Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door taigitu » 11 jun 2017, 10:52

Osho's boek van vrouwen:

Seksistische houding veroorzaakt pijn
Het minderwaardigheidsgevoel van de man.



Vraag: Ik haat vrouwen. Waarom zet u vrouwen op het pad van tao?

Osho: De vrouw is wat de man van haar heeft gemaakt.
Het is een vicieuze cirkel. Vrouwen hebben evenveel intelligentie als welke man ook,
want intelligentie heeft niets te maken met de hormonen van een bepaalde sekse.
Als je Albert Einstein via plastische chirurgie tot een vrouw ombouwt, denk je dat hij
dan zijn intelligentie kwijt is? Hij zou nog steeds dezelfde Albert Einstein zijn, alleen in
het lichaam van een vrouw. Het verschil zit in het lichaam, het is geen verschil van
bewustzijn, van intelligentie.

Maar helaas heeft de man besloten de vrouw te onderdrukken.
Eeuwenlang is het de geschiedschrijvers niet duidelijk geweest waarom dit zo moest
zijn. Maar het meest recente psychologische onderzoek maakt heel duidelijk waarom:
het is gebeurd omdat de man een diep minderwaardigheidsgevoel heeft ten opzichte
van de vrouw. Aan de basis van dat gevoel ligt het feit dat de vrouw in staat is
moeder te worden. Zij is de bron van het leven, zij brengt leven voort. De man is
daartoe niet in staat. Dat werd de reden om alle vrouwen te beknotten – in haar
vrijheid, haar opleiding – en haar op te sluiten in huis, dat bijna haar gevangenis
werd, haar te reduceren tot niet meer dan een fabriek om kinderen voort te brengen,
zodat hij kon vergeten dat hij inferieur is. De vrouw moest inferieur worden gemaakt
zodat de man zich op zijn gemak kon voelen, zodat zijn ego kon voelen dat er nu
geen concurrentie van vrouwen meer te duchten viel. De vrouw kan het niet helpen
dat ze zo gemeen is: je hebt haar duizenden jaren gekweld.
Geen enkele samenleving ter wereld heeft haar als de gelijke van de man aanvaard.
Geen enkele cultuur in het verleden heeft vrouwen hetzelfde respect betoond als ze
mannen betoonde; integendeel, ze hebben alle geprobeerd haar te dwingen tot een
onmenselijk bestaan.

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door gusteman » 12 jun 2017, 00:49

Vraag: Ik haat vrouwen. Waarom zet u vrouwen op het pad van tao?
Wie is hier "ik"?
En wie is "u"?
Als je Albert Einstein via plastische chirurgie tot een vrouw ombouwt, denk je dat hij dan zijn intelligentie kwijt is? Hij zou nog steeds dezelfde Albert Einstein zijn, alleen in het lichaam van een vrouw.
Dus volgens Osho volstaat plastische chirurgie om van een mannenlichaam een vrouwenlichaam te maken. :shock:

Voor alle duidelijkheid: ik begrijp heel goed wat Osho bedoelt maar het wordt erbarmelijk onder woorden gebracht.
Gelukkig heeft iemand het verstand gehad om een belangrijk stukje tekst te onderlijnen
Geen enkele cultuur in het verleden heeft vrouwen hetzelfde respect betoond als ze mannen betoonde ...
Voor de rest: nog maar zelden zo'n hoeveelheid onzin gezien in twee paragrafen. Ik bedoel maar ...
De vrouw kan het niet helpen dat ze zo gemeen is: ...
Wel ja, doe maar op hoor ... :roll:

En tot die Osho moeten wij ons wenden in de hoop er wijsheid en inzicht te vinden? [think]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door MetalPig » 12 jun 2017, 09:14

Ik weet niet niet wie Osho is, maar dit:
Osho: De vrouw is wat de man van haar heeft gemaakt.
vertelt mij dat hij een stuk seksistischer is dan hij zelf door heeft.

Gast1

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Gast1 » 12 jun 2017, 09:18

Osho's boek van vrouwen schreef:De vrouw kan het niet helpen
dat ze zo gemeen is: je hebt haar duizenden jaren gekweld.
Geen enkele samenleving ter wereld heeft haar als de gelijke van de man aanvaard.
Geen enkele cultuur in het verleden heeft vrouwen hetzelfde respect betoond als ze
mannen betoonde; integendeel, ze hebben alle geprobeerd haar te dwingen tot een
onmenselijk bestaan.
Ik ga met Osho in bijna alles mee, behalve het hier door mij aangehaalde geciteerde.
'De vrouw' is allesbehalve gemeen en de vrouw is millennia lang geëerd en aanbeden.
Ik doe dat nog welhaast dagelijks en heb er al menig topic aan gewijd.
De vrouw heeft qua zienswijze een veel bredere horizon en een diepere diepgang.
Zelf praat ik liever met vrouwen dan met mannen.

Nog heel even dan ...
Is het niet 'onze Moeder Aarde' die een naam draagt van Gaia of Gaea, de oermoeder en de godin van de Natuur?
De moedergodin of Almoeder verwijst naar een verscheidenheid van vrouwelijke godheden en moederlijke symbolen van schepping, creativiteit, geboorte, vruchtbaarheid, seksuele vereniging, verzorging, en de levenscyclus.
Klik

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door taigitu » 12 jun 2017, 12:50

gusteman schreef:
Vraag: Ik haat vrouwen. Waarom zet u vrouwen op het pad van tao?
Wie is hier "ik"?
En wie is "u"?
Als je Albert Einstein via plastische chirurgie tot een vrouw ombouwt, denk je dat hij dan zijn intelligentie kwijt is? Hij zou nog steeds dezelfde Albert Einstein zijn, alleen in het lichaam van een vrouw.
Dus volgens Osho volstaat plastische chirurgie om van een mannenlichaam een vrouwenlichaam te maken. :shock:

Voor alle duidelijkheid: ik begrijp heel goed wat Osho bedoelt maar het wordt erbarmelijk onder woorden gebracht.
Gelukkig heeft iemand het verstand gehad om een belangrijk stukje tekst te onderlijnen
Geen enkele cultuur in het verleden heeft vrouwen hetzelfde respect betoond als ze mannen betoonde ...
Voor de rest: nog maar zelden zo'n hoeveelheid onzin gezien in twee paragrafen. Ik bedoel maar ...
De vrouw kan het niet helpen dat ze zo gemeen is: ...
Wel ja, doe maar op hoor ... :roll:

En tot die Osho moeten wij ons wenden in de hoop er wijsheid en inzicht te vinden? [think]
Grappig zoals je hier reageert, maart niet op de essentie van de topic. En dat is ook oké.
Ik heb inderdaad dat stukje tekst onderlijnd en had er bijna een '?' bij geplaatst.
En wel om de volgende redenen:
Wat hier wordt aangedragen door Osho is nog steeds werkelijkheid voor heel veel vrouwen in alle culturen. We hoeven alleen maar te kijken naar de orthodoxe Islam waar vrouwen nog steeds helemaal 'ingepakt' lopen en alleen de ogen zichtbaar zijn. ?
Zou de vrouw hier zelf een keuze maken dan was deze bedekking allang minder geworden zijn.

Ook in de katholieke kerk worden vrouwen niet gezien als gelijkwaardig. Dat uit zich in het feit dat zij onder het beleid vallen van de paus. En vrouwen zijn alleen dienstbaar aan het instituut en zijn leiders. Zelf worden ze geen pastores of kapelaanse(?) of welke hogere functie ook, die nu alleen voor de mannen zijn.

In onze westerse cultuur van democratie hebben heel veel mannen het moeilijk als een vrouw een functie bezet waarmee ze hun leidinggevende wordt. Vrouwen moet zich vaak nadrukkelijk bewijzen om een hoge leidinggevende functie te krijgen. Ook in de regering valt het op dat er weinig vrouwen de leiding van een partij hebben. Daar ordt door de mannen meestal zwangerschap/moederschap voor aangevoerd. Maar de taken kunnen worden verdeeld, ook bij ouderschap. Maar die verdeling wordt vaak afgewezen......... Hoezo gelijkwaardigheid?

De vrouw gemeen.....? Herinner je je Eva in het paradijs nog? Die werd, door de appel te willen delen, gelijk bestempeld in de bijbel als de grote verleidster en gevaarlijk. Ik herinner me nog een tv-dominee in Amerika die overspel had gepleegd en op de tv, staande voor zijn gemeenschap, huilend berouw toonde. Maar.... hij was verleid door de duivel. Zou het?

In de tekst van Osho verwijst hij naar een recent psychologisch onderzoek.
En ik neem even aan dat dit correct is. De uitkomst is dat de man een minderwaardigheidsgevoel heeft ten opzicht van de aangeboren mogelijkheden van de vrouw. Is dat de reden of komt het omdat het zo georganiseerd kon worden door de man. Als je terugkijkt in de eeuwen heeft het godsgeloof en de bijbehorende regels daar zeker grote, om niet te zeggen 100%, invloed op gehad. De bijbel, naast andere handleidingen van de diverse geloofsrichtingen, geven duidelijk een scheiding aan in de rollen die man en vrouw, en het gezin. Het principe leider/volger.
En dat is in allerlei gradaties ingevuld door de eeuwen heen. En afwijkingen naar meer soepelheid in een toleranter gedrag naar de vrouw werd niet aangemoedigd. Vrouwen hebben moeten 'vechten' om respectvoller behandeld te worden en niet langer als eigendom gezien te worden. Denk bijvoorbeeld aan de suffragettes. Zij vochten tegen de macht die de mannenmaatschappij had over de vrouw.
En die strijd is in de praktijk jammer genoeg nog nodig.
Laatst gewijzigd door taigitu op 12 jun 2017, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door MetalPig » 12 jun 2017, 13:01

Geen enkele samenleving ter wereld heeft haar als de gelijke van de man aanvaard.
Het leuke van dergelijke absolute beweringen is dat ze met één tegenvoorbeeld omvergeworpen kunnen worden: de Mosuo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mosuo

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door MetalPig » 12 jun 2017, 13:08

MetalPig schreef:Ik weet niet niet wie Osho is,
Aha, Baghwan de Rolls-rijder. Dat verklaart een hoop.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door taigitu » 12 jun 2017, 13:20

MetalPig schreef:
Geen enkele samenleving ter wereld heeft haar als de gelijke van de man aanvaard.
Het leuke van dergelijke absolute beweringen is dat ze met één tegenvoorbeeld omvergeworpen kunnen worden: de Mosuo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mosuo
Je hebt gelijk. Maar de verdeling van macht is ook hier duidelijk.
De grote baas is een vrouw, geen gelijkheid tussen man en vrouw.

En er is ooit nog een samenleving geweest waar vrouwen de leiding hadden.
Namelijk de Amazonen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amazonen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Vitharr » 13 jun 2017, 09:20

Ik blijf dit lastige materie vinden. Mannen en vrouwen zijn in mijn beleving niet gelijk maar gelijkwaardig. Er zijn verschillen die leiden tot verschil in gedrag. Tenminste, gemiddeld bekeken dan.

Toen ik eens van een stuk terras een tuintje wilde maken vond ik een groot mierennest. De vrouwtjes kwamen aangeraced om de eitjes te verplaatsen. Daar heb ik geduldig op gewacht. Toen ik later het zand weg ging graven werd ik in mijn edele delen gebeten door de mannetjes.

Ik zie dit verschil ook bij mensen en het wordt dan vaak gekoppeld aan een opgelegd rollenpatroon. Kijkend naar de mieren, waar dit rollenpatroon nog veel strenger is dan bij de mens, geloof ik daar zelf niet in. In mijn optiek mankeert er niets aan de erkenning van de verschillen die leiden tot een rollenpatroon mits de gelijkwaardigheid maar erkend wordt.

Daarom vind ik discussies over dit soort problemen op werkgebied ook best moeilijk. Als je vrouwen of mannen groepeert dan leiden de verschillen tot typische culturen. Zo wordt een mannencultuur vaak grappig vergeleken met een groep apen. Ik heb in zo'n cultuur gewerkt en dat vergelijk klopt. Het is ruw, macho en draait om dominantie en respect. Vrouwen waren welkom maar stoorden zich aan de cultuur. Tegelijkertijd heb ik helaas vaak kunnen zien dat diezelfde vrouw haar charmes in de strijd gooit om in de gunst van de opperaap te komen. In een mannencultuur is dat een uitdaging die leidt tot ruwe reacties of pogingen om ook in de gunst van de vrouw te komen. Het ironische is dat spiegelen van de charmes van de vrouw door een man dan sexuele intimidatie heet.

Laatst werd 1 van de dochters van mijn vriendin aangereden door een kampersdochter. Haar voorvork was gebroken, zelf had ze enkel blauwe knieen gelukkig. Mijn vriendin en ik schrokken beiden op dezelfde manier. Toen de afhandeling stroef verliep zei de dochter uit frustratie dat ze de auto op ging zoeken en de fiets door de voorruit zou gooien. Ik begreep dat maar mijn vriendin dacht verder en zei dat ze niet moest vergeten wat voor mensen dat waren en dat ze er zo het hele gezin bij betrok. Haar reactie was dus zorgend en beschermend.

Ik reageerde typisch mannelijk op die opmerking en de potentiele dreiging maakte me (beheersbaar) agressief maar tevens oplossingsgericht. Ik kocht een nieuwe fiets voor de dochter en nam de oude mee waar zeer positief op gereageerd werd.

Op een verjaardag hoorde ik de dochter later zeggen dat ze gewaarschuwd was dat als ze aandrong op vergoeding de kampersvader haar had neergestoken. Toen werd ik niet goed...

Ik vind de reacties van mijn vriendin en mij volledig natuurlijk. De mijne is zeer primitief maar ik bezit intelligentie om daar mee te gaan. Er zijn echter grenzen en als dat uitschot dat meisje iets had aangedaan dan had hij een serieus probleem gehad.

Ik heb wel eens het idee dat in de strijd om gelijkwaardigheid nogal eens miskend wordt wie en wat wij zijn. Ik geloof niet dat er op die manier gelijkwaardigheid kan zijn. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Vitharr » 13 jun 2017, 09:20

dubbel
Laatst gewijzigd door Vitharr op 13 jun 2017, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Vitharr » 13 jun 2017, 09:20

driedubbel
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door univers » 13 jun 2017, 10:20

dubbel
driedubbel
Wel met je handen boven de dekens houden. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Gast1 » 13 jun 2017, 12:59

Vitharr schreef:De vrouwtjes kwamen aangeraced om de eitjes te verplaatsen. Daar heb ik geduldig op gewacht.
Toen ik later het zand weg ging graven werd ik in mijn edele delen gebeten door de mannetjes.
Ik zie dit verschil ook bij mensen en het wordt dan vaak gekoppeld aan een opgelegd rollenpatroon.
Klopt, het echte zware werk is beter besteed aan de mannetjes. :mrgreen:
Vitharr schreef:Daarom vind ik discussies over dit soort problemen op werkgebied ook best moeilijk.
"nee "nee "nee
Vitharr schreef:Als je vrouwen of mannen groepeert dan leiden de verschillen tot typische culturen.
Zo wordt een mannencultuur vaak grappig vergeleken met een groep apen.
Ik heb in zo'n cultuur gewerkt en dat vergelijk klopt. Het is ruw, macho en draait om dominantie en respect.
Vrouwen waren welkom maar stoorden zich aan de cultuur.
Tegelijkertijd heb ik helaas vaak kunnen zien dat diezelfde vrouw haar charmes in de strijd gooit om in de gunst van de opperaap te komen.
In een mannencultuur is dat een uitdaging die leidt tot ruwe reacties of pogingen om ook in de gunst van de vrouw te komen.
Het ironische is dat spiegelen van de charmes van de vrouw door een man dan sexuele intimidatie heet.
[jaja] [jaja] [jaja]
Vitharr schreef:Laatst werd 1 van de dochters van mijn vriendin aangereden door een kampersdochter.
Haar voorvork was gebroken, zelf had ze enkel blauwe knieen gelukkig. Mijn vriendin en ik schrokken beiden op dezelfde manier.
Toen de afhandeling stroef verliep zei de dochter uit frustratie dat ze de auto op ging zoeken en de fiets door de voorruit zou gooien.
Ik begreep dat maar mijn vriendin dacht verder en zei dat ze niet moest vergeten wat voor mensen dat waren en dat ze er zo het hele gezin bij betrok.
Haar reactie was dus zorgend en beschermend.

Ik reageerde typisch mannelijk op die opmerking en de potentiele dreiging maakte me (beheersbaar) agressief maar tevens oplossingsgericht.
Ik kocht een nieuwe fiets voor de dochter en nam de oude mee waar zeer positief op gereageerd werd.

Op een verjaardag hoorde ik de dochter later zeggen dat ze gewaarschuwd was dat als ze aandrong op vergoeding de kampersvader haar had neergestoken.
Toen werd ik niet goed...

Ik vind de reacties van mijn vriendin en mij volledig natuurlijk.
De mijne is zeer primitief maar ik bezit intelligentie om daar mee te gaan.
Er zijn echter grenzen en als dat uitschot dat meisje iets had aangedaan dan had hij een serieus probleem gehad.

Ik heb wel eens het idee dat in de strijd om gelijkwaardigheid nogal eens miskend wordt wie en wat wij zijn.
Ik geloof niet dat er op die manier gelijkwaardigheid kan zijn. :wink:
Ik ben het daar mee eens Vitharr.
Ik heb de definitie van gelijkwaardig nog eens opgezocht.
Dat heb ik ook gedaan met gelijkwaardigheid.
Als laatste heb ik de definitie bekeken van gelijkheid:
het principe dat alle mensen evenwaardig zijn en gelijke rechten hebben ...
En vooral dat laatste is belangrijk, toch? :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Fenna » 13 jun 2017, 21:18

Vitharr schreef:Op een verjaardag hoorde ik de dochter later zeggen dat ze gewaarschuwd was dat als ze aandrong op vergoeding de kampersvader haar had neergestoken. Toen werd ik niet goed...
Kampers, tuig van de richel, primitief allooi die maar één wet kennen, die van de sterkste.
Je moet een hele goeie knokploeg achter de hand hebben en de hele boel kort en klein meppen anders krijg je nooit hun respect.
Je hebt verstandig gehandeld door je woede te verbijten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Vitharr » 13 jun 2017, 23:19

Fenna schreef: Kampers, tuig van de richel, primitief allooi die maar één wet kennen, die van de sterkste.
Je moet een hele goeie knokploeg achter de hand hebben en de hele boel kort en klein meppen anders krijg je nooit hun respect.
Je hebt verstandig gehandeld door je woede te verbijten.
Als dat werkelijk de enige wet is die ze kennen dan hebben ze de sterkste nog niet ontmoet Fen. Kracht kent vele vormen. En mijn nickname is niet voor niets Vitharr. :wink:

Recht bestaat voor mij uit rechtvaardigheid. Als hij dat onschuldige meisje had aangeraakt of nog maar een poging daartoe had ondernomen dan had ik er persoonlijk voor gezorgd dat hij daarna nooit meer over zoiets had durven nadenken. Daar hoef ik mijn handen niet vuil voor te maken. En hun respect kan me gestolen worden.

Een wijze krijgsheer zei eens; ontneem ze hun zekerheid en je hebt overwonnen. Levenslang kan zwaarder wegen dan de doodstraf. :wink:

Je hebt gelijk dat ze heel gevaarlijk kunnen zijn en niemand je komt helpen. Maar als je aan mijn meiden komt ga je te ver. Ik ben nieuw in dit papa gedoe maar eeuwenoud in mijn dierbaren beschermen. Ik heb het inderdaad goed opgelost, zeker ook door die fiets te kopen. Zij wordt er nu niet iedere dag meer mee geconfronteerd.

Een bijkomend gevolg is dat hij nu mij geld voor een fiets is verschuldigd. Niet genoeg om er energie in te steken. Als hij verstandig is blijft dat zo. *bitch*
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door Vitharr » 13 jun 2017, 23:22

@Pierre

Mooi geschreven beste vriend. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door taigitu » 14 jun 2017, 14:15

Vrouwenrechten volgens Saudi-Arabië - RTL Z NIEUWS
VN Commissie Vrouwenrechten laat Saudi-Arabië ongemoeid
bij het opsluiten van vrouwen die zelf willen autorijden.
Het is toch van de gekke dat een VN Commissie, speciaal om voor de rechten van de
vrouw op te komen, hier totaal niets aan doet. Zelfs niet als vrouwen gevangen worden
gezet ....... Zwijgen is toestemmen.......?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door gusteman » 14 jun 2017, 14:41

taigitu schreef:Het is toch van de gekke dat een VN Commissie, speciaal om voor de rechten van de
vrouw op te komen, hier totaal niets aan doet. Zelfs niet als vrouwen gevangen worden
gezet .......
Een VN commissie mag zich niet mengen in binnenlandse aangelegenheden.
In Saoedi-Arabië verbiedt de plaatselijke wetgeving dat vrouwen met de auto zouden mogen rijden.
Een vrouw die dit toch doet, ook al gebeurt dit vanuit nobele motieven, heeft daarbij de wet overtreden en zal dan ook desgevallend veroordeeld worden met straffen zoals die voorzien zijn in het wetboek.
taigitu schreef:Zwijgen is toestemmen.......?
Een voorbarige, ongemotiveerde conclusie, waarschijnlijk ingegeven door een populistische invalshoek namelijk het vaststellen van onrechtvaardigheid.
Ook al zie ik hier weer nobele motieven, toch is het een verwerpelijke conclusie die de onrechtvaardigheid niet bestrijdt maar veeleer de macho tirannie een argument in handen geeft, namelijk het vermoeden van illegaal aanvechten en ondermijnen van de lokale wetgeving.
Waardoor de positie van de vrouw er zeker niet zal op verbeteren.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het minderwaardigheidsgevoel van de man.

Bericht door taigitu » 14 jun 2017, 16:22

gusteman schreef:Een VN commissie mag zich niet mengen in binnenlandse aangelegenheden.
In Saoedi-Arabië verbiedt de plaatselijke wetgeving dat vrouwen met de auto zouden mogen rijden.
Een vrouw die dit toch doet, ook al gebeurt dit vanuit nobele motieven, heeft daarbij de wet overtreden en zal dan ook desgevallend veroordeeld worden met straffen zoals die voorzien zijn in het wetboek.
Dan is de VN wel selectief bezig. Terwijl ook Saoedi Arabië lid is van de VN.
Nederland werd door de VN aangesproken op het Sinterklaasfeest met de zwarte
Pieten. Dat wordt het op discriminatie gegooid? Dat werd een grote rel in de media.

Wel.... een vrouw in S.A. mag meerdere dingen niet; geen autorijden; niet zelfstandig
naar buiten maar mag ze dat alleen onder begeleiding van een man, broer, vader, enz..... Als er ergens discriminatie (tegen vrouwen) wordt gepleegd is het wel in S.A.

Saoedi Arabië kan volgens de tekst van het Vrouwenverdrag van de VN wel
aangesproken worden. Hij heeft het ondertekend. Dus waarom hier geen actie?
Lees artikel 1 er op na en de rest op de link.
Artikel 1
Begripsbepaling discriminatie van vrouwen

Voor de toepassing van dit Verdrag wordt onder 'discriminatie van vrouwen' verstaan elke vorm van onderscheid, uitsluiting of beperking op grond van geslacht, die tot gevolg of tot doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening door vrouwen van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, op het terrein van de burgerrechten of welk ander gebied dan ook, ongeacht hun huwelijkse staat, op de grondslag van gelijkheid van mannen en vrouwen aan te tasten of teniet te doen.

Lees meer: http://home.wxs.nl/~evenwild/wsts210/iv ... dtekst.htm
taigitu schreef:Zwijgen is toestemmen.......?
Ja als je weet wat de gevolgen zijn van o.a. deze wetten. Je kan dit niet wegschuiven als een voorbarige, ongemotiveerde conclusie.
gusteman schreef:Een voorbarige, ongemotiveerde conclusie, waarschijnlijk ingegeven door een populistische invalshoek namelijk het vaststellen van onrechtvaardigheid.
Ook al zie ik hier weer nobele motieven, toch is het een verwerpelijke conclusie die de onrechtvaardigheid niet bestrijdt maar veeleer de macho tirannie een argument in handen geeft, namelijk het vermoeden van illegaal aanvechten en ondermijnen van de lokale wetgeving.
Waardoor de positie van de vrouw er zeker niet zal op verbeteren.
Nee, onrecht moet minimaal openlijk geregistreerd worden en gekeken naar de mogelijkheden waarop deze discriminatie te niet gedaan kan worden.
Hier is een vrouw dapper genoeg om die discriminatie publiekelijk aan de kaak te stellen. Zelfs als ze gevangen wordt gezet. En daar moet iedere buitenstaander over zwijgen? Zie haar als een activiste (suffragette) die de vrouwen in haar land laat zien dat ze geen genoegen hoeft te nemen met de onvrijheid die haar wordt opgelegd, zowel door de wet als in sociale zin. Er zijn vele vrouwen in S.A die protesteren.
Wat jij beschrijft is 'ik stond erbij, en keek ernaar'.

Zie: http://powervrouwen.blog.nl/wereldvrouw ... er-t-stuur

Nieuws uit Saoedie Arabië: ‘autorijden schaadt de eierstokken’

Door Dirkje van Bennekom - 29 september 2013

Net vorige week berichtten we over het land met de strengste regels voor vrouwen, die het wellicht zouden gedogen dat vrouwen achter het stuur van een auto plaatsnemen.

Vandaag bereikt ons nieuws uit datzelfde Saoedie Arabië van ~laat ik maar zeggen~ middeleeuwse proporties.

Vrouwen die autorijden, riskeren daarmee problemen met hun eierstokken. Jawel, wij voelen ze reeds rammelen.

Dat heeft een van de belangrijkste conservatieve geestelijken van Saoedi Arabië, Sheikh Saleh al-Lohaidan (een man dus), gezegd. In het strenge moslimland wordt momenteel actie gevoerd tegen het huidige verbod op vrouwen op de weg.

Sheikh Saleh al-Lohaidan is een van de 21 leden van de Hoge Raad van Geleerden. Hij schrijft onder meer fatwa’s, juridisch-islamitische aanbevelingen en hij adviseert de overheid. In een interview zegt hij dat vrouwen met rijambities hun ‘verstand vóór hun hart, emotie en passie moeten laten gaan’.

Lohaidan verwijst naar onderzoeken waarin zou staan dat autorijden ‘direct effect heeft op de eierstokken en het bekken omhoog duwt’. Daardoor ‘hebben vrouwen die regelmatig rijden, kinderen met verschillende vormen van medische problemen’.

Om welke studies het zou gaan, liet hij niet weten. Voor zover bekend heeft hij zelf ook helemaal geen medische achtergrond. Hoe zijn medestanders in de geleerdenraad over de kwestie denken, is niet duidelijk.

De afgelopen week kreeg een oproep tegen een massale protestrit volgende maand veel bijval op internet. Zondag blokkeerde het koninkrijk de website van de campagne.

In Saoedi-Arabië mogen alleen mannen hun rijbewijs halen. Vrouwen die zich zonder rijbewijs toch op de weg vertonen, kunnen een fikse boete krijgen of in de cel belanden.

Een paar jaar geleden besloot Manal al-Sharif de vrouwen aan te sporen om te leren rijden door het gewoon te doen en zichzelf te filmen voor YouTube.

Deze zomer (2013) deed zij haar TEDx Talk!

Het is bizar wat voor redenen er worden aangevoerd om vrouwen geen auto te laten rijden.
Bekijk de video (Ned. ondertiteld): https://www.ted.com/talks/manal_al_shar ... anguage=nl

http://powervrouwen.blog.nl/helazig/201 ... erestokken
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie