Horen en/of zien: hoe zit dat nou?

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
gusteman

Horen en/of zien: hoe zit dat nou?

Bericht door gusteman » 20 mei 2018, 10:50

Voor al wie al eens heeft gedacht of gezegd "ik weet toch zelf wel wat ik heb gehoord/gezien" zou hierop eigenlijk moeten volgen "neen, niet noodzakelijk".

In een artikel op Nemo Kennislink (hoor jij laurel of yanny?) wordt klaar en duidelijk uitgelegd hoe onze hersenen ons "helpen" om een beeld te vormen dat voldoet aan onze verwachtingen.

Maar dat beeld strookt daarom niet altijd met de werkelijkheid, dus blijft het raadzaam om onze eigen "zekerheden" in vraag te stellen ..... vooral daar waar het zintuiglijke waarnemingen betreft.

Have fun :wink:

Gast1

Re: Horen en/of zien: hoe zit dat nou?

Bericht door Gast1 » 21 mei 2018, 09:06

:post:

En ik schreef al in het eerder geopende topic iets dergelijks:
Dan kunnen visuele labels helpen om de ontbrekende informatie in te vullen, zodat je toch een complete waarneming ervaart.
Mensen die deze labels niet zien, kunnen daardoor ook iets anders verstaan dan ‘laurel’ of ‘yanny’.”
Dat verklaart waarom sommigen ‘geery’ of ‘garry’ horen.

Arminius

Re: Horen en/of zien: hoe zit dat nou?

Bericht door Arminius » 21 mei 2018, 10:22

gusteman schreef:
20 mei 2018, 10:50
Voor al wie al eens heeft gedacht of gezegd "ik weet toch zelf wel wat ik heb gehoord/gezien" zou hierop eigenlijk moeten volgen "neen, niet noodzakelijk".

In een artikel op Nemo Kennislink (hoor jij laurel of yanny?) wordt klaar en duidelijk uitgelegd hoe onze hersenen ons "helpen" om een beeld te vormen dat voldoet aan onze verwachtingen.

Maar dat beeld strookt daarom niet altijd met de werkelijkheid, dus blijft het raadzaam om onze eigen "zekerheden" in vraag te stellen ..... vooral daar waar het zintuiglijke waarnemingen betreft.

Have fun :wink:
:post:

Zo kun je op Joetroep filmpjes vinden van Engelse liedjes waarin je denkt Nederlandse woorden/teksten te horen.[Mama appelsap] Er is dacht ik zelfs een naam voor.

Even zoeken

http://newsmonkey.be/article/33539





Waar is toch dat zebra hondje voor :)


gusteman

Re: Horen en/of zien: hoe zit dat nou?

Bericht door gusteman » 21 mei 2018, 19:15

Leuk, het fenomeen is blijkbaar vrij goed gekend ... dat maakt het aansnijden van de volgende vraag iets eenvoudiger.

Want aangezien we nooit echt zeker kunnen zijn over wat we hebben gezien, gehoord, gevoeld, kortom wat we hebben ervaren, hoe zit dat dan met getuigenissen als "bewijs" betreffende

- UFO's
- buitenaardsen
- orbs
- aura's
- geesten
- numerologie
- zionisten
- vrijmetselaars
- illuminatii
- valse vlag operaties
- 9/11
- JFK
- enzovoort ?????

Plaats reactie