Picardie en historie

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Picardie en historie

Bericht door oktagon » 20 apr 2017, 17:26

Vorige week bezochten we (echtp.) weer eens Picardie in het departement Aisne en heb ik me weer oppervlakkkig bezig gehouden met de historie.

Picardie is een gebied,waar al sinds vele eeuwen oorlogen werd uitgevochten,vooral tussen Galliers met Romeinen en Engelsen (Celtics,Vikingers,etc) , vervolgens Fransen met Engelsen en weer later 3 keer de Duitsers (1870,1914 en 1940).
Het gebied ligt tussen de Ardennen en "Parijse" vlakte (als ik dit bijv. nw. goed neerzet.)

In de WOI vielen bij verschillende veldslagen 1,2 miljoen doden en gewonden (oa. bij de Somme en verder de regio in.
Picardie bestaat nu uit drie departementen,Oise,Somme en Aisne en in de tijd van mijn vademecum wordt ook nog Pas de Calais vermeld,mogelijk was Nord ook erbij,omdat de laatste twee vaak onder Nord Pas de Calais worden vermeld.
Chti is hun eigen oertaal,die tegenwoordig veel wordt beoefend in verenigingen en de oerFranse taal (van Parijs) heeft er verwantschap mee,het moderne Frans is meer kunstmatig met zijn lastige grammatica ;Spaans en Itaiaans(eenv. grammatica) hebben hun oorsprong mede door het gebruik van het Latijn als omgangstaal in de zuidelijke Europa.
Verder ontdekte ik, dat de Fransen met luchtfotos allerlei bouwwerken ontdekken,die voor onze jaartelling reeds aanwezig waren ( Galliers en Romeinen)en later door oorlogen weer alleen fundaties opleverden die door ander grondgebruik onder de aarde verdwenen.Archeologen zijn op vele plekken onderzoek aan het doen en ontdekken bewoning die ca 400.000 jaren geleden reeds aanwezig was.

Een vervolg is mijn interesse, waar de naam Picardie uit ontstaan is en kan daar tot heden niet uit komen.
In mijn oude vademecum van 1840-1860 lees ik de term Picarden,welke staat voor de secte van de Adamieten,welke
werd opgericht door een meneer Picard (voornaam onbekend).De sectie werd in 1421 reeds genoemd op een eiland in de Lusiniez (waar is dat?) en verder in Bohemen en Moravia (dus Midden Europa).

De Adamieten waren naaklopers en gingen zelfs in Amsterdam in actie tegen de Wederdopers,die in de grachten werden gegooid.
De Schout met Schepenen en verdere dienstknechten traden hardhandig tegen ze op,doodden ze meestal.

De Hussiten hadden een gelijksoortige secte (doet me denken aan de Hernhuetters uit midden Duitsland).

Mogelijk overgekomen:

…Basiliek van Częstochowa

•Stefan Mocian

•8 maanden geleden
•48 weergaven

…In 1430, tijdens een van de vele veldslagen in de middeleeuwen, werd de icoon door hussieten uit het altaar gerukt en ontvreemd ...

Een andere vermelde was Jean Picard ,een in die tijd beroemde astronoom,die materiaal van Huygens gebruikte voor waarnemingen en sterrenstelsels ontdekte. Geb. in la Fleche (midden Frankrijk)in 1620.

Mijn vraag blijf toch,wie is de naamgever van Picardie !

Nb. Er zijn vele sites tegenwoordig over Picardie,tot heden voor mij geen info. [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie