Een eenvoudige theorie van alles

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 24 jul 2012, 00:44

Ik kwam vorig jaar op een site terecht met een paar briljante stukken werk van een Nederlandse Ingenieur. Net als ik trekt hij bepaalde wetenschappelijke theorieën over zwaartekracht, atoomopbouw etc. in twijfel maar deze beste man gaat nog een stap verder en heeft op zijn site een verzameling eigen theorieën gepubliceerd.

Het bijzondere is dat deze man antwoorden gevonden meent te hebben op mysterieën waar de wetenschap bijvoorbeeld Donkere Materie voor heeft "verzonnen". Deze man weet echter alles te reduceren tot Havo 4 niveau zonder exotische wonderen!

Hij heeft geprobeerd om zijn theorieën gepubliceerd te krijgen maar de wetenschap was hier niet zo happig op. Voor ons aller vermaak heeft hij zijn correspondentie ook op de site geplaatst. Werkelijk hilarisch! [clap]

Ik heb inmiddels al een hoop van zijn theorieën doorgenomen en ik moet eerlijk zeggen dat ik met deze man wel in zee zou durven gaan! Hij pretendeert ook absoluut niet dat hij alle wijsheid in pacht heeft maar hij probeert met een gefundeerd verhaal antwoord te geven op vragen die de wetenschap bezig houden. Zijn bedoeling is enkel "de wetenschap terug met de voeten op aarde" krijgen en wat mij betreft heeft hij daar prachtige middelen voor!

Ik wil deze toevallig gevonden bron graag met jullie delen maar ik weet niet zeker of ik de juiste rubriek er voor heb gekozen? Zo niet wil iemand me hopelijk de juiste weg wijzen?

Het siteadres is: http://www.uiterwijkwinkel.eu/

Zoals gezegd zie ik wel wat in zijn theorieën. Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Tet » 25 jul 2012, 21:36

Vitharr schreef:Ik wil deze toevallig gevonden bron graag met jullie delen maar ik weet niet zeker of ik de juiste rubriek er voor heb gekozen? Zo niet wil iemand me hopelijk de juiste weg wijzen?

Het siteadres is: http://www.uiterwijkwinkel.eu/

Zoals gezegd zie ik wel wat in zijn theorieën. Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken?
Dat klinkt interessant.
Ik heb de link gebookmarked, en laat je het weten.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Tardis » 25 jul 2012, 23:02

Berry Uiterwijkwinkel schreef:18) Tijdens de heelalcyclus zijn geen verschillen in tijd mogelijk:
Alle materie in het heelal heeft steeds exact dezelfde heelalkloktijd; verschillen in tijd zijn
niet mogelijk. Het verschijnsel tijd is lokaal noch te versnellen, te vertragen of te vervormen
en dat geldt ook voor het begrip ruimte. In het heelal is geen enkele sprake van relativiteit!
Zelfs astronauten die een paar maanden met zo'n 30.000 km/u rond de Aarde cirkelden hebben met hun nauwkeurige klokken aangetoond dat snelheid inderdaad een vertraging van de kloktijd teweeg brengt. Dus de geciteerde bewering is aantoonbaar onjuist. De rest heb ik nog niet gelezen, maar dit belooft alvast niet veel goeds. Desondanks ga ik - zodra ik wat meer tijd heb - wel verder lezen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 08:30

:post:

Goed gevonden. Ik heb nu nog minder de neiging die site te gaan lezen.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Tet » 26 jul 2012, 09:23

Tardis schreef:
Berry Uiterwijkwinkel schreef:18) Tijdens de heelalcyclus zijn geen verschillen in tijd mogelijk:
Alle materie in het heelal heeft steeds exact dezelfde heelalkloktijd; verschillen in tijd zijn
niet mogelijk. Het verschijnsel tijd is lokaal noch te versnellen, te vertragen of te vervormen
en dat geldt ook voor het begrip ruimte. In het heelal is geen enkele sprake van relativiteit!
Zelfs astronauten die een paar maanden met zo'n 30.000 km/u rond de Aarde cirkelden hebben met hun nauwkeurige klokken aangetoond dat snelheid inderdaad een vertraging van de kloktijd teweeg brengt. Dus de geciteerde bewering is aantoonbaar onjuist. De rest heb ik nog niet gelezen, maar dit belooft alvast niet veel goeds. Desondanks ga ik - zodra ik wat meer tijd heb - wel verder lezen.
Zou er niet bedoeld worden dat als je het heelal van ‘buiten’ kunt observeren dat er sprake is van een heelalkloktijd?
Dus dat de ‘tijd’ nu 13,7 miljard jaar is? Dat vanaf de Big Bang de tijd is beginnen te lopen en daardoor inderdaad alle materie in het heelal steeds exact dezelfde heelalkloktijd heeft.
Ik opper maar wat hoor. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 10:03

Tardis schreef:
Berry Uiterwijkwinkel schreef:18) Tijdens de heelalcyclus zijn geen verschillen in tijd mogelijk:
Alle materie in het heelal heeft steeds exact dezelfde heelalkloktijd; verschillen in tijd zijn
niet mogelijk. Het verschijnsel tijd is lokaal noch te versnellen, te vertragen of te vervormen
en dat geldt ook voor het begrip ruimte. In het heelal is geen enkele sprake van relativiteit!
Zelfs astronauten die een paar maanden met zo'n 30.000 km/u rond de Aarde cirkelden hebben met hun nauwkeurige klokken aangetoond dat snelheid inderdaad een vertraging van de kloktijd teweeg brengt. Dus de geciteerde bewering is aantoonbaar onjuist. De rest heb ik nog niet gelezen, maar dit belooft alvast niet veel goeds. Desondanks ga ik - zodra ik wat meer tijd heb - wel verder lezen.
Tardis, Tardis... Ge trekt iets uit z'n context en brengt uw medeforummers op een dwaalspoor. :grin:

Voor de critici wil ik het volgende citaat er nog bij plakken om een beetje context terug te krijgen:
Berry Uiterwijkwinkel schreef: De heelalkloktijd is een vrij autonoom fenomeen. Postulaat: de heelalkloktijd verspreidt zich alzijdig en uitsluitend vanuit het centrum C door het heelal en vanuit geen enkel ander punt. Tijd is zonder massa en verplaatst zich daardoor vanuit C met een oneindig grote snelheid !
 Postulaat: alle punten in het heelal hebben steeds exact dezelfde heelalkloktijd. Nergens in het heelal kunnen tijdverschillen optreden! Tijdverschillen ontstaan altijd als gemeten wordt vanuit andere punten dan C.
Wat de beste man uit probeert te leggen is iets wat mij ook op is gevallen. Men merkt hier zeer juist op dat wij tijdverschillen kunnen waarnemen. Mijn vraag was dan steeds, waarom stelt men de leeftijd van het heelal op 13,7 miljard jaar? Door tijddilatatie kan dit enkel gelden op deze planeet mits een jaar altijd even lang duurt. En zelfs dat is helaas niet zo. :wink:

Dat schept het probleem dat ons heelal dus verschillende leeftijden lijkt te kennen. Met bovenstaande "Heelalkloktijd" probeert de beste man dat te verklaren. Om een stom voorbeeld te geven wat ik vaak gebruik bij mensen die zich hier nooit in verdiept hebben, als tijd rekbaar is kun je het begrip "jaar" vergelijken met een elastiekje. Welnu, mijn schoen is 1 elastiekje lang en die van jullie denk ik ook. Zijn onze schoenen dan even groot? :grin:

Maar in defense, ik heb dat ook steeds hoor Tardis. Het lukt mij ook niet om het blanco te lezen maar als je je huidige kennis kruist met deze "nieuwe theorie" dan komen ze uiteraard niet overeen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 10:14

Beatrix Kiddo schreef::post:

Goed gevonden. Ik heb nu nog minder de neiging die site te gaan lezen.
Waar komt nu je enthousiasme vandaan? Dat de man "fout" lijkt te zitten of dat je de site niet hoeft te lezen? :wink:

Sorry Beatrix, dat was dus een grapje. Wat ik zo leuk vind aan deze man is dat hij van mening is dat het "toch wel ontdekt" wordt en hij dus niet overdreven opdringerig wordt. Hij is duidelijk wel gefrustreerd over de huidige wetenschappers. En dat vind ik dan weer grappig. :grin:

Ik heb zelf juist veel moeite met normale wetenschap. De meest eenvoudige zaken worden over het hoofd gezien en men verzint er vanalles en nog wat bij om de boel kloppend te maken. Zo stapelen ze in mijn beleving fout op fout. Deze vind ik bijvoorbeeld helemaal hilarisch:
wikipedia schreef:In 2009 (Caldwell en Kamionkowski) wordt gedacht dat de totale hoeveelheid massa/energie van het heelal bestaat uit
74% donkere energie
22% donkere materie
4% normale materie (baryonen).
Om vervolgens over donkere materie op te merken:
wikipedia schreef:zij is niet zichtbaar, of anderszins te detecteren via de elektromagnetische straling die ons op aarde bereikt.
Klinkt als God? :wink: En verrekt, ze kunnen het ook ineens niet meer vinden las ik laatst. :rolfl:

Wikipedia is overigens niet mijn favoriete kennisbron maar wel handig voor citaatjes. (voor iemand denkt dat ik Wikipedia uit mijn hoofd aan het leren ben. :wink: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 11:30

Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Goed gevonden. Ik heb nu nog minder de neiging die site te gaan lezen.
Waar komt nu je enthousiasme vandaan? Dat de man "fout" lijkt te zitten of dat je de site niet hoeft te lezen? :wink:
Welk enthousiasme?
Ik ben nooit enthousiast over amateurs die denken dat ze in hun eentje alles beter denken te weten dan wat wetenschappers de afgelopen eeuwen aan kennis verzameld hebben.
Vitharr schreef:Sorry Beatrix, dat was dus een grapje.
Geeft niks hoor, dat overkomt ons allemaal wel eens :-P
Vitharr schreef:Wat ik zo leuk vind aan deze man is dat hij van mening is dat het "toch wel ontdekt" wordt en hij dus niet overdreven opdringerig wordt.
Ja, dat is een voordeel vergeleken met mensen zoals NoGravity/Einstein01 die onder Pseudowetenschap een topic heeft.
Vitharr schreef:Ik heb zelf juist veel moeite met normale wetenschap. De meest eenvoudige zaken worden over het hoofd gezien
Heb je daar voorbeelden van?
Vitharr schreef:Deze vind ik bijvoorbeeld helemaal hilarisch: <knip voorbeeld>
Wat is er hilarisch aan het feit dat ze een naampje geven aan iets wat ze nog niet weten?
Vitharr schreef:Klinkt als God?
Nee.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Tet » 26 jul 2012, 11:48

Vitharr schreef:Wat de beste man uit probeert te leggen is iets wat mij ook op is gevallen. Men merkt hier zeer juist op dat wij tijdverschillen kunnen waarnemen. Mijn vraag was dan steeds, waarom stelt men de leeftijd van het heelal op 13,7 miljard jaar? Door tijddilatatie kan dit enkel gelden op deze planeet mits een jaar altijd even lang duurt.
Je zou ook kunnen concluderen dat de manier waarop wij door de ruimte (trachten) te reizen niet de juiste is in de zin dat dit het ongewenste neveneffect met zich meebrengt van tijd die langzamer of sneller gaat lopen, afhankelijk waar je je bevindt.
Dit in het geval van een retourtje; bij een enkeltje boeit het niet.
Als er een methode (wormgat, warpdrive, etc) wordt gevonden die je in een oogwenk naar een ander sterrenstelsel brengt en terug, heb je ook geen last van tijdsverschil.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 12:39

Beatrix Kiddo schreef:Ik ben nooit enthousiast over amateurs die denken dat ze in hun eentje alles beter denken te weten dan wat wetenschappers de afgelopen eeuwen aan kennis verzameld hebben.
Dat is duidelijk. Maar ik zie die beschrijving hier zelf niet in terug hoor. Deze man borduurt net als de wetenschap gewoon verder op ontdekkingen. De wetenschap stelt toch ook theorieën bij? Dat lijkt me ook normaal bij voortschrijdende inzichten. Als je de corresponentie van de man leest zie ik daar zelf in dat zijn beschouwingen als "vraag" voorgelegd zijn aan de "gevestigde" wetenschap.

Wat hij in ieder geval letterlijk niet placht te doen is die publicaties neerleggen als kant en klare hypothese. Het is bedoeld als discussiestuk. De man meent het dan in mijn ogen ook niet zozeer "beter" te weten maar combineert de ontdekkingen anders en wil die voorleggen als discussiestuk. In mijn ogen niet echt iets mis mee?
Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:Ik heb zelf juist veel moeite met normale wetenschap. De meest eenvoudige zaken worden over het hoofd gezien
Heb je daar voorbeelden van?
Jawel hoor, laat me er 1 kort en helder proberen te formuleren. (niet mijn sterkste punt :wink: )

De oorspronkelijke oerknaltheorie is afgeleid van de ontdekking van "Roodverschuiving". Men verklaarde eerst de Roodverschuiving als een dopplereffect voor licht. Roodverschuiving geeft dan aan dat iets van je af beweegt en Blauwverschuiving dat iets naar je toe beweegt. Door Roodverschuiving werd dus aangenomen dat nagenoeg alles zich van ons af beweegt. (Ontdekker = Hubble in 1929)

Men bedacht toen dat men de "film" terug kon spoelen waarna men eindigde met de alle materie van ons universum samengebald in een punt met een oneindig klein volume en een oneindig hoge dichtheid. Dit duidde men aan als een Singulariteit.

Hierdoor ontstond de eerste oerknaltheorie waarbij die singulariteit dus explodeerde. Dit leek toen een goede verklaring voor de waargenomen effecten.

Deze leek beroept zich op basiskennis van de natuurkunde en de ontdekkingen van Einstein om hier aan te schaven. De singulariteit doet een probleem ontstaan waar men toen nog niet van op de hoogte was. Het zit hem in het gebruik van de woorden "oneindig". Inmiddels weten we dat gravitatie een vertragend effect op tijd heeft als men het relatief bekijkt. (je merkt daar zelf niets van)

Door het "begin" als singulariteit te stellen introduceert men zoals gezegd het begrip "oneindig" in de vergelijking. Met de huidige kennis impliceert dit dat de tijdrek waar de singulariteit aan onderhevig was ook oneindig groot is. Dat betekent op zijn beurt in normale woorden dat tijd stil stond. Zonder tijd heb je geen gebeurtenis en dus ook geen oerknal.

Toen men dat ontdekte was de "oplossing" dat een Singulariteit in strijd is met de natuurwetten. Daaruit concludeerde men weer dat we door het ontbreken van de natuurwetten niets konden zeggen over het moment vlak voor de oerknal.

Maar in mijn beleving is de oplossing voor dit "probleem" veel eenvoudiger te verklaren. En die kennis was toen ook gewoon beschikbaar. Als we namelijk alle materie uit ons heelal in elkaar proberen te proppen tot het als het ware "verdwijnt" zal de temperatuur bizarre hoogtes bereiken. Materie wordt dan dus pure energie.

Zo "verdwijnt" de singulariteit uit de vergelijking en wordt het verhaal ook anders. Alle materie zit dan samengebald in een punt met een oneindig klein volume en een oneindig kleine dichtheid. Hierdoor zou tijd dermate versnellen dat alles wat kan gebeuren in 1 ogenblik gebeurt.

Het punt waar ik ben blijven steken is de vraag of het ontbreken van materie tevens de noodzaak voor de 3 ruimtedimensies deed verdwijnen. Het zou wel het ontbrekende puzzelstukje zijn. Kwantummechanica beschrijft namelijk hoe en waarom er H, He en Li kon ontstaan onder dergelijke omstandigheden. Als tegelijk met de "vaste" delen een stukje 3D mee ontstond is dat een prima verklaring voor het "explosie" gedeelte. En grappig genoeg ontstaat met dit condenseren van materie dan ook weer tijddilatatie. Van buiten bezien (onmogelijk maar interessant) zou het een explosie lijken, vanuit de eerste deeltjes bezien echter verstreek er een eeuwigheid voor ze broertjes en zusjes kregen.

Let wel, ik pretendeer hier NIET dat mijn theorie subliem is. Het is mijn hersengymnastiek, meer niet. Maar ik heb deze gedachten hier geplaatst als voorbeeld van hoe het toepassen van wat algemene kennis het "probleem" van de eerste oerknaltheorieën op had kunnen lossen zonder er een singulariteit bij te halen. Je kunt het probleem elimineren OF het probleem oplossen. Tricky.

De oorzaak ligt volgens mij in de wiskundige benadering. De mijne is duidelijk puur filosofisch en dus Pseudowetenschap. :wink:
Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:Deze vind ik bijvoorbeeld helemaal hilarisch: <knip voorbeeld>
Wat is er hilarisch aan het feit dat ze een naampje geven aan iets wat ze nog niet weten?
De probleemstelling hier was dat de snelheden van bepaalde hemellichamen niet met de gangbare theorieën verklaard konden worden. Wederom koos men er voor om dat probleem op te lossen met het beredeneren van Donkere materie. Met mijn hersengymnastiek kom ik een heel eind in de eliminatie van dit probleem door er compensatie voor tijd en visuele distortie aan toe te voegen.

Om je hier een voorbeeld van te geven. Als een spiraalvormig stelsel waargenomen wordt wat vanuit ons perspectief zo vlak mogelijk op de horizon ligt dan wordt zeer zelden in de vergelijking meegenomen dat de fotonen van de buitenste armen een veel langere weg af moeten leggen dan de fotonen van de kern. (stelling van Pythagoras) Het beeld wat je dan ziet is vervormd. Niet al je "pixels" komen dus van hetzelfde "heden" en grappig genoeg zou je door dit verschijnsel een zeestervormig stelsel als een spiraal waarnemen.

Het is een breinbreker maar gelukkig meten we afstanden in lichtjaren. :wink: Als je voor jezelf even een schetsje maakt van bovenstaand voorbeeld dan zie je dus dat je blikveld "cirkelvormig" is.

Wat ik dus persoonlijk hilarisch vind is dat iets verklaarbaars toch een nieuwe variabele op lijkt te moeten leveren. Zo wordt een hypothese opgesteld en daar wordt weer een andere hypothese op los gelaten. Als dit bouwwerk 1 fout in de basis bevat groeit die mee tot de top! Ik maak zelden mee dat een herziening van 1 hypothese over alle andere gebieden uitgespreid wordt. Donkere materie werkte dan in zijn huidige verklaringsvorm ook op mijn lachspieren omdat alleen de "effecten" waargenomen waren. Wederom werd dat probleem opgelost in plaats van geëlimineerd. Sorry, dat vind ik echt grappig en al helemaal als het zo'n wazige definitie geeft.
Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:Klinkt als God?
Nee.
Vast niet voor iedereen maar ik bedoelde dus "we weten dat het/hij bestaat want we nemen de effecten waar maar we kunnen het helaas niet bewijzen want het/hij is ondetecteerbaar". Voor mijzelf wel een treffende gelijkenis met de gangbare verdediging voor het bestaan van "God". :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 12:53

Tet schreef:Je zou ook kunnen concluderen dat de manier waarop wij door de ruimte (trachten) te reizen niet de juiste is in de zin dat dit het ongewenste neveneffect met zich meebrengt van tijd die langzamer of sneller gaat lopen, afhankelijk waar je je bevindt.
Dit in het geval van een retourtje; bij een enkeltje boeit het niet.
Van dat laatste ben ik ook niet zo heel zeker meer. Zie het Alien op fietsje voorbeeld uit het Tijdreizigertopic. Volgens mij impliceert "broodje tijd" ook voor een enkeltje een vervelend effect naast degene die je al aankaart.

Stel dat een buitenaardse beschaving op zo'n 70 lichtjaar afstand door een supertelescoop naar de aarde kijkt. Dan zien ze WO-II. Stel dat ze daarvan schrikken en ons willen stoppen voor we de planeet om zeep helpen en ze stappen in hun vliegende schotel om naar de aarde te komen. Hun reis duurt dan met een snelheid net onder C ongeveer 70 jaar. Door hun beweging ten opzichte van ons komen ze echter duizenden jaren in de toekomst pas op aarde aan. Dat lijkt me dus zelfs voor een enkeltje een probleem?

Een wormgat of Warpdrive lijkt mij dus inderdaad ook de beste optie. Grappig effect van bovenstaand verhaal is natuurlijk wel dat ze alles op aarde tegelijk met hun schip zien versnellen. En dat hoort dan eigenlijk weer bij mijn reply op Beatrix Kiddo voor wat betreft de waargenomen onverklaarbare snelheden op grote afstanden. (relatieve beweging) De exacte snelheid van de hemellichamen kan enkel waargenomen worden als ze stilstaan ten opzichte van ons volgens mij?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 12:58

Vitharr schreef:Zo "verdwijnt" de singulariteit uit de vergelijking en wordt het verhaal ook anders. Alle materie zit dan samengebald in een punt met een oneindig klein volume
Waarbij "oneindig klein" gelijk is aan nul. Oftewel, een singulariteit. De singulariteit verdwijnt niet; je omschrijft hem alleen maar met andere woorden.

Ander voorbeeld?
Vitharr schreef:Als een spiraalvormig stelsel waargenomen wordt wat vanuit ons perspectief zo vlak mogelijk op de horizon ligt dan wordt zeer zelden in de vergelijking meegenomen dat de fotonen van de buitenste armen een veel langere weg af moeten leggen dan de fotonen van de kern. (stelling van Pythagoras)
Hoe groot is dat verschil, vergeleken met de totale afstand die het licht aflegt? En in welke vergelijking wordt dat niet meegenomen?
Vitharr schreef:Het beeld wat je dan ziet is vervormd. Niet al je "pixels" komen dus van hetzelfde "heden" en grappig genoeg zou je door dit verschijnsel een zeestervormig stelsel als een spiraal waarnemen.
Alleen als de lichtsnelheid laag is t.o.v. de draaisnelheid van het stelsel. Je kunt uitrekenen hoe groot die vervorming is, en ik voorspel dat je er niks van merkt.
Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Wat is er hilarisch aan het feit dat ze een naampje geven aan iets wat ze nog niet weten?
Wat ik dus persoonlijk hilarisch vind is dat iets verklaarbaars toch een nieuwe variabele op lijkt te moeten leveren.
Ik zie niet hoe dat volgt uit je eerdere teksten, en ook niet hoe dat een antwoord op mijn vraag zou zijn.
Vitharr schreef:Donkere materie werkte dan in zijn huidige verklaringsvorm ook op mijn lachspieren omdat alleen de "effecten" waargenomen waren. Wederom werd dat probleem opgelost in plaats van geëlimineerd.
Wat is er volgens jou opgelost? Er is nog geen antwoord op de vraag wat donkere materie en donkere energie zijn, dus er is nog geen oplossing voor het "probleem" dat het universum te langzaam uitdijt. Je lacht om je eigen hersenspinsels, meer niet. Niks mis mee, maar als je denkt dat je om de wetenschap lacht heb je het mis.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 13:01

Vitharr schreef:Stel dat een buitenaardse beschaving op zo'n 70 lichtjaar afstand door een supertelescoop naar de aarde kijkt. Dan zien ze WO-II. Stel dat ze daarvan schrikken en ons willen stoppen voor we de planeet om zeep helpen en ze stappen in hun vliegende schotel om naar de aarde te komen. Hun reis duurt dan met een snelheid net onder C ongeveer 70 jaar. Door hun beweging ten opzichte van ons komen ze echter duizenden jaren in de toekomst pas op aarde aan.
Nee, ze komen over 70 van *onze* jaren hier aan. Voor hunzelf is de reis in een oogwenk voorbij.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 13:11

Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:Stel dat een buitenaardse beschaving op zo'n 70 lichtjaar afstand door een supertelescoop naar de aarde kijkt. Dan zien ze WO-II. Stel dat ze daarvan schrikken en ons willen stoppen voor we de planeet om zeep helpen en ze stappen in hun vliegende schotel om naar de aarde te komen. Hun reis duurt dan met een snelheid net onder C ongeveer 70 jaar. Door hun beweging ten opzichte van ons komen ze echter duizenden jaren in de toekomst pas op aarde aan.
Nee, ze komen over 70 van *onze* jaren hier aan. Voor hunzelf is de reis in een oogwenk voorbij.
Eerst deze even, die is korter. :wink:

De afstand is 70 lichtjaar. Dat betekent dat licht 70 jaar onderweg is voor het die afstand af heeft gelegd. Ze reizen met een snelheid die net onder de lichtsnelheid ligt dus duurt hun reis langer dan 70 jaar toch?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 13:22

Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Nee, ze komen over 70 van *onze* jaren hier aan. Voor hunzelf is de reis in een oogwenk voorbij.
Eerst deze even, die is korter. :wink:
De afstand is 70 lichtjaar. Dat betekent dat licht 70 jaar onderweg is voor het die afstand af heeft gelegd. Ze reizen met een snelheid die net onder de lichtsnelheid ligt dus duurt hun reis langer dan 70 jaar toch?
Ik rondde het even af naar C, dat rekent wat makkelijker dan "net onder C".

Als de afstand naar ons 70 lichtjaar is dan doet licht er 70 van onze jaren over om hier te komen. Bij de vliegende schotel met "net onder C" zal het "net boven 70" jaar uitkomen.

Vanuit de aliens gezien ligt het anders. Door hun extreem hoge snelheid krijgen ze te maken met grote tijdsdilatatie en zal het voor hun veel korter dan 70 van onze jaren zijn.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 13:31

Oh wauw. Uiterwijk Winkel beweert dat er geen neutronen in een atoomkern zitten. Als ik hem goed begrijp bestaan neutronen niet eens.

En dat er bij materie/antimaterie-annihilatie geen massa verdwijnt.

Voorlopig oordeel: goedbedoelende amateur.

Oh jee, het heelal heeft een centrum. Ik vroeg me al af hoe hij relativiteit wilde ontkrachten zonder vast referentiepunt. Et voila.

Oh oh, elektromagnetische straling heeft lading. Ik ben pas bij de samenvatting van de inleiding (document A3), en het roept nu al meer vragen op dan het antwoorden geeft.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 13:44

Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:Zo "verdwijnt" de singulariteit uit de vergelijking en wordt het verhaal ook anders. Alle materie zit dan samengebald in een punt met een oneindig klein volume
Waarbij "oneindig klein" gelijk is aan nul. Oftewel, een singulariteit. De singulariteit verdwijnt niet; je omschrijft hem alleen maar met andere woorden.
Zoals ik al zei, het betreft hersengymnastiek. Ik heb me dus enkel gericht op de singulariteit als bolletje tastbare materie. Zoals ik aangaf is mij niet duidelijk of de 3 ruimtedimensies verbonden zijn aan "tastbare" materie. Als dat namelijk niet zo is, is er inderdaad geen volume, dus 0.

De singulariteit in dit voorbeeld is dus ontstaan door wiskundige berekening terug in de tijd. De transitie van materie in energie maakt die bereking incorrect voor het volledige traject waardoor die specifieke singulariteit spreekwoordelijk verdwijnt. Vandaar de aanhalingstekens. :wink:
Beatrix Kiddo schreef:Ander voorbeeld?
Ik zie niet in waarom je dat noodzakelijk vindt? Je vroeg toch een voorbeeld waaruit je kon opmaken waarom ik als leek vond dat de wetenschap eenvoudige zaken over het hoofd zag? Daar heb ik m.i. aan voldaan door aan de hand van dit voorbeeld aan te geven dat men in de wiskundige benadering in mijn optiek vergat de transitie van materie in energie mee te nemen. Dat is alles. Inmiddels deelt de wetenschap die mening ook dus is het een volledig valide voorbeeld. Als je een andere mening toebedeelt bent, prima, maar verduidelijk dat dan alsjeblieft zodat ik daar op in kan gaan?
Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:Als een spiraalvormig stelsel waargenomen wordt wat vanuit ons perspectief zo vlak mogelijk op de horizon ligt dan wordt zeer zelden in de vergelijking meegenomen dat de fotonen van de buitenste armen een veel langere weg af moeten leggen dan de fotonen van de kern. (stelling van Pythagoras)
Hoe groot is dat verschil, vergeleken met de totale afstand die het licht aflegt? En in welke vergelijking wordt dat niet meegenomen?
Vitharr schreef:Het beeld wat je dan ziet is vervormd. Niet al je "pixels" komen dus van hetzelfde "heden" en grappig genoeg zou je door dit verschijnsel een zeestervormig stelsel als een spiraal waarnemen.
Alleen als de lichtsnelheid laag is t.o.v. de draaisnelheid van het stelsel. Je kunt uitrekenen hoe groot die vervorming is, en ik voorspel dat je er niks van merkt.
Pfff.. in woorden vind ik dat niet zo makkelijk maar vooruit:

Stel, een stelsel 1000 lichtjaar hier vandaan. Diameter = 50.000 lichtjaar. Dan ga ik even uit van het meest eenvoudige voorbeeld en neem dit als uitgangspunten:

- Afstand aarde tot centrum stelsel = 1000 lichtjaar.
- Afstand centrum stelsel tot buitenste arm = 25000 lichtjaar.

A = 1000, B = 25000. Dan is C de wortel uit (1000x1000) + (25000x25000) en dat is volgens mijn rekenmachine afgerond 25020 lichtjaar.

Het beeld van de buitenste arm is in dit armzalige voorbeeld dan 25020-1000 = 24020 jaar ouder. Ik vind dat veel, jij misschien niet? :wink:

En wat je vraag over waar dat niet toegepast is betreft, waar wel? :grin:
Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Wat is er hilarisch aan het feit dat ze een naampje geven aan iets wat ze nog niet weten?
Wat ik dus persoonlijk hilarisch vind is dat iets verklaarbaars toch een nieuwe variabele op lijkt te moeten leveren.
Ik zie niet hoe dat volgt uit je eerdere teksten, en ook niet hoe dat een antwoord op mijn vraag zou zijn.
Vitharr schreef:Donkere materie werkte dan in zijn huidige verklaringsvorm ook op mijn lachspieren omdat alleen de "effecten" waargenomen waren. Wederom werd dat probleem opgelost in plaats van geëlimineerd.
Wat is er volgens jou opgelost? Er is nog geen antwoord op de vraag wat donkere materie en donkere energie zijn, dus er is nog geen oplossing voor het "probleem" dat het universum te langzaam uitdijt. Je lacht om je eigen hersenspinsels, meer niet. Niks mis mee, maar als je denkt dat je om de wetenschap lacht heb je het mis.
Ik zie dat je me niet begrijpt en het ook niet met me eens bent. Ik geloof niet in donkere materie en heb uitgelegd waarom niet. (toevallig ook per ongeluk aan Tet :wink: ) Het ontgaat me oprecht even wat jij er in leest? Overigens heeft een gedeelte van de wetenschap recent ook ontdekt dat Donkere materie toch niet lijkt te bestaan hoor.

Ik heb niet gesproken over donkere energie, dat is weer van een heel andere orde. Ook begrijp ik niet goed waarom je ineens over de uitdijing van het heelal begint? Donkere materie is "ontdekt" om rotatiesnelheden te verklaren toch?

Dat jij mijn redenatie als hersenspinsel betiteld betreurt me wel een beetje. Het voorbeeld wat ik aangaf is tegenwoordig breed geaccepteerd in de wetenschap. Waarom is het dan een hersenspinsel als ik vragen mag? Of doel je op Donkere materie? Die optiek wordt immers momenteel ook bijgesteld?

Ik geloof dat jij de indruk hebt dat ik koste wat kost wil bewijzen dat ik alles beter weet dan de wetenschap? En dat ik uit arrogantie dus lach? Dat is een misvatting hoor, ik twijfel aan alles wat ik niet begrijp maar besef dat mijn brein te klein is om alles te weten. En juist dat laatste besef ontberen sommige wetenschappers in mijn optiek dan ook. Als jij een andere mening daarover hebt, prima natuurlijk!
Laatst gewijzigd door Vitharr op 26 jul 2012, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 13:50

Beatrix Kiddo schreef:
Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Nee, ze komen over 70 van *onze* jaren hier aan. Voor hunzelf is de reis in een oogwenk voorbij.
Eerst deze even, die is korter. :wink:
De afstand is 70 lichtjaar. Dat betekent dat licht 70 jaar onderweg is voor het die afstand af heeft gelegd. Ze reizen met een snelheid die net onder de lichtsnelheid ligt dus duurt hun reis langer dan 70 jaar toch?
Ik rondde het even af naar C, dat rekent wat makkelijker dan "net onder C".

Als de afstand naar ons 70 lichtjaar is dan doet licht er 70 van onze jaren over om hier te komen. Bij de vliegende schotel met "net onder C" zal het "net boven 70" jaar uitkomen.

Vanuit de aliens gezien ligt het anders. Door hun extreem hoge snelheid krijgen ze te maken met grote tijdsdilatatie en zal het voor hun veel korter dan 70 van onze jaren zijn.
Nee toch? Het schip is gewoon > 70 jaar onderweg anders zou het schip dus sneller reizen dan fotonen en dat wilde ik nu net voorkomen. De dillatatie waar jij op doelt veroorzaakt juist het genoemde verschijnsel dat ze ondanks de reis die voor hun 70 jaar duurt duizenden jaren in onze toekomst aankomen.

Jij gaat er volgens mij vanuit dat hier op aarde 70 jaar verstrijkt als de Aliens reizen? Dan klopt jouw redenatie inderdaad weer wel. Maar zoals gezegd heb ik die 70 jaar om eerder genoemde redenen aan de Aliens toegekend. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Vitharr » 26 jul 2012, 13:55

Sorry Beatrix, het muntje valt ineens. Ik ben vergeten om de juiste referenties te vernoemen bij het lichtsnelheid verhaal. Mijn fout, te snel gereageerd. :wink:

Ik laat het even bezinken en kom er op terug. Denk niet iedere dag in relativistische snelheden. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Een eenvoudige theorie van alles

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 jul 2012, 14:35

Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Ander voorbeeld?
Ik zie niet in waarom je dat noodzakelijk vindt? Je vroeg toch een voorbeeld waaruit je kon opmaken waarom ik als leek vond dat de wetenschap eenvoudige zaken over het hoofd zag?
Ja, dat jij dat als leek vindt is duidelijk.
Ik vraag om een voorbeeld dat de wetenschap het ook daadwerkelijk doet.
Vitharr schreef:Stel, een stelsel 1000 lichtjaar hier vandaan. Diameter = 50.000 lichtjaar.
Oh, bevinden we ons in de kern van het stelsel? Zo had ik de situatie niet geinterpreteerd. Ik dacht dat we het hadden over een stelsel ver weg van het onze. Never mind then.
Vitharr schreef:En wat je vraag over waar dat niet toegepast is betreft, waar wel? :grin:
Okee, dan stel ik hem anders: in welke vergelijkingen wordt het niet meegeneomen terwijl dat volgens jou wel zou moeten?
Vitharr schreef:Ik zie dat je me niet begrijpt
Okee.
Vitharr schreef:Ik heb niet gesproken over donkere energie, dat is weer van een heel andere orde. Ook begrijp ik niet goed waarom je ineens over de uitdijing van het heelal begint? Donkere materie is "ontdekt" om rotatiesnelheden te verklaren toch?
Je hebt gelijk. Om een of andere reden dacht ik dat je het over dark energy had. (Dark energy heeft wel te maken met de uitdijing van het heelal; vandaar dat ik daarover begon.)
Vitharr schreef:Dat jij mijn redenatie als hersenspinsel betiteld betreurt me wel een beetje. Het voorbeeld wat ik aangaf is tegenwoordig breed geaccepteerd in de wetenschap. Waarom is het dan een hersenspinsel als ik vragen mag?
Dat de "verkeerde" rotatiesnelheden te verklaren zijn door de kijkhoek? Is dat breed geaccepteerd in de wetenschap (of begrijp ik je nu weer verkeerd?)?
Dat is een hersenspinsel omdat het het probleem niet oplost. Je hebt alleen het *vermoeden* dat het dat doet in een paar specifieke gevallen, maar je hebt er niet diepgravend naar gekeken.
Vitharr schreef:Ik geloof dat jij de indruk hebt dat ik koste wat kost wil bewijzen dat ik alles beter weet dan de wetenschap? En dat ik uit arrogantie dus lach?
Nee, ik heb allesbehalve het idee dat je het wilt (of kunt) bewijzen.
Het lachen is wel degelijk arrogantie. Jij met je beperkte kennis lacht de wetenschap uit omdat ze jouw simpele verklaringen over het hoofd zien. En dat terwijl je niet eens weet of jouw verklaring wel klopt. Dat noem ik wel arrogant ja.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Plaats reactie