Erfgoedlijst praat met studenten

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Vitharr » 01 okt 2016, 15:40

Ik schreef; 'ik haat ...' vanuit mijn volledige menselijke perspectief en ik neem er ditmaal geen afstand van want ik sta volledig achter die specifieke verwoording van wat ik over wilde brengen.

De brug slaand naar wat je verder schreef haat ik dat ik haat nog het meest van alles. Er zit me al meer dan een week iets dwars. Op tv zag ik een zogenaamd grappig filmpje. Het volgende: Ik zie hier iets heel anders dan het publiek, iets heel herkenbaars. Ook ik kan niet begrijpen waarom de pinata gesloopt moet worden voor plezier. Om dezelfde reden waardeer ik surprises niet. Je beschadigd moedwillig de met energie en liefde geschapen creatie van een naaste. Mijn ouders hebben het uitgeprobeerd en wetende dat er een cadeau in de pinata zat, liet ik hem een jaar ongemoeid. Mijn ouders hebben toen door Sinterklaas een replica laten sturen met het verzoek de andere open te maken en pas toen heb ik mijn cadeau uitgepakt. Ik denk dat dat arme kind zich enorm alleen voelde op dat moment en ook dat herken ik zeker. Je medemensen lijken soms wel beesten.

Ontgroening is een manier om in de groep opgenomen te worden. Het is vrij gebruikelijk, en daardoor norm-aal, waardoor het sociaal geaccepteerd wordt. Meestal is het onschuldig en wordt niet eens als ontgroening herkend. Maar sommige rituelen gaan te ver en zijn puur sadistisch van aard. De mensen die in dit topic hun afkeur kenbaar maken meppen geen pinata's in elkaar. Sadistische ontgroeners hebben daar geen moeite mee.

Ik stel mezelf niet boven die mensen, maar het excessieve ritueel, daar kijk ik wel degelijk op neer.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 01 okt 2016, 18:08

Ik kan niet anders dan constateren dat we geheel op dezelfde lijn zitten.
Overigens ook subliem verwoord van jou en o zo waar.
Door de omstandigheden ben ik de laatste jaren flink met de pluri-interpretabele Nederlandse taal aan het stoeien.
Mijn gezin krijgt er het -begrijpelijke- apezuur van.

Ik betwijfel of je daadwerkelijk haat en ik denk dat je het woordje 'haat' hier -en meestal wordt het ook zo gebruikt- gebruikt om jouw afschuw uit te drukken.
Ik beleef bij het zien van het filmpje hetzelfde.
Hevige afkeer is iets anders dan haat.
Ik denk zelf dat de Vitharr zoals ik hem hier heb leren kennen, niet in staat is tot haat.
Daar ben je veel te fijnbesnaard voor.
Ook weet ik dat je iemand bent die zichzelf niet boven zijn medemens stelt.

Toch is het mogelijk -ook- om op niet alleen een ritueel neer te kijken, maar tevens op de individueel handelende medemens.
Het geconditioneerde onverstand zal meteen concluderen ende aannemen dat een dergelijk persoon zich dan toch boven iemand stelt.
Niets echter hoeft minder waar te zijn.
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze 'veroordelende' persoon zich boven de ander stelt.
Deze persoon kan de handelswijze van de ander verafschuwen en er geen respect voor opbrengen, zonder haar of hem te haten.

Haat is geheel iets anders en ik weet dat jij dat ook weet. :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Susan » 01 okt 2016, 22:39

Iets uit 2010, maar geldt nu ook nog:

Wat is ontgroening van studenten?
Ontgroening is in veel ogen vernedering, uitputting en vieze opdrachten moeten uitvoeren. Eerstejaars studenten zijn vaak het slachtoffer zo is de mening. Dit beeld is ook ontstaan omdat er in het verleden wel vaak op zo’n manier werd ontgroend. Anno 2010 gaat het er wat minder fel aan toe. Hoe een ontgroening echt wordt uitgevoerd blijft overigens voor het grootste gedeelte geheim. De aspirant-leden moeten namelijk beloven dat ze niet vertellen wat ze moeten doen om lid te worden van een studentenvereniging. Ook de verenigingen vertellen niets over de opdrachten die studenten moeten uitvoeren om lid te worden. Zelfs de Leidse vereniging Quintus die de ontgroening heeft afgeschaft, wil niet zeggen waarom ze dat heeft gedaan.

Geheimzinnigheid rondom ontgroening studenten
De geheimzinnigheid waarom ontgroeningen zijn omgeven horen bij de traditie van studentenverenigingen. Eerstejaars mogen niet weten wat hen staat te wachten tijdens zo’n ontgroening en moeten met een open blik de kennismakingsperiode in stappen. Overigens vinden er altijd verschillende zaken plaats. Dat zijn leuke dingen waar studenten plezier aan beleven, maar ook zaken waarbij ze moeten tonen dat ze doorzettingsvermogen hebben. Belangrijkste doel is echter om de studentenvereniging te leren kennen.

Wat gebeurt er tijdens de ontgroening van studenten?
Hoewel dus het merendeel van de activiteiten rondom de ontgroening geheim is, is een deel dat ook niet. Aspirant-leden wordt in ieder geval geleerd:
De geschiedenis van de vereniging
De liederen van de vereniging
De mores van de vereniging

De jaarband met medestudenten
Verder is het belangrijk dat er een jaarband ontstaat met de andere studiegenoten van dat jaar. Dit zijn vriendschappen die veel langer duren dan de studietijd.

Studentenverenigingen: vroeger militair ingesteld
Vroeger waren studentenverenigingen op militaire leest geschoeid. De aspirant-leden werden getest op:
Fysieke weerbaarheid
Mentale weerbaarheid

Ontgroening studenten anno 2010
Tegenwoordig is een ontgroening niet meer zo fel als toen. Dat komt ook omdat er nogal eens excessen ontstonden waarbij mensen zelfs overleden. Tegenwoordig zijn ontgroeningen geregeld in een protocol. Omdat verenigingen afhankelijk zijn van subsidies van de universiteit kunnen ze het zich ook nauwelijks veroorloven om negatief in het nieuws te komen. Ze lopen daarmee kans op verlies van de subsidie.

Ontgroeningen worden onderzocht door het overkoepelende orgaan
De Landelijke Kamer van Verenigingen onderzoekt eens in de vier jaar de ontgroeningsperikelen bij de verschillende verenigingen. Dat onderzoek houdt zich vooral bezig met het welzijn van de eerstejaars. Verenigingen zijn namelijk wel verantwoordelijk voor de gezondheid van de eerstejaars tijdens de ontgroening. Zo moet er een arts zijn die bij bepaalde zaken meekijkt, moeten er mensen zijn die een bedrijfshulpverleningsdiploma hebben en moeten er bij bepaalde activiteiten medische vragenlijsten worden afgenomen.

Ontgroening levert vriendschappen op
Hoewel er nog steeds heel nare dingen gedaan moeten worden tijdens een ontgroening levert dat juist ook vriendschappen voor het leven op. Mensen zoeken namelijk onder extreme omstandigheden contact met elkaar en dat levert vriendschappen op die vaak verder gaan dan alleen die ontgroeningsweek. Vooral mannen hebben vaak extremere omstandigheden nodig om in een groep een binding te krijgen. Bij vrouwen gebeurt dat sneller vanzelf. Overigens heeft onderzoek wel uitgewezen dat ook met leuke activiteiten zoals samen sporten of eten datzelfde groepsgevoel wordt bereikt.

Ontgroening: de excessen waarbij het fout ging
In 1997 overleed een Groningse student bij het Groninger Studenten Corps Vindicat atque Polit toen hij een enorme hoeveelheid jenever had gedronken. Dit had niet te maken met de ontgroening, maar vond plaats in een studentenhuis. De man moest bewijzen dat hij geschikt was als huisgenoot. De Groninger studentenvereniging was echter twee weken daarvoor ook al negatief in het nieuws gekomen omdat toen een eerstejaars tijdens een feestavond was overreden door een ander lid van de vereniging die in zijn auto reed. De man die werd aangereden lag te slapen in het gras. Door al deze zaken zijn bij Vindicat alle regels aangescherpt.

In 2000 verliet een neef van Youp van ’t Hek na een dag al een ontgroeningskamp van het Rotterdamsch Studenten Corps. Een ander aspirant lid mocht eerst 12 uur niets drinken en was toen met zijn hoofd in een toilet geduwd. Van ’t Hek schreef een aantal columns over deze zaken.
In mei 2005 raakte een student van de Groningse vereniging RKSV Albertus Magnus in coma bij een ontgroening. De man had minstens zes liter water moeten drinken en dat kan iemand fataal worden.

In april 2010 raakte Albertus Magnus uit Groningen alweer in opspraak. Toen moest een student die in een Sinterklaaspak moest lopen aan zijn medestudenten vragen hem in brand te steken. Toen dit echt gebeurde rende de brandende man het water in. Het dispuut van de studentenvereniging is geschorst door het bestuur en de Rijksuniversiteit Groningen om dit vergrijp.

http://educatie-en-school.infonu.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 02 okt 2016, 02:48

Vitharr schreef:
Euh, lieve Tam, het spijt me als ik je hiermee kwets maar dat is ook een geloof want Santa bestaat niet echt.
Maar wel voor mij, ik zie hem echt door de lucht vliegen..............tenminste dat denk ik elk jaar. [think] :mrgreen:

Ik heb je filmpje gezien, vond zo zielig.
Dat kindje was zo overstuur.
Werd er akelig van.

Je kwam er goed vanaf Univers zo te lezen of moet ik Kuifje zeggen ? [joker]

Gast1 schreef:
Ik ben religieus opgevoed en heb me er tegen verzet in mijn pubertijdsjaren.
Dat heb ik 10-tallen jaren gedaan, totdat ik andere inzichten kreeg.
Ze hebben geleid tot dat wat ik heden ben en ik kan in alle oprechtheid zeggen dat 'Ik ben'.
Geboren, geconditioneerd, ge-décontioneerd en herboren en zoals je het mij vaker hebt geschreven, zal ik blijven zoals ik ben.
Ik kan zelfs niet anders. :wink:

Terug naar het topic.
Ik vind dat we van die belachelijke ontgroeningen af moeten.
Maar dat wist je al. :wink:
Ja en ik ben het met je eens.
En inderdaad blijven zoals je bent. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 02 okt 2016, 03:01

Susan bedankt voor de toelichting.
Mijn dochter heeft ook Universiteit gedaan maar is nooit bij een studentenvereniging geweest.
Had ze geen behoefte aan.
Mijn verbazing was heel groot toen ze een keer bij een sollicitatie te horen kreeg dat dat een minpunt was voor haar dat ze er niet lid van was geweest.
Ik kon het niet geloven maar het was echt waar.

Ik zei dat ik het onbegrijpelijk vond dat als iemand gaat studeren en niet bij een studentenvereniging gaat dat dat invloed kan hebben op je sollicitatie.
Maar die persoon zei dat het belangrijk was om binding te krijgen met je mede studenten enz.
Tot de dag van vandaag ben ik daarover verbijsterd.
Mijn dochter is Meester in de Rechten.
Mijn dochter ging om te leren daar en had geen behoefte om de kroegen in te duiken enz.
En als ik dit zo lees ben ik blij toe.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 02 okt 2016, 07:47

Susan schreef:Studentenverenigingen: vroeger militair ingesteld
Vroeger waren studentenverenigingen op militaire leest geschoeid. De aspirant-leden werden getest op:
Fysieke weerbaarheid
Mentale weerbaarheid
Aha ... dat is dus geheel iets anders dan dat de ontgroening haar oorsprong vindt in de Bijbel of in de Bijbelverhalen.
Hierbij gaf Guus bij het ridicule voorbeeld van de voetenwassing van Jezus waar hij stijfkoppig aan vast blijft houden.
Zouden alle militairen zo ingesteld zijn?
Het is niet onmogelijk.
De ervaringen die ik had met een ex-teamleider en dochter van een KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) vertellen mij helaas van wel, maar uiteraard kunnen dat incidenten zijn.
Walgelijk als mensen geheel onterecht een kwalijke zaak afschuiven op de religie, waarbij ik voor de goede orde vermeld dat er talrijke kwalijke en gruwelijk zaken zijn waar dat wel het geval bij is.
Overigens heb je er netjes de bronvermelding bijgezet Susan. ;P!

Mijn kinderen zijn alle drie hoog opgeleid en ook zij zijn net als de dochter van Tammy geen lid geweest van een studentenvereniging.
Daar hebben ze overigens nooit spijt van gehad.
Mijn dochter is ook een poos op zoek geweest naar een kamer in Amsterdam.
Na lang zoeken kwam ze terecht bij een soort van studentenflat, waarbij ze verplicht was een soort van 'toelatingsexamen' te doen.
Bij dat toelatingsexamen was ze ook verplicht sterke drank mee te nemen waarbij wij als ouders haar de vrije keus lieten.
Ze heeft wijs besloten door er vooral niet op in te gaan, waarbij ze het verschrikkelijk vond 'in die werelden' terecht te komen.
Inmiddels heeft ze ontdekt dat er in de studentenwerelden ook prima mensen bestaan.

Wij als ouders hebben nogal wat contacten met vrienden en vriendinnen van onze kinderen.
Ik geloof dat ik meer respect kan opbrengen voor hoog opgeleide mensen die geen lid zijn geweest van een studentenvereniging en zich derhalve ook niet hebben laten mishandelen of misleiden.
Echter nóg meer respect heb ik voor de hoog opgeleide mensen die wel bij een studentenvereniging zijn geweest en niet besmet zijn geraakt door de walgelijke praktijken van 'het beest in de mens'.

Alweer een :post: Susan.

De oorsprong is mij nu dus bekend en dus "solved:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 02 okt 2016, 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 02 okt 2016, 07:48

Tammy schreef:En inderdaad blijven zoals je bent. :wink:
Sinds een aantal jaren kán ik zelfs niet anders :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Susan » 02 okt 2016, 17:48

@ Tammy en @Pierre

Dat is ook voor mij door verhalen van anderen en heel dichtbij van mijn neefje die in Leiden rechten studeerde, erg herkenbaar Tammy en Gast1 wat jullie schreven, oa over dat solliciteren en dat je je 'moet bewijzen'..vernederen dus! om voor een kamer in aanmerking te komen bij zulke figuren....Daar zou ik ook niet eens graag bij onder een dak willen zitten!

Maar gelukkig denkt niet iedere student of oud-student er zo over, niet iedereen heeft zich over laten halen mee te doen aan dit soort zaken zoals eerder genoemd om bij zo'n vereniging te mogen, of frequent de kroegen bezochten etc.
Mijn inziens kan iedereen die dat echt graag wil, ook zonder die 'club' en nare ontgroenings periode waar ze als 'deurmat' en 'voetveeg' gebruikt worden, een groepsgevoel opbouwen én zelfs vriendschappen voor het leven opdoen weet ik.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Paulus » 02 okt 2016, 18:54

In Nederland en België kunnen ze er met ontgroeningen ook wat van hoor.
Een voorbeeld is het verhaal over een eerstejaarsstudent met astma die bij een ontgroening een roetzak over zijn hoofd krijgt en sterft. Deze gebeurtenis heeft echt plaatsgevonden in 1965. Het gaat hier om de zogenaamde roetkap-affaire, waarbij eerstejaars David Rutgers van Rosenburg om het leven kwam. Het ontgroenings-schandaal viel voor bij het Utrechtse corps Tres.
.
.

Het Utrechts Universiteitsblad publiceerde een lijst met ongevallen en wantoestanden die plaatsvonden bij ontgroeningen. De lijst begint met de al genoemde roetkapaffaire van 1965 en daarop volgend het geval van Reinout Pfeiffer die in 1997 stierf aan alcoholvergiftiging. In Rotterdam zijn in 1998 twee corpsstudenten zo dronken geworden dat zij in coma raakten. In het jaar daarop zijn er twee voorvallen. In Maastricht moet een student naar het ziekenhuis na een val in een greppel, en bij het corps van Delft wordt een nul op krukken mishandeld door twee ouderejaars. De jongen moet zich tijdelijk in een rolstoel verplaatsen.
.
.
Er is een lijst van waargebeurde ontgroenings-excessen in België en Nederland gepubliceerd op een Belgische internetsite: http://www.studentstart.be/DossierStudentendopen Varia/10899.
Het hele artikel inclusief bronvermeldingen vind je hier
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 03 okt 2016, 05:43

Bedank Paulus voor de link. :hands:

Heb het net gelezen.
Het is niet altijd waar de verhalen over ontgroeningen maak ik eruit op.
Soms gaat een verhaal een eigen leven leiden.
Maar ondanks dat er doden kunnen vallen en dat ook is gebeurd is het de vernedering wat ik zo erg vind ook.
Het is iets waar ik de zin niet van in zie.

Susan en Gast1 , je kan inderdaad vriendschappen bouwen zonder een studentenvereniging.
Toen mijn dochter ging studeren vroeg ik haar of ze ook bij een studentenvereniging zou gaan.
Toen ze nee zei , zei ik waarom niet ?
Want ik had zelf het idee dat de feestjes in de loop der jaren tijdens de studies ook gezellig konden zijn.
Ik had het niet over de ontgroeningspraktijken.
Maar mijn dochter zei dat ze er totaal geen behoefte aan had om feestjes in de kroeg te vieren enz.
En het is een jongedame die ook gewoon uit ging hoor.
Maar dat aansluiten bij zo`n club, daar had ze geen zin in.

Al met al zie ik zoals in Paulus zijn artikel staat poep bijvoorbeeld in de haren smeren enz iets als compleet belachelijks.
In Belgie heb ik op een plein een keer studenten gezien bij zo`n ontgroeningsdeel .
Ze moesten zich opdrukken op de grond en daarna bier drinken .
Dat oogde onschuldig voor mij.
Maar wie weet wat ze nog meer moesten doen.

Er zullen ongetwijfeld normale studentenverenigingen zijn.
Maar elke dode is er eentje teveel.
Ik pleit voor toezicht daarop.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Gast1 » 03 okt 2016, 07:25

Tammy schreef:... elke dode is er eentje teveel.
... en elke vorm van vernedering is er eentje teveel.
Ik pleit voor toezicht daarop.

Wij zijn zogenaamd 'beschaafde mensen' ...
Die beschaving zie ik niet in de ontgroeningspraktijken, zelfs al lijken ze onschuldig.
Het enig wat ik zie is een vernedering.
Is dat een goed voorbeeld wat doet volgen?
Blijkbaar wel, want het bestaat al sinds mensenheugenis.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 08 okt 2016, 08:20

Afbeelding
Het onderkomen van Vindicat, pal aan de Grote Markt in Groningen .


Vindicat doet toch aangifte ontgroeningsgeweld.

Studentencorps Vindicat in Groningen doet toch aangifte van een zware mishandeling tijdens de ontgroening. De studentenvereniging was dat eerst niet van plan en wilde het intern afhandelen, maar gaat nu wegens 'voortschrijdend inzicht' toch overstag.

Bij de introductieweek voor eerstejaars in augustus liep een aspirant-lid van Vindicat een gevaarlijke zwelling in de hersenen op door vochtophoping. Een ouderejaars zou op zijn hoofd hebben gestaan. Anderen grepen niet in omdat ze te aangeschoten waren. Het incident zorgde voor veel ophef. De gemeente Groningen en de universiteit willen nu zelfs van de ontgroeningen af.

Schorsing.

Eerder deze week besloot het Openbaar Ministerie al een strafrechtelijk onderzoek te starten naar het geweld tijdens de ontgroening. De leden die verdacht worden van het incident zijn voorlopig geschorst.

Er lijkt ondertussen maar geen eind te komen aan de incidenten bij Vindicat. Eerder werd al bekend dat leden van het corps een zogenaamde 'bangalijst' hadden gemaakt, waar vrouwelijke leden in werden geprezen om hun voorkomen en seksuele prestaties. Deze week arresteerde de politie een student van het corps die met een luchtbuks op een verenigingshuis zou hebben geschoten.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>


Een Banga lijst ?? :shock:
Goh..............en deze figuren moeten intelligentie bezitten ?
Een klap voor hun kanis hadden ze gekregen als ik een jonge studente daar zou zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Vitharr » 08 okt 2016, 10:22

Tammy schreef:Een Banga lijst ?? :shock:
Goh..............en deze figuren moeten intelligentie bezitten ?
Een klap voor hun kanis hadden ze gekregen als ik een jonge studente daar zou zijn.
:loveU:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 08 okt 2016, 13:32

Ja Vitharr, zijn ze nu helemaal gek geworden daar ?
Wat zijn dit ?
Gefrustreerde jochies ofzo ?
Het is maar goed dat ik geen mooie en jonge studente ben.
Ik had ze die lijst laten opvreten tot de laatste snipper. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Vitharr » 08 okt 2016, 13:44

Een psychologisch sterke tegenzet is een lijst met penislengte voor de dames. Mijn geslachtsgenoten kennende zullen ze ieder 'meetmoment' willen vermijden en alleen de werkelijk intelligenten weten uit die impasse te komen. Probleem lost zich dan eigenlijk vanzelf op. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door univers » 08 okt 2016, 13:45

:rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erfgoedlijst praat met studenten

Bericht door Tammy » 08 okt 2016, 18:39

Hij is leuk Vitharr. :hahaha:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie