Hoe werkte het kabinet Rutte/Samsom

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Hoe werkte het kabinet Rutte/Samsom

Bericht door taigitu » 27 dec 2016, 12:41

Kok stuurde Samsom in 2012 naar VVD

Voormalig PvdA-premier Wim Kok moedigde toenmalig PvdA-leider Diederik Samsom al op de verkiezingsavond van 2012 aan met de VVD een kabinet te vormen. De avond van de verkiezingsuitslag spraken de twee elkaar.

Tobias den Hartog en Jan Hoedeman, 24-12-2016

Samsom: ,,In de kelder van Paradiso zei Kok tegen me: ,,Dit betekent gewoon dat je met de VVD moet samenwerken.'' Samsom zelf voelde aarzeling om met de aartsrivaal uit de campagne te gaan, maar de woorden van Kok hielpen hem. ,,Hij zei het voor het eerst, het hielp dat hij het hardop zei.''

Stoom afblazen
Wat volgde was een vier jaar lange strijd waarbij 'zeker tien keer' over en weer werd geroepen dat ze naar de koning zouden stappen om het kabinet te laten ontbinden. Samsom: ,,Het was een running gag geworden, eigenlijk.''

Een en ander blijkt uit gesprekken die het AD heeft gevoerd met alle hoofdrolspelers. Doordat de top van de coalitie elke maandagochtend achter gesloten deuren stoom afbliezen tegen elkaar, 'afblusbiertjes dronken' en soms een diner om de lucht te klaren, hield het verstandshuwelijk toch stand, vertellen ze.

Dan hing hij gewoon op. Dan belde ik terug en zei: ,,Hing jij nou op? Serieus? Ophangen?

Irritaties
Daarmee lijkt het het eerste kabinet te worden dat de rit uitzit sinds Paars 1 in 1998, dat Kok zelf leidde. Zowel Samsom als VVD-fractieleider Halbe Zijlstra roemen de dynamiek in het kwartet met Lodewijk Asscher en premier Mark Rutte. ,,We spraken alle irritaties uit.''

Volgens Samsom was de samenwerking 'ook echt net een huwelijk'. Rutte was de telefoontjes van de PvdA-leider wel eens zat, zegt hij ook. Samsom: ,,Dan hing hij gewoon op. Dan belde ik terug en zei: ,,Hing jij nou op? Serieus? Ophangen?'' Overigens werd Rutte door zijn ministers nogal eens 'weggedrukt', vertelt Edith Schippers.

Control-freak
Zij nuanceert het beeld van een premier die alle problemen weglacht of voor zich uitschuift. ,,Mark is een enorme control-freak. Dan zit hij zo in iemands nek te hijgen.'' Dijsselbloem zegt over de beginperiode dat de chemie tussen Rutte en Samsom zo was, dat ze gierend hard van stapel ging in de formatie.

Aan de kant van de VVD moest Stef Blok als onderhandelaar vaak op de rem trappen, terwijl Dijsselbloem dat aan de PvdA kant deed. Dijsselbloem: ,,Ze zeiden: we gaan dit voor twee periodes doen en dan naar Afrika om ons goede werk voort te zetten. Dat was de sfeer.''

http://www.ad.nl/nieuws/kok-stuurde-sam ... ~a275cbc4/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoe werkte het kabinet Rutte/Samsom

Bericht door taigitu » 27 dec 2016, 13:08

Plasterk: Timmermans speelde het snoeihard
Redactie 27-12-16, ANP

Minister Ronald Plasterk haalt in een interview met de Volkskrant hard uit naar de
huidige Eurocommissaris Frans Timmermans. Zo zegt hij dat Timmermans in 2010 een
half jaar lang niets uitvoerde, omdat hij per se de buitenlandportefeuille wilde hebben.
,,Timmermans kan het snoeihard spelen'', aldus Plasterk in de krant.

Plasterk: ,,Toen we in 2010 in de oppositie belandden, was hij net
staatssecretaris van Europese Zaken geweest. Eenmaal terug in de kamer zei
Timmermans dat hij de buitenlandportefeuille wilde hebben. Maar daar zat al iemand
op. Hij zei: nou, dan doe ik gewoon niks. Ik vond het een rare vertoning. Iedereen
was bezig, Timmermans zei: ik hoor het wel als ik wat kan doen met Buitenlandse
Zaken.' Uiteindelijk heeft hij dat woordvoerderschap gekregen.''

Volgens Plasterk zat het ook tussen de verschillende partijleiders in het kabinet
Balkenende IV niet goed. Over en weer werden verwijten gemaakt, zo stelt hij.
,,Een heel verschil met het huidige kabinet. Als er nu wat negatiefs in de pers staat,
dan bellen Rutte en Samsom elkaar en zeggen ze allebei: Vervelend, het zal wel weer
bij mij vandaan komen. Toen was het meer: Vervelend, het zal wel weer bij jullie
vandaan komen.''

Timmermans wilde niet reageren op de uitspraken van Plasterk.
http://www.ad.nl/nieuws/plasterk-timmer ... ~a330a51b/
Indien dit werkelijk zo is gespeeld door Timmermans....... en hij is doorbetaald.
En dat het dan stilzwijgend is toegestaan door degene die hier van op de hoogte
waren.....? Puberaal en schadelijk gedrag. Hoeveel vertrouwen verwachten ze van
hun kiezers?
Want zulke 'geintjes' komen altijd een keer boven drijven in de regeringsvijver.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe werkte het kabinet Rutte/Samsom

Bericht door univers » 27 dec 2016, 13:29

Want zulke 'geintjes' komen altijd een keer boven drijven in de regeringsvijver.
Regeringsvijver?

Zeg maar gerust beerput.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4747
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe werkte het kabinet Rutte/Samsom

Bericht door Osiris » 27 dec 2016, 23:56

univers schreef:
Want zulke 'geintjes' komen altijd een keer boven drijven in de regeringsvijver.
Regeringsvijver?

Zeg maar gerust beerput.
Het landsbelang ( excuus wat altijd gebruikt word i.p.v. eigenbelang ) was groter...
En zal altijd zo blijven, helaas.
Poppetjes wisselen, eigenbelang niet.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie