Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Tammy » 30 aug 2016, 05:44

Afbeelding
Kinderen leren niet goed hoe ze begrijpelijke teksten moeten schrijven .


Kinderen leren slecht begrijpelijke teksten te schrijven. Leraren weten niet goed hoe ze hun leerlingen moeten bijspijkeren. Met eerdere alarmeringen op tal van basisscholen is niets gedaan, concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht.

Van de acht uur per week die leraren aan taal besteden, gaat slechts drie kwartier naar het maken van teksten. De leerlingen krijgen nauwelijks uitleg over hoe ze dat het beste kunnen doen, omdat leraren niet goed weten hoe ze hun pupillen moeten instrueren, constateren twee promovenda van de Universiteit Utrecht (UU).

,,Kinderen krijgen nu te horen dat ze over een bepaald onderwerp een tekstje moeten schrijven,'' verklaart Monica Koster. ,,Die kinderen schrijven direct op wat in ze opkomt, waardoor de tekst onsamenhangend en onbegrijpelijk wordt.''

Opkrikken.

Koster en collega Renske Bouwer onderzochten op 52 basisscholen hoe het schrijfniveau kan worden opgekrikt. Aanleiding was een rapport van de Onderwijsinspectie uit 2010, waarin de noodklok werd geluid over de schrijfvaardigheid van kinderen. Tweederde van de leerlingen was niet in staat een simpele boodschap op papier over te brengen.

De gemiddelde kwaliteit van de schrijflessen op de basisscholen was onvoldoende. Uit het onderzoek, waarop het duo vrijdag promoveert, blijkt dat er op tal van basisscholen niets is veranderd in het schrijfonderwijs. Ze steken vooral energie in lezen en woordenschat. In de lesboeken komt schrijfvaardigheid slechts mondjesmaat aan de orde. Ook op de pabo's is nauwelijks aandacht voor schrijfvaardigheid. Inmiddels beklagen zelfs hogescholen en universiteiten zich over het niveau van de teksten die studenten maken.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Tammy » 30 aug 2016, 05:49

Volgens mij schreef ik in 2010 hier al over op het forum.
En 6 jaar later hebben de scholen dus nog steeds niks gedaan.
Wat is er zo moeilijk om kinderen dit te leren ?
Vroeger leerden wij toch ook gewoon goed schrijven ?
,,Leraren hebben onvoldoende aandacht voor schrijven, want dat kost tijd en het is moeilijk om na te kijken. Het ontbreekt ze aan de juiste expertise.''
Hoezo geen tijd en te moeilijk om na te kijken ? :shock:
Samen met leraren ontwikkelden de onderzoekers de methode Tekster die op 2766 leerlingen is getest. Als kinderen in de groepen 6, 7 en 8 opdrachten krijgen die beter op hun belevingswereld aansluiten én betere uitleg krijgen, gaat hun niveau in vier maanden tijd met anderhalf jaar vooruit. Maar, concluderen de onderzoekers, dan moeten de leerkrachten ook leren hoe ze beter schrijfonderwijs kunnen geven.
Ik weet niet hoe ze tegenwoordig les geven, maar misschien weer gewoon het schrijfonderwijs van vroeger ?
Want dit is toch wel erg belachelijk dat kinderen in Nederland amper kunnen schrijven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door gusteman » 31 aug 2016, 00:15

BRON schreef:In de lesboeken komt schrijfvaardigheid slechts mondjesmaat aan de orde.
Als ik dit goed begrijp zijn de leerkrachten niet in staat om meer aandacht te besteden aan het schrijven van teksten doordat hiervoor geen ruimte is voorzien in de lesboeken.

In België dienen leerkrachten zich te houden aan leerprogramma's die worden opgelegd door de overheid. Hierin wordt vastgelegd hoeveel tijd aan welke opdrachten mag worden besteed.

Indien dit in Nederland ook zo is, en de lesboeken opgesteld zijn aan de hand van dergelijke richtlijnen, ja, dan is wel duidelijk waar het schoentje wringt.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Tammy » 31 aug 2016, 05:13

Maar was dat vroeger ook zo Gusteman ?
Ik weet dat leraren meer taken erbij hebben gekregen, welke weet ik niet meer precies.
Maar wel wat verder reikt dan alleen les geven.
Tenminste daar staat me iets van bij toen dat 6 jaar geleden in het nieuws was.

Belgie heeft dus hetzelfde probleem Gusteman ?
Of schrijven daar kinderen wel fatsoenlijk Nederlands ?

En zeker gezien de social media taal met al die afkortingen die kids op hun schermpje tikken, is het juist van groot belang dat ze de taal goed leren op school.
Dit zou echt prioriteit moeten krijgen op de scholen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door gusteman » 31 aug 2016, 07:24

Tammy schreef:Of schrijven daar kinderen wel fatsoenlijk Nederlands ?
Maak je maar geen illusies, lieve Tammy, hier is het huilen met de pet op.
Leerkrachten moeten werken met "einddoelen", dat is een lijst met vaardigheden welke de kinderen op het einde van een schooljaar dienen te beheersen.
Fatsoenlijke teksten kunnen opstellen zit daar jammer genoeg niet (meer) tussen.

Een vergelijk maken met vroeger is echter quasi onmogelijk; daar waar pakweg veertig jaar geleden het lessenpakket behoorlijk eenvoudig was moeten vandaag een aantal vaardigheden worden aangebracht die vroeger niet behoorden tot het basispakket. Zoals maatschappijleer, sociale vaardigheden en opvoeding in het algemeen.
Maar ook moeten de leerlingen worden vertrouwd gemaakt met het gegeven dat wij nu leven in een mondiale en niet meer een nationale samenleving; politiek is ontzettend veel complexer geworden dan vroeger en behoort nu op school behandeld te worden.
Er worden meer "culturele" projecten ingelast en er wordt meer tijd besteed aan gezond leven, voeding en lichaamsbeweging.
Dit houdt allemaal in dat andere vakken moeten inboeten, en het traditionele "opstellen" is daarbij één van de slachtoffers.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door univers » 31 aug 2016, 07:43

Wij kregen vroeger een lei om op te leren schrijven, daarop leerde je schoonschrijven.
Als je fatsoenlijk tussen de regels schreef, mocht je in een schrift schrijven.
Hoe de kinderen tegenwoordig schrijven, lijkt veel op apengekrabbel.
Op een ouderavond heb ik het over het schrijven gehad, en die vond dat als het leesbaar was, dan is het goed.
Politiek vind ik niet thuis horen op scholen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Gast1 » 31 aug 2016, 12:47

Eventjes voor de goede orde ... de schrijfvaardigheid van volwassenen holt ook achteruit.
Ik krijg veel post van het UWV (arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen), van bedrijfsartsen, advocaten en van directeuren en managers.
Je houdt het niet voor mogelijk ... [doh] [doh] [doh]

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door herman50 » 31 aug 2016, 13:10

kan me volledig aansluiten, maar het ´onbegrip´zal mijn inziens veel komen door -zal even m´n eige nemen- de leeftijd, shoonschrijven ,je werkte je kapot , niet goed over en met inkt en kroontjespen ,, wat eten en drinken ? ,op een houte bank zitten rechtop en kop dicht -zeg ik nou- ,,
was niet makkelijk máár je wist wat je moest doen en klaar voor later,, als je nu voorbij een school loopt en je zoekt het bord, hangt er een prachtig witte lichtbak met kleurtjes -.... als otters zitten ze al te rammen op die tabelten ed, dus kja wat wil je ,, kijk naar [burn] ,rad van fortuin , vroeger draaide Leontien de letters om nou whammes een ram op de plek en huppa de letter ,,maargoed het zal de tijd wel zijn, dus doei ...... he fijne middag nog ;P!
alles van waarde is weerloos

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door TheStef » 31 aug 2016, 13:35

herman50 schreef:kan me volledig aansluiten, maar het ´onbegrip´zal mijn inziens veel komen door -zal even m´n eige nemen- de leeftijd, shoonschrijven ,je werkte je kapot , niet goed over en met inkt en kroontjespen ,, wat eten en drinken ? ,op een houte bank zitten rechtop en kop dicht -zeg ik nou- ,,
was niet makkelijk máár je wist wat je moest doen en klaar voor later,, als je nu voorbij een school loopt en je zoekt het bord, hangt er een prachtig witte lichtbak met kleurtjes -.... als otters zitten ze al te rammen op die tabelten ed, dus kja wat wil je ,, kijk naar [burn] ,rad van fortuin , vroeger draaide Leontien de letters om nou whammes een ram op de plek en huppa de letter ,,maargoed het zal de tijd wel zijn, dus doei ...... he fijne middag nog ;P!
Het schrijven met een pen doe ik ook al lang niet meer, sterker nog, mijn handschrift is haast onleesbaar, maar het schrijven van teksten is een andere discipline, en wel degelijk belangrijk voor de toekomst, hoe meer we kunnen registreren hoe meer we willen weten, en daarvoor moet je in staat zijn om je goed en begrijpelijk uit te drukken op schrift.

Of dit nu met je tabletje, smartphoontje, desktopje of pen en papier gebeurt.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door herman50 » 31 aug 2016, 14:31

waarvan akte en zal niet veel meer .............................................................................
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Gast1 » 31 aug 2016, 16:48

herman50 schreef:... fijne middag nog ;P!
Jij ook en fijne middag Herman. :wink:

gusteman

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door gusteman » 31 aug 2016, 17:05

univers schreef:Politiek vind ik niet thuis horen op scholen.
Hangt er natuurlijk van af wat je bedoelt met 'politiek', beste univers.

Wanneer je bedoelt 'politiek bedrijven' of 'aan politiek doen' dan sta ik volledig achter jouw standpunt.

Als het echter gaat om verduidelijking geven over wat politiek is, hoe het werkt, en vooral hoe het de bevolking meestal belazert, dan vind ik dat er op scholen meer aandacht moet worden besteed aan politiek.

De uitslagen na verkiezingen tonen duidelijk aan dat ouders niet in staat blijken om hun kinderen te leren hoe bedrieglijk politiek wel is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Tammy » 01 sep 2016, 04:58

Gusteman schreef:
Een vergelijk maken met vroeger is echter quasi onmogelijk; daar waar pakweg veertig jaar geleden het lessenpakket behoorlijk eenvoudig was moeten vandaag een aantal vaardigheden worden aangebracht die vroeger niet behoorden tot het basispakket. Zoals maatschappijleer, sociale vaardigheden en opvoeding in het algemeen.
Maar ook moeten de leerlingen worden vertrouwd gemaakt met het gegeven dat wij nu leven in een mondiale en niet meer een nationale samenleving; politiek is ontzettend veel complexer geworden dan vroeger en behoort nu op school behandeld te worden.
Er worden meer "culturele" projecten ingelast en er wordt meer tijd besteed aan gezond leven, voeding en lichaamsbeweging.
Dit houdt allemaal in dat andere vakken moeten inboeten, en het traditionele "opstellen" is daarbij één van de slachtoffers.
Gusteman, maatschappijleer had ik ook als tiener op school in de jaren 70.
Maar vakken als voeding, gezond leven en lichaamsbeweging wat jij noemt niet.
En ik vind dat zoiets niet thuis hoort op school.
De traditionele vakken van vroeger was niks mis mee.
Want men kon toen wel fatsoenlijk schrijven.

Ik weet dat de wereld is veranderd, maar als er zoveel vakken bijkomen waardoor de schrijfvaardigheid in het gedrang komt vind ik dat ze er een aantal mogen schrappen.
Veel kunnen kinderen via internet halen en de rest hoort vanuit thuis te worden meegegeven.

Maar de basisvakken van toen moet men gewoon handhaven.
Anders krijgen we maatschappijen waar men amper fatsoenlijk kan lezen en schrijven.
Dat is de basis voor communicatie, daar hoort niet op bezuinigd te worden door anderen vakken voorrang te geven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door herman50 » 01 sep 2016, 07:08

:post: ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Tammy » 02 sep 2016, 04:49

Ja Herman50, als dit probleem al in 2010 bekend was , snap ik niet dat men er eigenlijk nog niks mee doet.
Of tenminste veel te weinig.
Weer een generatie foetsie die de kans had om deze materie goed te leren.

Moet ineens aan Aap-Noot-Mies denken.......................those were the days. :grin:


Afbeelding


Bestaat dat bord nog op de lagere school ?
Vrees van niet, moeten ze maar weer eens invoeren.
Werkte prima.

Gusteman, hadden jullie ook zoiets in Belgie ?
Vind ik wel leuk om te weten of jullie dit bord of iets wat er op leek ook hadden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Gast1 » 02 sep 2016, 05:56

Afbeelding

Ik weet nog wel dat ik met dat bord toen - als piepkleine jongen- grote problemen had.
Aap - lam - bok - duif en schapen begreep ik, maar de namen van de kat en honden begreep ik allerminst.
Die laatst genoemde dieren konden immers ook andere eigennamen hebben.
Ik was het er beslist niet mee eens en vond het onlogisch dat grote mensen zoiets doms hebben kunnen maken om de kinderen te leren.
Ook de naam zus en Jet vond ik verwarrend.
Was zus nou Zus en de zus van mijn Moeder zag er anders uit.
Toen ik dat vertelde werd ik door die grote mensen uitgelachen.
De basis werd gelegd dat ik de mensen niet ging begrijpen.
In al die tijd is daar nog steeds niets aan verandert.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 02 sep 2016, 05:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door univers » 02 sep 2016, 05:57

Hangt er natuurlijk van af wat je bedoelt met 'politiek', beste univers.

Wanneer je bedoelt 'politiek bedrijven' of 'aan politiek doen' dan sta ik volledig achter jouw standpunt.
Wat er nu gebeurd is politiek voeren over de rug van de kinderen.
Dat je de kinderen leert hoe de politiek werkt en hoe het kabinet en de kamer zijn werk moet doen, vind ik vrij normaal,
Maar de politieke keuze van een onderwijzer mag geen invloed op de leerlingen hebben,

Ik vraag mij af waar de scholen inspectie blijft,
Als een ouder een kind van school haalt, krijgt de ouder een boete van 500e aan zijn broek.
Laten ze die ouders die hun kinderen van school houden, ook een flinke boete geven.
En als het ze niet bevalt, laten ze dan opzouten, kunnen ze daar hun vieze spelletjes van hun grote leider spelen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door herman50 » 02 sep 2016, 07:40

Tammy schreef:Ja Herman50, als dit probleem al in 2010 bekend was , snap ik niet dat men er eigenlijk nog niks mee doet.
Of tenminste veel te weinig.
Weer een generatie foetsie die de kans had om deze materie goed te leren.

Moet ineens aan Aap-Noot-Mies denken.......................those were the days. :grin:


Afbeelding


Bestaat dat bord nog op de lagere school ?
Vrees van niet, moeten ze maar weer eens invoeren.
Werkte prima.

Gusteman, hadden jullie ook zoiets in Belgie ?
Vind ik wel leuk om te weten of jullie dit bord of iets wat er op leek ook hadden.
inderdaad het rekenen lezen en schrijven werd de grondslag voor je latere leven, dat je daar eventueel verder leerde oke maar wat je nu ziet bevordert echt niet het welzijn van de kinderen,
als je dan soms zo´n klasje ziet in het verre .... Afrika en ze dreunen daar keurig hun taal op , denk ik soms wel eens -sorry voor de woorden-- wie is er nou dommer wij of zij ??
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door gusteman » 02 sep 2016, 13:22

Tammy schreef:Gusteman, hadden jullie ook zoiets in Belgie ?
Vind ik wel leuk om te weten of jullie dit bord of iets wat er op leek ook hadden.
Hier in Vlaanderen (hoe in Wallonië wordt les gegeven scheelt een behoorlijk stuk met Vlaanderen, daar richt men zich voornamelijk op Parijs) werd (en wordt nog) voornamelijk gebruik gemaakt van het systeem Maan-Roos-Vis.
Jaren geleden ging dit inderdaad met dergelijke platen, nu wordt elk woord met bijgeleverd plaatje afzonderlijk aangebracht; er gaat tegenwoordig vrij veel aandacht naar het vermijden van afleiding. Plaatjes die (nog) niet worden behandeld worden ook (nog) niet getoond, dit om de concentratie te verbeteren.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

Bericht door Vitharr » 03 sep 2016, 03:20

gusteman schreef:(hoe in Wallonië wordt les gegeven scheelt een behoorlijk stuk met Vlaanderen, daar richt men zich voornamelijk op Parijs)
Dump ze daar dan toch allemaal! (het blijft me fascineren hoe groot mijn afkeer is van mensen uit die regionen. :mrgreen: )

Is het trouwens niet 'holdt achteruid'? [joker]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie