Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 17 jun 2018, 11:46

Ik ga hier morgen uitgebreid op reageren.
Ik krijg straks visite van mijn dochter en schoonzoon voor vaderdag.
Dus ik plaats het bericht maar mijn reactie op dit artikel komt nog.
Want ik wil al langer hierover een topic openen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

De diversification van de filmwereld, in Hollywood maar ook in Nederland, is de afgelopen drie jaar in een sneltreinvaart ingezet. Films met een diverse cast of hoofdrol schieten als paddenstoelen uit de grond. De afgelopen weken was er regelmatig nieuws dat er veel gebeurt. Filmmakers spelen daarmee in op de vraag om identificatie van de kijkers, maar deze films zijn ook een goudmijn. De commerciële succesformules vullen rechtstreeks de portemonnees van de filmbedrijven.

"Je kunt zien aan de manier waarop een film gepromoot wordt dat diversiteit momenteel ook wordt gezien als een verdienmodel", legt Floortje Smit, filmrecensent bij de Volkskrant, uit. "Films grijpen een titel als 'eerste film met een vrouwelijke superheld in de hoofdrol' of 'eerste zwarte superheld' maar al te graag aan." Daarmee bedoelt Smit Wonder Woman en Black Panther.

Verdienmodel.

Uit onderzoek blijkt dat films die cultureel diverser zijn de afgelopen jaren winstgevender waren dan andere films, meldde de Los Angeles Times een paar maanden geleden. Zo bracht superheldenfilm Black Panther in de eerste weken al ruim 500 miljoen dollar op in de VS, en wereldwijd meer dan 900 miljoen dollar. De film had het sterkste openingsweekend aller tijden in de VS. De Amerikaanse horrorfilm Get Out kostte 5 miljoen dollar en leverde 255 miljoen dollar op.

Stichting The Buddy Film Project merkt ook dat diversiteit inmiddels een verdienmodel is. Het stichting begon als een project om statushouders te helpen aan een netwerk in de filmwereld, maar kreeg na een aantal maanden veel telefoontjes van regisseursproducten met de vraag om hulp bij een 'diverse' casting. Nu zijn ze ook een castingbureau, gericht op diversiteit. "Er is blijkbaar echt behoefte aan 'diverse' rollen", vertelt Dewi Reijs, initiatiefnemer van het project. "Die roep om diversiteit genereert bij ons inkomsten voor de doelstellingen van de stichting."
Reijs, ook actrice, begon het project met twee collega's. "Ik heb zelf een Indische achtergrond, dus ik pas ook in het hokje divers, als je het zo wil noemen. Maar daar was ik nooit bewust mee bezig. Totdat ik me inschreef bij castingbureaus nadat ik mijn opleiding aan de Toneelschool had afgerond in 2005."

Die ene typisch Indische rol.

Toen werd het Reijs pas duidelijk hoe erg acteurs op hun foto worden beoordeeld. "Men denkt bij iemand die Sarah heet niet direct aan mensen met een diverse achtergrond. Ik merkte dat zelf ook. Voor een typische Indische rol word ik vaak uitgenodigd, maar minder vaak voor een ogenschijnlijk 'Nederlandse' rol."

Reijs besloot zelf films te gaan maken met heel diverse casts. Haar eerste film ging over een verstandelijk beperkte vrouw, haar tweede film over een transgender. "Er zijn nog grote sprongen te maken, maar inmiddels zijn er veranderingen te zien in de filmwereld."

"De norm is niet meer blank, hetero en man", zegt ook Smit. "Filmmaatschappijen gingen er tientallen jaren vanuit dat een vrouw, een gekleurd persoon of iemand uit de lhbt-community zich wel kon herkennen in die man. Nu gaan ze er vanuit dat het andersom ook kan." Identificatie is de belangrijkste reden voor diversiteit in films, zegt ze.
De snelle verandering in het filmlandschap is toe te schrijven aan twee factoren, vindt Smit. "Sociale media hebben natuurlijk een grote rol gespeeld. Daar was de kritiek hard te horen. Maar ook de roep uit Hollywood zelf heeft verandering teweeggebracht." Acteurs begonnen in 2016 de online campagne #OscarsSoWhite om meer kleur in de Oscarnominaties te krijgen.

Maar waar de diversification overduidelijk te zien is op het gebied van culturele achtergrond en gender, blijft de representatie van de lhbt-community opvallend achter. Uit onderzoek van belangenorganisatie Glaad blijkt dat in de 109 grote studiofilms uit 2017 in veertien van die films een lhbt-personage te zien was. In de helft van die films was dat personage minder dan 5 minuten in beeld, en betrof het vaak ook nog eens de clou van een grap, vertelt Smit.

Arthouse, commerciële bioscoopfilm en blockbuster.

"Je merkt een overduidelijk verschil in wáár de films worden uitgezonden", vervolgt Smit. "Is een film voor de arthouse-bioscoop bedoeld? Daar is alles mogelijk. Voor de commerciële bioscoop? Dan is er de laatste tijd meer mogelijk op het gebied van homoseksualiteit. Kijk maar naar de film Love, Simon met een homoseksuele tiener in de hoofdrol."

Maar betreft het een blockbuster? Dan is homoseksualiteit nog moeilijk, zegt Smit. "Met de enorme budgetten van blockbusters kun je niet het risico lopen om geen wereldpubliek te trekken. En de acceptatie van homoseksualiteit is in de grote landen Rusland en China lastig en daar zit je met censuur. Ik las een mooie quote van iemand in een artikel: 'Op de homoseksuele superheld in een blockbuster moet je nog wel even wachten.'"

Diversiteit blijft een belangrijk onderwerp de komende tijd, zegt Smit. Maar hoelang het nog een verdienmodel blijft, is de vraag. "Een film kan moeilijk meerdere keren 'de eerste feministische rol' claimen. Op een gegeven moment zijn de 'eerste keren' gewoon op. Ik hoop dat de diversiteit in films zo doorzet dat het uiteindelijk geen verdienmodel meer is."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 18 jun 2018, 11:17

De diversification van de filmwereld, in Hollywood maar ook in Nederland, is de afgelopen drie jaar in een sneltreinvaart ingezet. Films met een diverse cast of hoofdrol schieten als paddenstoelen uit de grond. De afgelopen weken was er regelmatig nieuws dat er veel gebeurt. Filmmakers spelen daarmee in op de vraag om identificatie van de kijkers, maar deze films zijn ook een goudmijn. De commerciële succesformules vullen rechtstreeks de portemonnees van de filmbedrijven.

De diversification van de filmwereld , daar wil ik het over hebben.
De bedoeling van de filmmakers hebben bij mij een tegenovergesteld effect dan dat zij voor ogen hebben.
En ik zal proberen dat uit te leggen.

Dankzij mensen als Sylvana Simons en Quincy en anderen activisten ben ik anders gaan kijken.
En daar bedoel ik mee dat ik kleur zie.
Kleur die ik vroeger helemaal niet zag, ik zag gewoon mensen.
Dat neem ik die beroeps activisten kwalijk , maar dit terzijde.

Hollywood is in rap tempo aan het proberen alle verschillenden soorten mensen in een film of serie te proppen.

Maar het is zo overvloedig in mijn ogen maar vooral een soort overkill dat het effect wat de filmmakers willen bij de kijkers bij mij averechts werkt.

Het begon al met de Oscar uitreiking in 2013 die ineens te "wit" waren.
Nu weet ik wel iets van de Oscars af en ook de geschiedenis want ik vond die shows altijd prachtig dus ik weet dat veel donker gekleurde acteurs en actrices vroeger door hun kleur niet in aanmerking kwamen voor de prijs.
Dat was echt erg.
Daarna is dat heel langzaam veranderd gelukkig.
Maar men schiet weer heel ver door.
Een Oscar uitreiking waar alleen blanken zijn genomineerd kan niet meer ongeacht als dat toevallig de beste films zijn in dat jaar.
Ik kijk dus ook niet meer , het is zo geforceerd.

Er moet en zal een gekleurde acteur /actrice genomineerd worden.
Zelfde met vrouwelijke rollen.
Een mannelijke hoofdrol is bijna ongehoord zonder sterke vrouwelijke rol ernaast.
Laat staan films waar vrouwen een kleine rol in het verhaal hebben.

De serie Friends van vroeger zou nu niet meer kunnen zeiden veel critici toen de serie weer werd herhaald.

Te "wit" zeiden ze , pardon ? :shock:
Ik keek vroeger naar de Cosby show en Fresh Prince of Bel Air , vond enige series.
De cast was compleet donker, er kwam geen blanke in voor.
Viel mij dat toen op ?
Geen seconde, ik zag leuke acteurs en actrices in een leuke serie.
Ik dacht niet hee deze serie is veel te zwart.

Afbeelding

Afbeelding


En nu ook met homo`s en lesbiennes.

Elke serie of film moet er eentje hebben lijkt het wel anders is het niet goed.
Het heeft niks meer met het verhaal te maken ze moeten er gewoon in voor de diversiteit.
Homosexuele rollen waren er eerder maar ook nu die overkill lijkt het wel.

Zonder kan niet meer maar wat nog kwalijker is hoe filmmakers ze portreteren .
Er zit altijd een hele dosis sex om die rollen heen.
Alsof homo`s of lesbiennes altijd heel de dag sex hebben.

Ik keek bij KPN on Demand paar maanden terug Greys Anatomy, had ik nooit gezien.
Ben na paar seizoenen gestopt.
Het lesbische koppel in die serie waren chirurgen, maar als ze niet aan het opereren waren in de operatiezaal was het bijna alleen maar sex scenes of praat erover.
In hun ijver om de kijkers te laten zien dat de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht normaal is ( wat het ook is ) gaan ze compleet de verkeerde kant op.
Ze schilderen ze af als oversekste figuren.
De overkill noem ik dat en een belediging ook voor ze vind ik.
Ik ben gestopt want als je al weet wat voor soort scene of gesprek er komt als de lesbische personages in beeld komen is er niks meer aan .
En dat zie ik heel vaak in films en series.

Ik ben er nu op aan het letten en dat vind ik zo jammer.

Ik kijk vaak films en series en als er een nieuwe komt vraagt mijn man al : en ?
Want we hebben het erover gehad.
En dan zeg ik ja hoor ze zitten er allemaal in : de donker gekleurde medemens en de sterke vrouw en de homo of lesbienne en ook natuurlijk iemand van het Aziatische ras .
Ik zeg dat omdat het mij opvalt door de tendens van tegenwoordig om alles te benadrukken.
In de oude Star Trek serie al zaten allemaal verschillende mensen in van kleur dus ook.
Mij viel het niet op , ik zag mensen.

Nu komen er ook dus films waarbij expres geen blanken in voorkomen maar puur een zwarte cast zoals ze dat noemen wat ik heb begrepen van de makers.
The Black Panther is zo`n voorbeeld.
Allemaal om de diversiteit extra te benadrukken in de filmwereld.
De geforceerdheid maakt dat ik geen zin heb om die film te zien.
Want blank of "wit" is ineens not done ?

Nu zie ik de bedoeling van de filmmakers bij die film en let ik erop.
Zo keek ik nooit naar films maar nu wel.
Vind ik erg jammer.
Wat is het volgende ?
Een transgender-transexueel-travestiet-mensen die niet weten of ze vrouw of man zijn in elke film of serie enz . ?
Want stel je voor dat je een groep overslaat ?

Ben benieuwd hoe jullie erover denken.


Weet je wat ik zag toen met deze enige dans ?
Een geweldige leuke acteur.
Niet eentje die donkerder was dan ik of dat ik blanker was dan hem , maar gewoon een harstikke leuke kerel.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Gast1 » 18 jun 2018, 12:13

Tammy schreef:
18 jun 2018, 11:17
Wat is het volgende ?
Het volgende was er al Tammy en eerder dan dat je denkt, zie:



:mrgreen:

En daar gaat het alhier steeds meer op lijken ...
En dat is wat ik er van denk ...
en ook wat ik ervan vind.

Niet meer te stoppen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Determinist » 18 jun 2018, 12:25

Ik denk dat dit een tijdelijk fenomeen is. Daar waar minderheidsgroepen expliciet "gepromoot" worden en een nieuwigheid zijn, zal dit na loop van tijd vanzelf weer normaliseren.

De eerste zwarte "superman" is alleen interessant als het de eerste is. Niemand heeft het daarna nog over de tweede zwarte "superman", laat staan als je dood gegooid wordt met gekleurde helden, tot het je strot uitkomt.

Het is een trend de laatste tijd dat identiteitspolitiek op de sociale agenda staat. En ja, vooral van de linker kant komen de neo-marxistische geluiden veelvuldig voor en draven te ver door.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 18 jun 2018, 12:25

Sorry maar ik snap jouw reactie niet Gast1 .
Ik weet niet wat je bedoeld met deze trailer. :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 18 jun 2018, 12:30

Determinist schreef :
Het is een trend de laatste tijd dat identiteitspolitiek op de sociale agenda staat. En ja, vooral van de linker kant komen de neo-marxistische geluiden veelvuldig voor en draven te ver door.

Jou valt het dus ook op Determinist ?
Waarom gaat men zo overdreven te werk ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Gast1 » 18 jun 2018, 12:38

Tammy schreef:
18 jun 2018, 12:25
Sorry maar ik snap jouw reactie niet Gast1 .
Ik weet niet wat je bedoeld met deze trailer. :roll:
Hihihi ...

Onze directe aanverwanten waarvan velen op ons gelijken voelen zich zeer waarschijnlijk ook gediscrimineerd.
Deze minderheden hebben zich in de film verenigd en zijn ook acties gaan voeren.
Uiteindelijk zijn ze in opstand gekomen en de mensensoort heeft dat toegelaten.
Dus die soort delft het onderspit.

Even een doordenkertje ...
Ik ben blij dat ik de tijden van weleer heb gekend.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 18 jun 2018, 12:45

Dat doordenkertje lukt me nog niet maar dat ligt aan mij , komt nog. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 18 jun 2018, 13:07

Ik ben een beetje traag komt goed. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door univers » 18 jun 2018, 14:00

Tammy, haastige spoed is zelden goed. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 18 jun 2018, 14:02

Jaja wrijf het er maar in. *1*

Ontopic weer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 19 jun 2018, 12:52

Deze had ik nog niet zien aankomen.
Een donker gekleurde acteur die de rol niet krijgt omdat zijn rol gaat over een negatief persoon en dat valt dan op want de rest van de cast is blank.
De filmmakers zijn bang dat ze daar commentaar op krijgen.
Maar als ik het goed begrijp was alles ok als dat personage een positief karakter had gehad in de film ?
Filmmaker zijn in deze tijd lijkt mij echt verschrikkelijk als je over dit soort zaken constant moet afwegen of iets ok is of niet.
Wat krampachtig en geforceerd is dat prachtige beroep geworden helaas.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Lenny Kravitz zegt grote tv-rol te hebben verloren door huidskleur .

Lenny Kravitz was een van de gegadigden voor een vaste rol in Big Little Lies, maar volgens de acteur en zanger wilden de makers van de HBO-serie geen donkere acteur casten voor het onsympathieke personage.

Aan de BBC vertelt Kravitz dat hij, als hij inderdaad was uitgekozen om de rol te mogen spelen, "de enige donkere man in de serie zou zijn".
De acteur hoorde daarna dat de makers van Big Little Lies dit niet wilden, omdat het een personage betrof met nare karaktereigenschappen. De makers vreesden dat het door de kijkers zou worden beschouwd als discriminatie, omdat de enige donkere man in de cast een onsympathiek personage zou spelen.

"Dus dat werd 'm uiteindelijk niet", vertelt Kravitz, die eerder rollen speelde in onder meer The Butler en The Hunger Games-reeks. "De regisseur (Jean-Marc Vallée, red.) zei tegen me dat hij me heel graag wilde hebben, maar dat we nu een andere keer gaan samenwerken."

Nicole Kidman.

Kravitz wilde niet zeggen om welke rol het precies ging, maar vermoedelijk ging het om het personage Perry Wright, dat uiteindelijk werd vertolkt door acteur Alexander Skarsgård. Die ontving zowel een Emmy- als een Golden Globe-award voor zijn rol. De vrouw van dit personage wordt gespeeld door Nicole Kidman, die eerder een relatie had met Kravitz.
De BBC heeft contact opgenomen met HBO, het netwerk dat de serie uitzendt, maar zij waren niet bereid om commentaar te geven op het verhaal van Kravitz.

Emmy's .

Big Little Lies gaat over een groep vrouwen in een rijk stadje waar een moord is gepleegd. De HBO-serie is gebaseerd op de gelijknamige roman van Liane Moriarty. Big Little Lies zou eigenlijk een miniserie zijn, maar na het grote succes kondigde HBO eind vorig jaar aan dat er toch een tweede seizoen komt.
Naast Skarsgård en Kidman spelen ook Reese Witherspoon en Laura Dern rollen in de serie. Meryl Streep zal de cast in het tweede seizoen versterken.
De serie was de grote winnaar bij meerdere awardshows in het afgelopen jaar. De makers mochten onder meer acht Emmy's, vier Golden Globes en vier Critics' Choice Awards ophalen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door MetalPig » 19 jun 2018, 13:12

Tammy schreef:
19 jun 2018, 12:52
Deze had ik nog niet zien aankomen.
Een donker gekleurde acteur die de rol niet krijgt omdat zijn rol gaat over een negatief persoon en dat valt dan op want de rest van de cast is blank.
De filmmakers zijn bang dat ze daar commentaar op krijgen.
Er kijken ook domme mensen naar zo'n serie, en die wil je niet bevestigen in hun vooroordeel dat blank = goed en zwart = slecht.

Triest dat het nodig is om over die dingen na te moeten denken, maar helaas.

Het is mensen ook opgevallen dat in aardig wat series de homo/bi-karakters het eerst doodgaan, en ook daar wordt tegen geprotesteerd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Determinist » 19 jun 2018, 13:21

Dat krijg je dan van identiteitspolitiek. Voorstanders van deze ideologie, en die zijn er genoeg, denken "hun groep" een dienst te bewijzen echter zie je dat het als een boemerang op ze terugslaat.

Net zoals het prefereren van personen die vrouw/zwart/homo/gehandicapt etc zijn op posities waar ze persoonlijk niet de beste persoon voor zijn en daarmee de kans lopen hierdoor niet een kans te krijgen maar hun kansen juist verprutsen of doodongelukkig van worden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Norm is niet meer blank, hetero en man en daar verdient filmmaker aan

Bericht door Tammy » 19 jun 2018, 13:47

MetalPig schreef :
Het is mensen ook opgevallen dat in aardig wat series de homo/bi-karakters het eerst doodgaan, en ook daar wordt tegen geprotesteerd.
Dit hoor ik ook voor het eerst, is mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen.
Maar daar zijn de mensen dus ook al aan het protesteren.
Word druk zo.

Ik denk dat Determinist het perfekt heeft samengevat in wat hij schreef :
Dat krijg je dan van identiteitspolitiek. Voorstanders van deze ideologie, en die zijn er genoeg, denken "hun groep" een dienst te bewijzen echter zie je dat het als een boemerang op ze terugslaat.

Net zoals het prefereren van personen die vrouw/zwart/homo/gehandicapt etc zijn op posities waar ze persoonlijk niet de beste persoon voor zijn en daarmee de kans lopen hierdoor niet een kans te krijgen maar hun kansen juist verprutsen of doodongelukkig van worden.

Zouden meer mensen dat eens gaan inzien ?
Want zo kan je toch niet nog jarenlang doorgaan ?

Dat is toch geen leven meer constant alles afwegen om maar niemand te kwetsen zoals men dat nu ziet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie