Erfgoedlijst praat met studenten

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 30 sep 2016, 07:02

Afbeelding
Een ontgroening in Amsterdam .


AMSTERDAM - Het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed wil gaan praten met studentenverenigingen. Het studentenleven staat sinds een maand op de lijst van cultureel erfgoed. „Na de recente incidenten is er een moment van bezinning nodig”, aldus Albert van der Zeijden van het kenniscentrum tegen de regionale omroep NH.

Volgens Van der Zeijden „zit bij elke traditie wel een knelpunt. En hier is dat toch de ontgroeningen, met name de incidenten.” Het is niet zeker dat het studentenleven nu van de lijst wordt gehaald. Maar Van der Zeijden zegt wel: „Ik vind dat sommige dingen te ver gaan. Wij als inventarissen (sic) hebben eigen verantwoordingen en afwegingen. Voor ons is het een zorgpunt, waarover we met ze in gesprek willen,” zegt hij tegen NH.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 30 sep 2016, 07:06

Heeft hier iemand op het forum als student wel eens zo`n ontgroening mee gemaakt ?
Ik heb jaren geleden een keer een documentaire gezien uit Amerika.
Een student ging toen dood en hij was niet de eerste.

Ik weet niet of het hier ook zo ver gaat, maar dit is toch eigenlijk niet meer normaal.
Het is niet meer onschuldig vind ik.
Dit lijkt op sadisme.

Hoe kijken jullie hier tegen aan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door univers » 30 sep 2016, 07:18

Vroeger was het de traditie op zee als je de evenaar passeerde, je kop kaal geschoren werd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 30 sep 2016, 07:25

Kijk Univers, zoiets is dus leuk en onschuldig. :grin:
Waarom deden ze dat trouwens ?
Zat daar een verhaal achter ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door gusteman » 30 sep 2016, 09:37

Tammy schreef:Hoe kijken jullie hier tegen aan ?
Och, lieve Tammy, naar mijn mening is de reactie van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed toch vooral een storm in een glas water.
Het artikel geeft enkel wat nietszeggende informatie en er wordt een filmpje vertoond.
Nergens kan je uit opmaken of die ontgroeningen bij elke faculteit worden toegepast, of ze overal even vernederend zijn en/of de deelnemers werkelijk onwaardig worden behandeld.
Zo'n ontgroening is ook niet verplicht hoor, de "slachtoffers" nemen hier uit eigen vrije wil aan deel en weten doorgaans behoorlijk goed wat hen te wachten staat.
De oorsprong van die ontgroeningen vinden we terug in de bijbel (Nieuw testament) met name het Laatste Avondmaal verhaal, waar Jezus de voeten van zijn leerlingen zou gewassen hebben om hen nederigheid bij te brengen.
Nieuwe studenten worden er door een ontgroening aan herinnerd dat zij dan misschien wel aan het begin staan van een levensfase waarin zij maatschappelijk belangrijke posities zullen geen bekleden maar dat dit hen niet maakt tot mensen die boven de anderen staan.
Door de jaren heen is er natuurlijk een evolutie ontstaan waarbij telkens werd gezocht naar superlatieven, wat uiteindelijk verworden is tot wat het nu is.

Wat mij vooral opvalt in het artikel is de toevoeging van "sic" (sic erat scriptum of 'zo geschreven') door de redactie van de krant na het woord "inventarissen". Het behoort "inventarisatoren" te zijn, of ook nog "archivarissen".
Het is inderdaad bedroevend dat een woordvoerder van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed niet eens in staat is om correct Nederlands te gebruiken in een brief.
De heer Van der Zeijden kan misschien beter eerst wat aan zelfcensuur doen vooraleer anderen met de vinger te wijzen. [jaja]
Ook in de bijbel terug te vinden, onder het verhaal van de splinter en de balk. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 30 sep 2016, 14:53

Ik wist niet dat de ontgroening zijn oorsprong had uit de bijbel, weer wat geleerd. :grin:

Ik denk dat het iets ingewikkelder is dan jij stelt Gusteman.
Bij deze studentenvereniging krijg je een boete van duizenden euro's als je iets naar buiten toe lekt.
Of zo'n document geldig is weet ik niet.
De intimidatie is groot schijnbaar.
Maar ik weet niet hoe het precies gaat in Nederland.

Maar die Amerikaanse documentaire is me altijd bijgebleven.
Het gaat er veel erger aan toe dan word aangenomen denk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 30 sep 2016, 17:20

Tammy schreef:Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ik kijk er hetzelfde tegen aan zoals jij er tegenaan kijkt Tammy.
Gisterenavond heb ik samen met mijn vrouw naar Pauw gekeken.
Jet Bussemaker was daar uitgenodigd en aanschouw haar betoog/gesprek *klik*:
Ik ben het met Bussemaker volledig eens en heb daar verder niets aan toe te voegen.
Ik vraag me tevens af waarom die flauwekul bestaat.
Ik ben tegen elke vorm van pesterij of mensen in de bekende vloeistof zetten.
Je zult als kind vroeger gepest zijn en later weer opnieuw geconfronteerd met dergelijke praktijken.
Verder is het interessant dat Gusteman er een Bijbelverhaal bij haalt waar de ontgroening blijkbaar vandaan zou komen, welja hoor :grin:
Ik zou de bronvermelding wel eens willen weten, maar vermoed eerder dat dit een verzinsel is van good old Guus. :mrgreen:

[doh] [doh] [doh]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 30 sep 2016, 19:39

Ja Gast1, ik vind dit ook veel te ver gaan.
En ik denk dat veel studenten heel veel voor zich houden om niet uit de groep te vallen.
Ik weet niet hoe het in al die anderen landen gaat, maar wat er naar buiten komt is denk ik het topje van de ijsberg.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 30 sep 2016, 19:51

Tammy schreef:En ik denk dat veel studenten heel veel voor zich houden om niet uit de groep te vallen.
Précisément Tammy.
Hoe het overigens in andere landen gebeurd is niet aan de orde.
Het is het land zelf wat de verantwoordelijkheid neemt voor dat wat ze wel en niet toelaten, toch?

Guus, ik heb een vergissing gemaakt in een eerdere opmerking.
Hieronder de verbeterde versie:
Verder is het interessant dat Gusteman er een Bijbelverhaal bij haalt waar de ontgroening blijkbaar vandaan zou komen, welja hoor :grin:
Ik zou de bronvermelding wel eens willen weten, maar vermoed eerder dat dit een verzinsel is van good golden Guus. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 30 sep 2016, 20:24

Ik bedoelde Gast1 met anderen landen dat daar denk ik ook niet alles naar buiten komt .
Al met al moet dit echt onderzocht worden.
Want ik vind dit echt te ver gaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 01 okt 2016, 05:51

Afbeelding
Een aspirant-lid krijgt het tijdens een ontgroening te verduren.


Studentenverenigingen willen extra maatregelen tegen geweld.

De Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) heeft alle aangesloten 48 studentenverenigingen bijeengeroepen om extra maatregelen te nemen tegen geweld bij ontgroeningen.

Aanleiding voor de oproep is het incident bij de Groningse studentenvereniging Vindicat Atque, waar een eerstejaars tijdens de introductieweek in augustus zo hard op zijn hoofd geslagen dat hij hersenoedeem opliep, een gevaarlijke zwelling in de hersenen door vochtophoping.

,,De LKvV en alle aangesloten studentenverenigingen distantiëren zich van alle vormen van geweld, discriminatie en intimidatie tijdens introductietijden", zegt LKvV-voorzitter Ruben Hoekman. Volgens hem geeft het incident in Groningen geen representatief beeld van de introductietijden in Nederland.

Afspraken.

Hoekman benadrukt dat er in de studentensteden jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de studentenverenigingen en onderwijsinstellingen over de introductietijd. ,,De afspraken hebben in de afgelopen jaren al gezorgd voor het beter verlopen van de introductietijd van tienduizenden studenten. Introductietijden zijn bedoeld om elkaar en de studentenvereniging te leren kennen'', zegt de voorzitter.

Naar verwachting komen de kopstukken van de verenigingen volgende week vrijdag bij elkaar.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door gusteman » 01 okt 2016, 06:48

Lieve Tammy en Gast1, sorry dat ik jullie op een dwaalspoor heb gezet.
Ik ging er van uit dat mijn tekst duidelijk genoeg was ..... en dit was dus niet het geval. :oops:
Daarom even een verduidelijking:

de eerste universiteiten zijn gegroeid vanuit de geestelijkheid, meestal vanuit kloosterorden.
De studie van religie stond hierbij voorop, gevolg door voornamelijk het vergaren van kennis.
Pas de afgelopen decennia werd de ommezwaai gemaakt naar de toepassing van die kennis, waarbij de universiteiten uitgroeiden tot leverancier van degelijk opgeleide mensen ten dienste van de economie, technologie en maatschappij.

In veel universiteiten vind je nog steeds die banden met de geestelijkheid, al was het enkel maar in de naam van de instelling.
De meeste faculteiten werden opgericht toen nog de leiding van die universiteiten in handen was van de geestelijkheid.
Hieruit zijn ook de gedragsregels ontstaan binnen de studentenverenigingen.

Ik heb nergens geschreven dat de ontgroeningen hun oorsprong vinden in de bijbel.
Ik heb geschreven dat de oorsprong voor de ontgroeningen terug te vinden is in een bijbelverhaal waar wordt gewezen op het belang van het behoud van de nederigheid.
Al de rest is daaruit gegroeid en onderwerp van evolutie.

Nogmaals:
De oorsprong van die ontgroeningen vinden we terug in de bijbel (Nieuw testament) met name het Laatste Avondmaal verhaal, waar Jezus de voeten van zijn leerlingen zou gewassen hebben om hen nederigheid bij te brengen.
Nieuwe studenten worden er door een ontgroening aan herinnerd dat zij dan misschien wel aan het begin staan van een levensfase waarin zij maatschappelijk belangrijke posities zullen geen bekleden maar dat dit hen niet maakt tot mensen die boven de anderen staan.


Ik hoop dat het dwaalspoor hiermee tot het verleden behoort? :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 01 okt 2016, 07:17

Geweldig jouw uitleg Gusteman. ;P!
Ik had het dus verkeerd begrepen.
Nu begrijp ik het beter, toppie. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 01 okt 2016, 07:43

Guus, bij mij is het dwaalspoor alleen nog maar groter geworden.
Onderstaande beide citaten lijken elkaar namelijk tegen te spreken:
gusteman schreef:Ik heb nergens geschreven dat de ontgroeningen hun oorsprong vinden in de bijbel.
gusteman schreef:Nogmaals:
De oorsprong van die ontgroeningen vinden we terug in de bijbel (Nieuw testament) met name het Laatste Avondmaal verhaal, waar Jezus de voeten van zijn leerlingen zou gewassen hebben om hen nederigheid bij te brengen.
Ik ga eerst even koffie zetten om bij te komen van de diepe slaap die ik heb gehad.
Daarna zal ik verder reageren.

gusteman

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door gusteman » 01 okt 2016, 08:06

Tammy schreef:Ik had het dus verkeerd begrepen
Och ja, lieve Tammy, geen erg hoor.
Dit is nog eens zo'n voorbeeld van de beperkingen bij forum-discussies.
In een gewoon gesprek had jij die opmerking gemaakt en had ik onmiddellijk "bijgestuurd".
Via internet duurt het alleen wat langer vooraleer de rechtzetting gebeurt. :mrgreen:
Gast1 schreef:Guus, bij mij is het dwaalspoor alleen nog maar groter geworden.
Oeps, nog niet gelukt?
Dan waag ik een nieuwe poging.
Houd vooral in gedachten dat de "ontgroening" ontstaan is bij studentenverenigingen aan grotendeels katholieke universiteiten.

1) in het bijbelverhaal wast Jezus de voeten van zijn leerlingen om hen als voorbeeld van nederigheid te dienen;

2) in de kerkelijke eredienst op Goede Vrijdag wordt (of werd, mijn laatste bijwonen van een dergelijke dienst behoort al 45 jaar tot het verleden) deze voetwassing elk jaar opnieuw uitgevoerd waarbij in de liturgische teksten wordt gewezen op dit vertoon van nederigheid;

3) de ontgroening is gebaseerd op het principe van de nederigheid, het ten dienste staan van de gemeenschap.

________________

Even off-topic:
Gast1 schreef:Ik ga eerst even koffie zetten om bij te komen van de diepe slaap die ik heb gehad.
Dat gevoel komt mij heel bekend over, daarom krijg je deze er gratis bij ;P!

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 01 okt 2016, 08:09

Zo, de koffie prutelt! :grin:
Guus heeft al gereageerd zie ik, maar ik plaats mijn tekst alvast ongewijzigd.
Tammy schreef:Geweldig jouw uitleg Gusteman. ;P!
Ik had het dus verkeerd begrepen.
Nu begrijp ik het beter, toppie. :hands:
Laat je niet misleiden Tammy, want het lijkt er op dat Guus de zaken óf niet begrijpt, niet begrijpen wil óf de oorsprong bij het Bijbelverhaal neer wil leggen.
Guus zou zich de vraag kunnen stellen of Jezus gehandeld zou hebben zoals het menselijk onfatsoen nu handelt bij de beginnende studenten.
Het verhaal:
Voetenwassen als voorbeeld en symbool.

Het wassen van de voeten (vers 4-5)
Dan vertelt Johannes in vers 4 dat Jezus de voeten van zijn leerlingen wast.
Het simpele feit dat hier voeten schoongemaakt worden, was voor de oorspronkelijke lezers van het evangelie helemaal niet vreemd.
In de tijd van de Bijbel werden vaak open sandalen gedragen als schoeisel.
De wegen in Palestina waren meestal niet verhard, en erg stoffig vanwege de droogte.
Na het lopen waren je voeten dus vies.
Het is dan ook logisch dat mensen hun voeten wasten als ze ergens aankwamen.
Wie gasten ontving, bood hun water aan, zodat ze hun voeten konden wassen. Het was een teken van gastvrijheid.
Als je slaven had, kon je het aan hen overlaten om de voeten van de gasten te wassen.
De gastheer zelf waste niet de voeten van de gasten, dat zou vernederend zijn.
In de tekst van vers 4-5 staat dat Jezus zijn bovenkleed uitdoet, een linnen doek ombindt (om de voeten te drogen), water in een kom doet, en voeten gaat wassen.
De oorspronkelijke lezer dacht bij deze woorden ogenblikkelijk aan de arbeid van een slaaf: Jezus gedraagt zich hier als een slaaf.
De BGT-vertaling heeft deze impliciet aanwezige informatie expliciet gemaakt in de vertaling (‘alsof hij een slaaf was’).
Om de kracht van het verhaal te begrijpen, is het belangrijk je te realiseren dat het voor mensen uit de bijbelse tijd ongehoord was wat hier gebeurt:
een heer/leermeester die zich gedraagt als een slaaf.
Even de Bronvermelding erbij, die ik van Guus nog steeds niet heb gekregen.

Om niet te verzanden in een discussie over het door Guus niet begrepen Bijbelverhaal, wil ik in deze afsluiten door de opmerking te plaatsen met het oog gericht op dit Bijbelverhaal.
Het menselijk onfatsoen hetwelk de nieuwelingen nu op de 'universiteiten' vernedert, zou in plaats van dát nu de voeten moeten wassen van deze nieuwelingen.
Dus nederigheid tonen.
Dat is geheel iets anders dan vernederen en dat dient begrepen te worden.
Dat mis ik bij Guus.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 01 okt 2016, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 01 okt 2016, 08:14

gusteman schreef:Dat gevoel komt mij heel bekend over, daarom krijg je deze er gratis bij ;P!
;P!

Leuk, maakt me vrolijk :wink:
No offense hoor, maar wat je geschreven hebt klopt niet en zet je mensen op het onjuiste spoor, zoals Tammy in dezen.

gusteman

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door gusteman » 01 okt 2016, 08:34

Gast1 schreef:No offense hoor, maar wat je geschreven hebt klopt m.i. niet.
Nou, beste Gast1, dan zet ik het eventjes in zijn ruwe eenvoud:

het basisidee voor de ontgroening is het bijbrengen van nederigheid.

Dat basisidee, dus niet de ontgroening zelf (de vernederingen die worden opgelegd aan de schachten-commilitones), vindt wel degelijk zijn oorsprong in de bijbel.

Dit verwijs naar nederigheid werd ingevoerd in een periode dat het volgen van een opleiding aan een universiteit niet langer was voorbehouden aan de rijkere klasse en ook jongeren uit arbeidersgezinnen een universitaire opleiding konden volgen.
De ontgroening in haar oorspronkelijke vorm had zelfs de steun van de meestal religieuze rectors en decanen die vreesden voor het aankweken van hoogmoedig gedrag op basis van de genoten opleidingen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 01 okt 2016, 09:20

Pierre, ik ben niet met geloof/religie opgegroeid.
Wij gingen niet naar de mis in de kerk.
Kerstmis was bij ons Santa Claus met de rendieren enz.
Wij schijnen wel gedoopt te zijn geweest in het ziekenhuis onder druk van de familie.
Mijn moeder zei dat ze er absoluut op tegen was, maar dat was Napoli eind jaren 50.
Mijn familie daar is zwaar gelovig.

Natuurlijk heb ik veel gelezen over religie, ik ben een vrouw die zeer belezen is zeg maar.
Kennis vergaren vind ik het mooiste wat er is.
Jij hebt een religieuze achtergrond als ik het goed heb en ik dacht Gusteman ook.
Daarom neem ik iets gauw aan als er passages uit de Bijbel komen, omdat ik denk dat jullie er veel meer van afweten dan ik.
Niet te verwarren met een mening erover hebben, die neem ik zelf.



Dus ik lees jullie allebei, vanaf de zijlijn als het over de Bijbel gaat. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door univers » 01 okt 2016, 09:28

Kijk Univers, zoiets is dus leuk en onschuldig. :grin:
Waarom deden ze dat trouwens ?
Zat daar een verhaal achter ?
Neptunusritueel.
Het Neptunusritueel is het wereldwijd voorkomende gebruik van zeelieden dat wordt uitgevoerd wanneer een bemanningslid of een passagier voor de eerste maal de evenaar oversteekt.

Er zijn verschillende vormen van dit ritueel, voorkomende varianten zijn onder meer dat een dopeling door een (verklede) Neptunus wordt gereinigd, nadat deze is ingesmeerd met allerhande smurrie. Vervolgens krijgt men een aan zee of weer gerelateerde bijnaam en vaak ook een oorkonde. In de angelsaksische maritieme traditie neemt het ervaren, maar lagere rangs personeel voor een dag en een avond de rol van het officierskorps over, gevolgd door een ritueel waarbij koning Neptunus en zijn hof de nieuwelingen aan een reeks beproevingen onderwerpt. Deze beproevingen waren voorheen tamelijk ruig van karakter, maar zijn tegenwoordig door de autoriteiten enigszins ingeperkt.

Het Neptunusritueel is een initiatierite, maar geen doop in de religieuze zin des woords. Men kan het als een vorm van ontgroening beschouwen. Het gebruik stamt uit de tijd van de ontdekkingsreizen van de Portugezen, die bij het overschrijden van de gevreesde equator hun moed en geloof wilden versterken met behulp van een doop. Voor de reizen van de Portugezen heerste in Europa het bijgeloof dat het gebied van de equator te heet zou zijn om te bewonen of te doorkruisen, en dat iedere tocht naar het zuidelijk halfrond een dodelijke afloop zou kennen.

In de koopvaardij is dit ritueel enigszins in onbruik geraakt, maar wordt tegenwoordig vooral als vermaak gezien en is vooral op cruiseschepen populair. Bij de marine is het ook nog een gangbaar gebruik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Neptunusritueel
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie