Sint komt......

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sint komt......

Bericht door Tammy » 21 nov 2014, 04:42

Geweldig filmpje Witte wel. :mrgreen:

Tuur is een raar ventje.
Er schijnt al iemand een aanklacht tegen hem te hebben ingediend.
Waarschijnlijk inderdaad te veel klappen gehad op zijn hoofd.
Word doodmoe van die agressie van die lui.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Sint komt......

Bericht door Zoeker » 23 nov 2014, 16:38

Afgelopen weekend heb ik weer tientallen zwarte pieten gezien.
Alles was normaal en nergens een wanklank.

Gelukkig is dat hele anti zwartepieten gedoe iets wat zich slechts in de media afspeelt en niet in de werkelijkheid.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Sint komt......

Bericht door taigitu » 23 nov 2014, 18:18

ZWARTE PIET EN DE SCHOORSTEENMAATSCHAPPIJ
december 5, 2011
door Harriet Duurvoort

Hoe lief je het Sinterklaasfeest ook hebt: Zwarte Piet blijft altijd controversieel. Probeer het maar eens aan een buitenlander uit te leggen. Kansloos. Zoals een – overigens blanke – Amerikaanse kennis me ooit toebeet toen hij een chocoladeletter met vrolijk lachende Piet in handen kreeg: ‘Wow. Verkopen ze ook fucking chocolate swastika’s?’

Revolutie
Bob Marley’s Redemption Song en ander zwaar geschut worden in stelling gebracht om je ter verantwoording te roepen over hoe het in vredesnaam mogelijk is dat zwarte Nederlanders, Surinamers en Antillianen dit over hun kant laten gaan en geen revolutie beginnen. ‘Emancipate yourselves from mental slavery’, een urgenter aanleiding kan er niet zijn.

Het is ook moeilijk uit te leggen. Zwarte Piets broertjes, zoals het lappenpopje Gollywog, de kleine Sambo en de minstrels en blackfaces, zijn internationaal het symbool geworden van alle bloedige ellende die de zwarte mens in de loop van de geschiedenis is aangedaan, hoe onschuldig ze ook overkomen. Gollywog was tot de jaren vijftig in Engeland even populair als de teddybeer, maar pas nog werd een oma uit Manchester gearresteerd omdat ze er een in de vensterbank had gezet. Hate crime. De dikbelipte, kleine zwarte Sambo, die in een kinderboek doldwaze avonturen beleeft, werd in nota bene Japan verboden, dat bezweek onder grote Amerikaanse druk. Om dezelfde reden schijnt Schiphol Zwarte Piet in het diepste geheim van de luchthaven te weren. Stiekemerds.

Apetrots
Wij Nederlanders zien het niet zo, leg ik onvermoeibaar uit aan mijn woeste internationale gasten. Als Zwarte Piet al iets symboliseert, dan is het gezelligheid. Oerhollands met liefst een knapperend haardvuur. Minzaam glimlachend doe ik er dan altijd graag een schepje bovenop door te zeggen dat Zwarte Piet eigenlijk mijn eerste black rolemodel was. Eerlijk is eerlijk: als fanatiek Sintgelovend, half Surinaamse kleuter in de jaren zeventig dacht ik dat Piet een Surinamer was, net als mijn vader. En ik was apetrots, natuurlijk.

Ook ik heb altijd reikhalzend uitgekeken naar de vroege novemberdag dat de stoomboot aankwam. Er was het enigszins vage verhaal dat Piet zwart was vanwege zijn geworstel in de schoorsteen, maar dat verklaarde dan niet dat hij ineens een egaal bruine huid had en, zeker naarmate de exodus uit Paramaribo massalere vormen begon aan te nemen, steeds vaker met een aangedikte Surinaamse tongval ging spreken.

Even voor het tijdsbeeld in mijn jeugd: Surinamers waren de kutmarokkanen van de jaren zeventig. Ze haalden vooral de kranten als junks en messentrekkers. Klein als ik was, schaamde ik mij daarvoor en deed braaf mijn best het beeld bij te stellen door steevast op te staan voor oudjes in de bus. Piet had een zalvend effect op dit alles. Stelt u zich voor: het ganse jaar wordt over zwarte mensen gezeurd en word je op school gepest om je kroeshaar, maar ineens wil iedereen zwart zijn en is het te cool als je je niet hoeft te schminken omdat je al zwart bent. Die eer viel donkere kindjes ten deel.

Surinamer Piet
Ik schminkte mijn huid gretig zwart want ik was veel te wit om een geloofwaardige zwarte piet te zijn. Bang was ik nooit voor Piet. Ik was de braafheid zelve, verwachtte alleen maar snoep en hoopte dat de pestkoppen uit de klas de roe kregen. Hij was als de stoere grote broer die iedereen op zijn nummer zou zetten. Met Zwarte Piet was er eindelijk iemand die bij ‘ons’ hoorde en wél populair was. Want zeg nou zelf. Piet was duidelijk een soort Surinamer. Wel een heel belangrijk soort, dat zag je aan zijn kleedstijl. Een prins of in elk geval hoge adel. Klassiek en een beetje ouderwets, hoewel zijn afrokapsel en grote oorringen weer helemaal seventies funk en hip waren.

Ook de avond dat ik, fluisterend omdat mijn slapende zusje het geheim nog niet mocht weten, door mijn moeder wakker werd gemaakt met de ontredderende mededeling dat Sint en Piet niet bestonden, staat me nog helder voor de geest. Mijn wereld stortte in. Wie zou volgen? Jezus Christus…?

Sarcastische Sinterklaashumor
Op de middelbare school besloot onze klas, die voor een goed deel bestond uit wat later ‘allochtonen’ zouden gaan heten, dat Sinterklaas natuurlijk gevierd zou worden; dat was gewoon ontzettend gezellig. Wel waren er twee Sinterklazen, een zwarte en een blanke, en ook de Pieten waren gemengd. Het is de laatste keer dat ik me geschminkt heb. Thuis vierden we nog altijd Sinterklaas, met lootjes en surprises, maar Piet transformeerde, in hilarische dichtkunst, van naïef, blij knechtje tot zwart-bewuste Malcolm X-adept. Sarcastische Sinterklaashumor van meiden die zich steeds ongemakkelijker voelden met het kinderfeest.

Jan Schenkman, bedenker van het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm en componist van Zie ginds komt de stoomboot (1850), is de geestelijk vader van Zwarte Piet. Piet ziet eruit als een zwarte page. Een page was een must have voor de welgestelden in de Gouden Eeuw, een prachtig uitgedoste zwarte knecht. Wie een paar jaar geleden de tentoonstelling Black is Beautiful heeft bezocht, kon ze in vol ornaat bewonderen op prachtige doeken van Neerlands beroemdste meesters. Het is echt een geval van: zoek de verschillen met Piet. En nee, deze page had toen meestal geen arbeidscontract. Maar laten we daar nu niet over zeuren.

Blauw en groene Pieten
En toch pleit ik niet voor het afschaffen van Zwarte Piet. Kom nou. Sinterklaas is gewoon een leuk feest. Ook ik heb er onvergetelijke herinneringen aan. Maar het is anno 21ste eeuw, in een land waar in de grote steden het overgrote deel van de kindjes onder de 6 allochtoon is, wellicht eens tijd het blackface-gehalte van het feest aan de wilgen te hangen. Maar wel zonder het historische karakter van het feest aan te tasten. Niks geen gezeur met blauwe en groene feestpieten. Want geen Nederlander zal betwisten dat Piet zwart is omdat hij door de schoorsteen kruipt.

Dus: Laat die arme Piet dan ook gewoon weer door de schoorsteen komen! Gewoon traditiegetrouw terug naar de zwarte veegjes. Mijn droom: pieten, zwart, bruin, beige of blank, allemaal met schattige veegjes van roet uit de schoorsteen. Of gooi ik dan roet in het eten?

https://salonvansisyphus.wordpress.com/ ... tschappij/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sint komt......

Bericht door Witte wel » 24 nov 2014, 00:34

taigitu schreef: Maar het is anno 21ste eeuw, in een land waar in de grote steden het overgrote deel van de kindjes onder de 6 allochtoon is, wellicht eens tijd het blackface-gehalte van het feest aan de wilgen te hangen.
En dát is nu discriminatie om die kindertjes onder de 6 als allochtoon te betitelen, wat overigens dagelijks volop wordt gepubliceerd door media en geen haan naar kraait, terwijl dat gewoon nederlandertjes zijn. Ze zijn mogelijk van allochtoonse komaf maar geboren hier in nederland dus gewoon nederlandertjes. Ze worden vaker gediscrimineerd omdat ze niet als nederlander gezien en vernoemd worden maar dat schijnt de normaalste zaak van de wereld te zijn. Niemand rept of roert hierover maar gaat wel liggen zeuren over een uit verband gerukt Zwarte Pieten gebruik.
Een mooi artikel wat direct door de mand valt door deze domme uitspraak. Een discrimineren aan de kaak stellen maar ook daarnaast zelf discrimineren in hetzelfde artikel wat daadwerkelijk discrimineren is maar waar niemand over valt.
Zijn er nog mensen wakker of staan alle ogen op half elf van het volk kan men zich afvragen. [think]
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Sint komt......

Bericht door univers » 24 nov 2014, 09:05

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Sint komt......

Bericht door taigitu » 24 nov 2014, 10:26

Witte wel schreef: [/b]Een mooi artikel wat direct door de mand valt door deze domme uitspraak. Een discrimineren aan de kaak stellen maar ook daarnaast zelf discrimineren in hetzelfde artikel wat daadwerkelijk discrimineren is maar waar niemand over valt.
Zijn er nog mensen wakker of staan alle ogen op half elf van het volk kan men zich afvragen. [think]
PvdA Amsterdam wil af van 'allochtoon'
De Partij van de Arbeid Amsterdam wil af van de woorden 'allochtoon' en 'autochtoon' in communicatie vanuit de stad. Volgens de partij is het containerbegrip kwetsend, sluit het mensen uit en dekt het de lading al lang niet meer.
Nowelle Barnhoorn 27 september 2012, 18:05

Raadslid Iman Akel van de PvdA dient samen met collega Ahmet Olgun een initiatiefvoorstel in dat ervoor moet zorgen dat de termen niet langer gebruikt worden in communicatie van de gemeente. Volgens de politici is Amsterdam een van de mooiste steden ter wereld, waar iedereen vrij en zichzelf kan zijn. Ze benadrukken dat vele inwoners oorspronkelijk van buiten de stad komen en 35 procent van alle Amsterdammers oorspronkelijk van buiten Europa komt.

Deze mensen worden nu in officiële stukken van de gemeente Amsterdam nog 'niet-westerse allochtonen' genoemd. Dat steekt de raadsleden. 'Allochtoon betekent 'iemand die van elders afkomstig is'. Wij, de schrijvers van dit stukje, zijn geboren respectievelijk uit Marokkaanse ouders in Eindhoven en in Turkije. Niet-Westerse allochtonen, dus. Wij zitten beiden in de gemeenteraad en mogen derhalve deze prachtige stad meebesturen. Toch krijgen ook wij het stempel 'niet van hier' opgedrukt. Dat roept de vraag op: wanneer word je eigenlijk 'van hier'?'

Overigens beklemtonen de sociaaldemocraten dat ze niet pleiten voor een verbod op het woord 'allochtoon'. Bovendien kan wat hen betreft etnische registratie wel degelijk nuttig zijn. Die informatie is van belang voor wetenschappelijke studies en bij het voeren van effectief beleid, bijvoorbeeld bij het tegengaan van criminaliteit onder Marokkaanse jongeren of het aanpakken van overgewicht onder Amsterdams-Turkse kinderen.

In 2006 dienden Akel en Olgun ook al een motie in voor afschaffen van de woorden 'allochtoon' en 'autochtoon', maar dat voorstel vond toen geen meerderheid.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/pvd ... ~a3323207/
Het artikel (Zwarte Piet en schoorsteenmaatschappij) waar je op reageert is van 2011 en toen werd het woord allochtoon overal gewoon gebruikt, zelfs in de gemeentelijke (landelijke?) stukken zoals je ziet in bovenstaande quote. Dan kan je je er aan storen en het niet correct vinden. Van mij hoeft dat woord ook niet als het als een scheldwoord wordt gebruikt. Maar zelfs de niet-westerse allochtoonse raadsleden in dit artikel hierboven stellen dat het woord o.a. effectief is bij het voeren van beleid en dus niet hoeft te verdwijnen.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sint komt......

Bericht door Witte wel » 24 nov 2014, 17:25

Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Een woordgebruik wat al jarenlang toegepast wordt maar wél discrimineert kan gewoon en is zelfs soms nuttig en daardoor ook bewust toegepast maar een traditioneel onschuldig Zwarte Pietje mag dan ineens niet want dat zou discriminerend zijn wat het niet is. Ik weet ook wel dat er dagelijks gezegd wordt als er ergens weer een overvalletje is geweest of iets dergelijks dat dat dan mogelijk wel eens een allochtoon zou kunnen zijn. Gewoon dagelijks gebruik hier in nederland waar niemand over valt. Maar daar klopt geen donder van en dat er dan politici zijn die de toepassing soms zelfs nuttig vinden klopt ook totaal niet.
Wie discrimineert nu en wat is dan daadwerkelijk discriminatie.
Ik zal het maar op half elf houden dan.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Sint komt......

Bericht door Zoeker » 24 nov 2014, 18:27

Vervang het woord 'allochtoon' voor willekeurig welk ander woord dan ook . En binnen een paar jaar hangt er weer een discriminerende, negatieve connotatie aan. Het is allemaal in 'the eye of the beholder'.

Zo hebben de woorden Nieuwe Nederlander. Medelander enz ook al weer een nieuwe negatieve connotatie.

Daarintegen sterft de negatieve connotatie van kamper, surinamer en zo uit.

Surinamers waren de marokkanen van de jaren 80. Lui, aan de drugs (de rest ben ik vergeten)
Nu zijn Surinamers in de bevolking opgegaan. Maar de anti-pieten maffia zorgt inmiddels voor een revival.

Nog even en dan is 'zwarte of 'neger' weer een racistisch woord.

Ingewikkeld hoor.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Sint komt......

Bericht door Gast1 » 24 nov 2014, 18:43

Het drama is helemaal compleet als je 'zwarte neger' zegt ...
Misschien is het nog wel erger als je dat schrijft ... [shifty]

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Sint komt......

Bericht door Zoeker » 24 nov 2014, 18:51

Of als je iemand een allochtone, zwarte neger uit Suriname noemt.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Rie

Re: Sint komt......

Bericht door Rie » 24 nov 2014, 18:54

teveel ophef over niks.

Gast1

Re: Sint komt......

Bericht door Gast1 » 24 nov 2014, 18:56

Zoeker schreef:Of als je iemand een allochtone, zwarte neger uit Suriname noemt.
Jaja ... of nog erger ... een werkeloze luie, aan de drugs zijnde allochtone, zwarte neger uit Suriname die voor zwarte piet speelt :shock:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Sint komt......

Bericht door Zoeker » 24 nov 2014, 19:07

Gast1 schreef:
Zoeker schreef:Of als je iemand een allochtone, zwarte neger uit Suriname noemt.
Jaja ... of nog erger ... een werkeloze luie, aan de drugs zijnde allochtone, zwarte neger uit Suriname die voor zwarte piet speelt :shock:

Das een contradictio in ter..heuh …dingest. Iemand die lui is gaat niet werken als zwarte piet.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sint komt......

Bericht door Witte wel » 24 nov 2014, 19:28

Dan mag zo meteen; "Moriaantje zwarte als roet, ging eens wandelen zonder hoed" ook nie meer zeker.
Als je ziet hoe Moriaantje destijds werd afgebeeld met vol rode lippen en kroes haar.
Afbeelding

Moriaantje heeft zelfs Zwarte Piet ooit eens vervangen toen deze zijn been gebroken had.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sint komt......

Bericht door Witte wel » 24 nov 2014, 19:30

Zoeker schreef:Das een contradictio in ter..heuh …dingest. Iemand die lui is gaat niet werken als zwarte piet.
Erg scherp, ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Sint komt......

Bericht door Gast1 » 25 nov 2014, 06:54

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:
Zoeker schreef:Of als je iemand een allochtone, zwarte neger uit Suriname noemt.
Jaja ... of nog erger ... een werkeloze luie, aan de drugs zijnde allochtone, zwarte neger uit Suriname die voor zwarte piet speelt :shock:
Das een contradictio in ter..heuh …dingest. Iemand die lui is gaat niet werken als zwarte piet.
Hihihi ... touché :wink:

Gast1

Re: Sint komt......

Bericht door Gast1 » 25 nov 2014, 06:59

Witte wel schreef:Dan mag zo meteen; "Moriaantje zwarte als roet, ging eens wandelen zonder hoed" ook nie meer zeker.
Volgens mij wel hoor. En het het klinkt best leuk, luister maar eens.
Het doet me denken aan mijn kindertijd en ik word er heel vrolijk van.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Sint komt......

Bericht door taigitu » 25 nov 2014, 10:55

Sinterklaasmusical uit 1972.
Het Zwarte Jaar van Zwarte Piet is een musical van de hand van Mies Bouhuys, over discriminatie en gastarbeiders. Zwarte Piet wordt als held ontvangen in november en vindt dat zo leuk, dat hij besluit te blijven. Na 5 december merkt hij echter dat het leven in Nederland zo leuk helemaal niet is. Het is koud en hij heeft geen jas. Hij is telkens werkeloos omdat hij ontslagen wordt. Mensen duwen hem zelfs uit de tram, omdat de tram te vol is. Aan het eind van het jaar is Piet blij dat Sinterklaas weer komt en dat hij met de stoomboot mee terug naar Spanje kan.

Cast:

Adrie van Oorschot: Sinterklaas
Piet Römer
Mies Bouwman
Hans Dagelet
Ina van Faassen
Marnix Kappers
Rob van Reijn
Annabel Marsman
1972....... hoe keken we er toen tegen aan?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sint komt......

Bericht door Witte wel » 26 nov 2014, 00:27

Leuk Piet Römer weer eens te zien in de tijd van toen.
Ik was toen 6 jaren oud en we hadden nog net geen kleuren televisie. Tijden waren anders.
Gast1 schreef:Het doet me denken aan mijn kindertijd en ik word er heel vrolijk van.
Nou en dat heb ik nu met Zwarte Piet.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie