Etnisch profileren door de politie ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Tammy » 10 okt 2016, 03:38

Afbeelding

Het is volop in het nieuws de laatste weken.
Etnisch profileren door de politie.
En ik heb daar mijn vragen bij , net zoals een ingezonden brief van een lezer in de krant.
Ik plaats dat bericht hieronder en zal daarna mijn mening erover geven in het volgende bericht.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


’Profileren verklaarbaar’ .


Etnisch profileren door de politie; het is een verschijnsel dat alom wordt afgekeurd, ook door politiemensen. Als nuchtere Nederlander denk ik: „Waarom worden er zo vaak getinte of donkere mensen in een opvallende auto aangehouden?”

Maar als ik naar het programma ’Opsporing verzocht’ kijk, dan trek ik de conclusie dat de meeste ’gezochten’ vaak getinte of donkere mensen zijn. Politiemensen moeten in hun werk alert zijn. Voor mij zijn de veelbesproken aanhoudingen dus niet vreemd. Het is natuurlijk wel jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar het is voor mij wel te verklaren. Maar waarom durft niemand dat uit te spreken?

Jan de Vries, Leeuwarden .

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Tammy » 10 okt 2016, 04:30

Het woord discriminatie en racisme is denk ik het woord van 2016.
En ik zal proberen dat uit te leggen waarom ik dat denk.

Er is een tendens gaande in dit land waar alles onder een vergrootglas word gelegd.
Begrijp me niet verkeerd, misstanden moeten ook onder een vergrootglas worden gelegd.
Maar ik denk dat we compleet aan het doorslaan zijn.

Een programma als Opsporing Verzocht zegt mij niet al teveel.
Heb het wel eens bekeken maar dat is jaren geleden.
We hebben de Zwarte Pieten discussie sinds een aantal jaren, daar begon het mee.
Ineens was dat racisme en werd het slaven verleden erbij gehaald.
Mensen die begonnen te gillen ineens na jaren hier te hebben gewoond.
Al die jaren hoorde je niks en ineens waren ze er.

Mensen die niet in de tijd van de slaven periode leefden maar nu.
Maar dat maakt niks uit voor ze, ze voelen zich ineens gediscrimineerd.

Een partijtje zoals DENK word ook ineens opgericht.
Ze prediken dat ze voor verbinding willen zorgen.
Maar ze zetten mensen tegen elkaar op.
Nu willen ze de straatnamen met een koloniaal verleden schrappen in Nederland.
Mensen zouden gekwetst kunnen worden als ze in zo`n straat wonen...............really ?
Over Erdogan met zijn zuiveringen word met geen woord gerept, natuurlijk niet.

Maar nu dus iets nieuws, het etnisch profileren door de politie.
Je word staande gehouden door de politie en ineens is dat door je huidskleur.
Dat zal in sommige gevallen ook gebeuren, maar hoe komt dat ?
Misschien na een oproep van een gestolen auto met donkergekleurd signalement van de mensen ?
Of misschien omdat na jarenlange ervaring door de politie deze mensen ietwat oververtegenwoordigd is in dit soort zaken ?
Heel lang geleden was er een documentaire over de Bijlmer Bajes op tv.
Men had het toen al erover , over de mensen die daar zitten wie er oververtegenwoordig waren.
Dat was in de jaren 80.
Of mocht men dat niet zeggen ?
Ben je dan racistisch bezig of kijk je naar de feiten ?
Had dat programma gemaakt mogen worden ?
Was dat ook etnisch profileren toen al ?
Neemt de politie dit mee in zijn achterhoofd ?

Politie is niet perfect , dat realiseer ik me.
En er zullen zeker politiemensen zijn die puur aan etnisch profileren doen.
En dat is fout.
Maar kijk eens verder dan dat.

Ook blanke mensen worden aangehouden maar die halen het nieuws niet.
Is niet interessant genoeg.
Ik ben ook wel eens aangehouden, bijvoorbeeld drank controle.
Ik ben blank en was ongeveer 35 jaar .
Ik liep niet te gillen waarom ze mij eruit hadden gepikt.
Vond het leuk, want ondanks dat ik dol ben op rode wijn drink ik geen druppel als ik moet rijden.
Mijn dochter, toen nog klein zat op de achterbank.
We vonden het enig dat we werden aangehouden.
Ik zei: pumkin ( mijn koosnaampje voor haar ) mama is aangehouden en alles is goed !
Want ik wist dat ik voor de test zou slagen. :mrgreen:
En daarna nog een paar keer aangehouden, niet voor snel rijden maar gewoon papier controle.
No problem voor mij.
Ik dacht niet , zien ze misschien een beetje dat ik Italiaanse afkomst heb ?
Denken ze aan een crimineel alla Maffia ofzo ?
De keren dat ik in Nederland gelinkt word aan de Maffia als ik zeg dat ik uit Napoli kom zijn niet meer te tellen.
Honderden keren heb ik dat gehoord in mijn leven.
I don't care.
Die organisatie bestaat , ik hoor daar niet bij maar veel mensen schijnen het nodig te vinden om dat meteen te denken.
Al of niet grappig bedoeld, ik geef er niks om.
Ben ook niet beledigd.


Ik weet nog dat ik toen ik nog een Italiaans paspoort had en ik via Zuid Frankrijk een dagje naar Ventimiglia ging ik niet zomaar over de grens kon.
De man in het hokje was verbaasd dat ik een Italiaans paspoort had.
Helaas zie ik er niet uit als Sophia Loren, mooiste vrouw van de wereld voor mij, heb Nederlandse moeder dus behoorlijk Nederlands uiterlijk.
Dus er werd driftig gebeld met de ambassade of mijn paspoort wel klopte.
Na tijdje werd ik toegelaten in mijn eigen vaderland.
Was dat ook etnisch profileren ?
Ik had er geen moeite mee.
De man deed gewoon zijn werk.

Maar ik realiseer me ook dat als je een kleurtje hebt en je vaak word aangehouden dat dat zeer vervelend is.
Want je krijgt het gevoel alsof je minder dan de rest bent.
En dat is een afschuwelijk gevoel.
Ik kijk nooit naar Pauw eigenlijk maar zag dat verleden week wel.
Mensen die zich slachtoffer voelen en de politie was er ook.
Men gaat er naar kijken of etnisch profileren zo vaak voor komt.

Ik heb ook gelezen van een oud politieagent ( weet even niet meer waar ) dat als de politie iemand aanhoud er vaak 2 dingen gebeuren.
Als je een blank persoon aanhoud laat die zijn papieren gewoon zien.
Als het iemand met een getinte huid is word er vaak gezegd: is dit omdat ik donker ben ?

Wat ik probeer te zeggen in dit bericht is dat deze kwestie 2 kanten heeft.
Puur etnisch profileren is harstikke fout.
En dat moet bestreden worden.

Maar de hetze tegen de politie gaat in mijn ogen de verkeerde kant op.
Want tegenwoordig word bij alles discriminatie geroepen.
Zelfs over zaken die in een ver verleden hebben plaatsgevonden enz.

Hoe denken jullie hierover ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Vitharr » 10 okt 2016, 07:15

Het artikel begint met de claim dat getinte mensen in opvallende auto's vaker aangehouden worden. Mijn ervaring is dat dit geldt voor iedereen in een opvallende auto, ongeacht je huidskleur. Ik kan me zelfs nog herinneren dat de politie daar openlijk voor uit kwam. En eerlijk gezegd heb ik dat ervaren als een rare irritante toestand.

Bij mij begon het toen ik rond mijn 25e 2650 gulden had gespaard voor een mooie Mercedes. Het is ongelogen, als er een politieauto achter me kwam rijden werd ik aan de kant gezet. Er was nooit iets aan de hand en ik moest alleen mijn papieren laten zien. Maar de houding...

In Limburg maakte ik het toppunt mee. Als ze achter je rijden controleren ze je kenteken al. En op de meldkamer zat iemand te suffen dus die maakte een tikfout. Omdat de politie hun vooroordelen bevestigd zag verfiëerden ze niet en haalden mij met getrokken vuurwapen uit de auto. Toen gingen ze helemaal los totdat ze hun fout inzagen en nog was het mijn schuld omdat ik in een Mercedes reed.

Een vriend van me was 22 en automonteur. Hij had een BMW 635CSI opgeknapt en reed daarin. Op de A58 werd hij ineens knel gereden en ook onder schot gehouden. Dit keer meldde de politie de motivatie duidelijk. Hij was te jong om zo'n auto te kunnen betalen en terwijl hij onder schot gehouden werd bleef men maar vragen welke criminele activiteiten hij ontplooide. De jongen met tranen in zijn ogen maar roepen dat hij automonteur was...

Maar het is dus een vreemd fenomeen. Om niets aan de kant gezet worden en even controleren of je je papieren bij hebt. Mijn chassisnummer is nooit gecontroleerd. Op een gegeven moment wordt dat echt irritant, vooral als je ook nog eens niet fatsoenlijk behandeld wordt terwijl jij je wel zo gedraagt.

Dat getinte mensen denken dat ze een voorkeursbehandeling krijgen is dan ook weer ge&*^! Zoals ik op Facebook ook las gaan ze over 20 jaar vast zeuren dat het racistisch is dat er geen zwarte tussen de Pieten zit...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Tammy » 10 okt 2016, 07:30

Jeetje wat een verhaal zeg Vitharr.
Dat is wel erg.
Het gebeurd ook bij iedereen dus ook blanken ,maar dat komt niet in het nieuws.
Ikzelf ben wel altijd netjes behandeld door de politie.
Maar er zitten natuurlijk ook rotte appels bij helaas.
En ja wat je zegt over Zwarte Piet, ik geloof het meteen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Gast1 » 10 okt 2016, 07:53

Tammy schreef:Hoe denken jullie hierover ?
:shock: :shock: :shock:

Dat is een hele lap tekst Tammy ... en ik heb 'm nog niet gelezen.
Inmiddels heeft Vitharr ook al gereageerd en ik heb verder nog niet gelezen.
Ik plaats mijn tekst ongewijzigd.

Ik ga gewoon schrijven hoe ik het zie en daarna lees ik jullie teksten.
Het openingstopic heb ik wel gelezen.

In totaal heb ik (voor zaken) 5 gevangenissen bezocht.
Het is mij bekend dat ongeveer 70 - 75% van de delinquenten die daar zitten -en niet voor hun zweetvoeten- op staatskosten, getint is.
Ik heb dat niet enkel gelezen, maar ik heb het aldaar gezien en het is mij aldaar gezegd.

Je ziet het inderdaad ook in programma's ’Opsporing verzocht’ en de gemiddelde Nederlander kan niet anders dan tot de conclusie komen, dat de meeste ’gezochten’ vaak getinte of donkere mensen zijn.
Aldaar waar mijn 83- jarige Moeder woont, zijn heel veel getinte mensen waarvan er regelmatig opgepakt worden omdat ze een 80-jarige vrouw bijvoorbeeld de kaak uit het gelid hebben geslagen en berooft van haar spullen.
Los daar bedraagt zo'n buit vaak niet meer dan een paar tientjes.

Voor mij is het volstrekt vanzelfsprekend dat 'getinte mensen' dan eerder aangehouden worden.
Een 'getinte persoon' met een heel erg klein beetje verstand zou dat moeten kunnen begrijpen, maar nee ... vaak is het woordje 'discriminatie' het woordje wat hoog in het vaandel staat.
Niet verwonderlijk wanneer de 'niet getinte personen' zich op een bepaalt moment gediscrimineerd gaan voelen.

Zwarte Piet is tegenwoordig al discriminatie terwijl er bijna niemand zich daar tot 10 jaar geleden van bewust was.
Nee, sterker nog ... Sinterklaas kon op zwarte Piet leunen. Zwarte Pieten werden niet gediscrimineerd, maar bewonderd.
Ze zijn snel en sterk, vriendelijk, grappig en slim en ik vind dat de zwarte Piet dient te blijven, ook met rode lippen en oorring.
Jeetje zeg ... [doh]

Kijk eens goed wat er aan het gebeuren is.
Bekijk de reclamefilmpjes eens.
Hoe vaak komt het niet voor dat een Nederlands gezin getoond wordt met blanke ouders en een getinte peuter of kleuter?
Of andersom, dat je een getinte Moeder of Vader met getinte kinderen ziet.
Of dat een getinte zorgverlener een niet getinte oudere in een rolstoel voort duwt.
Ik kan me voorstellen dat zo'n oudere mogelijk wel eens lastig is gevallen door een getinte en nu met bonzend hart in zijn rolstoel zit.
De kans is immers groter dat als hij in het verleden overvallen is, dat het een getinte was.
Het heeft allemaal met empathie te maken.

Is het iemand wel eens opgevallen als je met de overheid te maken krijgt -zoals bijvoorbeeld het UWV- hoe vaak dat je te woord wordt gestaan door een getinte?
Die getinte helpt jou dan zo goed als het kan, maar jij bent het die op zoek is naar hulp.
Die getinte is dan al geholpen omdat deze jou mag helpen en daarvoor betaald wordt.

Positieve discriminatie is het opzettelijk bevoordelen van bepaalde bevolkingsgroepen wanneer er sprake is van gelijke geschiktheid.
Wat mij betreft zijn we daar volledig in doorgeslagen.

Ik heb het woordje 'getinte' in mijn tekst erg vaak gebruikt.
Het doet me aan 'bibelebonse mensen' denken ...
Kent iemand dat nog?
Werden de bibelebonse mensen gediscrimineerd?
Inderdaad, dit werd gezongen door 's Nederlands meest bekende clown, maar de Nederlandse overheid en reclamemakers gedragen zich inmiddels net zo.
Net als menig ander Nederlander trouwens.
Tijd dat de getinte mensen eens flink op gaan treden tegen hun kleurgenoten, want dan zal er niet 'gediscrimineerd' worden.

Ik heb geschreven.

gusteman

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door gusteman » 10 okt 2016, 09:34

Wat Vitharr beschrijft heb ook ik aan den lijve mogen ondervinden.
In 1975 kocht ik een afgedankte Minerva (Land Rover) legerjeep waarmee ik ongeveer vijf jaar heb rondgereden. Bij elke controle langs de weg had ik het vlaggen; nooit heeft een agent een inbreuk kunnen vaststellen maar ik viel gewoon te erg op. De gedachtegang daarbij was waarschijnlijk: iemand die zich zo excentriek gedraagt moet wel iets fout gedaan hebben.
Onlangs werd een vriend van mij aan de kant gezet omwille van een dergelijke redenering: hij was gedurende zowat vijftien kilometer gevolgd door een patrouillewagen waarna ze hem aan de kant zetten ..... omdat hij perfect de wegcode volgde. :shock:
Volgens die agenten was dergelijk gedrag 'verdacht' en bedoeld om controle te ontwijken. Je doet dan eens je best om de wet correct toe te passen.
Blijkbaar zijn (sommige) politiemensen dus bevooroordeeld en ongezond achterdochtig.
Jan de Vries, Leeuwarden schreef:Maar als ik naar het programma ’Opsporing verzocht’ kijk, dan trek ik de conclusie dat de meeste ’gezochten’ vaak getinte of donkere mensen zijn. Politiemensen moeten in hun werk alert zijn. Voor mij zijn de veelbesproken aanhoudingen dus niet vreemd. Het is natuurlijk wel jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar het is voor mij wel te verklaren. Maar waarom durft niemand dat uit te spreken?
Goede vraag, "waarom durft niemand dat uit te spreken?".
En eigenlijk ook een overbodige vraag want iedereen zou het antwoord toch wel al moeten kennen.
De afgelopen decennia is onze manier van samen leven sterk veranderd.
Het heet dat we 'mondig' zijn geworden; we hebben geleerd dat we het recht hebben om onze eigen mening te uiten.
Samen met dat besef is er echter ook een ander fenomeen ontstaan: dat van de 'verongelijkte burger', diegene die zich 'aangevallen' voelt wanneer anderen hun mening uiten.
En dus is er langzaam de gewoonte gegroeid om enkel nog 'politiek correcte' uitspraken te doen.
Er wordt ons voortdurend op gewezen dat we niets mogen zeggen dat iemand zou kunnen 'kwetsen' want anders getuigen we van een 'gebrek aan respect voor de mening' van die ander.
Dat die ander daarmee dan in feite geen respect opbrengt voor jouw mening wordt hierbij wel gewoon genegeerd ... waardoor je in concreto gewoon monddood wordt gemaakt. :shock:
Voorbeelden zijn er te over, zo wordt het in tussentijd als 'normaal' beschouwd dat je het werkwoord 'kankeren' niet meer mag gebruiken, omdat iemand zich misschien wel eens gekwetst zou kunnen voelen.
Met woorden als 'zwart' moet je verschrikkelijk voorzichtig omspringen, 'gehandicapt' gebruik je liever niet maar wordt vervangen door 'anders valide' ..... de lijst is ellenlang geworden.
Dat is geen uiting van respect voor anderen maar een uiting van hypocriet gedrag: zelf het recht opeisen er een eigen mening te mogen op na houden maar anderen het recht ontzeggen die te uiten.
En die hypocrisie vindt je niet enkel in het uiten van meningen, ze is overal ingeslopen, ze beheerst volledig onze sociale omgang en breidt zich als een kanker uit.
Ik heb al vaker geschreven hoeveel bewondering ik heb voor Joep van 't Hek: die man neemt geen blad voor de mond en zegt gewoon rechtuit wat hij denkt.
Maar van hem wordt het 'aanvaard' ..... waarom dan niet van alle anderen?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Susan » 10 okt 2016, 09:41

Gast1 schreef:[Tijd dat de getinte mensen eens flink op gaan treden tegen hun kleurgenoten, want dan zal er niet 'gediscrimineerd' worden.
Dan maak je nu een vergissing Gast1,want (om het even alleen bij de huidskleur te houden) ook onder getinte mensen wordt wel degelijk op huidskleur gediscrimineerd...want...hoe donkerder van kleur hoe 'slechter/minderwaardiger'...
DIt weet ik van verschillende mensen die van oorsprong uit oa de Antillen en Suriname komen en daar geboren zijn, maar ook van blanke Nederlanders die daar woonden.
Maar dat getinte mensen op de weg eerder aangehouden worden, én trouwens ook in winkels meer in de gaten worden gehouden door beveiligingsmensen dan blanken is een feit.(ook bij kinderen weet ik)
Ik heb even vlug alles gelezen, maar nog geen gelegenheid er nu verder uitgebreid op te reageren, maar dat er iets heel scheefs aan de gang is, is wel duidelijk.
Nooit had iemand last van bijv zwarte Piet enz, maar één muts begint daar
over en opeens blijken velen er onder gebukt te gaan, zo lijkt het mij ook toe
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door herman50 » 10 okt 2016, 10:05

zou willen zeggen , de ongelijkheid is wel groot, kleurlingen worden neer/doodgeschoten, agenten gaan vrijuit , een blanke -dhr. Tr.- beschuldigd zonder reden anderen, sleept de seks erbij doet en verteld alles wat God heeft verboden en......... hij mag het nog doen ook, niemand grijpt in eerlijk????? [burn]
enne Zwarte Piet hebben ze al een gekeken hoe die verandert is in de jaren, zeg vanaf 1955 ??
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Gast1 » 10 okt 2016, 10:51

Susan schreef:
Gast1 schreef:Tijd dat de getinte mensen eens flink op gaan treden tegen hun kleurgenoten, want dan zal er niet 'gediscrimineerd' worden.
Dan maak je nu een vergissing Gast1,want (om het even alleen bij de huidskleur te houden) ook onder getinte mensen wordt wel degelijk op huidskleur gediscrimineerd...
Ja, ik kan me daar iets bij voorstellen Susan. Beter was het om het anders te formuleren.
Goede opmerking ;P!

Ik bedoelde ook iets anders en hoef het zelfs niet bij de huidskleur te houden.
Wanneer een bepaalde groep afwijkt van een zelfde bevolkingsgroep en zich niet 'gedragen' kan of wil, dan zou het niet verkeerd zijn dat de 'goedwillenden' van die zelfde bevolkingsgroep in gaan grijpen.
Want dan wordt er niet gediscrimineerd.
En dat was een betere formulering geweest.
Nu ik de formulering aangepast heb kun je het wel met mij eens zijn? [think]
Susan schreef:Maar dat getinte mensen op de weg eerder aangehouden worden, én trouwens ook in winkels meer in de gaten worden gehouden door beveiligingsmensen dan blanken is een feit (ook bij kinderen weet ik).
Yep, ik ik heb getracht duidelijk te maken waarom.
Susan schreef:Ik heb even vlug alles gelezen, maar nog geen gelegenheid er nu verder uitgebreid op te reageren ...
Het overkomt mij ook regelmatig dat ik iets te vlug lees, sterker ik interpreteer nog steeds (te vaak) en soms lees ik niet goed.
Door dat te doen kun je je wel eens vergissen.
Als die vergissingen erkent worden kun je nooit een fout maken.
Een fout maken is een vergissing die je begaan hebt, niet erkennen. :wink:

Er kunnen dus misschien mensen existeren die nog nooit een fout hebben gemaakt? [think]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Etnisch profileren door de politie ?

Bericht door Susan » 10 okt 2016, 14:45

Gast1 schreef: Ja, ik kan me daar iets bij voorstellen Susan. Beter was het om het anders te formuleren.
Goede opmerking ;P!

Ik bedoelde ook iets anders en hoef het zelfs niet bij de huidskleur te houden.
Wanneer een bepaalde groep afwijkt van een zelfde bevolkingsgroep en zich niet 'gedragen' kan of wil, dan zou het niet verkeerd zijn dat de 'goedwillenden' van die zelfde bevolkingsgroep in gaan grijpen.
Want dan wordt er niet gediscrimineerd.
En dat was een betere formulering geweest.
Nu ik de formulering aangepast heb kun je het wel met mij eens zijn? [think]
Ja hoor helemaal.
Dacht al dat je het iets anders bedoelde (door oa al jouw andere schrijfsels/reaccties in loop der tijd)
dan zoals je het er eerst neer had gezet.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende


Plaats reactie