Straatintimidatie

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 22 feb 2017, 10:00

Afbeelding
Veel vrouwen voelen zich, onder meer in het centrum van Rotterdam, geïntimideerd door mannen.

Het grote probleem achter straatintimidatie ligt volgens de Rotterdamse wethouder Eerdmans bij verschillen in afkomst. Wetenschappers wagen zich daar echter niet aan.

Een klein deel van de Rotterdamse mannen heeft een probleem en daar heeft bijna elke Rotterdamse vrouw last van. Dat is grofweg de conclusie van een onderzoek dat de Erasmus Universiteit deed naar straatintimidatie in Rotterdam, in opdracht van de gemeente.

Maar liefst 84 procent van de 1.186 ondervraagde vrouwen is afgelopen jaar lastiggevallen door mannen. Zij doen hiervan bijna nooit aangifte, maar passen wél hun gedrag aan.

Vooral in Rotterdam-Centrum, Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk en Noord lijkt het voor jongens en mannen 'doodnormaal' om naar een voorbij lopende vrouw te sissen, haar te beledigen of uit te nodigen voor een potje seks. Irritant, vindt bijna de helft van de vrouwen - als het over dat sissen gaat. Eng, vindt 70 tot 80 procent het als ze wordt achtervolgd of tegengehouden op straat.

Eenlingen.

De onderzoekers constateerden dat vrouwen niet alleen op 'voor de hand liggende plekken' seksueel worden geïntimideerd, zoals op pleinen in winkelcentra waar groepen jongeren rondhangen en verlaten perrons. ,,Het gaat veel vaker om eenlingen dan werd aangenomen'', zegt onderzoekster Tamar Fischer. ,,Bovendien is ruim 40 procent van onze respondenten lastiggevallen op een andere stille plek in de stad en 73 procent van de vrouwen werd gehinderd in haar eigen woonwijk. Dat is heel vervelend, want deze vrouwen lopen veelal een blokje om aangezien ze niet willen prijsgeven waar ze wonen.''

Veruit de meeste vrouwen denken dat de mannen hen hinderen om 'stoer te doen voor vrienden' (82 procent) of omdat ze geen respect hebben voor vrouwen (69 procent). Professionals -de onderzoekers spraken ook met agenten en jongerenwerkers- noemen als mogelijke oorzaken de culturele diversiteit, de straatcultuur en vervagende normen door sociale media. Fischer: ,,Een jongerenwerker zei: 'Ik kan een goed gesprek hebben met jongeren, maar na een filmpje waarin drie mannen over een vrouw heengaan, kan ik opnieuw beginnen'.''


De betrokken wetenschappers weigerden de geïntimideerde vrouwen te ondervragen over de mogelijke etniciteit van overlastgevende mannen omdat dit volgens hen 'onbetrouwbaar' en 'irrelevant' is. ,,Het is zelden de afkomst die aanleiding geeft voor intimiderend gedrag. Er kan veel meer aan ten grondslag liggen: verveling, gebrek aan toezicht van ouders en hulpverleners en de afwezigheid van een seksuele opvoeding die past bij Nederlandse omgangsvormen'', aldus Fischer. Volgens haar zou het voor de gemeente voldoende moeten zijn om te weten waar het probleem speelt om te kunnen ingrijpen.

Etniciteit.

Maar daar heeft wethouder Joost Eerdmans (veiligheid, Leefbaar Rotterdam) geen boodschap aan. Volgens hem ligt de oplossing júist in het achterhalen van de etniciteit. Hij liet daarom het gemeentelijk onderzoeksbureau aanvullend onderzoek doen, door nog eens 634 vrouwen die zijn lastig gevallen te ondervragen. In deze groep gaf 32 procent aan te zijn geïntimideerd door mannen van Marokkaanse afkomst, 18 procent door mannen van Antilliaanse/Arubaanse afkomst en 4 procent door mannen van Nederlandse komaf.

,,Uiteindelijk ligt het probleem bij cultuurverschillen en machtsverhoudingen'', zegt Eerdmans. ,,We moeten werken aan bewustwording bij mannen én vrouwen. Ik vind het onaanvaardbaar dat 90 procent van de vrouwen haar gedrag aanpast. Nee, wil ik duidelijk tegen hen zeggen, zulk gedrag van mannen is níet normaal.''

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 22 feb 2017, 10:06

De betrokken wetenschappers weigerden de geïntimideerde vrouwen te ondervragen over de mogelijke etniciteit van overlastgevende mannen omdat dit volgens hen 'onbetrouwbaar' en 'irrelevant' is. ,,Het is zelden de afkomst die aanleiding geeft voor intimiderend gedrag. Er kan veel meer aan ten grondslag liggen: verveling, gebrek aan toezicht van ouders en hulpverleners en de afwezigheid van een seksuele opvoeding die past bij Nederlandse omgangsvormen'', aldus Fischer. Volgens haar zou het voor de gemeente voldoende moeten zijn om te weten waar het probleem speelt om te kunnen ingrijpen.
Ach wat is het toch moeilijk voor sommige mensen zoals deze wetenschappers om het beestje bij de naam te noemen.
Want stel je toch eens voor dat in dit geval afkomst misschien wel iets te maken heeft met dit soort gedrag.
Eigenlijk weten ze het wel gezien hun uitleg van afwezigheid van een seksuele opvoeding die past bij Nederlandse omgangsvormen.
Maar om het echt te zeggen blijkt zo moeilijk.

Ik snap niet waarom.

Hier ook nog een artikel over straatintimidatie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Straatintimidatie

Bericht door univers » 22 feb 2017, 10:21

De betrokken wetenschappers weigerden de geïntimideerde vrouwen te ondervragen over de mogelijke etniciteit van overlastgevende mannen omdat dit volgens hen 'onbetrouwbaar' en 'irrelevant' is. ,,Het is zelden de afkomst die aanleiding geeft voor intimiderend gedrag.
Dat zijn geen wetenschappers, maar schijtlijsters, die er niet voor uitkomen bij het ware probleem.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Straatintimidatie

Bericht door MetalPig » 22 feb 2017, 10:23

Tammy schreef:Ik snap niet waarom.
Omdat je iemands afkomst niet kan veranderen.

Verveling, gebrek aan toezicht en/of seksuele opvoeding e.d. zijn zaken waaraan gewerkt kan worden. Afkomst niet.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Straatintimidatie

Bericht door univers » 22 feb 2017, 10:48

Wijs gesproken. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Straatintimidatie

Bericht door Fenna » 22 feb 2017, 10:52

Afbeelding
Onderzoek is gedaan door; Onderzoek en Business Intelligence.
Ik opdracht van gemeente R'dam .
Dierectie veiligheid.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 22 feb 2017, 10:54

MetalPig, de onderzoekers zeggen dat afkomst zelden de reden is voor intimiderend gedrag.
Maar uit het onderzoek blijkt dat wel het geval te zijn.
Dan kan men dat toch gewoon benoemen ?
Waar is men zo bang voor ?

Er zijn nu eenmaal culturen waar de vrouw niet voor volwaardig word aangezien.
Dat kan toch gewoon gezegd worden ?
En dan kan men misschien extra aandacht geven om die mensen aan te spreken op hun gedrag.
Te beginnen al op de lagere school enz.
Wat is daar op tegen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Straatintimidatie

Bericht door MetalPig » 22 feb 2017, 11:05

Tammy schreef:MetalPig, de onderzoekers zeggen dat afkomst zelden de reden is voor intimiderend gedrag.
Maar uit het onderzoek blijkt dat wel het geval te zijn.
Onderzoek laat niet zien dat afkomst de reden van het gedrag is.

De redenen voor het gedrag komen bij sommige bevolkingsgroepen meer voor dan bij andere, maar dat betekent niet dat de afkomst de oorzaak is.

Voetballen komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen, maar dat betekent toch ook niet dat ze voetbalen omdat ze man zijn?
Tammy schreef:Dan kan men dat toch gewoon benoemen ?
Ja, je kunt het benoemen, maar brengt dat je dichter bij een oplossing?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Straatintimidatie

Bericht door Fenna » 22 feb 2017, 11:25

Mijn marokaanse "vrienden", van de moskee in mijn buurt, sisten ook wel eens naar mij, vooral als ik volgens hen overlast veroorzaakte met mijn hond of omdat ik niet voor hen aan de kant ging als voetganger op het voetpad wat zij als fietspad gebruiken.
Wat ze er precies mee bedoelden weet ik niet maar, het leek op intimideren als je de lichaamstaal erbij bekeek, kwaad kijken en groot maken, het deed mij denken aan een of andere verwensing.
Eenmaal stopte er een ca.5 cm. voor mij en wachte ook nog af of ik voor hem aan de kant ging, nou mooi niet dus, hij had mij ook niet moeten raken anders was zijn voorwiel wel krom geweest.
Ik siste venijnig terug met het idee van "wat jij kan kan ik ook".
Ik trek mij er niet veel van aan maar het irriteerd soms wel.
Ik denk als vrouwen de straatintimidatie zouden negeren dat de lol er wel vanaf gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Straatintimidatie

Bericht door univers » 22 feb 2017, 12:15

Ik siste venijnig terug met het idee van "wat jij kan kan ik ook".
Gewoon de ballen naar de keel schieten.(kunnen ze als koorknaap verder :mrgreen: )
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Straatintimidatie

Bericht door Determinist » 22 feb 2017, 14:05

Pas op dat "vooringenomenheid" ook een rol speelt bij de mate van irritatie.

Als ik echt eerlijk naar mijzelf kijk (echt echt eerlijk) dan heb ik zelf veel meer irritatie als er een groepje Turken/Marokkanen in een groepje staan en enigszins kabaal maken dan wanneer op dezelfde plek met het zelfde aantal "blanke" personen hetzelfde gedaan wordt.

Als een uiterst knap persoon iemand na fluit kan dat opgevat worden als een compliment maar als dezelfde actie door een uiterst lelijk persoon wordt gedaan is het irritant.

Een Hollandse stratenmaker, aan het werk met overduidelijke bilspleet kan een ander effect hebben op je irritatiegrens in die situatie dan als je die persoon tegenkomt in het bushokje.

IK vraag mij bijvoorbeeld ook af en dat kan je onderzoeken wat het irritatie-niveau is tussen mensen van hetzelfde geslacht, van de zelfde etniciteit, van dezelfde leeftijd etc etc.
Is een Hollandse meid sneller geïrriteerd dan een Marokkaans meisje in dezelfde situatie waar de irritanteling een Hollander or Marokkaan is?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 23 feb 2017, 12:39

Dat is toch ook erg Fenna wat jij meemaakt.
Goed dat je erboven staat , en ik snap wat je bedoeld als je wel aangeraakt zou zijn.
Ik zou ook terug meppen.

MetalPig, ik denk dat afkomst wel ermee te maken heeft.
En dan bedoel ik de cultuur.
Als men opgevoed word dat de vrouw niet gelijkwaardig is aan de man , dan heeft het wel degelijk te maken met afkomst.
In dit geval is een bepaalde groep het meest verantwoordelijk voor deze intimidatie.
En ik denk dat benoemen wel zin heeft, zodat men gericht naar een oplossing of poging daartoe kan gaan doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 23 feb 2017, 12:47

Determinist, je zou je kunnen afvragen waarom je misschien zo denkt zoals je schreef.
Is het omdat het zo vaak voorkomt ?
Want zou je die irritatie ook hebben met die Turkse en Marokkaanse groep als ze dat nooit deden ?
Zelfingenomenheid is denk ik het juiste woord niet.

Als mensen door hun gedrag veelvuldig negatief in het nieuws komen is het niet raar dat men sneller geïrriteerd raakt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Straatintimidatie

Bericht door MetalPig » 23 feb 2017, 12:51

Tammy schreef:Als men opgevoed word dat de vrouw niet gelijkwaardig is aan de man , dan heeft het wel degelijk te maken met afkomst.
Ik zou dan zeggen dat het aan de opvoeding ligt.
Tammy schreef:En ik denk dat benoemen wel zin heeft, zodat men gericht naar een oplossing of poging daartoe kan gaan doen.
Hoe zie je dat dan voor je? Hoe wil je iemands afkomst veranderen? En verandert de opvoeding dan automatisch mee?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 23 feb 2017, 12:57

Ja MetalPig , inderdaad opvoeding , maar omringd door een cultuur waarin zo'n opvoeding helemaal normaal is.
Allebei dus.

De oplossing is niet makkelijk.
Die had 40 jaar geleden al moeten plaatsvinden met leren hoe de verhoudingen tussen man en vrouw zijn in dit deel van de wereld.

Nu in deze tijd denk ik aan lessen op de lagere school waarin word onderwezen dat vrouwen gelijk zijn aan de man.
Maar of dat echt helpt.........misschien een beetje.
En alle beetjes helpen denk ik maar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Straatintimidatie

Bericht door Determinist » 23 feb 2017, 14:49

Tammy schreef:Determinist, je zou je kunnen afvragen waarom je misschien zo denkt zoals je schreef.
Is het omdat het zo vaak voorkomt ?
Want zou je die irritatie ook hebben met die Turkse en Marokkaanse groep als ze dat nooit deden ?
Zelfingenomenheid is denk ik het juiste woord niet.

Als mensen door hun gedrag veelvuldig negatief in het nieuws komen is het niet raar dat men sneller geïrriteerd raakt.
Die laatste zin is het dus.
Ik zelf heb totaal geen last of problemen van dit soort groepen. Geen nare zaken meegemaakt. Persoonlijk dan...

Maar door de verhalen en inderdaad negatieve reacties van anderen in de media ben ik vooringenomen.
De irritatie valt mij op omdat ik de link leg tussen gedrag en afkomst die mij elke dag ingepraat wordt.

Dit gaat automatisch, doe ik niet bewust.

Is het eerlijk dat die "extra' irritatie bij mij opkomt terwijl de personen waaraan ik mij irriteer mij net zo irriteren als bij een ander groepje?
Als ik eerlijk ben is dat gewoon zo dat ik daarin niet eerlijk ben.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Straatintimidatie

Bericht door Fenna » 23 feb 2017, 15:39

Bij "mijn" marokaanse moskee is het regel en geen uitzondering dat vrouwen in het omringende park worden lastig gevallen bij het uitlaten van de hond of bij het wandelen zonder echtgenoot of zoon.
Het toppunt was nog wel dat een vrouw van 80 op de stoep liep en aan de kant moest springen omdat daar een auto reed, bestuurd door een moskee bezoeker.
Als klap op de vuurpijl was hij kwaad op haar omdat zij geen respect voor hem had, hij vond het normaal dat hij daar reed omdat het op de rijweg druk was!
Alle mannen (niet v.d. moskee) die ik vroeg of zij ook net zoveel hinder ondervonden van de moskeebezoekers als de vrouwen, zeiden dat zij altijd vriendelijke reacties kregen.
Hun honden werden niet geschopt evenmin werden zij bespuugd, uitgescholden of bedreigd zoals de vrouwen wel ten deel valt.
Mijn afkeer is niet ontstaan door media maar door eigen ervaring en ter verduidelijking heb ik ze nooit opzettelijk geïrriteerd of beledigd, ik altijd rekening gehouden met hun afkeer van honden en hun opvattingen over vrouwen en toch werd ook ik bespuugd, uitgescholden en mijn hond achterna gelopen door enkele van die gasten om hem een trap te geven.
Ik heb ze wel héél duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was en ze laten mij ook met rust nadat ik een van die gasten met een ketting achterna heb gezeten, maar als je een kwetsbare jonge vrouw of een oud dametje bent, dan ben je een prooi voor ze.

Ps. Er lopen ook wel een paar aardige tussen waar ik leuke gesprekken mee heb maar die zijn op één hand te tellen tegen enkele honderden die zich als apen gedragen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Straatintimidatie

Bericht door univers » 23 feb 2017, 15:51

Het ergste is dat de justitie er niets aan doet.
De slogan is, je zal ze wel uitgedaagd hebben.
Ps. Er lopen ook wel een paar aardige tussen
Ps. die hang je dan apart.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Straatintimidatie

Bericht door Fenna » 23 feb 2017, 15:52

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Straatintimidatie

Bericht door Tammy » 24 feb 2017, 07:57

Je vertelt het wel eerlijk Determist.
Dat vind ik mooi.

Heel erg Fenna wat er gebeurd in jouw buurt.
Dat is toch echt niet normaal.
Wat bezielt die mensen toch.
Zijn ze allemaal zo gefrustreerd of wat ?
Waarom doen die lui toch zo.

En doet het bestuur van die moskee er iets aan zoals tot de orde roepen ?
Of vinden die het ook allemaal normaal ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie