BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door oktagon » 04 feb 2017, 15:35

(op Pierre's adv. uit zijn topic" We zitten er steeds warmer bij" gehaald ) :wink:

Dus uit de klimaatproblematiek naar het voor mij belangrijkere wereldprobleem:

Het is momenteel de grote politieke vraag,hoe wij onze huidige 7-8 miljard bewoners met staatshoofden, met alle neuzen in de hopenlijk goede richting kunnen krijgen om iets te kunnen
doen aan de voedsel-,opwarmings-en vervuilings-problemen .Over een jaar of dertig zal de bevolkingstoename minstens 3( 10^9) bedragen,dus kunnen-bij geen rampen van welke aard dan ook- er dan een aantal miljarden meer aanwezig zijn dan nu in 2017.

De naar mm. binnen 30-50 jaar optredende overbevolking met wrs.religieuze-,rassen- en machts-oorlogen :knots: alsmede voorafgaande volksverplaatsingen,voedselvoorziening,afvalverwerking,etc.zal veel eerder van invloed zijn op onze soort,dan veronderstelde klimaatsveranderingen :uhhhm: binnen dezelfde termijn.

Er werd hooguit een soort klimaat-accoord gesloten,dat over een jaar of tien niet veel resultaat zal hebben opgeleverd;we moeten dit maar afwachten.

Ooit was er in de jaren 70 een Club van Rome,die hard aan de "bel"trok,hetgeen wat positieve effecten had,het lijkt me effectiever om een Club van Peking-Delhi op te richten om een verdrag te sluiten over directe bevolkingsbeperking met bijbehorende voedsel-,opwarmings-en vervuilings-problemen. :peace: :cheers:

YoyTube geeft ook ideen weer,zie : https://www.youtube.com/watch?v=rhpQiVitro0
en
qua bevolking_ (-s-toename) op Aarde: zie https://www.youtube.com/watch?v=P_JdWk6NYW8
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door Gast1 » 04 feb 2017, 16:21

Laat mij dan ook maar als eerste reageren op deze regenachtige zaterdagmiddag.
Ik vraag me af of we een bevolkingsprobleem hebben.
We hebben andere problemen waardoor er een bevolkingsprobleem lijkt te zijn en er gaan mogelijk nóg meer problemen ontstaan, dan alleen maar de toenemende wereldbevolking.
Ik heb zelf een keer een heel simpel rekensommetje gemaakt dat de autochtone Europeaan zelfs schrikbarend in aantal af zal gaan nemen.
Maar we halen mensen 'naar binnen' en dat gaat steeds meer invloed krijgen.
Ik ben er allerminst blij mee.
Hoe hoger de welvaart, hoe minder de bevolkingsaanwas zal zijn.
Hoe minder welvaart, hoe meer bevolkingsaanwas.
Heel eenvoudig.

Wikipedia laat dat vrij goed zien *klik*.

De mensheid is heel simpeltjes gezegd: 'Dom' met een hoofdletter.
We geven heel veel geld uit aan wapentjes omdat we graag 'cowboytje' spelen.
"Wij zijn goed en zij zijn slecht", the neverending story als sinds Kaïn en Abel.
Als we al die centjes die we uitgeven aan pief-paf-poef dingetjes en andere 'hebbedingetjes' anders zouden besteden, tja dan ...
Dan zouden we alle woestijnen op Aarde kunnen irrigeren en er zou eten zijn voor ... mogelijk wel 20 tot 30 miljard mensen.

Maar ik wil er niet aan denken.
De mens maakt zijn habitat ende Aards paradijs hartstikke kapot en alles wat deze mislukte soort omringt, gelijk een bacterie of virus; een pestilentie.
Een kleine impressie *klik*

Tijd dat er iets gebeuren gaat en dat proces is al volop aan de gang.
De wereldbevolking groeit maar er sterft inmiddels meer dan ooit als je het totaalplaatje bekijkt.
De veroorzaker?
Kom, dat weten we toch wel? *Klik* ... en wellicht gaan ook nu legioenen lieden opstaan die zeggen dat de mens geen enkele invloed heeft op al het sterven ... [doh]

De IUCN (International Union for Conservation of Nature, internationale unie voor natuurbescherming) vertelt dat ongeveer 94% van alle soorten mensapen (de naaste verwanten van de mens) in 2014 op de Rode Lijst in de hoogste categorieën zeer bedreigd en bedreigd stond/staat.
Volgens berekeningen op grond van cijfers van de IUCN is in de afgelopen 500 jaar 22% van de zoogdieren, 14% van de vogels, 29% van de reptielen, 31 maar mogelijk 43% van de amfibieën en 28% van de vissen uitgestorven.
Ach ... het zal wel overwaaien nietwaar? Zal wel net zoiets zijn als de IPCC die er volop op los gelogen hebben.

Allemaal die onzin van dat de mens bijdraagt aan de opwarming, de ontbossing, het uitsterven van talrijke diersoorten, de erosie en verwoestijning, de vervuiling van lucht-water en Aarde en de overbevolking.
Ook de overbevolking komt niet door de mensen; wij waren, zijn en blijven altijd onschuldig. :schijnheil: :schijnheil: :schijnheil:

Het komt allemaal door het vliegend spagetti-monster ... [zucht]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door Vitharr » 05 feb 2017, 19:06

I am tired of Earth. These people. I am tired of being caught in the tangle of their lives. They claim their labors are to build a heaven, yet their heaven is populated by horrors. Perhaps the world is not made. Perhaps nothing is made. A clock without a craftsman. It's too late. Always has been, always will be. Too late.

Dr. Manhattan - The Watchmen


:wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door Vitharr » 05 feb 2017, 20:14

Geloof het of niet. :rolleys:
Morgen is vandaag ook gisteren....


Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door oktagon » 07 feb 2017, 19:20

Al zou er geen religieuze drang tot overheersing zijn en men vreedzamer met elkaar zou leven,blijf ik bij het idee dat het blanke ras bij een intellectueel parallel lopen met "ander gekleurde"mensen ,ze rasmatig toch zal verdwijnen door de overheersen groep van gekleurde mannetjes en vrouwtjes,die in die groeitijd snel stevig geschoold zullen worden in de komende 5-6 decennia.
Alleen als wij de bevolkingsgroei in de komende tijd kunnen beheersen,anders zal ook dat blanke ras met andere kleurtjes tezamen,allemaal tegen hetb eind van die tijd tot stof zijn vergaan. : :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door MetalPig » 08 feb 2017, 08:17

oktagon schreef:Al zou er geen religieuze drang tot overheersing zijn en men vreedzamer met elkaar zou leven,blijf ik bij het idee dat het blanke ras bij een intellectueel parallel lopen met "ander gekleurde"mensen ,ze rasmatig toch zal verdwijnen door de overheersen groep van gekleurde mannetjes en vrouwtjes,
Nou en?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door Vitharr » 08 feb 2017, 10:07

Ik heb zo'n soort redenatie al eens eerder gehoord. Het leek logisch, maar later ben ik daar aan gaan twijfelen. Een mens is geen pot verf die je nooit meer wit krijgt als je er een druppel zwarte verf in hebt gegooid. Volgens mij zijn we volgens onze huidige kennis niet blank ontstaan maar geworden. En volgens sommigen was dat zelfs nog zeer kort geleden.

Wat de exacte factoren waren is volgens mij niet bekend maar er is dus volgens mij geen reden om aan te nemen dat de mens 'mengt' tot een bepaalde kleur en zo zou blijven. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: BEVOLKINGSPROBLEMEN OP AARDE 2017-2050

Bericht door Susan » 08 feb 2017, 17:03

Er bestaan nogal eens misverstanden over huidskleur, pigment enz, voor het gemak even
wikipedia er bij gegaald:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Huidskleur

Huidskleur

Afbeelding
Huidskleurkaart volgens R. Biacutti op basis van de kleurenschaal van Renatto Luschan

Met huidskleur wordt doorgaans op de kleur van de menselijke huid gedoeld. De huidskleur van de mens kan variëren van bijna zwart tot vrijwel kleurloos (lichtroze lijkend door het bloed in de huid). In het algemeen hebben mensen met voorouders uit zonnige landstreken (zoals rondom de evenaar) een donkerder huid dan mensen met voorouders uit landstreken met minder zon. Door de menging van mensen met een uiteenlopende huidskleur, kan op allerlei plaatsen in de wereld een grote variatie aan huidskleuren worden aangetroffen. Vrouwen hebben gemiddeld een iets lichtere huidskleur dan mannen.

Genetische factoren[bewerken]
De kleur van de huid wordt bepaald door de hoeveelheid en het type pigment (melanine) in de huid. Er zijn twee typen melanine, te weten feomelanine (rood tot geel) en eumelanine (donkerbruin tot zwart). Van beide soorten wordt de hoeveelheid en het type bepaald door vier tot zes genen. De mens erft één zo'n gen van de vader en één van de moeder. Van deze genen komen diverse allelen voor, wat resulteert in een grote variëteit van verschillende huidskleuren.

Een donkere huid beschermt tegen huidkankers die worden veroorzaakt door mutaties in huidcellen door ultraviolet licht. Mensen met een lichte huid hebben daardoor een tienmaal grotere kans om te overlijden aan huidkanker dan mensen met een donkere huid onder gelijke zon-omstandigheden. Ook beschermt een donkere huid tegen de vernietiging van het essentiële vitamine-B foliumzuur door UV-A straling. Foliumzuur is noodzakelijk voor DNA-synthese bij celdeling, en een te lage hoeveelheid foliumzuur kan bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen leiden tot geboorteafwijkingen.

Hoewel een donkere huid aan de ene kant de degeneratie van vitamine-B tegengaat, kan het ook leiden tot een gebrek aan vitamine-D. Het voordeel van een lichte huid is dat deze huid het zonlicht niet zo effectief blokkeert als de donkere huid, hetgeen leidt tot een hogere productie van vitamine D3, de vitamine die noodzakelijk is voor kalkopname en botgroei.

Van de evolutie van de diverse huidskleuren wordt gesteld dat ze is ontstaan doordat de behaarde voorouders van de mens, zoals mensapen, een lichtgekleurde huid onder hun lichaamshaar hadden. Toen ze door evolutie hun inmiddels nutteloos geworden lichaamsbeharing kwijtraakten ontwikkelden ze een donkerder huid, om het niveau van foliumzuur aanvaardbaar te houden (ze leefden immers in het zeer zonnige Afrika). Vanaf het moment dat de mens naar minder zonnige regionen migreerde werd het lage vitamine D3 niveau een probleem en werd de huid weer lichter.

De Inuit en de Yupik zijn uitzonderingen, zij hebben ondanks het feit dat ze in een extreem zon-arme omgeving leven hun relatief donkere huid behouden. Dit kan wetenschappelijk worden verklaard door het feit dat hun voedingspatroon (het zijn vleeseters) traditioneel veel vitamine-D bevat.

Albinisme is een aandoening die wordt gekenschetst door de afwezigheid van melanine, hetgeen resulteert in een witte huid en wit haar. Albinisme is een genetische mutatie.

De huidskleur en de variaties hierin worden soms gebruikt als een (controversiële) poging om iemands ras te bepalen, zie hierover ook het lemma racisme.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie