Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 03 apr 2016, 10:03

Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Afbeelding

De schouders eronder in plaats van ophalen

“Zie je dat lekkere wijf met die grote tieten?”
Vrouwonvriendelijkheid en objectificatie van vrouwen zijn helaas van alledag. Daarom was het zo nodig dat actrice Emma Watson onlangs in een speech bij de Verenigde Naties opriep tot meer gelijkheid tussen de geslachten. Ongeëmancipeerde mannen moeten veranderen. Geëmancipeerde mannen moeten zich bij haar HeForShe-beweging aansluiten. Maar dat geldt eigenlijk ook voor vrouwen.

In praktijk vinden veel vrouwen geëmancipeerde, feministische mannen fantastisch vriendschapsmateriaal. Het zijn de botte horken die relaties krijgen met hun lustobjecten. Tegenstrijdig? Sommige vrouwen vinden – hoewel ze er ook terecht over klagen – lompe botheid best aantrekkelijk. Zij willen tenslotte wel een échte man.

Schouders ophalen
Vrouwen die niet zonder make-up voor hun partner durven te verschijnen.
Mannen die eisen dat er iedere avond een maaltijd klaarstaat. Mannen die vrouwen verbieden joggingbroeken te dragen omdat ze liever rokjes zien. Zulke voorbeelden maken feministische mannen verdrietig. Vooral omdat ze vrouwen verdrietig maken. Zouden de meeste vrouwen het liever anders zien? Natuurlijk, maar te veel van hen ook niet. “Ik wil me wel vrouw voelen. En vrouwen maken zich mooi voor hun man. Ze zorgen voor hun man.”

Schouders eronder
Vrouw zijn betekent toch niet met tegenzin in dienst van mannen leven? Je kunt in een relatie ook voor elkáár zorgen. Als je nooit je make-up af wilt doen, prima. Als je met alle liefde elke avond in de keuken staat, helemaal goed. Maar als je het uit misplaatst plichtsgevoel en met tegenzin doet, moet je ermee stoppen. Dat maakt je niet meteen een feminist, dat bevrijdt je. Het heeft geen zin als steeds meer mannen zich dankzij Emma Watson inzetten tegen vrouwonvriendelijkheid, als sommige vrouwen nog steeds hun schouders ophalen. Die schouders moeten we er onder zetten.

Mannen: bewonder de natuurlijke schoonheid van je vrouw zonder make-up.
Een maaltijd ’s avonds is een gunst. Je weet waar de pannen staan.
Vrouwen: vrouwonvriendelijkheid tolereren of zelfs aantrekkelijk vinden, zou
haar weleens in de hand kunnen werken. Dat kan en mag niet gebeuren.

http://cult.thepostonline.nl/2014/10/13 ... rekkelijk/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door gusteman » 03 apr 2016, 15:11

taigitu schreef:Mannen: bewonder de natuurlijke schoonheid van je vrouw zonder make-up.
Een maaltijd ’s avonds is een gunst. Je weet waar de pannen staan.
Vrouwen: vrouwonvriendelijkheid tolereren of zelfs aantrekkelijk vinden, zou
haar weleens in de hand kunnen werken. Dat kan en mag niet gebeuren.
Persoonlijk vind ik dit een verkrampte aanpak met weinig kans op succes.
Het wordt trouwens ook behoorlijk eenzijdig benaderd, vanuit frustratie bij de vrouw.

Net zoals in elke situatie waar het op respect aan komt moet dit van twee kanten komen.
Dat is een zaak van waarden en of die al dan niet worden toegepast.

In een relatie is het dan weer puur een kwestie van liefde: als de liefde er is dan zal er geen discriminerend gedrag te bespeuren vallen.
Liefde is op zich al respectvol.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door Tammy » 04 apr 2016, 05:51

Mevrouw Watson kan zich beter met acteren bezig houden.
Zoals Gusteman al schreef, dit is een verkrampte aanpak.
Je hebt gewoon boeren pummels die grof gebekt zijn en je hebt vrouwen die alles voor hun man doen.
Het ligt aan de persoon zelf.

Je moet samen met elkaar leven, niet voor elkaar en je leven aanpassen aan de wensen van een ander.
Als een vrouw in een joggingsbroek wilt lopen thuis maar manlief ziet liever een rokje dan moet je gewoon zeggen dat je zelf uitmaakt wat je aantrekt.
Als je man daar problemen mee heeft moet je je afvragen of hij wel de goede man voor je is.
Iets opmerken kan natuurlijk wel, maar echt iemand willen veranderen naar jouw maatstaven ?
Waarom viel je dan eigenlijk op die persoon ?

Andersom ook natuurlijk.
Als je man een lomperik is en je ergert je daaraan heb je zelf de keus om te blijven of niet.

Elk mens is anders.
Iemand willen veranderen is eigenlijk iemand niet accepteren hoe hij of zij is.
Als iemand zo`n relatie wilt vind ik het prima.
Voor mij is het niks.

Heel veel vrouwen die ik ken gedragen zich ook alsof ze hun moeder zijn.
Constant dirigeren wat ze wel of niet mogen.
En omturnen tot Nivea mannen. :mrgreen:
Ik heb daar zo`n hekel aan.

Mijn motto is:

What you see is what you get.

Bevalt het niet ?
Jammer dan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door Gast1 » 04 apr 2016, 09:05

gusteman schreef:Persoonlijk vind ik dit een verkrampte aanpak met weinig kans op succes.
Het wordt trouwens ook behoorlijk eenzijdig benaderd, vanuit frustratie bij de vrouw.

Net zoals in elke situatie waar het op respect aan komt moet dit van twee kanten komen.
Dat is een zaak van waarden en of die al dan niet worden toegepast.

In een relatie is het dan weer puur een kwestie van liefde: als de liefde er is dan zal er geen discriminerend gedrag te bespeuren vallen.
Liefde is op zich al respectvol.
Volledig mee eens Guus ;P!

gusteman

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door gusteman » 04 apr 2016, 11:03

Tammy schreef:Elk mens is anders.
Iemand willen veranderen is eigenlijk iemand niet accepteren hoe hij of zij is.
Als iemand zo`n relatie wilt vind ik het prima.
Voor mij is het niks.
:post:

Ik zag ooit een stand-up comedian die het als volgt verwoordde:
Vrouwen?
Eerst rollen ze bij wijze van spreken als krolse katten over de grond om je toch maar te kunnen behagen.
Wanneer je er dan mee trouwt gaan ze je veranderen, ze kneden je "naar hun model".
Eens ze dat hebben bereikt zeggen ze "jij bent de man niet meer waarmee ik getrouwd ben"..... en dan verlaten ze je.
:hahaha:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 04 apr 2016, 12:16

Dat de VN ruimte heeft gegeven aan een bekend persoon om in een speech aandacht te geven aan vrouwonvriendelijkheid, kan ik wel waarderen. Dat dit de actrice Emma Watson is kan je wel of niet voor zijn, maar door haar bekendheid bereikt ze wel veel publiek.
En zij zal zich daar misschien wel meer voor inzetten.

Vrouwonvriendelijkheid is inderdaad niet aantrekkelijk. Zoals tegenwoordig sommige jonge meiden en vrouwen zich bijvoorbeeld als 'bitch' laten aanspreken of beschrijven, en dat accepteren als normaal, is een vrijbrief voor nog onvriendelijker gedrag.
Mijn vraag is waarom deze vrouwen dat accepteren. En daar ligt volgens mij de kern van het probleem en lijkt het mij belangrijk daar eens aandacht aan te besteden. Is het om niet alleen te zijn, of bij een groep te behoren? Ik kan me niet voorstellen dat een jonge meid of volwassen vrouw zou kiezen voor de vrouwonvriendelijke titel 'bitch' zou kiezen i.p.v. een liefdevolle titel.
Tenzij iemand is opgegroeid in een gezin en/of een omgeving waarin dit gebruik was en is het zodoende bekend gedrag. Gedrag wat je hebt geleefd en dus geleerd om mee om te gaan. Gedrag waar je dus ook de , in je voorbeelden van je omgeving, de tools voor hebt gekregen om er mee om te gaan. Dan is dat gewoon voor je.

Zo is bekend dat mannen, onbewust, een vrouw kunnen trouwen die de karaktertrekken van een moeder heeft. Een moeder waar ze bv. nog wat mee uit te werken hebben. Of ze hebben een dominante vader gehad die regeerde met harde hand. Ook dat geleefde/geleerde gedrag kunnen ze meenemen naar/in hun eigen relaties en daar de dominant in zijn.

Hetzelfde geldt uiteraard voor vrouwen. Ook zij kunnen trouwen met een 'kopie' van de vader. Bij een dominante vader waarbij de vrouw onderdanig is (of angstig om iets fout te doen) leert een vrouw ook wat zij beleeft in het gezin. Zij heeft gezien hoe haar moeder daar mee omging en kan dus dat gedrag kopiëren omdat ze dat gedrag heeft meegekregen. Het is programmering die nog niet als programmering wordt herkend op kinderleeftijd. Maar het heeft wel een impact die je hele leven kan meedragen.
Het is vaak herkend dat sommige vrouwen steeds een relatie heeft of trouwt met hetzelfde type ('verkeerde') man.

Voor mij is het dus niet klaar als een klontje dat wanneer je relatie of huwelijk niet liefdevol of respectvol is dat dat je eigen schuld is. Je kan eruit stappen.....?
We zijn in ons opgroeien naar volwassenheid aan alle kanten geprogrammeerd en wat we aan levenwijsheid tot onze beschikking hebben is inherent aan die programmering. Er is lef voor nodig om uit een, door de partner geregisseerde, relatie te stappen als je opgegroeid bent in een dominant gezin en je ook een dominante partner hebt gekozen. Je hebt geen voorbeeld meegekregen hoe een andere weg voor jezelf te kiezen omdat je dat voorbeeld niet hebt geleefd. Iemand kan in een onvriendelijke relatie blijven hangen totdat ze emotioneel sterk genoeg is om die stap, ondanks alle angst voor het onbekende, toch te nemen.

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/522/Part ... e-pa.dhtml

Nu heeft Emma Watts een speech gehouden over vrouwonvriendelijkheid. Ik juich het toe.
Als je de plaats die vrouwen al eeuwen hebben ingenomen, of eigenlijk toegewezen kregen omdat ze vrouw waren, en zij daar geen genoegen meer mee namen door te emanciperen sinds de vorige eeuw, is het voor de man natuurlijk wel even slikken geweest. Die beleving in rangorde is er nog niet helemaal uitgesleten.

Want ook nu zijn er 'stromingen' in onze hedendaagse samenleving die de vrouw nog als bezit beschouwen. 'Het is mijn vrouw' is nog steeds mannen zo eigen dat er mannen zijn die haar verbergen onder meters stof. Zo kan een andere man weinig of niets van haar zien.....
Volwassen (zelfs oude) mannen die kinderen trouwen omdat het in de cultuur is toegestaan. 'Stromingen' waarin het kind niets in te brengen heeft. Ze moet haar plaats weten en niet moeilijk doen. Het is geregeld voor haar.

Het aankaarten van vrouwonvriendelijkheid in de VN is voor mij een prima actie.
Het kan discussies opstarten en zo misschien dieper ingaan op het waarom enz.

Wat mij betreft mag een acteur ook een speech houden in de VN over manonvriendelijkheid. Ook dat juich ik toe. Of dat snel zal gebeuren.....?
En niet omdat er geen mannen zijn die onvriendelijk worden behandeld.
Ook die moeten emanciperen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door gusteman » 04 apr 2016, 12:33

taigitu schreef:Wat mij betreft mag een acteur ook een speech houden in de VN over manonvriendelijkheid. Ook dat juich ik toe. Of dat snel zal gebeuren.....?
En niet omdat er geen mannen zijn die onvriendelijk worden behandeld.
Ook die moeten emanciperen.
:shock:

[think] ... [think] ... :shock:

"nee "nee "nee

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 04 apr 2016, 12:46

gusteman schreef:
taigitu schreef:Wat mij betreft mag een acteur ook een speech houden in de VN over manonvriendelijkheid. Ook dat juich ik toe. Of dat snel zal gebeuren.....?
En niet omdat er geen mannen zijn die onvriendelijk worden behandeld.
Ook die moeten emanciperen.
:shock:

[think] ... [think] ... :shock:

"nee "nee "nee
Bedoel je dat mannen, die mishandeld worden door hun partner. niet moeten emanciperen?
Want dan vraag ik me af waarom niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door Vitharr » 04 apr 2016, 13:35

taigitu schreef:Zoals tegenwoordig sommige jonge meiden en vrouwen zich bijvoorbeeld als 'bitch' laten aanspreken of beschrijven, en dat accepteren als normaal, is een vrijbrief voor nog onvriendelijker gedrag.
Mijn vraag is waarom deze vrouwen dat accepteren. En daar ligt volgens mij de kern van het probleem en lijkt het mij belangrijk daar eens aandacht aan te besteden. Is het om niet alleen te zijn, of bij een groep te behoren? Ik kan me niet voorstellen dat een jonge meid of volwassen vrouw zou kiezen voor de vrouwonvriendelijke titel 'bitch' zou kiezen i.p.v. een liefdevolle titel.
Dit illustreert denk ik wel hoe lastig het onderwerp is.

Aan de term zit een stukje historie vast. Het komt uit de VS. Het begint eigenlijk met de term 'pussy' die gebruikt werd om watjes mee aan te duiden. De tegenhanger van 'pussy' is 'dog', en dus noemde macho mannen uit bepaalde culturen zichzelf 'dogs'. (er zijn nog meer redenen waarom die term gekozen werd. Rangorde is er 1 van.)

De vrouw/vriendin van iemand die zichzelf als 'dog' typeert wordt 'bitch' genoemd. Dat is in de basis geen waardeoordeel over de vrouw, maar een verkapte vorm van aangeven dat de man een 'dog' is.

Toen werd de naam in andere, meer ontwikkelde kringen overgenomen en daar werd het een waardeoordeel. 'dog' en 'bitch' worden daar gebruikt om minder aangepaste mensen mee aan te duiden. En, extra verwarrend, dat is volgens de meer ontwikkelden vaak van toepassing op de subcultuur waar de termen het eerst gebruikt werden.

In de ene groep is het dus een negatief waardeoordeel, maar in de andere werd het een soort geuzennaam. Een vrouw die zichzelf staande weet te houden tussen 'topdawgs' en hun respect afdwingt noemt zichzelf trots een bitch.

Heel lastig dus eigenlijk.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door gusteman » 04 apr 2016, 14:13

taigitu schreef:Bedoel je dat mannen, die mishandeld worden door hun partner. niet moeten emanciperen?
Want dan vraag ik me af waarom niet.
Dat is inderdaad wat ik bedoel, en dan niet alleen waar het mannen betreft.
Elke vorm van "emancipatie" is een foute aanpak.
Want emancipatie is op zich het streven naar een volwaardige plaats binnen een bepaalde groep, samenleving of cultuur.

Dit houdt in dat die groep, samenleving of cultuur een aantal van haar leden niet beschouwt of behandelt als volwaardige leden.

Het onrecht, of het kwaad als je dat wilt, schuilt in die groep, samenleving of cultuur.

Door te focussen op emancipatie bestendig je dat onrecht of kwaad, je erkent het en geeft het een plaats, het krijgt zelfs in zekere zin een bestaansrecht.

De enige degelijke aanpak bestaat erin dat onrecht of kwaad weg te werken, niet door mensen te leren hoe ze zich ertegen kunnen verzetten of ermee te leren leven.

En dat is een taak voor de maatschappij als geheel, niet voor diegenen die er het slachtoffer van zijn.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 04 apr 2016, 14:29

gusteman schreef: Elke vorm van "emancipatie" is een foute aanpak.
Want emancipatie is op zich het streven naar een volwaardige plaats binnen een bepaalde groep, samenleving of cultuur.

Dit houdt in dat die groep, samenleving of cultuur een aantal van haar leden niet beschouwt of behandelt als volwaardige leden.

Het onrecht, of het kwaad als je dat wilt, schuilt in die groep, samenleving of cultuur.

Door te focussen op emancipatie bestendig je dat onrecht of kwaad, je erkent het en geeft het een plaats, het krijgt zelfs in zekere zin een bestaansrecht.

De enige degelijke aanpak bestaat erin dat onrecht of kwaad weg te werken, niet door mensen te leren hoe ze zich ertegen kunnen verzetten of ermee te leren leven[.
En dat is een taak voor de maatschappij als geheel, niet voor diegenen die er het slachtoffer van zijn.
Dus die mannen moeten zich zo blijven laten behandelen door hun partner tot het door de rest van de gemeenschap is doorgedrongen dat het 'not done' is?
Pittig..... Zo kan je blijf je slachtoffer blijven tot aan je dood, maar als je emancipeert (hetgeen wil zeggen dat je in je eigen kracht gaat staan en je niet meer zo laat behandelen) je je eigenwaarde aanspreekt.

Daarnaast is het de taak van de gemeenschap schrijf je. Maar het slachtoffer is deel van die gemeenschap en die moet zich sterk maken. Anders kan hij/zij ieder keer weer het slachtoffer worden. Het gaat hier om je eigenwaarde die je jezelf toekent. En die kan je alleen zelf verwerven, het kan je niet kado worden gedaan door de gemeenschap.
Synoniemen van emanciperen

banen
bevrijden
ontvoogden
verlossen
vrijmaken
vrijvechten
Laatst gewijzigd door taigitu op 04 apr 2016, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 04 apr 2016, 14:44

Vitharr schreef: In de ene groep is het dus een negatief waardeoordeel, maar in de andere werd het een soort geuzennaam. Een vrouw die zichzelf staande weet te houden tussen 'topdawgs' en hun respect afdwingt noemt zichzelf trots een bitch.

Heel lastig dus eigenlijk.
Ja, het is een lastige
Ik weet dat het in bepaalde groepen niet als negatief wordt ervaren, zelfs stoer.
Door het ook in de muziek te gebruiken, en woorden die nog negatiever zijn, wordt het
algemeen gebruik rondom die groepen als gewoon. Bij mij doet het m'n tenen krommen.
Als er iets verloederend werkt lijkt me dit een goed voorbeeld, omdat de context van de
oorsprong niet mee komt voor de 'omstanders'?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door gusteman » 04 apr 2016, 17:34

taigitu schreef:Bij mij doet het m'n tenen krommen.
Als er iets verloederend werkt lijkt me dit een goed voorbeeld, omdat de context van de
oorsprong niet mee komt voor de 'omstanders'?
Taalverloedering kan inderdaad soms "tenenkrommend" werken. :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door Vitharr » 04 apr 2016, 19:26

taigitu schreef:Ja, het is een lastige
Ik weet dat het in bepaalde groepen niet als negatief wordt ervaren, zelfs stoer.
Door het ook in de muziek te gebruiken, en woorden die nog negatiever zijn, wordt het
algemeen gebruik rondom die groepen als gewoon. Bij mij doet het m'n tenen krommen.
Als er iets verloederend werkt lijkt me dit een goed voorbeeld, omdat de context van de
oorsprong niet mee komt voor de 'omstanders'?
Toen ik je reactie las legde mijn brein een link naar een ervaring die ik met een Wiccan had. Zij verkocht allerlei stenen op een beurs. Tussen haar goederen stond een mandje met steentjes die je zou voelen vibreren als je ze in de hand hield. Ik was nieuwsgierig en pakte er een maar ik voelde niks en zei dat ook teleurgesteld. De vrouw schonk me een warme glimlach, nam de steen uit mijn hand en zei; 'dan is dit niet voor jou'.

Dat geldt hier in principe ook denk ik. Ik schrijf bewust 'in principe' omdat er nogal wat schijven tussen het oorspronkelijke fenomeen en jouw oren zitten. En in dit geval gaan financiele zaken ergens een rol spelen. Het hoort jouw oren dus eigenlijk niet eens te bereiken.

In een ideale wereld ga je van ellende naar paradijs in 1 grote stap. Helaas is de wereld niet ideaal, waardoor tussenstappen noodzakelijk zijn. En aangezien niet iedereen zich in hetzelfde tempo ontwikkeld ontstaan er contrasten. Dit is nu zo'n contrast.

Amerikaanse geschiedenis hangt aan elkaar van bendes. Na de burgeroorlog in Amerika waren Afrikaanse-Amerikanen welleswaar verlost van slavernij, maar al snel bleek dat ook zo zijn nadelen te hebben. In het Zuiden werden ze gehaat, maar het Zuiden was ook straatarm na de oorlog en zou dat bijna 100 jaar blijven. Alle rijkdom zat in het Noordwesten wat door de jaren heen steeds decadenter werd. Migratie was dus een logisch gevolg.

Bendes waren een volkomen normaal verschijnsel in de Amerikaanse cultuur. De bekendste bende was natuurlijk de Italiaanse Maffia. Maar ook Ierse en Joodse bendes waren toonaangevend. Later kwamen daar de Chinezen nog bij met hun opium georienteerde bendes.

Toen de Afro-Amerikaanse mensen massaal naar de rijkere stedelijke gebieden in het Noordwesten trokken bleken ze daar allerminst welkom te zijn. Ze kregen de heersende bendes op hun dak, wat leidde tot de bekende gettovorming met bijbehorende bendes. Het doel van die bendes was het beschermen van de buurt, en het zorgen voor elkaar.

Eigenlijk zijn veel Afro-Amerikanen nu nog steeds bezig om te emanciperen nadat ze van de slavernij verlost waren. Net als overal volgens mij is het heel erg moeilijk om vanuit de onderklasse op te rijzen. Er zijn er die het lukt, maar er zijn er nog veel meer die blijven steken. En ondertussen groeit het contrast alleen maar. Het onderlinge wantrouwen en de haat die van generatie op generatie overgebracht wordt maakt het ook steeds moeilijker om daar uit te komen.

En dan kom je uit op net zoiets als ik eens in een reclame zag. Daarin werd een meisje getoond en de commentator vertelde; 'dit is ...... Zij werkt 10 uur per dag in een naaiatelier voor 5 cent. En daar zijn we heel erg blij mee.'. Waarom iemand daar blij mee zou kunnen zijn? Nou, omdat het meisje gered was uit de kinderprostitutie.

De vrouw die zichzelf trots bitch noemt, of laat noemen, geeft daarmee aan dat ze qua respect de top van de ladder binnen haar subcultuur heeft bereikt. Ze is gelijkwaardig aan de 'dog'. Vanuit ons perspectief is daar niets aan om trots op te zijn maar het is wel een noodzakelijke stap in het emancipatieproces. Voor deze vrouw een bitch werd, was ze namelijk helaas een Ho/Hoe voor dezelfde cultuur. Ze is dus begonnen met respect afdwingen, ook al zien wij dat heel anders.

De woorden die zeer doen aan je oren zijn de beste tickets gebleken om uit de misere te komen. De (mainstream)muziekindustrie is eigenlijk ook een grote bende. Er is, vooral door Joodse mannen, geprobeerd om geld te verdienen aan de liederen uit de getto's. Maar ze hebben zich enorm verslikt in de hardheid en het inzicht van veel gettorappers.

Vanuit ons perspectief de meest succesvolle daarin was Dr. Dre. Hij was de eerste hiphop miljardair. Maar deze mannen vergaten hun roots niet en stichten hun eigen platenlabels die ze als een levenslijn uitgooiden naar anderen die nog in het moeras vast zaten. En zo gaat het nu al jaaaaren dus.

En zo komen die woorden dus uiteindelijk bij jou terecht. Begrijp me niet verkeerd, ik vind natuurlijk ook dat je vrouwen geen bitch moet noemen, en dat moeten ze zichzelf ook niet aandoen. En 'gangsta's' keur ik ook zeker niet goed. Maar door mijn liefde voor alle soorten muziek ben ik ooit in contact gekomen met mensen die wisten waar ze over spraken. En toen ik er wat dieper indook besefte ik dat ik wel heel makkelijk praten heb vanuit mijn positie.

Want lieve Taigitu, als Dr Dre een gospelzanger was geweest, dan was hij gesneuveld in een getto vrees ik...

En wat de verloedering betreft, misschien speelt dat wel, maar ik vind niet dat je die bal puur naar de artiest moet kaatsen. Mensen die zonder meer dergelijke zaken adopteren hebben niet goed geluisterd naar de bijbehorende boodschap.

Ik moest even denken wat een goed voorbeeld zonder tenenkrommende woorden zou zijn. Ik kwam uit op deze:
[Verse 1: Coolio]
Now I've seen places and faces
and things you ain't never thought about thinkin'
if you ain't peeped then you must be drinkin'
and smokin'
pretending not to loc'in but you're broken
let me get you open
now little Timmy got his diploma and
little Jimmy got life
and Tamika round the corner just took her first hit off the pipe
the other homie shot the other homie and ran off with his 20
and when the other homies heard about it they thought that it was funny
but who's the dummy, cause you just lost a hustler
a down ass brother been replaced by a buster
and though I got love for you, I know I can't trust you
cause my crew is rollin' Hummers and your crew is rollin' dusters
and just because of that you act like you don't like a brother no more
I guess that's just the way it go
I ain't tryin' to preach, I believe I can reach
but your mind ain't prepared
I'll see you when you get there

[Chorus:]
I'll see you when you get there
if you ever get there
see you when you get there

I'll see you when you get there
if you ever get there
see you when you get there

[Verse 2: Lek Ratt (of 40 Thevz)]
More temptation than faith
I guess we livin' for the day
I seen a man get swept off his feet by a boy with an AK
the situation so twisted everybody gettin lifted
I'm just tryin to take care of my kids and handle my business
cause it's way too serious so you gotta pay close attention
so you don't get caught slippin' when they come and do all the gettin'
life is a big game so you gotta play it with a big heart
some of us gotta run a little faster cause we gotta later start
but I'd be a fool to surrender when I know I can be a contender
and if everybody's a sinner then everybody could ba a winner
no matter you rag color deep down we all brothers
and regardless of the time somebody up there still love us
I'm gonna scuffle and struggle until I'm breathless and weak
I just strived my whole life to make it to the mountain peak
always keep reachin' be sure to grab hold of something
I'll be there when you get there when you wit the sounds bumpin'

[Chorus:]
I'll see you when you get there
if you ever get there
see you when you get there

I'll see you when you get there
if you ever get there
see you when you get there

[Verse 3: PS (of 40 Thevz)]
You need to loosen up
and live a little
and if you got kids let them know how you feel
and for your own sake give a little
oh, you don't want to hear that
you busy tryin' to stack
and keep up with the Jones' taking advantage of your own
the realest homies that you've been knowin' for the longest
but some ain't missing a good thing until it's gone
could have built an empire if not for the jealousy that divides us
we prefer to keep our eyes shut to describe when
it's something wrong and we desire
so hold your head up high if your poor and righteous
I know time seems strife
and the problems seem endless
but at times of despair we gotta pull ourselves together
and if you fell you're out the game then you need to get back in it
cause' nothing worse than a quitter
you gotta face responsibility one day, my brother
so gather up your pitty and turn it to ambition
and put your vehicle in drive and stop by my side

[Chorus:]

[Coolio]
As we walk down the road of our destiny
and the time comes to choose which it gonna be
the wide and crooked, or the straight and narrow
we got one voice to give and one life to live
stand up for something or lie down in your game
listen to the song that we sing
it's up to you to make it be
I guess I'll see you when you see me

[chorus fade out]
Peace out sistah :peace:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door Gast1 » 05 apr 2016, 07:46

gusteman schreef:
taigitu schreef:Bedoel je dat mannen, die mishandeld worden door hun partner. niet moeten emanciperen?
Want dan vraag ik me af waarom niet.
Dat is inderdaad wat ik bedoel, en dan niet alleen waar het mannen betreft.
Elke vorm van "emancipatie" is een foute aanpak.
Want emancipatie is op zich het streven naar een volwaardige plaats binnen een bepaalde groep, samenleving of cultuur.

Dit houdt in dat die groep, samenleving of cultuur een aantal van haar leden niet beschouwt of behandelt als volwaardige leden.

Het onrecht, of het kwaad als je dat wilt, schuilt in die groep, samenleving of cultuur.

Door te focussen op emancipatie bestendig je dat onrecht of kwaad, je erkent het en geeft het een plaats, het krijgt zelfs in zekere zin een bestaansrecht.

De enige degelijke aanpak bestaat erin dat onrecht of kwaad weg te werken, niet door mensen te leren hoe ze zich ertegen kunnen verzetten of ermee te leren leven.

En dat is een taak voor de maatschappij als geheel, niet voor diegenen die er het slachtoffer van zijn.
Ik ben het hier helemaal mee eens Gusteman, maar het is de vraag of dit in de praktijk wel werkt ... [think]
Als je je niet verzet (verzetten kan op vele manieren), wordt het op den duur 'gedoogd' en verloedering zet ook op dat gebied door.
Normen en waarden vervagen en dat is wat ik steeds meer ontwaar.
Verontwaardigend ... :-|

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 05 apr 2016, 13:34

Vitharr schreef: Toen ik je reactie las legde mijn brein een link naar een ervaring die ik met een Wiccan had. Zij verkocht allerlei stenen op een beurs. Tussen haar goederen stond een mandje met steentjes die je zou voelen vibreren als je ze in de hand hield. Ik was nieuwsgierig en pakte er een maar ik voelde niks en zei dat ook teleurgesteld. De vrouw schonk me een warme glimlach, nam de steen uit mijn hand en zei; 'dan is dit niet voor jou'.

Dat geldt hier in principe ook denk ik. Ik schrijf bewust 'in principe' omdat er nogal wat schijven tussen het oorspronkelijke fenomeen en jouw oren zitten. En in dit geval gaan financiele zaken ergens een rol spelen. Het hoort jouw oren dus eigenlijk niet eens te bereiken.
Ik begrijp wat je bedoel. En er bereikt mij niet veel omdat het niet in mijn omgeving leeft.
En van dat weinige wordt ik getriggerd door woorden die de ander vernedert. En bitch heb ik op vernederende wijze horen gebruiken. Daarom is het voor mij een sterk voorbeeld naast onze eigen harde scheldwoorden o.a. met ziektes en wat nog meer, die ik hier niet wil neerzetten. Degene die ze gebruikt vernedert allereerst zichzelf door die woorden uit te spreken. Het voelt voor mij (in mijn wereld) als liefdeloos roedelgebruik. Het is iemand die ik zou mijden als dit zijn dagelijkse taalgebruik zou zijn. Daarnaast 'bloedt' mijn hart als ik getuige ben van zo'n situatie als een vrouw zich zo 'klein' voelt dat ze dit accepteert of ondergaat omdat ze zich hier niet tegen kan verdedigen om wat voor reden dan ook.

Ik ben wel eens zo'n situatie op straat tegen gekomen. Een jong stel had ruzie en de jongeman schold zijn vriendin of vrouw driemaal in de rondte met alle lelijks wat je je kan voorstellen. Ook werd hij op en bepaald moment fysiek agressief. Toen ben ik er tussen gestapt omdat ik het niet langer aan kon zien. De jongeman droop al scheldend af. De vriendin vertelde me, toen de man weg was, dat de relatie was verbroken en hij daar geen genoegen mee nam. Ik was op dat moment met mijn dochter in de stad aan het winkelen, en samen met mijn dochter hebben we een poosje staan praten met die ex-vriendin. Daarna zijn we alle drie verder gegaan met wat we van plan waren.
Vitharr schreef:In een ideale wereld ga je van ellende naar paradijs in 1 grote stap. Helaas is de wereld niet ideaal, waardoor tussenstappen noodzakelijk zijn. En aangezien niet iedereen zich in hetzelfde tempo ontwikkeld ontstaan er contrasten. Dit is nu zo'n contrast.

En dan kom je uit op net zoiets als ik eens in een reclame zag. Daarin werd een meisje getoond en de commentator vertelde; 'dit is ...... Zij werkt 10 uur per dag in een naaiatelier voor 5 cent. En daar zijn we heel erg blij mee.'. Waarom iemand daar blij mee zou kunnen zijn? Nou, omdat het meisje gered was uit de kinderprostitutie.
Ja, dat is in en in triest. En die situaties bestaan omdat weinig mensen bijna al het geld hebben in de wereld en daardoor een groot deel van de mensheid in armoe leven.
En daar werken we allemaal op een bepaalde manier aan mee door te kopen in winkels die hun goederen laten maken in fabrieken die deze meisjes gebruikt en 5 cent betaald.
En de leefomstandigheden van dat meisje is vaak dat ze niet van het fabrieksterrein af mogen en dus gevangen zitten.

Maar het gebeurt ook anders, waarin Britse gezinnen 6500 euro betalen voor een kindslaafje. Hoe leert zo'n kind opkomen voor zichzelf...... Leren dat ze waardevol is en op mag komen voor haarzelf? Wat als ze straks uit deze slaaf-situatie kan komen, hoe houdt ze zich dan staande in de buitenwereld. Of valt ze in de handen van een man die haar verder uitbuit? Hopelijk worden deze meisjes bevrijdt en opgenomen in een liefdevolle omgeving waar ze geholpen worden om in hun eigen kracht te gaan staan.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... -uit-nepal

Afbeelding
Vitharr schreef:De vrouw die zichzelf trots bitch noemt, of laat noemen, geeft daarmee aan dat ze qua respect de top van de ladder binnen haar subcultuur heeft bereikt. Ze is gelijkwaardig aan de 'dog'. Vanuit ons perspectief is daar niets aan om trots op te zijn maar het is wel een noodzakelijke stap in het emancipatieproces. Voor deze vrouw een bitch werd, was ze namelijk helaas een Ho/Hoe voor dezelfde cultuur. Ze is dus begonnen met respect afdwingen, ook al zien wij dat heel anders.

De woorden die zeer doen aan je oren zijn de beste tickets gebleken om uit de misere te komen. De (mainstream)muziekindustrie is eigenlijk ook een grote bende. Er is, vooral door Joodse mannen, geprobeerd om geld te verdienen aan de liederen uit de getto's. Maar ze hebben zich enorm verslikt in de hardheid en het inzicht van veel gettorappers.

Vanuit ons perspectief de meest succesvolle daarin was Dr. Dre. Hij was de eerste hiphop miljardair. Maar deze mannen vergaten hun roots niet en stichten hun eigen platenlabels die ze als een levenslijn uitgooiden naar anderen die nog in het moeras vast zaten. En zo gaat het nu al jaaaaren dus.

En zo komen die woorden dus uiteindelijk bij jou terecht. Begrijp me niet verkeerd, ik vind natuurlijk ook dat je vrouwen geen bitch moet noemen, en dat moeten ze zichzelf ook niet aandoen. En 'gangsta's' keur ik ook zeker niet goed. Maar door mijn liefde voor alle soorten muziek ben ik ooit in contact gekomen met mensen die wisten waar ze over spraken. En toen ik er wat dieper indook besefte ik dat ik wel heel makkelijk praten heb vanuit mijn positie.

Want lieve Taigitu, als Dr Dre een gospelzanger was geweest, dan was hij gesneuveld in een getto vrees ik...
Je schreef:
Voor deze vrouw een bitch werd, was ze namelijk helaas een Ho/Hoe voor dezelfde cultuur. Ze is dus begonnen met respect afdwingen, ook al zien wij dat heel anders.

De woorden die zeer doen aan je oren zijn de beste tickets gebleken om uit de misere te komen.
Daar ligt volgens mij het punt waar het omgaat voor mij. Zij heeft de kracht in zichzelf gevonden om op te staan en in haar leven zelf te bepalen wat ze wel en niet accepteert. Zij kan of zal daar misschien hulp bij hebben gekregen. Of heeft inzicht gekregen door voorbeelden, hoe het ook kan. Emancipatie is een leerproces, of groei naar die 'state of mind' waarin je je Zelf hebt gevonden of hervonden.
En als een vrouw in haar kracht staat en in een omgeving verkeert waarbij 'bitch' als een titel is die respect verdient, dan accepteer ik dat uiteraard zodanig.
Vitharr schreef:En wat de verloedering betreft, misschien speelt dat wel, maar ik vind niet dat je die bal puur naar de artiest moet kaatsen. Mensen die zonder meer dergelijke zaken adopteren hebben niet goed geluisterd naar de bijbehorende boodschap.

Ik moest even denken wat een goed voorbeeld zonder tenenkrommende woorden zou zijn. Ik kwam uit op deze:
[Coolio]
As we walk down the road of our destiny
and the time comes to choose which it gonna be
the wide and crooked, or the straight and narrow
we got one voice to give and one life to live
stand up for something or lie down in your game
listen to the song that we sing
it's up to you to make it be
I guess I'll see you when you see me

[chorus fade out] [/i]
Peace out sistah :peace:
Deze tekst en hoe het wordt gezongen vind ik prima, ik kan hem waarderen.
Maar ik doel meer op de grove en agressieve teksten, die min of meer opruiend zijn.
Ik leg de schuld niet puur bij de artiest. Maar de woorden die hij zingt hebben 'bijwerkingen' die schadelijk zijn. In zijn cultuur en in de onze.
Omdat zijn platen buiten zijn 'leefgroep' worden verspreid, wat zelfs wereldwijd kan gebeuren, komen zijn teksten ook in groeperingen die puur op de harde muziek en tekst reageren. En omdat het een beroemde artiest is wordt daar een zekere meerwaarde aan verbonden. Zo kunnen jongeren met deze muziek, met zoveel negatieve of agressieve teksten, zich 'panseren' voor de buitenwereld. Want als een beroemde artiest dit ongestraft kan doen geeft ze een soort excuus als zou hij gelijk hebben met wat hij zingt......? Een excuus als "Het is toch een rotte wereld", kijk maar om je heen?
Een voorbeeldje hoe het kan worden opgepakt: http://forum.nlhiphop.nl/topic/29327

Peace out sistah :peace:, right back at ya bro
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door Gast1 » 05 apr 2016, 15:11

taigitu schreef:Maar ik doel meer op de grove en agressieve teksten, die min of meer opruiend zijn.
Ik leg de schuld niet puur bij de artiest. Maar de woorden die hij zingt heeft 'bijwerkingen' die schadelijk zijn.
Kijk, en dit bedoelde ik ook langer geleden ook in een breder verband.
Vaker haalde ik Hans Teeuwen aan als summum van onfatsoen en gebrek aan creativiteit.
Schelden, vloeken, zeer grof taalgebruik en iedereen in de bekende menselijke vloeistof zetten.
Toch begreep ik Teeuwen misschien meer dan het publiek.
Ik heb me lang afgevraagd wat zo'n publiek aan dat soort onverlaten trekt.
Op een bepaald moment wordt dergelijk gedrag overgenomen en jawel, zoiets gebeurd ook met de jeugd die naar de film 'New Kids Turbo' kijkt (opgepast: erg grof taalgebruik):
Ook dat wordt gekopieerd en inderdaad, "Hoe komt het nou toch allemaal?"
Het zijn de 'schijn'volwassenen zelf die alles verkwanselen [burn]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 11 apr 2016, 11:26

gusteman schreef:
taigitu schreef:Bij mij doet het m'n tenen krommen.
Als er iets verloederend werkt lijkt me dit een goed voorbeeld, omdat de context van de
oorsprong niet mee komt voor de 'omstanders'?
Taalverloedering kan inderdaad soms "tenenkrommend" werken. :wink:
Ik zie vrouwonvriendelijkheid niet als taalverloedering.
Voor mij is het verloedering in/van gedrag.
Het gaat hier niet om een spel-,schrijf- of taalfout.
Maar o.a. over mannen die vrouwonvriendelijk benamingen gebruiken of gewoon vloeken
en wat dies meer zij naar vrouwen toe, om wat voor reden voor deze vorm van agressie dan ook?
Het maakt niet uit of een scheldwoord goed of fout wordt uitgesproken,
het is de lading die aan het woord kleeft op dat moment.
Het is vernederend met of zonder taalfout.
Het gaat over respectloos gedrag wat verloederend werkt.
Dàt doet mijn tenen krommen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door taigitu » 11 apr 2016, 11:43

Vrouwenemancipatie

Aletta Jacobs 1854-1929

Aletta Jacobs was de eerste vrouw in de geschiedenis van Nederland die officieel werd toegelaten tot de universiteit. Dat was in 1871. Als scholiere had zij een brief geschreven aan Thorbecke, de eerste minister, met het verzoek om te worden toegelaten tot ‘de academische lessen’. Zij wilde namelijk niets liever dan arts worden. Thorbecke antwoordde binnen een week, maar niet aan Aletta zelf. Hij schreef haar vader dat het goed was.
Het is dus te danken aan een meisje van zeventien dat in 1871 de universiteiten in Nederland voor meisjes werden opengesteld. Vóór die tijd waren universiteiten en ook de meeste scholen alleen voor jongens toegankelijk. Alleen Anna Maria van Schurman, een geleerde vrouw die leefde in de zeventiende eeuw (ze beheerste meer dan tien talen) had ooit wat colleges mogen volgen in Utrecht. Maar dat wel van achter een gordijntje, om de jonge studenten niet af te leiden.

Haar hele leven is Aletta Jacobs voor de rechten van vrouwen opgekomen.
Als arts opende zij bij voorbeeld een praktijk die vrouwen hielp aan voorbehoedsmiddelen, zodat zij niet ieder jaar zwanger werden. Ook trok zij ten strijde tegen misstanden in het winkelbedrijf. In haar Amsterdamse artsenpraktijk had zij gemerkt dat winkelmeisjes veel lichamelijke klachten hadden omdat zij de hele werkdag (wel elf uur lang) moesten blijven staan. Dankzij Aletta Jacobs kwam er een wet tot stand die winkels verplichtte ‘zitgelegenheid’ voor hun personeel in te richten.

Vijftig jaar lang heeft zij ook gestreden voor het algemeen vrouwenkiesrecht,
samen met andere vrouwen en mannen die opkwamen voor de rechten van de vrouw. Die vrouwen noemden zich ‘feministen’ en lieten zich veelvuldig horen: ze organiseerden tentoonstellingen, gaven kranten en pamfletten uit, richtten verenigingen op, demonstreerden en boden petities aan. Het duurde tot 1919 voor het vrouwenkiesrecht werd ingevoerd. In 1922 gingen de Nederlandse vrouwen voor het eerst naar de stembus. Aletta Jacobs was toen 68 jaar oud.

Politiek is eeuwenlang een mannenwereld geweest en gebleven, net zoals de universiteit, de kerk en het leger. Men vond dat vrouwen ondergeschikt waren aan de man: zij hoorden te zorgen voor het huishouden en de kinderen, en konden daarom niet meedoen aan het publieke leven. Kritiek op dit ‘patriarchale’ denken is er altijd wel geweest, maar echte veranderingen kwamen pas in de twintigste eeuw. Daar was nog wel een ‘tweede feministische golf’ voor nodig. In de jaren zestig voerden ‘dolle mina’s’ acties voor bevrijding van de vrouw. Zij wilden niet als hun moeders veroordeeld worden tot een huisvrouwenbestaan. In 1980 werd de ‘wet op gelijke behandeling’ aangenomen.

http://entoen.nu/alettajacobs
En tot nu toe moeten vrouwen nog steeds opkomen voor die wettelijke gelijke behandeling.
Een duidelijk voorbeeld? Er is nog steeds een 'glazen plafond' waardoor veel vrouwen minder verdienen als mannen, terwijl ze een gelijkwaardige functie bekleden.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Vrouwonvriendelijkheid is niet aantrekkelijk

Bericht door gusteman » 11 apr 2016, 13:50

taigitu schreef:Een duidelijk voorbeeld? Er is nog steeds een 'glazen plafond' waardoor veel vrouwen minder verdienen als mannen, terwijl ze een gelijkwaardige functie bekleden.......
Nou, beste taigitu, ik vrees dat je hier nu net het minst "duidelijke" maar veeleer het meest controversiële voorbeeld aanhaalt: de verloning binnen eenzelfde functie.

Daarover las ik ooit de argumentering van een bedrijfsleider en die ging als volgt:
"90% van mijn vrouwelijke bedienden en arbeidsters presteren minder tijdens de week dat zij hun maandstonden hebben. Dat wordt dan wel opgevangen doordat de anderen 'een tandje bij steken' maar als ik heel eerlijk wil zijn en het principe 'loon naar werken' ga toepassen kan ik niet anders dan de mannen iets meer betalen. Per slot ligt hun productiviteit ook iets hoger".

Dit is natuurlijk niet altijd en overal van toepassing maar het is wel veeleer regel dan uitzondering.
Ik heb dat trouwens vaak genoeg meegemaakt binnen de krijgsmacht, en ik merk het zelfs hier thuis.
De huishoudelijke taken verdelen wij 50/50, behalve tijdens de week van de maandstonden: dan wordt het 30/70 soms zelfs 20/80.

Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee maar ik kan me wel verplaatsen in de positie van een werkgever die wordt geconfronteerd met zo'n 20/80 situatie: probeer maar eens te verdedigen dat in zo'n geval beiden recht hebben op gelijk loon.

Plaats reactie