Wat mag nog wel tegenwoordig ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 10 okt 2015, 06:46

Afbeelding

Over Playmobilpoppetjes en ander speelgoed dat echt niet meer kan .

Of het nou Barbie is die niet zonder Ken kan, of een Playmobilpoppetje dat door zijn slavenhalsband 'racistisch' is: van speelgoedfabrikanten wordt grenzeloze politieke correctheid verwacht. Vier speelgoedjes en welke gevoelige snaren die raken. .

1. Het 'Playmobilslaafje'

Ida Lockett, een moeder uit Californië, ontdekte deze week een 'Playmobilslaafje' op het piratenschip dat haar vijfjarige zoontje cadeau kreeg van een tante. Het poppetje had niet alleen een gescheurde broek en blote voeten, zoon Lockett kon ook een slavenketting om zijn nek klikken. Moeder vond dat niet kunnen en beschuldigde Playmobil van racisme.

In een reactie liet Playmobil The Washington Post weten geen 'racistische bedoelingen' te hebben met het speeltje, maar het te zien als een piraat met een slavernijverleden, in de historische context van de 17e eeuw. Over de ketting repte de speelgoedketen niet.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 10 okt 2015, 06:47

Tsja...............wat kan nog wel tegenwoordig ? [think]
Zijn we niet erg aan het doorslaan ?
Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 10 okt 2015, 06:58

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Een wereld die ziek is.(de mensen dan)
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 10 okt 2015, 08:03

We zijn het spoor totaal bijster en je kunt alles doortrekken tot in het belachelijke ...
Heu ... dat doen we dus ook!

In feite zou het allemaal totaal niets mogen uitmaken, zwarte piet, een slaaf, een neger of Eskimo of wat dan ook.
Het waren vroeger allemaal gewone woorden.
Het schijnt echter niet meer te mogen en niet meer van deze tijd te zijn.
Andere woorden zoals kuttenkop, lulhannes of klootzak zijn inmiddels als taalgebruik heel gewoon geworden.
Ik hoor en lees het gewoon; "Tering jôh, da's pas écht kut!" ...

Jaja ... er mag best veel nietwaar?
Nee, ik zal niet over die volksverloederaar van Hans Teeuwen beginnen :mrgreen:

Excuses voor dit taalgebruik wat ik normaal niet pleeg, maar het is zo dat dit gebeurt.
Als je er iets van zegt ben je een fossiel-o-saurus of zo ... :-|

Tegen mij mogen ze het allemaal zeggen, bleekscheet, kuttenkop, lulhannes of wat dan ook.
Het maakt me geen reet uit, om het bij het moderne taalgebruik maar eens te houden.
Mocht er iemand zijn die me werkelijk beledigen wil, zij of hij doen hun best maar.
Ik geef ze weinig kans van slagen, maar ben wel blij dat dit forum 'fatsoensregels' heeft.
En dat er fatsoenlijke leden zijn natuurlijk.

Ik zie in het vigerende speelgoed geen enkel kwaad, nog in woorden die vroeger heel gewoon waren.
Het ligt eigenlijk altijd aan degene, die zich (negatief) aangesproken voelt.

Van mij mogen we dus met allemaal die flauwekul stoppen.
De stap die nog niet gezet is het klappertjespistool, de plastieken sabel en weet ik wat nog meer verbieden.
In tal van andere landen schieten ze met echte pistolen elkaar overhoop ... [clap]

O ja, de verrekijker kan dan ook maar het beste verboden worden, want ik kan er mee naar mijn buurvrouw gluren ... :-|

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 10 okt 2015, 08:55

We slaan hier in door, er wordt van een mug een olifant gemaakt.

Het piratenschip van Play mobil laat een stukje geschiedenis zien over hoe gevangenen aan boord werden behandeld door ze aan kettingen vast te leggen.
Het is een stukje geschiedenis waar wij ons nu voor schamen en afstand van nemen, maar moet je geschiedenis gaan verloochenen?
Nee, kan ook niet want geschiedenis is een voldongen feit.
De slechte dingen die wij hebben gedaan zouden als voorbeeld moeten dienen hoe het vooral niet moet en daar moet je niet van wegkijken.
Wij hebben er lering uit getrokken en nemen er nu afstand van en zo kan speelgoed een educatieve bijdrage leveren als je als ouder je kind verteld hoe slecht wij vroeger soms met onze medemens omgingen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Vitharr » 10 okt 2015, 09:09

Het item zou niet ter discussie moeten staan, maar het spel op zich. Als de politieke correctie goed is opgedrongen dan speelt een kind tegenwoordig 'bevrijdt de slaaf' en 'red de indiaan' in plaats van ouderwets piraatje en cowboytje. De items blijven dan toch gewoon hetzelfde?

Enig cynisme kan hier tussen geslopen zijn hoor. *1*

Ik voel spijt opkomen, ik breng ze terug... :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door entropy » 10 okt 2015, 16:17

Als ik voor mezelf spreek, vind ik het walgelijk (het speelgoed).

gusteman

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door gusteman » 11 okt 2015, 14:59

Eigenlijk is het wel grappig: in het verleden werden niet-blanken gediscrimineerd, mishandeld en uitgebuit door blanken.
Oeps, ik bedenk net dat "blanke" vermoedelijk ook een scheldwoord is want dat vloeit voort uit het gegeven dat "zwarte" een scheldwoord zou zijn.
Och ja, als ik in de fout ga zal er wel iemand zijn om mij hier op aan te spreken, dus ..... >>>

Kleurlingen (mag dit nog wel?) werden dus stiefmoederlijk en onrechtvaardig behandeld.
Gelukkig voor hen waren een groot deel van de blanken van mening dat dit zo echt niet verder kon en begonnen ze druk uit te oefenen op de politici.
Met als resultaat dat kleurlingen (eindelijk) dezelfde rechten kregen toebedeeld als blanken.

En nu hebben we dus een kantelmoment bereikt, het punt waarop de niet-blanken in dezelfde fout vervallen als de blanken vroeger deden: zij benaderen de blanken niet als medemensen (met hun karakteristieke trekjes waar je behoort begrip voor op te brengen) maar als tegenstanders die je streng moet in de gaten houden, moet betuttelen en beteugelen.

Het zal wel allemaal koelen zonder blazen denk ik dan.

gusteman

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door gusteman » 11 okt 2015, 15:10

Persoonlijk vind ik, als afstammeling van Germaanse voorouders, dat het Colosseum in Rome zou moeten afgebroken worden, of toch op zijn minst alle ingangen dichtgemetseld, liefst een grote betonnen muur eromheen.

Want dat is het zinnebeeld van het Italiaanse (toen nog Romeinse) imperialisme wat heeft geleid tot volkerenmoord onder de Germanen, Galliërs en Kelten. Tevens hebben de Romeinen duizenden mannen uit die stammen weggeroofd als slaven en de krijgers doen optreden als gladiator in dat zelfde Colosseum.

Dat ding moet met de grond gelijk gemaakt worden want het staat model voor slavernij en genocide. [burn]

En tevens als model voor de hypocrisie van de Verenigde Naties: Zwarte Piet verbieden maar het Colosseum markeren als Werelderfgoed ..... hoe schijnheilig kan je zijn. :shock:


Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door entropy » 11 okt 2015, 17:31

gusteman schreef:En nu hebben we dus een kantelmoment bereikt, het punt waarop de niet-blanken in dezelfde fout vervallen als de blanken vroeger deden
Ik denk dat discriminatie heden ten dage voornamelijk nog van blanken uitgaat. En dan spreek ik als blank zijnde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Zoeker » 11 okt 2015, 18:55

entropy schreef:
gusteman schreef:En nu hebben we dus een kantelmoment bereikt, het punt waarop de niet-blanken in dezelfde fout vervallen als de blanken vroeger deden
Ik denk dat discriminatie heden ten dage voornamelijk nog van blanken uitgaat. En dan spreek ik als blank zijnde.

Ja, dat denk ik ook. De vete tussen de Hutu's en de Tutsi' s….de massamoord van Arabieren op niet-Arabieren in Darfur…en de vele andere raciale kwesties in de wereld zijn slechts voetnoten in de geschiedenis…..
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 11 okt 2015, 19:35

Ik denk dat discriminatie heden ten dage voornamelijk nog van blanken uitgaat. En dan spreek ik als blank zijnde.
Vlak de kleurlingen niet uit, die durven ook.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door entropy » 11 okt 2015, 22:57

Zoeker schreef:
entropy schreef:
gusteman schreef:En nu hebben we dus een kantelmoment bereikt, het punt waarop de niet-blanken in dezelfde fout vervallen als de blanken vroeger deden
Ik denk dat discriminatie heden ten dage voornamelijk nog van blanken uitgaat. En dan spreek ik als blank zijnde.

Ja, dat denk ik ook. De vete tussen de Hutu's en de Tutsi' s….de massamoord van Arabieren op niet-Arabieren in Darfur…en de vele andere raciale kwesties in de wereld zijn slechts voetnoten in de geschiedenis…..
Ik bedoel de situaties waarbij blanken betrokken zijn.

gusteman

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door gusteman » 12 okt 2015, 12:37

entropy schreef:Ik bedoel de situaties waarbij blanken betrokken zijn.
Dit is dermate "algemeen" dat het kan op velerlei manieren geïnterpreteerd worden.
Maar ik doe een gok: doelde je hiermee op samenlevingen die ofwel van oorsprong volledig blank waren ofwel een meerderheid aan blanken bevatten?
entropy schreef:Ik denk dat discriminatie heden ten dage voornamelijk nog van blanken uitgaat. En dan spreek ik als blank zijnde.
Wanneer ik dit benader vanuit een samenleving waarvan de meerderheid uit blanken bestaat dan zal dit wel kloppen denk ik. Maar het zal niet meer kloppen in een samenleving waarin de blanken een minderheid vormen.
Het groepsgevoel zal altijd de doorslag geven bij het maken van keuzes, dat heeft trouwens het Milgram experiment afdoende aangetoond.
Waaruit volgt dat de grootste groep zich altijd dominant zal opstellen ten overstaan van de kleinste groep(-en).

Een gevolg van dit fenomeen zien we ook in situaties waarin iemand zich afkeert van de tradities binnen een groep.
Net vandaag zie ik in de krant een artikel over een studente die, als proef voor een project sociologie, zich zogezegd bekeert tot de islam, haar Facebook profiel verwijdert, een hoofddoek gaat dragen en zelfs het ochtendgebed uit de Koran aanleert.
De bedoeling was om deze proef gedurende een maand te laten lopen maar na slechts tien dagen is ze ermee gestopt, onder impuls van de massa negatieve reacties die haar te beurt vielen.
Het artikel kan je hier lezen; vooral het filmpje bekijken waarin een aantal van de reacties op haar "omslag" worden weergegeven.

Er steken inderdaad nog behoorlijk sterke wortels van discriminatie in onze maatschappij, en waarschijnlijk is dit gebaseerd op vooroordelen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door entropy » 12 okt 2015, 14:25

gusteman schreef:Het groepsgevoel zal altijd de doorslag geven bij het maken van keuzes, dat heeft trouwens het Milgram experiment afdoende aangetoond.
Waaruit volgt dat de grootste groep zich altijd dominant zal opstellen ten overstaan van de kleinste groep(-en).
Helemaal mee eens, Gusteman.

Ik vraag me echter af hoe ik dit moet plaatsen in het licht van de OP. Moeten we een symbool van slavernij als kinderspeelgoed invoeren? Slavernij vind ik walgelijk. Ik moet het volgende poppetje met een vlag met een hakenkruis erop nog zien aankomen. Aan de andere kant heb ik met poppetjes met een geweer vrijwel geen probleem... [think]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 29 aug 2017, 18:59

Afbeelding

Filmklassieker Gone With the Wind geschrapt na klachten over racisme.


Memphis - Hoewel het Orpheum theater in Memphis (Tennessee) de filmklassieker Gone with the Wind al 34 jaar lang op de programmering heeft staan, is daaraan nu een einde gekomen. De film van bijna vier uur is geschrapt wegens vermeend racisme. De prent zou het beeld van de plantagecultuur in het zuiden van de VS romantiseren. Het theater heeft laten weten Gone with the Wind in 2018 niet te zullen vertonen.

Voorzitter van Orpheum heeft verklaard dat een ’organisatie die als missie heeft om te entertainen en te onderwijzen, niet langer een film kan vertonen die voor een groot deel van de gemeenschap pijnlijk is.’

De ophef ontstond daags na 11 augustus, toen het theater de klassieker voor het laatst liet zien. Toen de mars van neonazi’s in het Amerikaanse Charlottesville uit de hand liep, ontstonden er protesten op sociale media, waarin ook de vertoning van Gone With the Wind aan de kaak werd gesteld.

Tegenstanders van de film menen dat Gone with the Wind onnodig kwetstend is voor de overwegend zwarte bevolking van Memphis, de stad waar bijna vijftig jaar geleden Martin Luther King om het leven werd gebracht. De klassieker zou de zwarte bevolking te simplistisch wegzetten en het slavenverleden verheerlijken.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


34 Jaar word de film gedraaid maar nu is het ineens racistisch en voelen mensen zich gekwetst ?
Pas na 34 jaar ?
Wat is het volgende ?
Alle films en series zoals North and South ook maar in de prullenbak gooien ? [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 31 aug 2017, 06:50

['Cynisme-modus' aan]:

Welja hoor, dan zal het niet meer lang duren of alle western-films met indianen worden ook geschrapt.
Ook oorlogsfilms zullen geschrapt gaan worden en misschien worden dan ook alle filmpjes geschrapt die de hongerende zwarte kinderen laten zien.
Of gele, rode, getinte en groene kinderen.
Dat laat immers een erg zielig en simplistisch beeld zien.
Ook alle documentaires kunnen dan geschrapt gaan worden waarin we bijvoorbeeld stammen laten zien die erg eenvoudig (lees: puur) leven.
De weg geraakten we al langer geleden kwijt.

['Cynisme-modus' uit]:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door herman50 » 31 aug 2017, 07:35

krijgen we dan van daag of morgen weer zo´n gtrote boek verbranding als een tijd geleden? wat mag wel en wat mag niet , nou niks mag meer dus da´s simpel alles wat er gebeurt en gezegt word is niet meer goed ,
het irritantste vind ik als je naar een wat er staat comedie zit te kijken en je ziet dan plots dit

Afbeelding

Afbeelding
in een ander aflevering lopen die gekken met witte puntmutsen minutenlang door het beeld met brandende kruizen voor het huis van ´gekleurde medemens... :evil: [burn]
nou nog een fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Kristof Piessens » 31 aug 2017, 07:45

Het verbaast me niet, sta er regelmatig met opgetrokken wenkbrauwen mijn bedenkingen te doen, immers bij veel mensen is de kritische houding niet altijd ten goede voor de waarheid des leven tegenover denken dat er vrijheid is heel broos. Bedoel maar, je mag dit maar o wee als dit buiten het kader valt is altijd een vooroordeel dat nooit kritisch bedoeld kan zijn.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie