Wat mag nog wel tegenwoordig ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door oktagon » 27 jan 2018, 18:46

Over het algemeen ben ik het eens van het neurotisch denken en handelen van onze bestuurders en wereldverbeteraars;het Collosseum mag van mij blijven staan omdat dit voor mij het knappe ontwerp van de Romeinen uit die tijd laat zien,evenals bijv. de grote Romeinse poort in Trier.
Het slavenwerk waardoor het werd opgebouwd moet je maar niet aan denken,in feite ook alle oude kerkenbouw olv Christelijke kerkleiders zijn magnifiek om te zien en zonde om te slopen;vergeet echter het verplichte werk aan die objecten.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 27 jan 2018, 19:21

oktagon schreef:
27 jan 2018, 18:46
Het slavenwerk waardoor het werd opgebouwd moet je maar niet aan denken, in feite ook alle oude kerkenbouw olv Christelijke kerkleiders zijn magnifiek om te zien en zonde om te slopen; vergeet echter het verplichte werk aan die objecten.
Welk bouwwerk bevat geen verplichte werkzaamheden?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 27 jan 2018, 21:55

Tammy schreef:
27 jan 2018, 12:48
Wie weet helpt dat Witte wel. :mrgreen:
Maar het is wel een doordenkertje Tammy. :grin:
Hij gaat veel dieper dan je denkt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 27 jan 2018, 22:15

Doordenkertje snap ik nooit. :mrgreen:
Is aan mij helaas dus niet besteed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 28 jan 2018, 10:03

Kaspersky is een antivirus software ... 'Witte' wel ... :mrgreen:

Komaan, een liedje van vroeger:


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 28 jan 2018, 11:34

Aha nu wit ik het wel Gast1. :mrgreen:

Oei dat is een gewaagd liedje op de zondagochtend..........mag dit wel ? ..............moet ik nu een ban geven ? [think] .................nee hoor doe ik lekker niet. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 28 jan 2018, 12:20

[think]

Misschien past deze dan beter?:



Maar ik ken er een die zijn tijd ver vooruit was en dat was Barry White:

Afbeelding

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 28 jan 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 28 jan 2018, 12:26

Haha dat is een goeie Gast1. :hahaha:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 28 jan 2018, 12:28

Deze is leuk. :grin:



Die politiek correcte Eva word even gecorrigeerd door Klaas.
Geweldig. ;P!

Wat kan dat mens vreselijk drammen.
Maar ja de NPO he ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 28 jan 2018, 13:02

Maar ja de NPO he ?
Slap geouwehoer.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 28 jan 2018, 13:08

Tammy schreef:
28 jan 2018, 12:28
Die politiek correcte Eva word even gecorrigeerd door Klaas.
Geweldig. ;P!

Wat kan dat mens vreselijk drammen.
Maar ja de NPO he ?
Ik heb genoten van Klaas Dijkhoff en ben het helemaal met 'm eens.
Jinek laat zich weer van haar beste kant zien; interrumperen en afkappen!
Levert mij een wrang gevoel op, waardoor ik er dan ook vaker niet dan wel naar kijk.
Zo heb ik deze uitzending dus ook gemist.

Ik ben zo vrij om te menen dat Jeroen Pauw dat geheel prettiger doet en ook behoorlijk 'gegroeid' is ten opzichte van zijn verleden.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 28 jan 2018, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 28 jan 2018, 13:12

Gast1 schreef:
28 jan 2018, 10:03
Kaspersky is een antivirus software ... Witte wel ... :mrgreen:
En uit welk land? O ja, nou snap ik hem. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 28 jan 2018, 13:17

Dan had ik 'm toch al eerder door. :wink:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 28 jan 2018, 13:23

Tammy schreef:
28 jan 2018, 12:28
Deze is leuk.
Ik hoorde onlangs Lange Frans zich uitspreken tijdens een interview met Coen Vermeer dat alle talkshows op de nederlandse TV geregisseerd worden en nagenoeg niets spontaniteit bevat.
Humberto Tan met zijn Late Night blijkt de minst geregisseerde versie te zijn.
Achterlijk mens die Jinek zonder enig fatsoen. Laat niet eens een mens uitpraten en duwt gedwongen een mening door de strot.
Waarom laat je dan iemand komen. Om over de rug van een ander je gelijk op te dringen.
Dat mensen dit nog aan kunnen zien.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 28 jan 2018, 14:16

"Laat niet eens een mens uitpraten".
Dat is iets waar ik mij bij vrijwel alle presentatoren aan stoor, die fatsoensregel om mensen uit te laten spreken.
Ze doen voorkomen dat zij de belangrijkste gast aan tafel zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 28 jan 2018, 14:37

Fenna schreef:
"Laat niet eens een mens uitpraten".
Dat is iets waar ik mij bij vrijwel alle presentatoren aan stoor, die fatsoensregel om mensen uit te laten spreken.
Ze doen voorkomen dat zij de belangrijkste gast aan tafel zijn.
En daarom kijk ik bijna nooit naar Nederlandse talkshows.
Precies wat Fenna zegt in bovenstaand bericht en wat anderen zeiden.
Soms blijf ik een minuutje hangen tijdens zappen maar ben meteen weer weg.
Dit filmpje zag ik in de krant.
Buitenlandse zenders doen het vaak veel beter met talkshows.

En die hele NPO en ook het NOS journaal drijft op dat vreselijke politiek correcte gedoe.
Van kijk ons eens geweldige mensen zijn, wij weten wat goed is bla bla bla.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 05 apr 2018, 09:01

Afbeelding


Na bordspel Kolonisten van Catan staat ons nog wat te wachten.

De fabrikant van het populaire bordspel Kolonisten van Catan blijkt de naam van het spel te hebben veranderd in Catan. Volgens een woordvoerder geeft het woord kolonisten een 'nare bijsmaak'. Daarmee is de spelletjesmaker lang niet de enige die zwicht in de discussie over al dan niet correct taalgebruik.

Dit is allemaal aangepast:

Negerzoenen.

De omstreden negerzoenen werden in 2005 door de fabrikant omgedoopt tot ‘Buys Zoenen’. Dat gebeurde onder meer onder druk van de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname. ,,Want het woord neger en elk woord dat eraan refereert, moet worden verbannen'', stelde voorzitter en activist Roy Groenberg. ,,Neger is afgeleid van het woord 'necro', wat 'zwart' of 'donker' betekent. Ik vind dat beledigend. De nacht is donker, mensen niet.''

Daar staat hij nog steeds achter. ,,De fabrikant heeft toen veel meer negerzoenen verkocht, doordat de met schuim gevulde chocolade zo in de belangstelling stond. We overwegen nog steeds om het bedrijf een deel van de winst vragen om een cultureel historisch centrum te bouwen.''

Stoppeltje.

Afbeelding

Eind vorig jaar werden twee stripwinkels in Amsterdam beklad en beticht van racisme. Dat kwam door een strip voor kleuters die weer te veel lijkt op een omstreden Engelse pop. Stoppeltje, heet het ventje. Zijn echte naam is Petit Poilu, want hij komt oorspronkelijk uit Frankrijk. Vrij vertaald: Stoppeltje dus. Een woordeloze strip voor 3- tot 6-jarigen over een 'moedig en vrolijk mannetje'. Maar Stoppeltje heeft met zijn rode neus en roze lippen wel wat weg van de Golliwog, de Engelse Zwarte Piet. En dus waren de rapen gaar.

Kuifje.

Het stripalbum Kuifje in Afrika hoefde uiteindelijk niet uit de handel te worden gehaald. De Congolese student Bienvenu Mbuto Mondondo wilde dat het album werd verboden, omdat het racistisch zou zijn. De rechtbank in Brussel gaf hem geen gelijk.

In het album Kuifje in Congo, dat verscheen in 1931, is Kuifje neerbuigend naar 'zwartjes' in de toenmalige Belgische kolonie Congo. Zo laat hij zich dragen door de inwoners. De Brusselse tekenaar Hergé heeft enkele situaties later aangepast. De titel veranderde in Kuifje in Afrika. Ook die nieuwe versie is volgens de Congolees racistisch.

Afbeelding
De Congolese student Bienvenu Mbuto Mondondo wilde dat het album werd verboden, omdat het racistisch zou zijn.

Zwarte piet.

Elk jaar barst hij weer los: de zwartenpietendiscussie. De meeste steden hebben de rode lippen, gouden oorbellen en geschminkte gezichten al veranderd, maar dat is volgens de critici nog niet genoeg. Zes jaar later hebben stroopwafelpiet, roetveegpiet en kleurenpiet de gemoederen nog niet kunnen bedaren.

Knikkend negertje.

Op alle katholieke scholen stond vroeger een 'knikkend negertje'. ,,Gooide je er een dubbeltje in, dan knikte het negertje als teken van dankbaarheid'', weet verklaart Ineke Strouken, traditiedeskundige en oud-directeur van Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIES). ,,Die dingen zijn ook weggehaald.''
Omstreden straatnamen
De gemeente Utrecht heeft een omstreden straatnaambordje in de wijk Overvecht aangepast. 'Afrikaans negervolk' stond als uitleg onder het straatnaambord van de Bantoedreef. Met blauwe verf is de gewraakte tekst overgeschilderd. Zo zijn er meer voorbeelden te vinden.

Gouden koets.

Eind vorig jaar stelde een Rotterdams kunstcentrum nog voor om een streep door haar naamgever te zetten, de 'foute' zeeheld Witte de With. Ook moesten de Amsterdamse Coentunnel, de Gouden Koets en VOC-schip de Halve Maen het ontgelden. Volgens tegenstanders zijn dat stuk voor stuk iconen uit een periode van koloniale uitbuiting en slavernij. ,,Koloniën hebben maakte een land rijk. Elk land dat schepen had ging gebieden veroveren en dat ging niet met eerbied'', verklaart Strouken . ,,Vroeger dachten we heel anders over oorlogvoeren en het veroveren van koloniën. Dat waren stoere mannen, mensen die ons land maakten. Nu denken we er heel anders over. Maar we leven nu ook in een tijd dat er geen oorlogen meer zijn.''

Strouken denkt niet dat de Gouden Koets nog terugkomt. ,,Hij is nu weg vanwege restauratie, maar dat kwam gezien de discussie over de afbeeldingen op de zijkant wel goed uit. Al zullen ze nooit zeggen dat dit de reden was.''

Racistische drop.

In Denemarken hadden ze ‘racistische drop’. Haribo haalde de drop uit de schappen vanwege de aanhoudende klachten. In een zakje Skipper Mix zaten dropjes die uitbeelden wat een schipper zoal tegenkomt op een zeereis rond de wereld: een breed lachend 'negertje', een Aziaat met spleetogen en een gemaskerde Indiaan. Racistische karikaturen, vonden sommige klanten. Daarom besloot Haribo tot een voorlopig verkoopverbod in Denemarken en Zweden. De Skipper Mix komt ooit wel weer terug, maar dan zonder de omstreden figuurtjes.

Zigeunersaus.

Ook Zigeunersaus mag zich in het rijtje van 'discriminerende lekkernijen' als de negerzoen, jodenkoek en moorkop scharen. In Duitsland zijn Roma en Sinti, in de volksmond ook wel zigeuners genoemd, klaar met de naam van de gekruide groenten-tomatenpuree. Ze hebben fabrikanten gevraagd een andere naam te bedenken. 'Pikante saus' zou beter zijn volgens de verenigingen die de oproep hebben gedaan. 'Het woord zigeuner is onomstreden discriminerend', aldus een advocaat.

Eskimo-ijs.

Eerder werd er in Oostenrijk al een discussie gevoerd over eskimo-ijs. De naam Eskimo zou door veel Inuit als discriminerend worden. Toch werd de naam na overleg gehandhaafd.

Moorkop.

In tegenstelling tot de negerzoen houdt de jodenkoek stand. Ook die naam stond door de jaren heen bloot aan kritiek. Maar hoewel fabrikant Davelaar twijfelde, zijn jodenkoeken in Nederland jodenkoeken gebleven. Net als zwarte Piet, blanke vla en de moorkop de discussies over hun al dan niet racistische naam hebben overleefd. Zodoende blijven banketbakkers nog gewoon moorkoppen verkopen. Tot groot ongenoegen van de Amsterdamse activist Roy Groenberg: ,,Dat woord kan alleen uit onze taal verdwijnen als klanten in plaats van moorkop chocoladekoek zeggen.''


Monsieur Cannibale en Carnaval Festival.

Monsieur Cannibale en Carnaval Festival in pretpark De Efteling zijn volgens actiegroep 'Stop Oppressive Stereotypes' uiterst kwetsend en racistisch. De eerste is een schijf met schotels die ronddraaien om een groteske zwarte man (de kannibaal) met een pollepel als bot door zijn neus gestoken. De tweede is een reis langs de culturen van de wereld. Van de 275 poppetjes zijn er maar vijf zwart ('Afrika') en allen verbeeld als Bosjesmannen. De Efteling werd verzocht hier iets aan te doen, maar is nog niet overstag gegaan.

Kabouters.

Strouken: ,,Als mensen met een groeistoornis denken ‘alles wat met dwerggroei te maken heeft moet eruit’, dan heeft de Efteling met het sprookjesbos nog een probleem.''

Wilhelmus.

Er zijn nog niet veel onvertogen woorden over gevallen, maar volgens activist Roy Groenberg komt het Wilhelmus best nog eens ter discussie te staan. ,,Ik ben bijvoorbeeld van Afrikaans-Nederlands bloed, niet van Duitse bloeden. Zoals de meeste mensen in Nederland niet zijn'', aldus de activist, die al meerdere malen met succes actie voerde.

Ritueel slachten.

Om de zoveel tijd komt ook het ritueel slachten weer op tafel. De Partij voor de Dieren doet nu opnieuw een poging om onverdoofd ritueel slachten te verbieden. Daarmee laait een felle strijd op tussen mensen die voor verdoofd slachten zijn en islamitische en joodse organisaties, die beesten halal of koosjer willen slachten.

Strouken: ,,Groepen die zich achtergesteld of aangesproken voelen, laten een enorm geluid horen. Waardoor het lijkt of half Nederland hetzelfde denkt. De actievoerders blijven volhouden, omdat ze weten dat het op een gegeven moment wel lukt om wat te veranderen.''

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 05 apr 2018, 09:07

De omstreden negerzoenen werden in 2005 door de fabrikant omgedoopt tot ‘Buys Zoenen’. Dat gebeurde onder meer onder druk van de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname. ,,Want het woord neger en elk woord dat eraan refereert, moet worden verbannen'', stelde voorzitter en activist Roy Groenberg. ,,Neger is afgeleid van het woord 'necro', wat 'zwart' of 'donker' betekent. Ik vind dat beledigend. De nacht is donker, mensen niet.''

Daar staat hij nog steeds achter. ,,De fabrikant heeft toen veel meer negerzoenen verkocht, doordat de met schuim gevulde chocolade zo in de belangstelling stond. We overwegen nog steeds om het bedrijf een deel van de winst vragen om een cultureel historisch centrum te bouwen.''
Man ga er zelf voor werken.
Niet te geloven dit dat het bedrijf zijn winst zou moeten afstaan aan dit figuur.
De nacht is donker, mensen niet.''
Ooh my god met een vergrootglas erop kan je er alles van maken he ? [doh]
m de zoveel tijd komt ook het ritueel slachten weer op tafel. De Partij voor de Dieren doet nu opnieuw een poging om onverdoofd ritueel slachten te verbieden. Daarmee laait een felle strijd op tussen mensen die voor verdoofd slachten zijn en islamitische en joodse organisaties, die beesten halal of koosjer willen slachten.
Dit moet wel verboden worden.
Dit barbaarse gebruik hoort hier niet thuis. :evil:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 05 apr 2018, 09:29

:post: :post: :post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 05 apr 2018, 09:31

Thank you darling. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie