheses die dit veronderstellen. Aanwijzingen zijn er niet.
Dat het niet bewezen is lijkt me vrij logisch aangezien we nog niet zo ver zijn als mensheid dat we zoiets kunnen begrijpen laat staan iets bedenken om dit aan te tonen.
Precies. Dus waar ik bezwaar tegen maak in de video is dat de stap van hypothese naar communicatie met wezens pure duimzuigerij is.
Er wordt zelfs een link gemaakt dat "men" de d-wave daarvoor gebruikt. Wat natuurlijk pure onzin is, want wat heeft een quantum computer met extra dimensies te maken, laat staan te helpen met communicatie met de veronderstelde wezens.
Hoe verklaar jij dan het verdwijnen en weer opduiken van de elektrons?
Ik vraag mij af wat d-wave en deze zogenaamde wezens daar mee te maken heeft.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Transhumanism

Bericht door Mypos » 16 jan 2018, 16:02

Determinist schreef:
16 jan 2018, 15:42
Mypos schreef:
16 jan 2018, 15:14
Dat de video zegt dat andere dimensies bestaan is niet zon enorme stap aangezien we daar heel veel aanwijzingen voor hebben.
Neen. Er zijn hypotheses die dit veronderstellen. Aanwijzingen zijn er niet.
Dat het niet bewezen is lijkt me vrij logisch aangezien we nog niet zo ver zijn als mensheid dat we zoiets kunnen begrijpen laat staan iets bedenken om dit aan te tonen.
Precies. Dus waar ik bezwaar tegen maak in de video is dat de stap van hypothese naar communicatie met wezens pure duimzuigerij is.
Er wordt zelfs een link gemaakt dat "men" de d-wave daarvoor gebruikt. Wat natuurlijk pure onzin is, want wat heeft een quantum computer met extra dimensies te maken, laat staan te helpen met communicatie met de veronderstelde wezens.
Hoe verklaar jij dan het verdwijnen en weer opduiken van de elektrons?
Ik vraag mij af wat d-wave en deze zogenaamde wezens daar mee te maken heeft.
Niet zo flauw nu.

Het is vrij duidelijk wat een quantum computer met andere dimensies te maken heeft. Dat hoef ik je toch niet uit te leggen?

En nogmaals: Hoe verklaar jij dan het verdwijnen en weer opduiken van de elektrons?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Transhumanism

Bericht door Determinist » 06 feb 2018, 09:23

Mypos schreef:
16 jan 2018, 16:02
Het is vrij duidelijk wat een quantum computer met andere dimensies te maken heeft. Dat hoef ik je toch niet uit te leggen?
Jawel, dat kan je best even uitleggen...
En nogmaals: Hoe verklaar jij dan het verdwijnen en weer opduiken van de elektrons?
Wanneer doen ze dat dan?
(en als ze het dan zouden doen, wat is jouw verklaring dan?)

Wellicht ben je toe aan een Nobel prijs.

Maar even iets anders.

De video waar we het over hebben, de claim dat "men" reeds quantum computers in gebruik heeft tbv onderzoek/scannen/beschermen tegen wezens uit andere dimensies, is dat iets waar jij in gelooft?
Ik bedoel, denk jij echt dat ze nu al DE quantum computer zoals algemeen beoogd reeds gebouwd hebben?
(maar waar wij stervelingen niets van af mogen weten)

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Transhumanism

Bericht door Mypos » 07 feb 2018, 01:56

Determinist schreef:
06 feb 2018, 09:23
Mypos schreef:
16 jan 2018, 16:02
Het is vrij duidelijk wat een quantum computer met andere dimensies te maken heeft. Dat hoef ik je toch niet uit te leggen?
Jawel, dat kan je best even uitleggen...
En nogmaals: Hoe verklaar jij dan het verdwijnen en weer opduiken van de elektrons?
Wanneer doen ze dat dan?
(en als ze het dan zouden doen, wat is jouw verklaring dan?)

Wellicht ben je toe aan een Nobel prijs.

Maar even iets anders.

De video waar we het over hebben, de claim dat "men" reeds quantum computers in gebruik heeft tbv onderzoek/scannen/beschermen tegen wezens uit andere dimensies, is dat iets waar jij in gelooft?
Ik bedoel, denk jij echt dat ze nu al DE quantum computer zoals algemeen beoogd reeds gebouwd hebben?
(maar waar wij stervelingen niets van af mogen weten)
Ik geloof dat de technologieen die wij nu kennen mijlenver achter liggen op wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Het lijkt me dat jij dat toch ook wel gelooft?

Plaats reactie