Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
gusteman

Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door gusteman » 14 jun 2017, 10:47

Gisteren, dinsdag 13 juni 2017, werd door het Italiaanse Istituto per gli Studi di Politica Internazionale een rapport gepubliceerd, getiteld: Fear thy neighbour. Radicalization and Jihadist Attacks in the West.

Het rapport werd opgemaakt aan de hand van onderzoeken die werden uitgevoerd door

– Dr Lorenzo Vidino, directeur van het Program on Extremism aan de George Washington Universiteit en van het Programma rond Radikalisering en Internationaal Terrorisme bij het Italiaans Instituut voor Internationale Politieke Studies (ISPI) in Milaan;

– het Internationaal Centrum voor Contra-terrorisme in Den Haag, onder leiding van Dr Vidino, in samenwerking met Dr Francesco Marone en Eva Entenmann.

Volledig verslag: Fear Thy Neighbor. Radicalization and Jihadist Attacks in the West


Het rapport is er gekomen na een vergelijkend onderzoek over een periode van tweeënhalf jaar aan de hand van objectieve gegevens die gekend zijn en vast staan zoals aantallen doden en gewonden, identiteit van de daders, banden met terreurorganisaties.

De resultaten zijn verhelderend en heb ik hier even kort samen gevat:

– het betreft enkel terreur aanslagen die gepleegd werden in het Westen (tussen december 2014 en begin juni 2017, dus nadat IS in Syrië actief was geworden) met name in de VS, Canada, Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, België, Denemarken en Zweden.

– totaal aantal aanslagen: 52

– totaal aantal slachtoffers: 403 doden , meer dan 1600 gewonden (de overleden of gewonde daders werden niet meegeteld)

– de daders:
  • 65, waarvan twee vrouwelijk;
    gemiddeld 27 jaar, één was 52 en vijf jonger dan 18 (waarvan vier in Duitsland);
    minder dan één op vijf was bekeerd tot de islam met een duidelijk groter aantal in de VS dan in Europa;
    bij de bekeerlingen was duidelijk een groter percentage voordien reeds in contact gekomen met het gerecht en had gevangenisstraffen gekregen;
    over de ganse lijn staat vast dat de meeste daders reeds in contact gekomen waren met de wereld van de misdaad
– illegaliteit / vluchtelingenstatus:
  • 75 procent van de daders waren inwoners van het land waar ze de aanslag pleegden;
    anderen verbleven legaal in dat land en/of waren legale bezoekers uit een naburig land;
    minstens twee van de Parijse november 2015 aanslagen hadden zich in Griekenland laten registreren als vluchteling;
    drie daders waren geregistreerd vluchteling of asielzoeker ten tijde van de aanslag;
    vier daders verbleven illegaal of wachtten op deportatie;
    één geval van terrorisme-toerist betreft de Egyptische aanvaller van het Parijse Louvre in februari 2017
– banden met IS:
  • twee van de vier dodelijkste aanslagen (Parijs november 2015 en Brussel) werden aantoonbaar gepleegd op aanstichten van IS;
    daarbij was ook een deel van de daders actief geweest als IS strijder in Syrië;
    de twee andere dodelijkste aanvallen (Orlando juni 2016 en Nice juli 2016) werden uitgevoerd door mensen waarvan niet kon worden aangetoond dat ze banden hadden met één of andere jihad groepering;
    minder dan één op de tien aanslagen gebeurde in opdracht van IS;
    gedurende of voor de aanslagen betoonden zes op de tien daders hun trouw aan IS of een andere jihad groepering;
    na zowat elke aanslag heeft IS de verantwoordelijkheid opgeëist
Behoorlijk 'droog' materiaal, maar het leert ons vooral dat een geradikaliseerde enkeling, zonder banden met één of andere terreurgroep en inwoner van een westers land even gevaarlijk kan zijn als getrainde terroristen.

En het leert ons ook dat we ons niet blind mogen staren op afkomst of cultuur: de kans dat je autochtone buurman een terreurdaad pleegt is even groot als dat dit gebeurt door een vluchteling of asielzoeker. ;P!

BRON

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door herman50 » 15 jun 2017, 07:04

ik weet niet wie m´n buren precies zijn, het is een komen en gaan , kopen en verkopen , oud word nieuw, oke een paar nou zéker 5 -ouwe- bekenden zijn er nog, dus buren in de gaten houwe ,

maar toch een fijne dag nog ;) [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door Tammy » 15 jun 2017, 10:25

Gusteman schreef :
En het leert ons ook dat we ons niet blind mogen staren op afkomst of cultuur: de kans dat je autochtone buurman een terreurdaad pleegt is even groot als dat dit gebeurt door een vluchteling of asielzoeker. ;P!
Hai Gusteman, interessante topic heb je geopend. :grin:
Ik heb het gelezen en ik heb er een paar vraagjes over.
Ook over jouw laatste zin die ik heb gequoteerd . :grin:

Allereerst valt mij jouw smiley op, die met het duimpje omhoog.
Nu kan het geschrevene woord voor verwarring zorgen en soms een smiley ook.
Maar wat ik zie is dat je enthousiast bent met het feit dat een autochtone buurman ook een aanslag kan plegen, je schat de kans even groot als dat het iemand is die vluchteling is of asielzoeker.
Zo van, gelukkig het zijn niet altijd asielzoekers.
Maar misschien zie ik het fout.

Maar er is iets waar ik over aan het nadenken ben.
Je zegt dat we niet ons moeten blind staren op afkomst en cultuur, want vele aanslagplegers zijn staatsburger van het land waar ze moorden.
Klopt dat dat ik dat zo kan zien zoals jij het schrijft ?
Dat je dat ook zo bedoeld ?

Zoja dan heb ik de volgende vraag.
Is er ook onderzoek naar gedaan wat bijvoorbeeld een Franse aanslagpleger wat die voor achtergrond heeft ?
Want beste Gusteman, je kan wel de Franse nationaliteit hebben , en een Frans paspoort maar dat maakt je nog geen Fransman als je roots of gedachtengoed uit een andere cultuur komen.

Als ik de namen lees van de terroristen zijn het bijna altijd namen die om in het Franse voorbeeld te blijven niet echt Frans zijn.
Ik zie geen Jean Claude of Gast1 ( nee niet onze Gast1 hier ) :mrgreen: in de berichtgevingen staan.
Als dat wel zo is hoor ik het graag Gusteman.
Ik lees namelijk de namen Mohammed , Hassan enz.
Namen die uit het midden oosten komen en zeer vaak dus uit islamitische landen.
Waar toch door bepaalde groeperingen de westerse levenstijl word veracht, niet bij allemaal natuurlijk maar IS is er eentje van.
Vandaar dat ik deze vraag stel.
Want misschien zit ik er wel naast ?
Want als ik Salvatore of Luigi bijvoorbeeld zou lezen denk ik in de eerste plaats aan Italianen , maar die lees ik niet vandaar dus mijn vraag.
Wat is hun achtergrond ?

Je kan wel zeggen dat we niet naar afkomst en cultuur moeten kijken, maar is dat niet weg kijken Gusteman ?
Hier in Nederland gingen derde generaties Turken massaal de straat op voor Erdogan.
Die geven geen barst om Nederland,Turkije is hun land .
Een paspoort maakt niks uit.

Dat waren voorlopig mijn vragen voor nu.
Nogmaals, interessante topic om over te praten. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door gusteman » 15 jun 2017, 13:48

Tammy schreef:Als ik de namen lees van de terroristen zijn het bijna altijd namen die om in het Franse voorbeeld te blijven niet echt Frans zijn.
Ik zie geen Jean Claude of Gast1 ( nee niet onze Gast1 hier ) :mrgreen: in de berichtgevingen staan.
Als dat wel zo is hoor ik het graag Gusteman.
Ik lees namelijk de namen Mohammed , Hassan enz.
Namen die uit het midden oosten komen en zeer vaak dus uit islamitische landen.
Waar toch door bepaalde groeperingen de westerse levenstijl word veracht, niet bij allemaal natuurlijk maar IS is er eentje van.
Vandaar dat ik deze vraag stel.
Want misschien zit ik er wel naast ?
Want als ik Salvatore of Luigi bijvoorbeeld zou lezen denk ik in de eerste plaats aan Italianen , maar die lees ik niet vandaar dus mijn vraag.
Nou, lieve Tammy, voor zover ik heb kunnen nagaan werd geen onderzoek gedaan aan de hand van de namen.

En ik kan dat ook begrijpen omdat je bijvoorbeeld behoorlijk makkelijk kan van naam veranderen.
Als grote voorbeelden haal ik er even Cat Stevens (later Yusuf Islam) en Cassius Clay (later Muhammad Ali) bij.
Maar zij zijn allesbehalve de enigen alhoewel zij een mooi voorbeeld zijn van hoe iemand zich kan bekeren tot de islam zonder daarbij ook gewelddadig te worden.

In het rapport (ik veronderstel dat je het nog niet gelezen hebt) wordt enkel gebruik gemaakt van bewijsbare feiten, er wordt niet afgegaan op argumenten die niet aantoonbaar zijn.

Maar zelfs met die beperking blijft het onmiskenbaar dat de argumenten die gewoonlijk worden aangevoerd slechts in de helft van de gevallen van toepassing zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door Tammy » 15 jun 2017, 14:02

Mij gaat het in wezen ook niet om de namen maar wat jij zei Gusteman dat we eigenlijk niet moeten kijken naar achtergrond.
Maar door de namen altijd als die worden gemeld merk ik wel achtergrond.
En natuurlijk zijn niet alle moslims gewelddadig beste Gusteman.
Dat beweer ik ook niet, maar ik merk soms bij mensen dat zaken benoemen zoals ze zijn voor ongemak kan zorgen.
Ik snap dat nooit.

Ik heb heel mijn leven moeten aanhoren dat mijn vaderland alleen maar Maffia en dieven zijn.
Ben ik totaal niet van onder de indruk, want een heel klein gedeelte is dat ook.
Maar niet allemaal natuurlijk, dit laatste weet ik en dat is voldoende voor mij. :mrgreen:
Maar men mag van mij gewoon de feiten benoemen hoor, niet alle mensen op de wereld zijn lieverdjes.
Dit is maar een heel simpel voorbeeld van mij maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. :grin:

Ik ga straks je link bekijken, had me nu alleen gericht op jouw bericht. :grin:

Trouwens 1 van de daders van London had Marokkaanse vader en Italiaanse moeder.
Ik heb flink lopen vloeken,hoe durft die vent Italia zo te schande te zetten door met een groot kapmes kelen door te snijden.
Vreselijk. :evil:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door Tammy » 15 jun 2017, 14:28

Mama mia Gusteman, dat is een flink rapport zeg, 120 pagina's ? :mrgreen:
Daar ben ik wel even zoet mee, maar komt goed. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door gusteman » 15 jun 2017, 17:30

Tammy schreef:Mama mia Gusteman, dat is een flink rapport zeg, 120 pagina's ? :mrgreen:
Daar ben ik wel even zoet mee, maar komt goed. :grin:
Ja, lieve Tammy, het is zeker een behoorlijke turf maar ik heb het hier aangebracht omdat het een goed hulpmiddel is om wat in de media (alle media dus) wordt gepubliceerd te kunnen toetsen aan feiten.
Klopt het wel allemaal wat ons wordt voorgehouden?
In dit geval hebben we hier een rapport met uitsluitend verifieerbare feiten, en (wat hierna volgt is mijn persoonlijke visie) die liegen er niet om: we worden kunstmatig bang gemaakt voor dreigingen die eigenlijk zo goed als niet bestaan. We hebben alleen nog niet geleerd ze een plaats te geven in ons leven, zoals we bijvoorbeeld wel gedaan hebben met slachtoffers in het verkeer.
Jaarlijks sterven er honderd keer meer mensen in het verkeer maar dat belet ons niet om de weg op te gaan, dat maakt ons niet bang om op een trein, tram of bus te stappen.
We weten dat het nu eenmaal onvermijdelijk is dat wanneer mensen voertuigen besturen en massaal de wegen gaan vol proppen er ook vroeg of laat slachtoffers aan te pas komen.
En zo zullen we ook vroeg of laat leren dat wanneer we onze regeringen toelaten om wereldwijd andere volken te boycotten, onderdrukken, uitsluiten tot zelfs bombarderen toe, dat we daar dan vroeg of laat de rekening voor gepresenteerd zullen krijgen.
En dat gebeurt (nu nog maar) middels terreuraanslagen maar dat kan vrij makkelijk escaleren tot regelrechte oorlog.
Wat ik hier schrijf is geen bangmakerij maar een echte kanshebber voor onze toekomst; en zoals je terecht zegt wordt het hoog tijd dat we eens de zaken benoemen zoals ze zijn, ook wat dit onderwerp betreft.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Terreur aanslagen: hou toch maar beter je buren in de gaten

Bericht door Fenna » 15 jun 2017, 21:25

gusteman schreef: Klopt het wel allemaal wat ons wordt voorgehouden?
Dat weet ik wel zeker mijn beste, dat wij allen voorgelogen en gemanipuleerd worden.
Ik ga af op mijn eigen waarnemingen, dat wat ik aan de lijve ondervind en zie.
Nu ben ik van mening dat je ook moet weten wat je vijand beweegt en om die reden heb ik inmiddels héél wat boeken gelezen over de Islam en terrorisme , door de ogen van "critici" en kom telkens tot de onaangename conclusie dat de manier waarop deze boeken geschreven zijn, zonder uitzondering, propagandistisch zijn, het lijkt alsof men word gehersenspoeld, herhaling, herhaling, herhaling.
Het laatste boek wat ik heb gelezen was van Joost Niemöller "Kwaad", waarin allerlei verhalen zijn opgeschreven van mensen die hij heeft gesproken over ervaringen met moslims, aan het einde van het boek dacht ik 'dit kan je ook gaan schrijven over gewone Nederlanders, daar loopt evenzoveel schorriemorrie tussen'.

Waar wij ons voor moeten hoeden is dat wij hier geen sharia krijgen en eerlijk gezegd vrees ik dat dit staat te gebeuren als de moslim de overhand krijgt, daar waar de moslim in de meerderheid is in een gastland, gaat deze steeds meer eisen stellen en hebben ze geen respect meer voor het gastland.

Nu zal ik niet ontkennen dat in naam van IS vele gruwelijke aanslagen zijn geplaagd en ik zal ook de laatste zijn om de Islam het geloof van vrede te noemen, ik moet er persoonlijk niets van de Islam hebben, van geen enkel geloof overigens.
En zo zullen we ook vroeg of laat leren dat wanneer we onze regeringen toelaten om wereldwijd andere volken te boycotten, onderdrukken, uitsluiten tot zelfs bombarderen toe, dat we daar dan vroeg of laat de rekening voor gepresenteerd zullen krijgen.
En dat gebeurt (nu nog maar) middels terreuraanslagen maar dat kan vrij makkelijk escaleren tot regelrechte oorlog.
Ik heb al jaren het vermoeden dat men ons "oorlogsrijp" maakt en dat de Islam de aanleiding moet gaan vormen.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie