“Weet je het zeker?”

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

“Weet je het zeker?”

Bericht door taigitu » 02 jun 2017, 08:58

“Weet je het zeker?”

Wekelijkse gedachte

Vaak zijn onze waarnemingen, onze interpretaties van het gedrag van anderen vervormd en onjuist, wat pijnlijke gevoelens en conflicten kan veroorzaken. Veel irritatie en woede komt voort uit die misverstanden.

Deze simpele vraag: “Weet je het zeker?” of “Weet ik het zeker?” kan je telkens opnieuw stellen aan jezelf en ook aan anderen om je bewustzijn aan te scherpen, om te checken of je wel de juiste perceptie hebt.

Als er sprake is van enige vorm van bedreiging, groot of klein, dan nemen we de dingen niet waar zoals ze zijn. Omdat we het idee hebben dat we aangevallen worden, hebben we onjuiste waarnemingen over wie we zelf zijn en over wie de andere is. De oordelen stromen door ons hoofd en we gaan in de verdediging.

Deze onjuiste waarnemingen zijn de basis voor al onze acties die ongeluk, angst en woede veroorzaken. We komen tegenover de ander te staan in plaats van naast hem. De verbondenheid vanuit een gezamenlijk centrum is plots verdwenen. Door onze gehechtheid aan onze standpunten en onze fanatieke verdediging beoordelen we de situatie in ‘ik heb gelijk’ en ‘de ander heeft ongelijk’. In naam van MIJN waarheid gaan we in conflict, kleineren of overheersen we de ander. Het is een waarneming die leidt tot de opdeling ‘wij en zij’.

En toch kan in een situatie waar je van mening verschilt communicatie worden gecreëerd. Als we ons verdedigen luisteren we niet meer naar de ander, dan zijn we louter bezig met de verdediging van onze positie. Als we wachten op de goodwill van de ander, maak ik mezelf afhankelijk van de ander. Dit spel begrijpen en doorzien is de enige uitweg uit een conflict.

Je kan dus kiezen om het slachtoffer te zijn van je eigen woede en frustratie. Je kan kiezen om slachtoffer te zijn van je dogmatische ideeën over vrede en veiligheid. Deze strakke vastgehouden principes maken ons allerminst tot vrije mensen. Vrijheid ligt juist in het besef dat je afstand kan doen van je hardnekkige geloof.

Je kan dus je grotere bewustzijn aanspreken en jezelf ondervragen. Als je beseft dat woede en angst altijd voorkomt uit een gebrek aan inzicht en begrip, dan hoef je niet de toestand te veranderen maar je ideeën over die toestand in vraag te stellen. Dan kom je tot de ontdekking dat de grondslagen voor vrede altijd in onszelf liggen. Het inzicht en de vrede moet niet bij de ander worden bevorderd, vrede begint hier bij mezelf.

Vrede is dan niet eenvoudigweg de afwezigheid van conflicten en misverstanden. Vrede is het cultiveren en ontwikkelen van een groter inzicht, een groter begrip, gecombineerd met actie. Het is geen excuus om je niet bezig te houden met de omstandigheden. Je wacht ook niet tot je volledig perfect in vrede bent voor je iets onderneemt.

Zoals Thich Nhat Hanh het zo helder formuleert:

“Cultiveer de kwaliteiten van stabiliteit, vrede en vrijheid in jezelf.
Alleen dan kan je een bijdrage leveren aan deze wereld.”


Gedachteoefening

- Wanneer heb je nog spanning en stress ervaren in je lichaam?

- Waarom was je in conflict met jezelf?

- Hoe dacht je over de situatie? Wat was je aan het ‘beschermen’?
Welk veiligheidsidee was er in het gedrang?

- Doe de volgende gedachteoefening over dezelfde situatie:

Begeef je terug naar dezelfde situatie en plaats, adem bewust en aandachtig en wees niet bezig met je eigen oordelen. Wees volledig aandachtig bij wat de ander zei of deed. Stel dan de zeer neutrale vraag aan de ander: “Weet je het zeker?” of “Hoe bedoel je?”

Op deze wijze raak je zelf niet in conflict en moedig je de ander aan om ook genuanceerder naar zichzelf te kijken. Misschien ontspant deze persoon (onbewust) zelf zijn rigide strakke oordelen.

Zo kan je een geschenk zijn, zelfs in een toestand die meer weg heeft van een conflictsituatie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: “Weet je het zeker?”

Bericht door gusteman » 02 jun 2017, 12:52

taigitu schreef:Wees volledig aandachtig bij wat de ander zei of deed. Stel dan de zeer neutrale vraag aan de ander: “Weet je het zeker?” of “Hoe bedoel je?”

Op deze wijze raak je zelf niet in conflict en moedig je de ander aan om ook genuanceerder naar zichzelf te kijken. Misschien ontspant deze persoon (onbewust) zelf zijn rigide strakke oordelen.
Of je krijgt de reactie "Heb jij wel goed opgelet? Natuurlijk weet ik het zeker, anders had ik het zo niet gezegd (geschreven) hoor. Wat ik bedoel kan niet misbegrepen worden."

En zo heb je dus een conflict gecreëerd in plaats van dat er een vermeden wordt. :mrgreen:

Waaruit volgt dat de omschrijving "zeer neutrale vraag" eventueel van toepassing zou kunnen zijn op "weet je het zeker?" of "hoe bedoel je?"maar niet noodzakelijkerwijs altijd zo zal zijn.

Er wordt trouwens in deze stelling van uit gegaan dat "de ander" redeneert vanuit "rigide, strakke oordelen".
Er is dus al een oordeel gevormd voorafgaand aan de positie van waaruit gepoogd wordt om een conflict te vermijden.
In hoeverre kan er dan nog sprake zijn van "open staan voor de ander"?

Plaats reactie