'Pgb-geld in ruil voor geheimhouding'

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Pgb-geld in ruil voor geheimhouding'

Bericht door taigitu » 20 mei 2015, 12:12

'Pgb-geld in ruil voor geheimhouding'

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft om geheimhouding gevraagd in ruil voor een snelle betaling van pgb-geld.

Een woonzorgcentrum in Deurne wilde in maart naar de rechter stappen omdat de zorgverleners hun geld niet kregen. Om een kort geding te voorkomen trof de SVB een schikking, waarin geheimhouding werd afgesproken. Directrice Kitty Beelen van het Zorghuis in Deurne beloofde daarin ook dat ze niets negatiefs of misleidends over de SVB zou publiceren.

Beelen, die actief is op Twitter, moest van de SVB toezeggen dat ze uitsluitend zou twitteren met de mededeling "Probleem tot onze tevredenheid opgelost! #pgbalarm".
Eigenlijk wilde Beelen dat niet, maar ze kon niet anders dan de overeenkomst accepteren, zei ze. "We hebben als bedrijf heel weinig keus, we hebben het geld nodig, zo simpel is het. Ik moet wel mijn personeel kunnen betalen elke maand."

Volgens de Sociale Verzekeringsbank is het gebruikelijk dat er een geheimhoudingsverklaring wordt gevraagd bij een schikking. Staatssecretaris Van Rijn is verbaasd over de afspraken bij het woonzorgcentrum in Deurne en neemt er afstand van. Hij heeft de SVB om opheldering gevraagd.

Systeem loopt niet
De directrice van de zorginstelling uit Deurne zegt dat ze in totaal nog meer dan 190.000 euro aan pgb-geld te goed heeft, maar de SVB ontkent dat.
Beelen zegt echter dat de pgb's deze maand weer niet betaald zijn en dat ze daarom nu de publiciteit zoekt. "We worden niet op tijd betaald, het hele systeem loopt niet. We kunnen nog wel twee jaar doormodderen, maar het gaat niet vanzelf over. Dan horen wij op het nieuws dat het best goed gaat. Nou het gaat niet best goed, het gaat hartstikke mis."
'Er wordt niet op tijd betaald, het hele systeem klopt niet'

Machtsmisbruik
CDA-Kamerlid Keijzer is verbijsterd over de clausule. "Dit is echt machtsmisbruik door een overheidsorganisatie. Zo ga je niet om met mensen die door je eigen beleid in de problemen zitten." Ze noemt de tweet die het woonzorgcentrum moest plaatsen "bizar en verschrikkelijk".

Ook GroenLinks-Kamerlid Voortman neemt het hoog op en noemt het schandalig. "Kennelijk is de SVB meer bezig met het voorkomen van negatieve publiciteit dan met het oplossen van de problemen die mensen door toedoen van de SVB hebben."

Zowel Keijzer als Voortman wil van Van Rijn horen dat het boetebeding, zoals dat heet, van tafel is. Vanavond wordt in de Tweede Kamer opnieuw over de pgb-problematiek gesproken.

http://nos.nl/artikel/2036648-pgb-geld- ... uding.html
Op de site (link) kun je de geheimhoudingsverklaring lezen en twee korte video's.
Ik snap niet dat de verantwoordelijke voor de ellende met de PGB's, staatssecretaris van
Rijn, nog steeds in functie is. Zou niemand anders daar in willen stappen en moeten ze
hem dus wel handhaven? Hoeveel ellende is er al veroorzaakt door deze nieuwe wet?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Pgb-geld in ruil voor geheimhouding'

Bericht door taigitu » 20 mei 2015, 16:09

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 'Pgb-geld in ruil voor geheimhouding'

Bericht door Gast1 » 20 mei 2015, 21:24

Ik begon spontaan te lachen toen ik het plaatje hierboven zag, maar het is natuurlijk om te janken ...

Plaats reactie