Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 16 okt 2018, 06:46

Afbeelding
Tim en Lucy Hawking bij de presentatie van het boek.

Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen.

De stem van de dit jaar overleden wetenschapper Stephen Hawking klonk vanmiddag in Londen bij de presentatie van zijn allerlaatste boek. Hawking had nog voor zijn dood een toespraak voorbereid die door zijn stemcomputer werd voorgelezen, in het bijzijn van zijn zoon en dochter.
Hawkings nieuwe boek Brief Answers to the Big Questions is een compilatie van zijn favoriete vragen en antwoorden, zoals: is kunstmatige intelligentie op een gegeven moment slimmer dan wij en zullen we als mensheid de aarde overleven? Hij schreef een groot deel van het boek zelf, voor zijn dood in maart, en het werd voltooid door kennissen en familieleden.

De woorden van Hawking bij de presentatie waren actueel. Hij waarschuwde de wereld dat wetenschap en onderwijs "meer dan ooit" worden bedreigd in de wereld. Hij noemde de verkiezing van de Amerikaanse president Trump en de stemming van de Britten voor een brexit als voorbeelden van een "wereldwijde revolte tegen experts, onder wie wetenschappers".
Hawking richtte zich tot jonge mensen en adviseerde hen om "naar de sterren te kijken en niet naar je voeten". "Verwonder je over waarom het universum bestaat."

Supermensen.

In zijn laatste boek schetst Hawking een toekomstscenario waarbij mensen hun dna laten aanpassen in hun zoektocht naar de perfecte mens,waardoor er een tweedeling ontstaat in de samenleving.
Volgens de overleden wetenschapper moet het nog deze eeuw mogelijk zijn om imperfectie weg te poetsen en ontstaan er 'supermensen', ook al zullen wetten dat verbieden.

Hawking voorspelt een wedloop van wezens die zichzelf verbeteren in een steeds sneller wordend tempo. "Als zulke supermensen er zijn, ontstaan er significante problemen voor de 'niet verbeterde' mensen, die niet meer kunnen meekomen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze uitsterven, of onbelangrijk worden."

Bij de presentatie in het Science Museum in Londen luisterden Lucy en Tim Hawking ook naar de uitleg van hun vader over zwarte gaten; materie waar hij tot zijn dood mee bezig was en tot voor kort over publiceerde. Lucy Hawking raakte geëmotioneerd toen ze zijn stem hoorde. "Het voelt soms alsof hij er nog gewoon is."
Lucy vertelde dat haar vader zich grote zorgen maakte over de verdeling in de wereld. "Dit zie je terug in het boek. Het is een oproep tot eenheid, tot menselijkheid. Om onszelf weer tot elkaar te brengen en de uitdagingen echt aan te pakken, samen te werken aan een oplossing."
Stephen Hawking werd gezien als een van de grootste wetenschappers van deze tijd. Hij leed een groot gedeelte van zijn leven aan de spierziekte ALS, belandde in een rolstoel en kon sinds 1985 niet meer praten. Tot zijn dood op 14 maart communiceerde hij via een spraakprogramma.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 16 okt 2018, 06:51

In zijn laatste boek schetst Hawking een toekomstscenario waarbij mensen hun dna laten aanpassen in hun zoektocht naar de perfecte mens,waardoor er een tweedeling ontstaat in de samenleving.
Volgens de overleden wetenschapper moet het nog deze eeuw mogelijk zijn om imperfectie weg te poetsen en ontstaan er 'supermensen', ook al zullen wetten dat verbieden.
Hawking voorspelt een wedloop van wezens die zichzelf verbeteren in een steeds sneller wordend tempo. "Als zulke supermensen er zijn, ontstaan er significante problemen voor de 'niet verbeterde' mensen, die niet meer kunnen meekomen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze uitsterven, of onbelangrijk worden."

Ik sta er niet van te kijken als dat ooit werkelijkheid word.
En ik denk zelf dat er ondergrondse laboratoriums zijn waar daar allang aan word gewerkt.
De mens van nu met zijn breekbaarheid zal inderdaad transformeren in de verre toekomst , op een manier die vele van ons zich nauwelijks kunnen voorstellen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Osiris » 16 okt 2018, 08:20

En zo leren we weer niets van de geschiedenis.
Heb al vaker hier aangegeven dat zo'n 400.000 jaar geleden een buitenaards superieur ras via genetische manipulatie,de huidige mens heeft gecreeerd.
In eerste instantie als een werk/slaven ras, wat bepaalde genetische capaciteiten werd onthouden om onder controle te houden.
En om het superieure ras als goden te aanbidden.

De geschiedenis zal zich dus herhalen, de zogenaamde supermensen ( rijken en machtigsten die het eeuwige leven wensen ) zullen die nieuwe goden gaan worden.
Zij hebben de middelen om dit te bekostigen.
Die tweedeling ( arm/rijk ) is al politiek/economisch/financieel een tijdlang gaande en word met de dag groter.
Totale dominantie/overheersing/controle van de zwaksten.

En dan zijn we het cirkeltje weer rond..... :evil:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Fenna » 16 okt 2018, 09:23

Tammy schreef:
16 okt 2018, 06:51
In zijn laatste boek schetst Hawking een toekomstscenario waarbij mensen hun dna laten aanpassen in hun zoektocht naar de perfecte mens,waardoor er een tweedeling ontstaat in de samenleving.
Volgens de overleden wetenschapper moet het nog deze eeuw mogelijk zijn om imperfectie weg te poetsen en ontstaan er 'supermensen', ook al zullen wetten dat verbieden.
Hawking voorspelt een wedloop van wezens die zichzelf verbeteren in een steeds sneller wordend tempo. "Als zulke supermensen er zijn, ontstaan er significante problemen voor de 'niet verbeterde' mensen, die niet meer kunnen meekomen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze uitsterven, of onbelangrijk worden."

Ik sta er niet van te kijken als dat ooit werkelijkheid word.
En ik denk zelf dat er ondergrondse laboratoriums zijn waar daar allang aan word gewerkt.
De mens van nu met zijn breekbaarheid zal inderdaad transformeren in de verre toekomst , op een manier die vele van ons zich nauwelijks kunnen voorstellen.
Lijkt op Transhumanisme.
Dan Brown is hier ook een aanhanger van.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Transhumanisme
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door gusteman » 16 okt 2018, 12:01

Osiris schreef:
16 okt 2018, 08:20
Heb al vaker hier aangegeven dat zo'n 400.000 jaar geleden een buitenaards superieur ras via genetische manipulatie,de huidige mens heeft gecreeerd.
Dat is een geloof, gebaseerd op aannames, net zoals er een geloof is dat, tevens gebaseerd op aannames, beweert dat de mens een creatie ,zou zijn van één of andere God. Diezelfde God zou dan meteen in één vloeiende beweging de volledige kosmos hebben gecreëerd. Weliswaar in een vreemde volgorde, maar kom, het betreft toch maar aannames.

Wat Stephen Hawking beweert is geen geloof, is niet gebaseerd op^aannames, maar is een logische evolutionaire groei van technologie waartoe de mens nu al in staat is.

Trouwens, al gezien wat de laatste verwezenlijkingen zijn in de bouw van robots met een lichaam als de mens?

Meet robot Atlas.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 16 okt 2018, 12:20

Die robot is indrukwekkend om te zien Gusteman.
Ik denk dat Stephen Hawking geen robots bedoelde maar mensen waar aan gesleuteld is en daardoor wat men noemt supermensen worden.

Ikzelf denk half mens en half robot uiteindelijk, zoiets als de man van 6 miljoen die serie van vroeger.
Die was grappig om te zien maar kan heel goed realiteit worden.


Wat Osiris zegt is ook goed mogelijk geweest.
Die missing link blijft omgeven met een soort mist.

Ik sluit niet uit dat we een soort kloon zijn, maar ik weet het niet zeker.

Fenna bedankt voor de link, kende ik nog niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door gusteman » 16 okt 2018, 12:47

Tammy schreef:
16 okt 2018, 12:20
Ik denk dat Stephen Hawking geen robots bedoelde maar mensen waar aan gesleuteld is en daardoor wat men noemt supermensen worden.
Zo had ik het ook begrepen, lieve Tammy.
Maar zelfs indien menselijk DNA wordt "aangepast" om tot een super-ras te komen, dan nog zullen het biologische wezens blijven.
Dus moet je toch rekenen op zo'n 18 jaar (van conceptie tot wasdom) vooraleer zo'n super-mens inzetbaar is.
En ook dan blijft het een biologisch wezen, dus heel erg kwetsbaar.
Tammy schreef:
16 okt 2018, 12:20
Ikzelf denk half mens en half robot uiteindelijk, zoiets als de man van 6 miljoen die serie van vroeger.
Die was grappig om te zien maar kan heel goed realiteit worden.
Euh, neen, lieve Tammy, zoiets kan geen realiteit worden.
Ik heb dit onderwerp al vaker bediscussieerd, op fora en in het echte leven, en ik wijs er telkens op dat zo'n bionische arm of been uiteindelijk toch nog vast zitten aan het menselijk lichaam. Wanneer zo'n man van zes miljoen dan extreme krachten aanwendt met die bionische arm, dan wordt die gewoon afgerukt van zijn lichaam dat niet bionisch is.
Inderdaad: grappig om zien maar volstrekt onmogelijk om te realiseren.

Maar zo zie je wel hoe makkelijk het is om mensen op het verkeerde been te zetten en hen te laten denken dat bepaalde zaken zouden mogelijk zijn. :wink:

gusteman

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door gusteman » 16 okt 2018, 12:57

Tammy schreef:
16 okt 2018, 12:20
Die missing link blijft omgeven met een soort mist.
Het feit dat de wetenschap niet alles weet betekent niet dat je elke lacune naar believen kan invullen met een sprookje naar keuze.

Wil je een antwoord op het probleem van de missing link?

Telepathie: het ontstaan van het vermogen in het menselijk brein om onderling informatie uit te wisselen, ook al gebeurt dit onbewust.
Dit vermogen kan gegroeid zijn tijdens de natuurlijke evolutie van de menselijke hersenen: op een zeker ogenblik ontstond dan die uitwisseling van informatie en dat leidde dan weer tot versnelde ontwikkeling van de hersencapaciteiten.
Waardoor de mens zich opvallend ging onderscheiden van de andere zoogdieren.

Ik geef zomaar een voorbeeld hoor ..... maar het is even voor de hand liggend als experimenten door buitenaardsen.
Of liever: neen, het is zelfs meer voor de hand liggend want het heeft geen nood aan interstellaire reizen en/of heerszuchtige vreemde wezens.
Maar het spreekt wel minder tot de verbeelding, dat wel ja.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 16 okt 2018, 13:06

Gusteman schreef :
Zo had ik het ook begrepen, lieve Tammy.
Maar zelfs indien menselijk DNA wordt "aangepast" om tot een super-ras te komen, dan nog zullen het biologische wezens blijven.
Dus moet je toch rekenen op zo'n 18 jaar (van conceptie tot wasdom) vooraleer zo'n super-mens inzetbaar is.
En ook dan blijft het een biologisch wezen, dus heel erg kwetsbaar.

Leuk om hierover te praten. :grin:
Ok stel dat men het menselijke DNA zodanig kan aanpassen dat het skelet honderden keren sterker word.
En daarbij ook de spieren en alles eromheen.
Want dan kom ik op het volgende wat je zegt :
k heb dit onderwerp al vaker bediscussieerd, op fora en in het echte leven, en ik wijs er telkens op dat zo'n bionische arm of been uiteindelijk toch nog vast zitten aan het menselijk lichaam. Wanneer zo'n man van zes miljoen dan extreme krachten aanwendt met die bionische arm, dan wordt die gewoon afgerukt van zijn lichaam dat niet bionisch is.
Inderdaad: grappig om zien maar volstrekt onmogelijk om te realiseren.
Wat als het niet bionische lichaam zo sterk word dat hij bijna net zo goed kan zijn als bionische onderdelen en daardoor dat half mens en half robot wel mogelijk word ?

Dat door dus dat DNA zo te veranderen de onmogelijkheid omzeilt word.

Wat denk jij Gusteman ?
En dan heel ver voorruit denken, niet wat we nu op dat gebied weten.

Kan het dat het menselijke skelet super sterk word ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 16 okt 2018, 13:16

Gusteman schreef :
k geef zomaar een voorbeeld hoor ..... maar het is even voor de hand liggend als experimenten door buitenaardsen.
Of liever: neen, het is zelfs meer voor de hand liggend want het heeft geen nood aan interstellaire reizen en/of heerszuchtige vreemde wezens.
Maar het spreekt wel minder tot de verbeelding, dat wel ja.

Je denkt als een mens beste Gusteman. :wink:
Buitenaardse wezens kunnen compleet anders denken.
Ik weet niet zeker of we gekloond zijn maar ik sluit het ook niet uit.
Veel mensen neigen heel vaak naar opties die dichter bij huis liggen zeg maar.
Degene die dat niet doen hebben niet teveel verbeelding of fantasie maar kijken buiten de comfortzone of er nog iets anders mogelijk is.
Met comfortzone bedoel ik niet jou trouwens maar veel mensen die ik zelf ken zitten daarin, alles daarbuiten is eng voor ze.
Want we zijn natuurlijk niet alleen in het heelal, je weet na al die jaren hier hoe ik daarover denk. :grin:

Eens weten we het Gusteman, misschien wel sneller dan we denken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door gusteman » 16 okt 2018, 15:53

Tammy schreef:
16 okt 2018, 13:06
Leuk om hierover te praten. :grin:
Ok stel dat men het menselijke DNA zodanig kan aanpassen dat het skelet honderden keren sterker word.
En daarbij ook de spieren en alles eromheen.
Zoals je zegt, lieve Tammy, leuk erover fantaseren.

Indien het DNA in die mate zou kunnen aangepast worden dan zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om een biologisch lichaam te voorzien van bionische onderdelen.

De vraag is dan natuurlijk: welk nut heeft het om dure bionische onderdelen te bouwen wanneer je gewoon het lichaam zelf sterk genoeg kan maken? Een beetje onzinnig, toch?

Tammy schreef:
16 okt 2018, 13:16
Je denkt als een mens beste Gusteman. :wink:
Dat lijkt me vrij logisch, lieve Tammy: ik bèn dan ook een mens.

Trouwens, klopt jouw stelling wel?

In beginsel zijn er twee mogelijkheden: ofwel bestaat er intelligent buitenaards leven (ik noem ze verder voor het gemak ET), ofwel bestaat dat niet.

Laten we nu eens aannemen dat de mens in een ver verleden zou het resultaat geweest zijn van een experiment uitgevoerd door ET, met name een kloon die in eerste instantie bedoeld was als slaaf (zoals door Osiris werd aangevoerd).

Als die ET aan een aards wezen een zekere mate van intelligentie (de missing link!) hebben toegevoegd dan kon die intelligentie enkel afkomstig zijn van ET.
Met als evolutie: aards wezen met hersenen zonder intelligentie + ET intelligentie = de mens.

Waaruit volgt dat de mens ook denkt als ET. :geleerde:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Osiris » 16 okt 2018, 19:44

gusteman schreef:
16 okt 2018, 15:53


Laten we nu eens aannemen dat de mens in een ver verleden zou het resultaat geweest zijn van een experiment uitgevoerd door ET, met name een kloon die in eerste instantie bedoeld was als slaaf (zoals door Osiris werd aangevoerd).

Als die ET aan een aards wezen een zekere mate van intelligentie (de missing link!) hebben toegevoegd dan kon die intelligentie enkel afkomstig zijn van ET.
Met als evolutie: aards wezen met hersenen zonder intelligentie + ET intelligentie = de mens.

Waaruit volgt dat de mens ook denkt als ET. :geleerde:
Inderdaad en dus uiteindelijk weer genetisch gaat manipuleren om als de goden ( ET 's ) van weleer te zijn en de rest ( zwaksten, minder intelligent geevolueerden/onbewusten ,whatever ) weer te onderwerpen als slaven voor hun eigen welgevallen.
Precies wat ik in eerste reactie dus al aangaf, die intelligentie ( inmiddels verder geevolueerd ) is ingebracht in ons DNA.
Waardoor we dus in herhaling vallen, omdat ook ET 's DNA hoogstwaarschijnlijk zijn beperkingen kende.

In jouw ogen een aanname, in de mijne een behoorlijke waarschijnlijkheid, gebaseerd op tal van bronnen uit de oude beschavingen ( dus zeker niet alleen Sitchin' s versie ).
Ieder zijn perceptie....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gouwepeer

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door gouwepeer » 16 okt 2018, 20:50

Osiris schreef:
16 okt 2018, 08:20
Heb al vaker hier aangegeven dat zo'n 400.000 jaar geleden een buitenaards superieur ras via genetische manipulatie,de huidige mens heeft gecreeerd.
Laten we er maar gemakshalve van uit gaan dat de huidige mens het resultaat van evolutie is.
Hierbij mogen we ook dankbaar zijn dat de dino's destijds zijn uitgestorven om onze plek als dominante wezens mogelijk te maken.
gusteman schreef:
16 okt 2018, 15:53
De vraag is dan natuurlijk: welk nut heeft het om dure bionische onderdelen te bouwen wanneer je gewoon het lichaam zelf sterk genoeg kan maken?
Ik denk dat protheses hier eigenlijk ook wel onder vallen, als zijn dat dan weer geen exotische bionische onderdelen zoals in de SF-films. Met de komst van de 3d printers word dit allemaal wel steeds goedkoper. Verder gaat naar mijn eigen verwachting de rol van stamcellen steeds belangrijker worden om daaruit nieuwe organen te kweken indien deze nodig zijn. Verder is er ooit al eens ge-experimenteerd met een kogelwerende huid met behulp van spinnenzijde.
gusteman schreef:
16 okt 2018, 15:53
Laten we nu eens aannemen dat de mens in een ver verleden zou het resultaat geweest zijn van een experiment uitgevoerd door ET, met name een kloon die in eerste instantie bedoeld was als slaaf (zoals door Osiris werd aangevoerd).
Het bestaan van ET is wel bewezen:

Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 17 okt 2018, 08:18

Die foto. [joker]

Gusteman schreef :
Indien het DNA in die mate zou kunnen aangepast worden dan zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om een biologisch lichaam te voorzien van bionische onderdelen.

De vraag is dan natuurlijk: welk nut heeft het om dure bionische onderdelen te bouwen wanneer je gewoon het lichaam zelf sterk genoeg kan maken? Een beetje onzinnig, toch?

Normaal zou dat ook zijn maar ik zie het als extra aanvulling , maar dan niet voor hier op aarde.
Maar als we andere planeten gaan bevolken.
Het leven in de ruimte als we naar Mars gaan gaat erg veel vragen van het menselijke lichaam.
De straling en het verlies van botmassa zijn maar 2 zaken waar me mee te maken krijgen.
De supermens waar Stephen Hawking het over had zie ik gebeuren met als doel buiten deze aarde te overleven.


We beginnen met Mars maar daar blijven we niet, we gaan verder.
Dus dan zijn de bionische onderdelen plus zelf fysiek supersterk dus niet onzinnig.
Als die ET aan een aards wezen een zekere mate van intelligentie (de missing link!) hebben toegevoegd dan kon die intelligentie enkel afkomstig zijn van ET.
Met als evolutie: aards wezen met hersenen zonder intelligentie + ET intelligentie = de mens.

Waaruit volgt dat de mens ook denkt als ET. :geleerde:

Dat is een goeie. [think]
Daar zou je gelijk in kunnen hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door gusteman » 17 okt 2018, 20:58

Osiris schreef:
16 okt 2018, 19:44
In jouw ogen een aanname, in de mijne een behoorlijke waarschijnlijkheid, gebaseerd op tal van bronnen uit de oude beschavingen
Die behoorlijke waarschijnlijkheid blijft toch, ondanks jouw stellige overtuiging, niets meer dan een aanname.
En dit omdat de bronnen uit oude beschavingen waarnaar je verwijst niet meer waarde hebben dan de Talmud, of de Bijbel als je dat verkiest, waar ten stelligste wordt beweerd dat alles werd geschapen door één God.
Osiris schreef:
16 okt 2018, 19:44
( dus zeker niet alleen Sitchin' s versie ).
Netjes dat je vermeldt dat je niet enkel de versie van Sitchin hanteert als bron van informatie.
Jammer genoeg vernietigt dit elke schijn van objectiviteit bij je andere argumenten: Sitchin's verhaal is aantoonbaar zo vals als maar kan zijn. Het feit dat iemand toch dit verhaal wenst mee op te nemen in een argumentering (al was het maar voor een deel van die argumentering) geeft aan dat die persoon het moeilijk heeft om waarheid van fictie te onderscheiden ... waardoor de volledige argumentering op de helling komt te staan.
Osiris schreef:
16 okt 2018, 19:44
Ieder zijn perceptie....
Leuk ... of neen, eigenlijk toch niet leuk ... helemààl niet leuk zelfs.

Want dit standpunt (ieder zijn perceptie) heeft hetzelfde effect als de uitlating "ieder zijn waarheid": er wordt van uitgegaan dat er niet zoiets zou bestaan als één waarheid, maar dat er meerdere waarheden zouden bestaan.
Deze denkpiste is nu net wat het Trump bestuur (en andere gelijkgestemden) hanteert om de chaos te verspreiden, verwarring te zaaien en hun machtsgreep te verstevigen.

In de zeventiger en begin tachtiger jaren was het "bon ton" in de wereld der filosofen om te discussiëren over de "eigen waarheid", om te stellen dat de waarheid vele gezichten heeft, afhankelijk van ..... inderdaad: de perceptie.

De opkomst van het internet en vooral van de sociale media heeft deze denkpiste verheven tot een waarheid op zich (herhaal de leugen vaak genoeg en het wordt de waarheid). Wat initieel een standaard denkoefening voor filosofen was werd omgevormd tot een handvest voor diegenen die verloren lopen in de wirwar van halve waarheden en hele leugens.

Er is slechts één waarheid, en die staat vast. Al de rest zijn leugens.

Als je ook maar één denkpiste uit de geschriften van Sitchin beschouwt als waarheid ben je niet meer in staat om de echte waarheid te herkennen, ook al wordt die in je gezicht gegooid.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Osiris » 18 okt 2018, 22:27

Tja, de waarheid...
Wiens waarheid ?
De jouwe ?
De mijne ?

We hebben allemaal een perceptie van de waarheid gestoeld op stukjes waarheid of werkelijkheid.
De gehele waarheid zal niemand van ons kennen,slechts een benadering ervan, op basis van onze tekort schietende kennis en tekort schietende menselijke vermogens.
Sommige waarheden zullen een basis hebben in een geloof in leugens.

Maar wiens geloof in leugens ?
De jouwe ?
De mijne ?

En dat blijft een eindeloze zinloze discussie totdat anderen met een zelfde ' soort geloof' ,misschien vanuit andere bronnen een verificatie teweegbrengen.
Dan nog is het maar een fractie van die werkelijke waarheid die jij noemt.
We ervaren met onze zintuigen en hersenen maar een minieme fractie van het totale lichtspectrum, minder dan 1 %.
De rest van die waarheid bevindt zich in die niet 'zichtbare' 99 %.

Dus succes met die 'ene' waarheid [wave]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door univers » 19 okt 2018, 08:55

1 waarheid, is zekerheid.
De mens is niet gebouwd, om te overleven op andere planeten, in dit zonnestelsel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 19 okt 2018, 09:30

Daarom gaan we uiteindelijk supermensen worden Univers, want dan gaat het wel lukken.
Zie het als een soort evolutie maar dan met technische ingrepen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door univers » 19 okt 2018, 09:48

En gaan die supermensen, niet de normale mensen overheersen?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking spreekt postuum over huidige bedreigingen

Bericht door Tammy » 19 okt 2018, 10:01

Die supermensen gaan uiteindelijk iedereen worden maar dat gaat natuurlijk niet in 1 dag.
Je moet eerst de eerste groep maken zeg maar en uiteindelijk is heel het menselijke ras zo.
En dit alles speelt zich af op andere planeten in de verre toekomst.
De mensen die op aarde blijven hoeven geen supermensen te worden.
Zo zie ik ongeveer het toekomstbeeld van het menselijke ras.

Hoe het gaat met eventuele overheersing weet ik niet.
Het kan gebeuren maar misschien ook niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie