NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

Bericht door taigitu » 27 feb 2017, 14:27

Vanavond om 21.00 op NPO2 is er een documentaire over zakendoen met Saoedi Arabië.
Onderwerp, naast wat er hier beneden is geschreven, dat Balast Nedam heeft flink wat
smeergeld heeft uitgedeeld aan de Arabische Hoge 'Heren'.
Balast Nedam heeft dit afgekocht zodat het hier niet in de publiciteit kwam.
Interessant of dit nog een gerechtelijk staartje krijgt voor Balast.
Het komt in ieder geval nu wel in de openbaarheid.
Inzake Saoedi-Arabië

In hoeverre spelen morele overwegingen een rol in het zakendoen met een streng islamitisch
land als Saoedi-Arabië?
Tipje van de sluier: Nederlandse universiteiten verdienen miljoenen aan Saoedische
studenten. Op kosten van hun land studeren zij geneeskunde aan de universiteiten in
Groningen en Maastricht. Maar met die inkomsten komen ook de dilemma's. Saoedische
vrouwen mogen van hun regering alleen in Nederland studeren als ze een mannelijke
begeleider meenemen, een zogenoemde mahram. Deze mannen krijgen van Nederland een
visum. Is dat goed voor de emancipatie van Saoedische vrouwen of een knieval voor een streng islamitisch regime?
Hieronder de link naar de pagina van de NPO2 voor de trailer.
De uitzending zal wel morgen te kijken zijn op dit topic
als de uitzending is geweest vanavond.

http://www.npo.nl/2doc/27-02-2017/VPWON_1269142
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80545
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

Bericht door Tammy » 27 feb 2017, 15:31

Bedankt voor het melden Taigitu, ik heb het net op mijn tv ingesteld voor opnemen.
Ga ik het deze week rustig bekijken. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

Bericht door taigitu » 27 feb 2017, 19:19


'Ballast Nedam gaf steekpenningen aan Saudische koningen'

Gepubliceerd: 27 februari 2017

Bouwbedrijf Ballast Nedam zou tussen 1996 en 2003 steekpenningen hebben gegeven aan de Saudische koningen Fahd en Abdullah.

Dat meldt Human maandag op basis van informatie van de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), waarvan de omroep delen heeft ingezien.

In totaal zouden leden van het Saudisch koningshuis een half miljard dollar hebben ontvangen van Ballast Nedam.

Het bedrijf trof in 2012 al een schikking voor 17,5 miljoen euro met het Openbaar Ministerie in de betreffende smeergeldzaak, maar in een documentaire die Human maandagavond uitzendt, komen nieuwe details aan het licht.

Het bedrijf betaalde het smeergeld in ruil voor bouwopdrachten aan rechtspersonen in onder meer Liechtenstein, British Virgin Eilanden, Cyprus en Jersey. Zij sluisden het geld door naar leden van het Saudische koninklijk huis.

Schuilnamenlijst
Ballast Nedam zou hebben gebruikgemaakt van een schuilnamenlijst.De koningen Abdullah en Fahd werden Bassie en Adriaan genoemd.

"Bij ons is het vermoeden gerezen dat de betrokkenen bij Ballast Nedam deze lijst hanteerden bij de uitbetalingen van steekpenningen. Kennelijk is op een bepaald moment een lijst opgesteld van personen die steekpenningen ontvingen, hadden ontvangen of op de nominatie stonden te gaan ontvangen", aldus de FIOD.

Tegenover Human wil Ballast Nedam niet ingaan op vragen over de kwestie.
Het bedrijf laat wel weten nieuwe integriteitsrichtlijnen te hanteren, om herhaling te voorkomen.

Door: NU.nl
Net het programma gezien.......
Niet te geloven wat allemaal kan tussen Ballast Netam en de Saoedische koninklijke familie
aan steekpenningen. En dan wordt het bekend, is er een onderzoek en dat wordt in de la
gelegd. Ballast Netam koopt het af voor een paar miljoen. De Saoedische prins die een
belangrijke rol speelt voor de hele familie in dit soort zaken krijgt zelfs een lintje van het
Nederlandse koningshuis.

Ik denk dat we onze borst kunnen namaken voor het rumoer dat dit gaat opleveren.
Het campagne voeren van de politieke partijen zal hier ook mee om moeten gaan want dat
strafbare zaken in deze kwestie gewoon ook in de la verdwijnen....... ongekend.
Zakelijk schijnt het allemaal te kunnen als je zaken doet met Saoedi Arabië.....
De politieke partijen zullen hier zeker nader over worden aangesproken.
Het lijkt erop dat de SP de enige die vind dat het niet kan?

Hoe zit het met de integriteit van de 'hoeders' van Nederland die aan het bewind zijn in Nederland?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

Bericht door herman50 » 28 feb 2017, 08:06

tja het mag niet, maar hoe denk je dar daar anders gewerkt word, zag paar degen geleden de opening van een splinternieuw Trump golfresort, nou daar zullen ook de nodige penningen onder tafel zijn dorgegeven, maar t is niet voor niets geld maakt geld , en dan praten we wéér eens over jaren her 1993 ed, kijk eens naar wat er nú gebeurt ga daar op in , zal nooit gebeuren want ja slacht de kip met gouwe eieren toch niet of wel soms
het lijkt me dat als je eens rond gaat onze hoge heren het vreselijk vinden -nu- ,máár als ze de kans krijgen -later- er hard aan mee doen .... :chicken:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80545
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

Bericht door Tammy » 09 mar 2017, 17:18

Ik heb net de de documentaire gezien met mijn man die ik had opgenomen naar aanleiding van deze topic van Taigitu.
Werkelijk schandalig wat ik heb gezien.
Ons koninklijk huis zou zich kapot moeten schamen.
Wat ik niet wist is de rol van Nederland vroeger met dit land .
Zoals de eerste bank daar enz, dat wist ik niet.

Maar Willem en Maxima kunnen eigenlijk niet fatsoenlijk meer daar heen gaan.
En Ballast Nedam moet gewoon voor de rechter komen, belachelijk 5 miljoen schikking.
Is peanuts voor ze.


En die universiteiten die mannelijke hoeders zeg maar van meisjes die hier komen studeren toestaan, werkelijk hartstikke fout.
Dit is Nederland, zouden ze eens moeten weten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NPO2 Vanavond 21.00 - Zakendoen met Saoedi Arabië......... ?

Bericht door univers » 09 mar 2017, 17:26

Ons koninklijk huis zou zich kapot moeten schamen.
Die kennen geen schaamte, vandaar de kleur oranje, valt niet zo op, als je je schaamt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie