Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 03 jan 2017, 10:23

Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

30 december 2016

Voor alle politieke partijen staat 15 maart 2017 rood omlijnd in de agenda.
Dat is de datum waar alle partijen nu al maanden naar toe leven: de Tweede Kamerverkiezingen.


Het belooft in alles een zinderend spannende verkiezing te worden die van grote invloed kan zijn op het landsbestuur voor de komende jaren. Kiest Nederland voor een linksere koers of schuift de koers op naar rechts?

Wat al vast staat is dat de PVV met Geert Wilders een belangrijke rol zal gaan spelen, ook al lijkt de kans dat hij premier wordt uitgesloten.

Vrijwel alle partijen sluiten de PVV namelijk uit voor regeringssamenwerking. Zelfs de VVD, die eerder die deur nog op een kier hield, lijkt die nu te hebben gesloten.

Grootste partij
Zo is het niet ondenkbaar dat Wilders straks de PVV de grootste partij maakt, maar dat hij toch in de oppositie blijft. Je wordt in ons stelsel immers pas premier als vertegenwoordiger van de grootste regeringscoalitie en die coalitie moet een meerderheid hebben in de Tweede Kamer.

Dit gebeurde eerder in 1977. Toen won de PvdA met Joop den Uyl de verkiezingen, maar kon de partij geen regeerakkoord sluiten met het CDA. Het gevolg was dat het CDA met Dries van Agt een coalitie sloot met de VVD.

Wilders zal er, geïnspireerd door Donald Trump, een felle campagne van maken. Hij schroomt er niet voor om het persoonlijk te maken, blijkens de recente tweet van Angela Merkel met bloed aan de handen (verwijzend naar de aanslag op de kerstmartk in Berlijn). De PVV-leider heeft gemerkt dat een harde campagne - in combinatie met de boodschap het land weer trots en autonoom te maken - werkt.

Complexe situatie
Helaas voor de middenpartijen is de situatie nu een stuk complexer dan in 1977. Er zijn veel meer partijen - volgens de Kiesraad zijn er 81 inschrijvingen - en de kiezer voelt zich allerminst verbonden aan één partij.

Dat maakt de uitslag onvoorspelbaarder dan ooit. Op links is de PvdA ingestort na vier jaar regeren met de VVD. De SP weet hiervan met Emile Roemer echter nauwelijks te profiteren en GroenLinks ziet het zetelniveau in de peilingen als enorme winst ten opzichte van het verlies van 2012.

De drie linkse partijen zijn met gezamenlijk krap veertig zetels zwakker dan ooit. Daar komt bij dat niemand een goede inschatting kan maken wat de potentie is van PvdA-afsplitsingspartij Denk en Denk-afsplitsingspartij Artikel 1 met Sylvana Simons.
Ontevredenheid over 'vijandige toon' reden voor breuk
Zie ook: Sylvana Simons verlaat Denk en begint nieuwe partij

Hardere rechtse koers
Tegenover de zwakte van links staat de kracht van rechts. De vluchtelingencrisis en de vele terreuraanslagen in Europa van de laatste tijd hebben de roep om een hardere rechtse koers versterkt.

Uiteraard profiteert de PVV hiervan, maar de VVD blijft ook in het kielzog en Rutte maakt dan ook nog kans op een derde termijn. Veel zal afhangen van de komende maanden. Volgen er meer aanslagen, dan zal de PVV vrijwel zeker de grootste partij worden.

Een groot probleem op rechts is wel de enorme versplintering. Zo zijn er partijen als VNL, Forum voor Democratie en GeenPeil die allemaal min of meer uit dezelfde electorale vijver vissen.

Verder blijkt uit alle peilingen dat 50Plus met Henk Krol grote kans maakt om meer dan tien zetels te halen. Het laat zien dat veel kiezers niet alleen vinden dat de terreurdreiging niet adequaat genoeg wordt aangepakt, maar ook de ouderenbelangen niet goed behartigd worden.

Politiek
Zie ook: Interview Rutte: 'De rechtsstaat moeten we met z'n allen verdedigen'

Verkiezingsdag
Spannend zal het blijven tot de verkiezingsdag.
En daarbij kan voor alle partijen alles nog ten positieve, maar ook ten negatieve keren.

In 2012 wist Diederik Samsom in drie weken tijd het tij voor de PvdA te keren en op te klimmen van vijftien zetels in de peilingen naar 38 zetels bij de verkiezingen. Beslissend daarbij was het beheerste optreden van Samsom tijdens de lijsttrekkersdebatten en het weifelende optreden van SP-leider Emile Roemer.

Daar speelde ook mee dat veel kiezers uiteindelijk besloten strategisch op VVD of PvdA te stemmen om te voorkomen dat de andere partij de grootste zou worden. Zo'n scenario is ook in maart denkbaar.

NUweekend
Zie ook: Welke koers gaat PvdA-lijsttrekker Asscher varen?

Complexe formatieperiode

Wat de uitslag ook wordt, na de verkiezingen zal een zeer complexe formatieperiode volgen die mogelijk nog spannender is dan de verkiezingen zelf. Veel partijen zullen nodig zijn om een nieuw kabinet te vormen, want de partijen willen ook in de Eerste Kamer een meerderheid.

Meer dan ooit zal het voor de middenpartijen moeilijk zijn de flankpartijen als PVV en SP buiten de coalitie te houden.

Bovendien kreeg de PvdA - en met name partijleider Diederik Samsom - afgelopen jaren de kritiek de idealen te hebben weggeven bij de formatie. De huidige partijleider Lodewijk Asscher zal zich hoe dan ook sterk moeten maken voor die idealen, maar ook de VVD zal niet zomaar richting de PvdA bewegen.

Op veel terreinen, zoals arbeidsmarkt en asielbeleid, zijn de verschillen eigenlijk te groot om geloofwaardig samen te kunnen werken. Afgelopen jaren kon dat makkelijker omdat het land in crisis was en partijidealen van ondergeschikt belang waren.

Met alleen verkiezingen zijn de partijen er in elk geval nog lang niet. Voor het land is het te hopen dat dit uiteindelijk wel een daadkrachtig kabinet oplevert en geen kabinet dat na een paar maanden alweer ruziënd uiteen valt.

http://www.nu.nl/weekend/4371606/politi ... sjaar.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 03 jan 2017, 10:39

Goede grap of toch meer? Partij voor de Niet-Stemmers
Afbeelding

Goede grap of toch meer? Partij voor de Niet-Stemmers
Peter Plasman is de bedenker van de Partij voor de Niet-Stemmers
.

Het klinkt als een grap of om een schreeuw om aandacht: de Partij voor de Niet-Stemmers. Iedereen die niet stemt en geen vertrouwen heeft in de politiek kan op de nieuwe partij stemmen. Initiatiefnemer Peter Plasman neemt het bloedserieus.

De bekende advocaat heeft het idee voor de partij al 35 jaar in zijn hoofd, maar nu is de oprichting een feit. 'Omdat hij zich grote zorgen maakt over de politiek.' We stelden hem een paar vragen.

Een partij voor de niet-stemmer. Is dit een grap?
Peter Plasman: "Nee. Dit is een echte partij, we willen meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen. We hebben ons al gemeld bij de Kiesraad, er is al betaald en we zijn bezig met de kandidatenlijst. Wij maken ons grote zorgen om de politiek. Een kwart van de kiesgerechtigden stemt niet omdat ze zich niet thuisvoelen bij een politieke partij of politici helemaal niet vertrouwen. Deze mensen, die niet stemmen, gaan wij vertegenwoordigen en zichtbaar maken."

Maar als mensen op de partij stemmen wat kunt u dan voor ze doen?

"Alle Kamerzetels zijn bezet, terwijl 25 procent van de kiezers helemaal niet heeft gestemd. Dat kan omdat de politieke partijen doen alsof niet-stemmers niet bestaan, waardoor zij alle 150 kamerzetels onder elkaar kunnen verdelen. De thuisblijver stemt dus eigenlijk op alle partijen. Door op ons te stemmen, gebeurt er echt iets met de wens van de niet-stemmer."

Wat is jullie verkiezingsprogramma?
"Wij gaan precies doen wat de kiezers die op ons stemmen willen. We gaan niet stemmen in het parlement en we sluiten geen akkoorden. Daarmee voldoen we aan de wens van de nee-stemmer. We houden ons aan ons woord."

Is dit tijdens een borrelavondje met vrienden bedacht?
"Nee, zeker niet. Ik loop al 35 jaar met dit idee rond. Ik heb ook een keer meegedaan met de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam met een soortgelijk idee. Er is animo voor. Al heb ik het toen niet goed aangepakt omdat ik maar drie posters had opgehangen."

Hoe gaat u voorkomen dat het dit keer geen flop wordt? Veel meer posters afdrukken?
"Nee geen posters. We gaan bekendheid creëren via sociale media. En ik ga ons verhaal verkopen op tv en andere media."

Wie zijn 'wij'?
"Dat kan ik nog niet zeggen. In januari maken we onze kandidatenlijst bekend."

Maakt u gebruik van uw bekendheid als bekend advocaat?
"Nee. Dit is een andere levensmissie".

Denkt u dat u in de Kamer kan komen?
"We denken dat we 37 zetels kunnen halen."

Dat kunt u niet menen?
"Jawel. Als onze hele achterban op ons stemt, dus alle niet-stemmers, dan is dat goed voor 37 zetels."

Maar u gaat in het parlement zitten, zonder iets te doen, wat is dan het doel?
"Dat is juist wat de mensen willen die op ons stemmen: wij zullen nooit een concessie doen, wij zullen geen akkoorden sluiten en wij gaan nooit stemmen in het parlement. Wij houden ons aan de belofte die niet-stemmers willen."

Waarom wil je de politiek in, terwijl je de politiek zo vreselijk vindt?
"Omdat ik vind dat het tijd wordt dat een partij gaat uitvoeren wat de stemmer wil. Op basis van vertrouwen en zonder wervende teksten kun je in de Kamer komen. Dat wil ik bewijzen."

Wat heeft u vroeger zelf gestemd?
"Dat zeg ik niet."
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/polit ... t-stemmers
Ben ik toch benieuwd hoe een en ander gaat verlopen ......
Gaan de zetelbezitters van deze partij gewoon op hun zetel zitten kijken naar wat er
rondom hun gebeurt? Want ze gaan niet stemmen of akkoorden sluiten.... Dus ze doen
niets? Zullen ze wel aanwezig zijn? Of ontvangen ze alleen hun salaris iedere maand....
Wel, maar even hun programma afwachten wat deze maand wordt bekendgemaakt.

Wie of wat volgt .........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door gusteman » 03 jan 2017, 14:44

taigitu schreef:Dus ze doen niets? Zullen ze wel aanwezig zijn? Of ontvangen ze alleen hun salaris iedere maand....
Als die partij zou slagen in haar opzet en 37 zetels binnen halen (die inderdaad tot nu toe onrechtmatig werden bezet door de andere partijen) hebben ze daarmee een mooi staaltje van democratische besluitvorming neergezet.
En dan hebben zij hun salaris elke maand dubbel en dik verdiend, zelfs al gaan ze niet effectief in die zetels zitten.

Ik vrees alleen dat niet alle burgers die niet gaan kiezen ook echte nee-stemmers zijn.
Ondanks dat dit een vertoon is van democratie in zijn zuiverste vorm zou het dus wel eens kunnen tegenvallen met die 37 zetels.

Maar het is een initiatief dat steun verdient, dus: ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 03 jan 2017, 16:08

gusteman schreef: Ik vrees alleen dat niet alle burgers die niet gaan kiezen ook echte nee-stemmers zijn.
Ondanks dat dit een vertoon is van democratie in zijn zuiverste vorm zou het dus wel eens kunnen tegenvallen met die 37 zetels.
Ik verwacht dat ze er ongeveer 5 zullen halen. Er zullen genoeg mensen zijn die zo hun
ongenoegen over de afgelopen jaren willen laten blijken. Een goed signaal.
En inderdaad zal niet iedere niet-stemmer de moeite nemen, of zijn stem per proxy
geven aan de partij Niet-Stemmers. Het kan er wel voor zorgen dat de andere partijen
geen zetels krijgen die ze niet per stemming hebben binnen gehaald.
Alleen als deze partij rekent op 37 zetels (?) dan moeten die zetels ook allemaal bemand en
betaald worden en voor een partij die niets(?) wil doen (we zullen het programma even
moeten afwachten) dan wordt dat veel geld voor weinig? Ze moeten ook hun eigen ruimte
hebben in het gebouw, enz.
Mag het van mij dus wel ietsje minder ondanks dat ik het wel een goed signaal vind.
Maar we zullen moeten afwachten hoe het zich gaat invullen.
Wet financiering politieke partijen
Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Artikel 8

1 De subsidie bedraagt ten hoogste de som van de volgende bedragen:

a. een basisbedrag van € 173.240,82, per kamerzetel van de politieke partij een bedrag van € 50.247,81 en per lid van de politieke partij een bedrag dat gelijk is aan € 1.896.891,33 gedeeld door het totale aantal leden van de politieke partijen die op de peildatum subsidie ontvangen;

b. indien de politieke partij op de peildatum een politiek-wetenschappelijk instituut heeft aangewezen als neveninstelling als bedoeld in artikel 2, een basisbedrag van € 121.675,08 en een bedrag van € 12.506,55 per kamerzetel van de politieke partij;

Lees meer: http://wetten.overheid.nl/BWBR0033004/2016-01-01
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door gusteman » 03 jan 2017, 20:36

taigitu schreef:... voor een partij die niets(?) wil doen (we zullen het programma even
moeten afwachten) dan wordt dat veel geld voor weinig?
Als je enkel en alleen rekening houdt met het al dan niet aanwezig zijn in het halfrond dan klopt jouw redenering wel. Maar je focust veel te hard op het idee dat die centen weggegooid geld zouden zijn. Soms moet je bereid zijn om te investeren in nieuwe ideeën.

Besteed even geen aandacht aan die vergoedingen, en bekijk het in zijn totaliteit, dan krijg je toch wel een ander plaatje hoor.

Als we nu eens uitgaan van die 37 zetels dan zien we:

- de bedragen die worden betaald per zetel blijven onveranderd, of er nu niemand zit uit naam van de Niet-Stemmers of dat er wel iemand zit van één der grote partijen: dat geld wordt sowieso uitbetaald aan diegene aan wie de zetel werd toegekend;

- door niet aanwezig te zijn doen de leden van de Niet-Stemmers partij precies datgene wat zij beloven: zij steken stokken in de wielen van de grote partijen die door dat verminderde aantal stemmen minder kans hebben om hun ideeën op te dringen;

- doordat de grote partijen minder zetels hebben wordt het voor hen veel moeilijker om een meerderheid te overtuigen waardoor voornamelijk de graaicultuur zal moeten inboeten.

En dat is alvast reden genoeg om die partij te steunen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 03 jan 2017, 20:58

gusteman schreef:
Besteed even geen aandacht aan die vergoedingen, en bekijk het in zijn totaliteit, dan krijg je toch wel een ander plaatje hoor.

Als we nu eens uitgaan van die 37 zetels dan zien we:

- de bedragen die worden betaald per zetel blijven onveranderd, of er nu niemand zit uit naam van de Niet-Stemmers of dat er wel iemand zit van één der grote partijen: dat geld wordt sowieso uitbetaald aan diegene aan wie de zetel werd toegekend;

- door niet aanwezig te zijn doen de leden van de Niet-Stemmers partij precies datgene wat zij beloven: zij steken stokken in de wielen van de grote partijen die door dat verminderde aantal stemmen minder kans hebben om hun ideeën op te dringen;

- doordat de grote partijen minder zetels hebben wordt het voor hen veel moeilijker om een meerderheid te overtuigen waardoor voornamelijk de graaicultuur zal moeten inboeten.

En dat is alvast reden genoeg om die partij te steunen.
Je hebt helemaal gelijk. Alleen zou ik graag zien dat die zetels ingenomen worden door
mensen die het algemeen belang voorop stellen. Dat is natuurlijk ook niet voor 100%
haalbaar want zo werkt de democratie ook weer niet. Maar zou het niet geweldig zijn als
wat meer integere politici met minder grote ego's op die zetels zouden zitten als tegenwicht?
Ik ga zeker niet op deze partij stemmen, maar ben wel nieuwsgierig hoe ze het gaan
invullen. Het signaal dat ze afgeven aan de huidige politici vind ik wel positief.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door gusteman » 04 jan 2017, 19:43

taigitu schreef:Maar zou het niet geweldig zijn als wat meer integere politici met minder grote ego's op die zetels zouden zitten als tegenwicht?
Die zouden er inderdaad moeten zitten, en niet alleen op die 37 zetels maar op alle zetels.

Ook de grote politieke partijen ontbreekt het aan visie en degelijke politici; dat uit zich onder meer in het aantrekken van bekende gezichten uit de entertainment sector.
taigitu schreef:Ik ga zeker niet op deze partij stemmen, maar ben wel nieuwsgierig hoe ze het gaan
invullen.
Dit is zo ongeveer wat ik ook terugvind bij zowel de burgers als bij de media.
En dat is jammer want dit geeft aan dat de burger het belang van deze partij niet weet in te schatten.

Het is nochtans eenvoudig: de politiek in het algemeen is verzand in eigenbelangen van de grote partijen.
Ongeacht welke nieuwe politieke partij zich komt aanmelden met een programma, indien zij een aantal zetels weten binnen te halen zullen zij ofwel terecht komen in de oppositie en machteloos moeten toekijken hoe opnieuw de grote partijen hun eigenbelangen behartigen; ofwel zullen zij mee in een regering kunnen stappen waar opnieuw de grote partijen hun eigenbelangen zullen behartigen en de kartelpartijtjes al blij mogen zijn als zij een staatssecretaris voor milieuzaken mogen leveren.

Deze nieuwe partij echter belooft slechts één ding: hoe meer zetels wij halen hoe sterker wij kunnen dwarsliggen wanneer de grote partijen hun eigenbelangen behartigen in plaats van de belangen van het volk.

Hiermee kan een kantelbeweging ingezet worden waarbij de grote partijen zich moeten bezinnen over hoe het nu verder moet wat wel moet resulteren in meer resultaat ten voordele van de burgers.

Jammer genoeg, zoals ik al zei, denkt het merendeel der burgers zoals jij, beste taigitu, en verkiezen ze om toch maar niet voor die partij te stemmen.

Waardoor de grote partijen zullen blijven aan de touwtjes trekken.

De burger heeft hier een historische kans om de particratie te ondermijnen ten voordele van de democratie ..... maar de burger speelt liever op veilig.

Jammer ..... heel erg jammer [jaja]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 08 jan 2017, 11:43

gusteman schreef:
taigitu schreef:Ik ga zeker niet op deze partij stemmen, maar ben wel nieuwsgierig hoe ze het gaan
invullen.
Dit is zo ongeveer wat ik ook terugvind bij zowel de burgers als bij de media.
En dat is jammer want dit geeft aan dat de burger het belang van deze partij niet weet in te schatten.
Het is voor mij te vroeg om zonder verdere info het belang van deze partij in te schatten. Zover ik het nu kan inschatten ken ik waarde toe aan het signaal dat er mee afgegeven wordt aan de politici van de afgelopen 4 jaren, en die zich weer beschikbaar stellen voor de volgende regering.
gusteman schreef:Het is nochtans eenvoudig: de politiek in het algemeen is verzand in eigenbelangen van de grote partijen.
Ongeacht welke nieuwe politieke partij zich komt aanmelden met een programma, indien zij een aantal zetels weten binnen te halen zullen zij ofwel terecht komen in de oppositie en machteloos moeten toekijken hoe opnieuw de grote partijen hun eigenbelangen behartigen; ofwel zullen zij mee in een regering kunnen stappen waar opnieuw de grote partijen hun eigenbelangen zullen behartigen en de kartelpartijtjes al blij mogen zijn als zij een staatssecretaris voor milieuzaken mogen leveren.
Hopelijk dringt het tot de huidige politici door dat het roer om moet mede door het signaal dat de niet-stemmer afgeven. Maar ik schat het aantal zetels dat deze partij haalt echt niet zo hoog zal zijn, zeker geen 37 die volgens hun haalbaar is.
Mijn vraag is nu nog wat ze er mee kunnen/willen doen.
gusteman schreef:Deze nieuwe partij echter belooft slechts één ding: hoe meer zetels wij halen hoe sterker wij kunnen dwarsliggen wanneer de grote partijen hun eigenbelangen behartigen in plaats van de belangen van het volk.

Hiermee kan een kantelbeweging ingezet worden waarbij de grote partijen zich moeten bezinnen over hoe het nu verder moet wat wel moet resulteren in meer resultaat ten voordele van de burgers.
De burger heeft hier een historische kans om de particratie te ondermijnen ten voordele van de democratie ..... maar de burger speelt liever op veilig.
Jammer ..... heel erg jammer [jaja]
Ik heb moeite met het concept dwarsliggen. De info die wij nu hebben wat de partij van de Niet-Stemmers gaat doen is niet stemmen en sluiten geen akkoorden.
Wat is jullie verkiezingsprogramma?
"Wij gaan precies doen wat de kiezers die op ons stemmen willen. We gaan niet stemmen in het parlement en we sluiten geen akkoorden. Daarmee voldoen we aan de wens van de nee-stemmer. We houden ons aan ons woord."
Dat houdt voor mij in dat ze de boel kunnen stagneren ofwel flink kunnen ophouden.
Regeren is vooruitzien, luidt het spreekwoord. Wat ter stemming komt in de tweede kamer is dus al vooraf besproken door de regeringspartijen en andere partijen, enz......
Dan is de deelname van de N.S-partij dat ze het aanhoren en daar blijft het bij......?
Want als ze niet gaan stemmen, dan stemmen ze ook niet tegen maar onthouden zich van stemming. Dan gaat het volgens het principe 'Ik stond er bij en keek er naar'.....
Dan zijn al die zetels die ze verwerven van Nul en Generlei waarde.
Zou het al een 1 aprilgrap kunnen zijn??????
Er zijn van die vluggers die ze al vroeg lanceren.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door gusteman » 08 jan 2017, 14:33

taigitu schreef:Hopelijk dringt het tot de huidige politici door dat het roer om moet mede door het signaal dat de niet-stemmer afgeven.
Sorry hoor, beste taigitu (en dit is echt niet beledigend bedoeld), maar dit is zelfs niet eens meer naïef te noemen, het is gewoon wereldvreemd.
Hoezo "hopelijk dringt het tot de huidige politici door"?
De huidige politici weten dit al tientallen jaren, ze maken er misbruik van door zich de zetels die behoren toe te komen aan de niet-stemmers zelf wederrechtelijk toe te eigenen; ze hebben dit zelfs in een vorm van wet gegoten zodat ze dit ongestraft kunnen doen.
En dan "hoop" jij dat ze hun misbruiken zullen stop zetten? :shock:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door univers » 08 jan 2017, 15:39

En dan "hoop" jij dat ze hun misbruiken zullen stop zetten? :shock:
Kijk eens naar mijn hoofd. "nee
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 08 jan 2017, 16:09

gusteman schreef:
taigitu schreef:Hopelijk dringt het tot de huidige politici door dat het roer om moet mede door het signaal dat de niet-stemmer afgeven.
Sorry hoor, beste taigitu (en dit is echt niet beledigend bedoeld), maar dit is zelfs niet eens meer naïef te noemen, het is gewoon wereldvreemd.
Hoezo "hopelijk dringt het tot de huidige politici door"?
De huidige politici weten dit al tientallen jaren, ze maken er misbruik van door zich de zetels die behoren toe te komen aan de niet-stemmers zelf wederrechtelijk toe te eigenen; ze hebben dit zelfs in een vorm van wet gegoten zodat ze dit ongestraft kunnen doen.
En dan "hoop" jij dat ze hun misbruiken zullen stop zetten? :shock:
Ik heb het niet over het systeem van verdeling van de overgebleven zetels.
Maar over het signaal dat afgegeven wordt dat de kiezers geen vertrouwen hebben in de politici als ze hun partij promoten en of ze hun (belangrijkste) beloftes zullen nakomen in de komende verkiezingen. Ze hebben ervaren dat de politici hun integriteit van handelen, uit naam van de kiezers, makkelijk aan de kant schuiven en belangrijke programmapunten en beloftes aan de kant zetten als ze daardoor kunnen regeren. Zoals de PvdA heeft gedaan, en dat heeft hun heel veel zetels gekost,en de VVD heeft het gevoeld in het aantal zetels. Het zijn nog maar prognoses maar het zijn belangrijke signalen/prikken aan politici en hun partijen dat ze het nu anders moeten doen.....

Ik bedoelde dat de N.S-partij ook zo'n signaal is als zichtbaar wordt (mochten er veel proteststemmen van duidelijke niet-stemmers worden geregistreerd) waardoor men zichtbaar maakt hoe de kiezer over de verkiezingen en de deelnemers oordeelt.
Daarnaast zullen er altijd zetels overblijven door de niet-kiezers die het niets uitmaakt (desinteresse of teleurstelling) wie er gekozen wordt en ook van de mensen die niet naar de stemlokalen kunnen.
Het systeem van de overgebleven zetels verdelen is er omdat anders die zetels onbezet blijven. Van mij mogen ze leeg blijven maar ik kan me voorstellen dat dat ook weer nadelen (organisatorisch?) kan hebben? Maar ik heb daar geen zicht op dus..... daar ligt mijn 'hopelijk' niet.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 10 jan 2017, 09:24

‘Sylvana Simons moet naam partij Artikel 1 aanpassen’
Anti-discriminatieloketten heten al jaren 'Artikel 1', merk is beschermd

09-01-2017

Anti-discriminatieloket Artikel 1 Midden-Nederland wil dat Sylvana Simons de naam van haar
partij zo snel mogelijk aanpast om verwarring te voorkomen. Dat heeft directeur Mieke
Janssen vanmorgen gezegd in het Staatstelevisieprogramma Goedemorgen Nederland van
omroep WNL (NPO).

Onlangs heeft Sylvana Simons een politieke partij opgericht en aangemeld bij de Kiesraad
met de naam Artikel 1. Over die naam had Simons misschien iets langer moeten nadenken,
want overal in het land zijn anti-discriminatieloketten die al jarenlang Artikel 1 heten.

Dat zorgt voor veel verwarring. Volgens Artikel 1 Midden-Nederland zijn er behoorlijk wat
burgers die ten onrechte veronderstellen dat ze gelieerd zijn aan de politieke partij van Simons.

‘Dat zou als consequentie kunnen hebben dat burgers geen gebruik meer durven te maken
van onze diensten’, vertelt Mieke Janssen in Goedemorgen Nederland. ‘De naam ‘Artikel 1′
is al sinds 2009 bij het merkenbureau gedeponeerd en onze juristen zoeken nu uit wat we
hiertegen kunnen doen.’

De anti-discriminatieloketten worden door gemeenten ingehuurd om discriminatieklachten te
behandelen en te beoordelen. Zij zijn onafhankelijk en juist niet gebonden aan een
politieke partij. Artikel 1 Midden-Nederland heeft geprobeerd in gesprek te gaan met
Sylvana Simons, maar dat is tot op heden niet gelukt.

De voorlichter van Simons laat aan Goedemorgen Nederland weten dat ze niet in willen
gaan op de kwestie.

http://politiek.tpo.nl/2017/01/09/sylva ... aanpassen/
Je zou toch denken dat dit bekend had kunnen zijn, of dat er even was nagekeken of deze
naam niet ergens anders in gebruik zou zijn. Zij zet zich zelf in tegen discriminatie....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door univers » 10 jan 2017, 11:08

1. Over die naam had Simons misschien iets langer moeten nadenken,
Nu is de vraag, kan ze wel denken?
Ze is nog dommer dan de achtereind van een koe.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 10 jan 2017, 11:40

Ik denk liever aan 'te impulsief'....... En dat is geen voordeel als je de politiek in gaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door Tammy » 10 jan 2017, 14:35

Nee Taigitu, niet alleen kinderlijk impulsief maar ook dom precies wat Univers zegt.
Deze vrouw heeft zo'n verwrongen kijk op de wereld , dat het te hopen is dat ze nooit echt in de politiek komt.
Laat dat maar over aan mensen die wat hersens en intelligentie hebben, alhoewel de meesten daar ook een puinhoop van maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 28 jan 2017, 12:26

Pechtold: 500 euro voor iedereen met een baan
28-1-2017

Iedereen met een baan krijgt eenmalig 500 euro extra.
Dat stelt D66-leider Alexander Pechtold zijn kiezers in het vooruitzicht.
Op die manier wil hij de economie aanzwengelen.
De werkbonus van 500 euro is mogelijk door financiële meevallers van het kabinet.
Redactie 28-01-17

Volgens Pechtold is het extraatje beter dan het afschaffen van het eigen risico of het
verlagen van de zorgpremies, waarvoor andere partijen pleiten.

Geen halve Rutte
De D66-leider wil niet als 'een halve Rutte" overkomen, die bij de vorige verkiezingen iedere
werkende Nederlander 1000 euro in het vooruitzicht stelde, maar die belofte niet nakwam.
Pechtold zegt zich wel degelijk aan zijn woord te zullen houden.

Verder wil Pechtold de tweede en vierde belastingschijf verlagen.
'De gezinnen die iets meer dan modaal verdienen, vormen de ruggengraat van de
samenleving", aldus de D66-voorman zaterdag in De Telegraaf.

http://www.ad.nl/economie/pechtold-500- ... ~a0b104ab/
Zoals Rutte met 1000,= euro stemmen 'kocht', gaat nu Pechtold doen?
De VVD heeft toen veel stemmen gekregen maar of die trukendoos nu weer werkt?
Ik zal mijn glazen bollen eens moeten raadplegen de komende weken..........

....................................Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door Gast1 » 28 jan 2017, 13:19

Precies dát ... was ook mijn gedachte taigitu ... [klets]
Wat mij dus nóg meer weerhoudt om op deze partij te stemmen.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat deze kretologie van Pechtold bij veel mensen juist averechts zal werken ...

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door Osiris » 28 jan 2017, 20:23

Trumpetto-virus....
Zeer besmettelijk....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door univers » 28 jan 2017, 22:49

Trumpetto-virus....
Zeer besmettelijk....
Is te bestrijden. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek in 2017: Het wordt een zinderend verkiezingsjaar

Bericht door taigitu » 07 feb 2017, 12:00

Pechtold vindt nepfoto die Wilders stuurde onacceptabel
6-2-2017
Afbeelding

De foto die Wilders verspreidde (links) en de originele foto (rechts) Bewerking NOS

D66-leider Pechtold vindt dat zijn collega-lijsttrekker Wilders van de PVV een grens heeft overschreden door een montagefoto te verspreiden waarop het lijkt alsof Pechtold demonstreert samen met radicale moslims. "Vaak kan ik wel lachen om mensen die creatief zijn met plaatjes op internet. Maar deze keer niet."

De nepfoto, die al dateert uit 2009 en door een onbekende in elkaar is gezet, staat in een tweet van Wilders met de tekst: "D66 wil Amsterdam afsplitsen als de verkiezingsuitslag tegenvalt. Pechtold demonstreert met Hamas-terroristen. Is dit de volgende stap?"

Pechtold reageert uitgebreid op zijn Facebook-pagina. Volgens hem kan de foto mensen op verkeerde ideeën brengen. Dat zou ook al blijken uit de reacties die hij op de foto krijgt. "Wilders hitst zo zijn aanhang op."
Korte video afspelen (zie site)

Pechtold kan niet lachen om nepfoto
"Laten we dit niet accepteren", schrijft Pechtold. Hij verwijst naar zijn getuigenis voor het gerechtshof in Leeuwarden in de zaak tegen een man die hem met de dood had bedreigd. Een PVV-aanhanger, zegt Pechtold nu. Hij vertelde daar over de impact die dat had gehad op zijn kinderen. De man werd in december veroordeeld tot vier weken cel, waarvan drie voorwaardelijk.

Het is niet te overzien wat zo'n nepafbeelding voor gevolgen kan hebben.
Alexander Pechtold (D66)

"Ook deze afbeelding zien mijn kinderen. De onrust, de vragen bij hen kan ik wel wegnemen. Maar in tijden van nepnieuws en alternatieve feiten is niet te overzien wat zo'n nepafbeelding verder voor gevolgen kan hebben. Laten we dit niet accepteren. Die streep trek ik vandaag. En ik hoop velen met mij. Van D66'ers tot PVV'ers."

Reactie Wilders
Gevraagd naar een toelichting laat Pechtold weten nog na te denken over aangifte tegen Wilders. Vice-premier en PvdA-lijsttrekker Asscher laat weten het eens te zijn met Pechtold.

Wilders heeft via Twitter gereageerd op de kritiek van Pechtold, die hij een "dramaqueen" noemt. (zie site)

http://nos.nl/artikel/2156807-pechtold- ... tabel.html
Wat een zielig figuur de heer Wilders, en die zou minister-president willen worden.
Welk weldenkend mens verwacht hier een ethisch leider te kiezen in maart?
We hebben nog een paar weken. Welke 'ludieke' acties kunnen we nog meer verwachten
van de kandidaten die zetels willen veroveren via onze stemmen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie