Doodzieke Emma mag ingezameld geld van rechter niet gebruike

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Doodzieke Emma mag ingezameld geld van rechter niet gebruike

Bericht door taigitu » 21 mar 2017, 11:28

Doodzieke Emma mag ingezameld geld van rechter niet gebruiken voor behandeling

20/03/17

De doodzieke Emma Post mag de 55.000 euro die ze via een crowdfundingsactie heeft opgehaald, niet gebruiken voor een behandeling in een ziekenhuis in ons land. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vandaag besloten.

Emma heeft leverkanker en is ongeneeslijk ziek.
Ze vreesde dat er niet genoeg geld was voor een mooie uitvaart, omdat ze zich daarvoor niet kon verzekeren. Daarop startte ze samen met haar toenmalige vriend, Michiel van Oostrum, een geldinzamelingsactie om haar begrafenis te betalen. Maar het doelbedrag werd ruim overschreden. Het geld wordt daarom beheerd door de stichting Last Post en die wilde niet dat de ongeneeslijke zieke Utrechtse het geld ook zou gebruiken voor een behandeling in België. Post stapte om deze reden naar de rechter. Die vindt nu dat de 55.000 euro niet aan Post maar aan de stichting toebehoort.

De stichting wil het geld alleen gebruiken voor de begrafenis van Emma en die van eventuele lotgenoten, zoals in de statuten van de inzamelingsactie werd beschreven.

Volgens de stichting kon Post niet aantonen dat het geld gebruikt wordt voor de behandeling in ons land. "Het zou ook misleiding om het geld voor andere doelen dan de begrafenis te gebruiken. Dat is niet eerlijk naar alle mensen die geld gestort hebben", betoogde advocaat Kammer namens de stichting.

Namens Emma Post betoogde haar advocaat Brokers dan weer dat er helemaal geen stichting was toen Emma met haar actie begon. "En toen die stichting er wel was, ontstond er al snel gedoe. De statuten die melden dat het geld ook voor lotgenoten bedoeld was, zijn aangepast zonder medeweten van Emma. Dat geld komt haar gewoon toe."

Post zei zelf tegen de rechter dat ze niet op de hoogte was van de statutenwijziging. "Ik heb ook niet de kans gekregen om de donateurs via de website te vragen of ze het goed vonden dat ik het geld ook voor andere dingen dan de begrafenis zou gebruiken."

Omdat de Utrechtse vandaag in het ongelijk is gesteld, moet ze de stichting ook nog 2.740 euro betalen, zijnde de proceskosten die de stichting heeft gemaakt.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... ling.dhtml
Crowdfunding voor terminale Emma (30) leidt tot onenigheid: "Er wordt met mij niet gecommuniceerd"

Er is onenigheid tussen de Nederlandse kankerpatiënte Emma Post (30) en de vrienden die haar hielpen donaties te krijgen. Het geld, ruim 50.000 euro, was bedoeld voor de begrafenis van de onverzekerde Post en lotgenoten. Maar zij wil een groter deel van het geld.

Er is zo een groot bedrag opgehaald, maar dat gaat dus niet primair naar mij. i]

Post kan door haar ziekte geen uitvaartverzekering afsluiten.
De crowdfunding voor haar was zo succesvol, dat er veel meer geld werd opgehaald dan beoogd: ruim 50.000 euro. Dat geld is ondergebracht bij de net opgerichte stichting Last Post, bedoeld om jongeren in eenzelfde positie ook te helpen. Post wil het geld echter gebruiken voor haar medische kosten en levensonderhoud.

Emma Post is al vanaf jonge leeftijd kankerpatiënte.

Als in 2015 de leverkanker terugkomt, is ze in Nederland uitbehandeld en nadert ze haar einde. Post, die niet kan terugvallen op ouders, zoekt in 2016 de publiciteit: ze wil geld ophalen voor behandeling in de VS. "Na contact met media werd duidelijk dat er te veel van dit soort verhalen bestaan. Dus gooide ik het op mijn begrafenis die ik ook niet kan betalen. Ik kreeg gelijk zendtijd bij PowNed (tv-zender, red.)."

Samen met studievrienden, onder anderen haar ex-vriend Michiel van Oostrum, start ze de succesvolle crowdfunding. Stichting Last Post gaat het geld beheren. Echter, Emma Post is er niet blij mee. "Ik weet niet eens precies om hoeveel geld het gaat. Er wordt met mij niet gecommuniceerd.'' Post wil een groter deel van het opgehaalde geld graag voor zichzelf gebruiken. "Zoals voor mijn medische kosten of af en toe een extra tas boodschappen. Maar dat is dus onmogelijk geworden, want het geld is alleen voor uitvaarten."

En zo hoort het ook, vindt Michiel van Oostrum. "Tijdens een benefietfeest is er apart geld opgehaald voor levensonderhoud en leuke dingen. En haar medische kosten worden vergoed. Het is onacceptabel als Emma vrij over het stichtingsgeld kan beschikken en het ook gaat gebruiken voor vakanties en haar rijbewijs."

Post denkt daar anders over en heeft een advocaat in de arm genomen, mogelijk volgt een rechtszaak. "Ik ben in augustus zelf begonnen geld in te zamelen, voornamelijk om mijn behandeling in het buitenland te financieren. Michiel kwam met het idee voor een website met mijn persoonlijke gegevens. Er is zo een groot bedrag opgehaald, maar dat gaat dus niet primair naar mij."

Post hoopte dat de stichting na haar dood nog veel andere mensen zou kunnen helpen. "Maar ik vind het bijzonder schrijnend dat mijn verhaal zo gekaapt is, en ik nu zonder geld of familie het maar moet zien te redden."

Van Oostrum heeft er begrip voor dat Post het moeilijk heeft. Hij hoopt dat het goed komt, zonder rechter. "Zodat ze kan helpen om iets moois te maken van de stichting en we allemaal tevreden zijn.''

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... eerd.dhtml


Ik begrijp niets van deze gang van zaken.
Ik dacht dat wanneer je crowdfunding zelf start, je daar ook zelf de regie over hebt.
Ik snap dus ook niet goed hoe die Stichting Last Post hier ineens de baas over is.
Of hebben ze hun diensten aangeboden en zodoende mee profiteren omdat er vaak meer
binnenkomt dan alleen het vastgestelde bedrag voor het bepaalde doel.
En dan kunnen ze de persoon voor wie het geld binnenkomt buitenspel zetten en over het
restbedrag beschikken. Een operatie in België, van dit geld, zou toch geen probleem moeten
zijn. Mocht ze daar baat bij hebben dan is dat geld toch beter besteed, lijkt mij.
Misschien krijgt ze na een operatie extra tijd. Begraven wordt je toch wel als het zover is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Doodzieke Emma mag ingezameld geld van rechter niet gebruike

Bericht door Vitharr » 21 mar 2017, 20:03

taigitu schreef:Ik begrijp niets van deze gang van zaken.
Ik dacht dat wanneer je crowdfunding zelf start, je daar ook zelf de regie over hebt.
Ik snap dus ook niet goed hoe die Stichting Last Post hier ineens de baas over is.
Of hebben ze hun diensten aangeboden en zodoende mee profiteren omdat er vaak meer
binnenkomt dan alleen het vastgestelde bedrag voor het bepaalde doel.
En dan kunnen ze de persoon voor wie het geld binnenkomt buitenspel zetten en over het
restbedrag beschikken. Een operatie in België, van dit geld, zou toch geen probleem moeten
zijn. Mocht ze daar baat bij hebben dan is dat geld toch beter besteed, lijkt mij.
Misschien krijgt ze na een operatie extra tijd. Begraven wordt je toch wel als het zover is.
Dit verhaal is anders dan wat ik heb gelezen maar in de tekst staat beschreven waarom dit zo ogenschijnlijk krom loopt volgens mij?

Zij kan geen uitvaartverzekering afsluiten en er is om die reden een crowdfundingactie gestart. Het geld wat daarmee is opgehaald is ondergebracht bij die stichting die speciaal is opgericht om naast haarzelf ook anderen met hetzelfde probleem te helpen. Zij probeert dat geld nu terug te halen voor die behandeling maar dat kan dus niet meer.

Het geld is feitelijk al uitgegeven. Zij bedenkt zich als het ware. Dat kan in dit geval niet. Zeker niet omdat de stichting niet mee wil werken. En die wil dat niet doen omdat zij het als misleiding van de gevers zien las ik ergens.

Ik had dit nog niet eerder gelezen. In de variant die ik las was die stichting er puur om haar zelf enkel een mooie uitvaart te bezorgen. Toen bedacht ik me dat daar makkelijk een uitweg voor te verzinnen was. Ik denk dat (oneerbiedig gezegd) haar begraven in een kartonnen doos nadat alles is geprobeerd en mogelijk nog enkele extra jaren zijn gekocht mooier is dan deze kans laten schieten en meer dan 50.000 uitgeven aan een begrafenis. Dus zou het spenderen van het geld aan de behandeling als voorschot op de begrafenis gezien kunnen worden.

Jouw toevoegingen doen die optie echter vervallen. De wrange vraag die nu speelde was of zij de anderen een fatsoenlijke begrafenis mocht ontzeggen om zelf een behandeling te ondergaan. De rechter oordeelde van niet. Helaas begrijpelijk gezien de omstandigheden. Zo is de wet.

Het valt me overigens vaker op dat men na publieke inzamelingen bijzonder standvastig is qua oorspronkelijk doel. Ik denk dat dat ook moet om het principe werkend te houden. Anders krijg je van die rare toestanden als 'wegenbelasting' die aan vanalles behalve wegen besteed wordt en het kwartje van de Kok waarmee de NS gesponsord werd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Doodzieke Emma mag ingezameld geld van rechter niet gebruike

Bericht door Gast1 » 22 mar 2017, 08:03

Vitharr schreef:De wrange vraag die nu speelde was of zij de anderen een fatsoenlijke begrafenis mocht ontzeggen om zelf een behandeling te ondergaan. De rechter oordeelde van niet. Helaas begrijpelijk gezien de omstandigheden. Zo is de wet.
Zo kreeg ik het inderdaad gisterenavond bij 'Pauw' mee.
Aanvankelijk kon ik dit gebeuren ook niet begrijpen.
Bijzonder was wel te zien dat de zeer mooie jongedame die de aandoening heeft, een prachtig optimisme en uitstraling had.
Ik kreeg onmiddellijk tranen toen ik de jongedame zag ...
Dat leverde helemaal in het begin een soort van verwarring in mij op van 'dit alles mag toch niet gebeuren' ... [burn]
Maar direct daarna wist ik dat uitstraling en uiterlijk er niet toe doen.
De slepende -maar steeds meer afnemende- 'conditionering' blijft mij zo-nu-en-dan toch achtervolgen. [zucht]

Plaats reactie