Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Susan » 11 jul 2017, 09:59

Door Tammy haar topic: http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 50#p307950
kwam ik hier op wat ik onlangs gelezen had.
Dit gaat niet alleen over mobiele telefoontjes, vandaar dat ik het hier neer gezet heb, anders lijkt het op een nieuwe topic in een topic plaatsen.
Het hoeft niet voor iedereen te gelden, er zijn nog genoeg mensen die evengoed genieten van alles en dit ook echt waarnemen, naast foto's maken, filmpjes delen etc. Dat zijn ook niet alleen de ouderen gelukkig.

Dat we ons iets laten 'ontnemen' door technologie, ligt volgens mij vooral aan ons zelf, we hoeven immers niet in álles mee te gaan.

Zelf zit ik niet op facebook ed, forum is voldoende en neem bijv altijd een boek mee als ik lang onderweg ben met de trein. Nieuwe bobiele telefoon ga ik nog aanschaffen, waarmee ik alleen kan bellen en verder niets, bereikbaar ben onderweg en bij camaliteiten anderen kan bellen/waarschuwen.
Er gaat niets boven lekker lang zitten 'bomen' over van alles met een ander of met meerdere mensen bij elkaar, al is dat ook heel plezierig te doen via telefoon vind ik, dan praat ik soms 'twee uur in een uur vol' met gemak.


Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Technologie
Probeer als je de kans hebt eens dit testje uit te voeren: kijk wanneer je je in een drukke ruimte bevindt eens goed om je heen (in de metro, de wachtkamer bij de dokter, een restaurant) en probeer dan te tellen hoeveel mensen geheel in beslag worden genomen door hun tablet of mobiele telefoon. Je zult werkelijk versteld staan!

Je zult zien dat zeker meer dan 80% van de mensen die je ziet bezig zal zijn met deze vormen van draagbare technologie. Stuk voor stuk gaan ze helemaal op in hun sociale netwerkpagina’s, hun berichtjes, filmpjes op het internet, hun e-mail… maar waar is hun leven dan gebleven? Verloren in Facebook, YouTube, WhatsApp, Gmail en ga zo maar door.

Wat zelfs nog verbazingwekkender is, is de manier waarop kinderen die na 2000 geboren zijn omgaan met de technologie om zich heen. Van jongs af aan weten deze kinderen precies wat ze met deze technologie aan moeten. Zelfs een eenjarige weet dat hij gewoon met zijn wijsvinger over het beeldscherm van zijn moeders telefoon moet vegen om het toestel te kunnen gebruiken. Een tweejarig meisje vraagt gewoon aan haar moeder hoe de foto’s die haar moeder zojuist van haar genomen heeft zijn geworden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Kind met Telefoon

Maar heb je ooit weleens stilgestaan bij alle dingen die deze technologie ons eigenlijk ontnomen heeft?

Natuurlijk kunnen we onmogelijk ontkennen dat al deze technologische ontwikkelingen ons een hoop geschonken hebben. Tegelijkertijd kent alles zo zijn grens en bestaat er slechts een klein verschil tussen het gebruiken van deze apparaten omdat je ze nodig hebt en ze gebruiken omdat je er afhankelijk van bent.

Technologie heeft ons beroofd van belangrijke delen van ons leven. Laten we hier even wat dieper op ingaan…

1. Onze eigen gedachten

We brengen nooit meer tijd alleen met onszelf door. We mediteren niet terwijl we ’s avonds voordat we in slaap vallen in bed liggen. We zitten niet op de bank om na te denken over waar ons leven naartoe gaat of welke keuze we moeten maken.

Hier zit echter een groot nadeel aan verbonden. Wanneer onze geest niet wordt lastig gevallen door invloeden van buitenaf, krijgt hij de kans om zelf de vrije loop te gaan en ons te helpen bepaalde problemen op te lossen, briljante ideeën te bedenken etc. Beetje bij beetje verpest de technologie om ons heen onze creativiteit en verbeeldingskracht.

2. Het gevoel verdwaald te zijn

Wat deden mensen voordat ze voortdurend toegang hadden tot GPS op hun mobiele telefoon? Ze probeerden de weg te vragen aan iemand op straat, een kaart uit te vogelen of ze raakten gewoon verdwaald. Er bestaat niets beters dan je in een onbekende stad bevinden en iets ontdekken dat niet in de toeristengids staat. Dit gebeurt echter bijna nooit meer, omdat we meteen de kaart op onze mobiele telefoon erbij pakken. Soms is het echter noodzakelijk om verdwaald te raken, zodat we kunnen struikelen over de meest essentiële dingen.


3. De kans om een band op te bouwen met een vreemde

Om nog even terug te komen op het voorbeeld hierboven. Toen je, voordat je voortdurend toegang had tot technologische hulpmiddelen, verdwaald raakte en iemand op straat om de weg moest vragen, bestond er altijd de kans dat deze persoon nog een belangrijke rol zou gaan spelen in je leven. Dit kunnen we ook toepassen op onze vriendenkring. Het is nu eenmaal onmogelijk om gevoelens te begrijpen door een scherm, hoeveel emoticons of liedjes je ook gebruikt; daarom moeten we soms gewoon oog in oog met iemand staan.

4. Het geluid van stilte

De westerse wereld, deze wereld van grote metropolen, zit vol lawaai. Rust en balans worden echter gevonden in stilte. Zo kunnen we in contact komen met onszelf, genieten van de afwezigheid van storende geluiden en deze waardevolle stilte leren kennen.

5. De energie in je omgeving

Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie. Daarom is het ook niet aangeraden om deze apparaten in je slaapkamer te zetten of om ze te gebruiken vlak voordat je naar bed gaat.

Nog erger: we zijn er zo aan gewend geraakt om voortdurend overal foto’s van te maken dat we steeds minder goed in staat zijn om gewoon te genieten van het landschap dat we om ons heen kunnen zien. We kunnen de grootsheid, de geuren, de geluiden of de emoties van de natuur niet waarderen door de lens van een camera of het beeldscherm van een mobiele telefoon.

Begin buiten de apparaten om te leven!

6. Ontspanning

Voordat iedereen een mobiele telefoon had, konden mensen slechts af en toe met elkaar communiceren als ze ver van elkaar vandaan woonden of gingen ze soms bij elkaar op bezoek als ze bij elkaar in de buurt woonden. De angst die bij ons wordt opgewekt wanneer we een bericht versturen en hier niet meteen antwoord op krijgen bezorgt ons een hoop onnodige stress. En laten we het niet eens hebben over de twee blauwe vinkjes in een WhatsApp-gesprek of het ‘gelezen om’ bericht op Facebook! Van dit soort dingen kunnen we werkelijk tureluurs worden.

We nemen onze telefoon zelfs mee naar de wc, we leggen onze telefoon naast ons hoofd wanneer we gaan slapen, we leggen hem neer op ons bureau of op onze tafel op school. Het duurt nog geen seconde om op te nemen wanneer hij eindelijk een keer overgaat.

En tot slot zorgen al deze technologie en vooral het voortdurend vastgekleefd zitten aan je mobiele telefoon ervoor dat je alle details in het leven en het geluk dat het leven biedt wanneer je het intens beleefd volledig misloopt.

Wanneer keek je voor het laatst naar een zonsondergang, een regenbui of een zwerm vogels die voorbij vloog?

https://verkenjegeest.com/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door herman50 » 11 jul 2017, 10:48

het is wel typerent mijn broer heeft 2 zoons de eerste heeft een gewoon zaktelefoontje voor nood bij zich,-rijdt vaal op de baan- de tweede weet van gekkegheid niet wat ie kopen moet aan gadges
alles wat maat even licht geeft of letters heeft ie, wat in houd dat z´n zoon helemaal nergens moeite mee heeft en de dingen gebruikt als zoete koek,,
maar moet wel zeggen na 3 worden zijn ze klaar met je terwijl de oudste zoon gewoon elke zondag effe komt kletsen ,, het is een idioot gezicht als je ze naar school ziet lopen hier of in de auto als ze in de file staan ..soms blijven ze gewoon staan na 2 keer groen, omdat ze het zo druk hebben met .....weet ik veel ...
vraag me wel eens af waar hebben die het allemaal over, wat bespreek je straks als je op school komt ,,
weet nog goed de tijd als er een brioef van m´n opa kwam uit zeeland , wauw jonges kom luisteren
het was een wereld wonder ,, nu? gewoon ouwe koek
Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 11 jul 2017, 11:48

Susan schreef:Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Dat betwijfel ik. "Negatieve energie" is geen wetenschappelijke term, dus dit lijkt mij onzin. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Susan schreef:Daarom is het ook niet aangeraden om deze apparaten in je slaapkamer te zetten of om ze te gebruiken vlak voordat je naar bed gaat.
Ja dat was een paar jaar geleden een hype. Dat had te maken met de overdaad aan blauw licht dat uit beeldschermen komt, waardoor je moeilijker in slaap komt.
Maar blauw licht is natuurlijk geen "negatieve energie".

En verder... ik herken mezelf niet zo in dit verhaal.

1. Wie zonder technologie niet mediteerde doet dat nu ook niet. Daar kun je moeilijk de technologie de 'schuld' van geven.

2. Een kaart raadplegen is een keuze. Wie nu acuut de kaart op e mobiel erbij pakt deed dat vroeger ook, maar dan met een papieren kaart. De technologie is veranderd, het gedrag niet.

3. Contact maken met vreemden is een keuze. Technologie maakt het mogelijk om op meer verschillende manieren contact te maken met vreemden.
Whatsapp e.d. komt niet in plaats van persoonlijk contact met vrienden, maar is er een aanvulling op.

4. De stilte opzoeken is een keuze. Wie dat nu niet doet, deed dat vroeger zonder technologie ook niet.

5. Om een goede foto te maken zul je toch echt eerst met je ogen moeten kijken.

6. De 'vinkjes-stress' is volgens mij een verzonnen fenomeen. Ik ken niemand die tureluurs wordt van dat soort dingen.
Susan schreef:En tot slot zorgen al deze technologie en vooral het voortdurend vastgekleefd zitten aan je mobiele telefoon ervoor dat je alle details in het leven en het geluk dat het leven biedt wanneer je het intens beleefd volledig misloopt.
Dit is wat mij betreft dan ook dikke vette onzin.

Dit soort geklaag kun je ophangen aan alle moderniteiten uit alle tijden; het heeft helemaal niks met de mobiele telefoon te maken; de schrijver heeft simpelweg niet door dat het apparaat een toevoeging is en niet in plaats komt van iets anders.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door herman50 » 11 jul 2017, 12:32

nou ´k weet niet, want als je gisteravond RTL Nieuws zag dat de post/brieven terug gelopen was ,door veelvuldig gebruik van telefoon en andere apparatuur, waardoor de bezorging mogelijk terug gaat naar 3x per week en de postzegels duurder worden, moet er toch een kern van waarheid inzitten
dat het geen toevoeging maar vervanging is
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 11 jul 2017, 12:58

herman50 schreef:nou ´k weet niet, want als je gisteravond RTL Nieuws zag dat de post/brieven terug gelopen was ,door veelvuldig gebruik van telefoon en andere apparatuur, waardoor de bezorging mogelijk terug gaat naar 3x per week en de postzegels duurder worden, moet er toch een kern van waarheid inzitten
dat het geen toevoeging maar vervanging is
Dat is een voorbeeld van wat ik bedoel. De technologie van het versturen van berichten verandert, maar het berichten versturen blijft. Het sturen van berichten komt niet in plaats van iets anders.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Tammy » 11 jul 2017, 14:41

Probeer als je de kans hebt eens dit testje uit te voeren: kijk wanneer je je in een drukke ruimte bevindt eens goed om je heen (in de metro, de wachtkamer bij de dokter, een restaurant) en probeer dan te tellen hoeveel mensen geheel in beslag worden genomen door hun tablet of mobiele telefoon. Je zult werkelijk versteld staan!
Ik ben een tijdje terug nog een stapje verder gegaan toen ik in de wachtkamer van het ziekenhuis zat. :mrgreen:
Iedereen keek op zijn mobieltje en het was heel stil.
Ik keek er naar en zei tegen mijn man: kijk nou al die mensen staren op hun schermpje.
Ik sprak expres niet fluisterend maar gewoon duidelijk en niemand keek op.

Toen zei ik : let op wat ik nu ga doen tegen mijn man.
Gooide mijn armen in de lucht en klapte keihard met mijn handen.
Mijn man keek met een blik van ooh my god wat doet ze nu weer. [doh]
Brabantse nuchterheid versus geïrriteerde Napolitaan..........zit verschil in, geloof het of niet. [joker]

Na die harde klap dus gebeurde er niks.
Niemand keek of schrok.
En dat in een doodstille wachtkamer.
Ongelooflijk zombiegedrag, en eigenlijk best akelig om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 11 jul 2017, 15:04

Tja, of je nou in de wachtkamer op je mobieltje zit te kijken of in een boek of tijdschrift... Ik zie het verschil niet zo.

En ik zou ook niet reageren op iemand die in zijn handen klapt. Ik zou me wel afvragen of je op de juiste afdeling zat ;-)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Susan » 11 jul 2017, 15:06

Ik heb niet de behoefte om wie dan ook ergens van te overtuigen, wat in het stuk staat zal voor de een herkenbaar kunnen zijn, voor de ander totaal niet.
Zo kijkt iedereen er weer anders tegen aan,is het er mee eens of niet en mag voor zichzelf uitmaken of hij hier wat mee doet of geheel terzijde schuift.
Mobiele telefoons zijn volgens mij wel degelijk in de plaats gekomen van iets anders en (om even een ding als voorbeeld te noemen) dat is vooral te merken in de treinen waar hordes mensen alleen nog op dat ding zitten te kijken, verder niets lijken te zien of te horen, bijna asociaal te noemen.

Wat straling betreft, omdat men nog lang niet weet wat voor schadelijke gevolgen dit op heel lange termijn zou kunnen geven, kunnen we volgens mij beter voorzichtig zijn.
Zal toch echt geen onzin zijn allemaal:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroma ... e_straling

Biologische en gezondheidseffecten[bewerken]
Elektromagnetische straling kan, afhankelijk van frequentie en vermogen, nadelige effecten hebben. Als de golflengte kleiner wordt dan ongeveer 10 nm (Röntgenstraling) dan is de energie zo hoog dat ionisatie op kan treden. Ioniserende straling kan kanker veroorzaken maar heeft desalniettemin medische toepassingen.
Niet-ioniserende straling kan ook schadelijke effecten hebben. Deze schade hangt (vrijwel) exclusief samen met de warmte die vrijkomt als de straling geabsorbeerd wordt door het lichaam. Zulke effecten kunnen bijvoorbeeld optreden in een magnetron of door blootstelling aan krachtige lichtbronnen als lasers.
Wereldwijd zijn meer dan 25.000 onderzoeken uitgevoerd naar de mogelijke effecten van EMS ten gevolge van de blootstelling aan straling afkomstig van relatief nieuwe apparatuur als GSM (masten) en wifi. Het overgrote deel van deze onderzoeken toont geen causaal verband aan tussen de straling en mogelijke negatieve effecten. Een enkel onderzoek doet dat wel. Analyse van deze laatste onderzoeken door de gezondheidsraad en vergelijkbare organisaties in andere landen wijst uit dat de deze laatste onderzoeken niet voldoen qua proefopzet of statistiek. Het internationaal breed gedeelde standpunt onder vakinhoudelijk deskundigen is dat er geen enkel bewijs is dat deze apparatuur schade aan de gezondheid veroorzaakt. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert dit standpunt ook.[1]

Gevoeligheid en angst voor schadelijke gevolgen[bewerken]
Er zijn mensen die zeggen gezondheidsklachten te krijgen van elektromagnetische straling. Dit wordt ook wel Elektrohypersensitiviteit (EHS) of elektroallergie genoemd.
In mei 2015 deed een internationale groep van meer dan 200 wetenschappers die zich bezighouden met de biologische en gezondheidseffecten van elektromagnetische velden een appel aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, waarin werd opgeroepen tot het opstellen van meer beschermende WHO-richtlijnen voor elektromagnetische stralingsbronnen, zoals GSM, draadloze telefonie, Wi-Fi, slimme meters en babyfoons.[2] Daarnaast werd aangedrongen op het stimuleren van voorzorgsmaatregelen tegen blootstelling aan elektromagnetische velden en het informeren van het publiek over gezondheidseffecten, in het bijzonder het risico voor kinderen en de foetus.
In het appel stelden zij dat talrijke wetenschappelijke studies aantonen dat elektromagnetische velden op niveaus duidelijk onder de nu geldende normen invloed hebben op levende organismen. Deze invloeden zouden onder andere een verhoogd risico op kanker, genetische schade, structurele en functionele veranderingen in het voortplantingssysteem en neurologische aandoeningen omvatten.


Valt wel buiten dit topic:
Kijk ook maar eens wat er over magnetrons gemeld is, wat ik een tijd geleden ergens geplaatst heb maar niet meer weet waar.
Nu hier gevonden:
http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen ... or-kanker/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heef

Bericht door Tammy » 11 jul 2017, 15:10

Het verschil beste MetalPig was dat iedereen in een andere wereld zat.
Niet een paar zoals je normaal ziet in een drukke wachtkamer.
Dan hoor je ook praten en dat soort dingen.
Ik zat nu in een wachtkamer waarvan het leek alsof ze niet meer leefden alleen adem haalde.
Het zag er gewoon heel vreemd uit.

Ik zat op de goede afdeling trouwens, die andere afdeling moet ik volgende week weer heen. :lekkapuh: :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 11 jul 2017, 15:13

Susan schreef:Mobiele telefoons zijn volgens mij wel degelijk in de plaats gekomen van iets anders en (om even een ding als voorbeeld te noemen) dat is vooral te merken in de treinen waar hordes mensen alleen nog op dat ding zitten te kijken, verder niets lijken te zien of te horen, bijna asociaal te noemen.
Vroeger deed ik dat met een boek en een walkman. Dan is contact met de buitenwereld via de mobiel misschien juist wel minder asociaal.

Maar wat doe jij dan in de trein? Gesprekjes aanknopen met vreemden?
Susan schreef:Wat straling betreft, omdat men nog lang niet weet wat voor schadelijke gevolgen dit op heel lange termijn zou kunnen geven, kunnen we volgens mij beter voorzichtig zijn.
Prima. Maar daarmee bestaat "negatieve energie" nog steeds niet. Laat staan dat het wetenschappelijk aangetoond is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heef

Bericht door MetalPig » 11 jul 2017, 15:21

Tammy schreef:Het verschil beste MetalPig was dat iedereen in een andere wereld zat.
Ik kan me dat goed voorstellen. Elke keer dat ik in een ziekenhuis ben wens ik dat ik ergens anders zou kunnen zijn.

Je bent omringd door zieke mensen, er is een continue dreiging van slecht nieuws, brrr. Laat mij dan maar even vluchten naar een andere wereld.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Susan » 11 jul 2017, 16:44

MetalPig schreef: Vroeger deed ik dat met een boek en een walkman. Dan is contact met de buitenwereld via de mobiel misschien juist wel minder asociaal.

Maar wat doe jij dan in de trein? Gesprekjes aanknopen met vreemden?.
Vaak lezen maar zónder walkman, onder andere dit wat hier staat:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 67#p307967
pretentieuze bullshit dus, zoals jij fijntjes opmerkte ....
:rolfl:
En ja hoor, heel soms een praatje aangaan met anderen, kan interessant en reuze gezellig zijn. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Gast1 » 11 jul 2017, 20:55

MetalPig schreef:
Susan schreef:Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Dat betwijfel ik. "Negatieve energie" is geen wetenschappelijke term, dus dit lijkt mij onzin. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
De Diraczee is een theoretisch model van het vacuüm als een oneindige zee van deeltjes met negatieve energie. Bron
Beetje bij beetje verpest de technologie om ons heen onze creativiteit en verbeeldingskracht.
MetalPig schreef:1. Wie zonder technologie niet mediteerde doet dat nu ook niet. Daar kun je moeilijk de technologie de 'schuld' van geven.
Tuurlijk wel.
MetalPig schreef:2. Een kaart raadplegen is een keuze. Wie nu acuut de kaart op e mobiel erbij pakt deed dat vroeger ook, maar dan met een papieren kaart. De technologie is veranderd, het gedrag niet.
Een kaart raadplegen is nog altijd totaal iets anders dan het GPS, maar dat begrijp je of niet.
MetalPig schreef:3. Contact maken met vreemden is een keuze. Technologie maakt het mogelijk om op meer verschillende manieren contact te maken met vreemden.
Ook het begrip 'contact' schijn je blijkbaar niet te begrijpen.
MetalPig schreef:4. De stilte opzoeken is een keuze. Wie dat nu niet doet, deed dat vroeger zonder technologie ook niet.
Proef ik hier iets van reïncarnatie? ;P!
MetalPig schreef:5. Om een goede foto te maken zul je toch echt eerst met je ogen moeten kijken.
Je schrijft het: "Om een goede foto te maken"... om voortdurend overal foto’s van te maken zoals ik onlangs bijvoorbeeld heb meegemaakt -door voornamelijk Aziaten- die maar wat in het wilde weg fotograferen, zijn we steeds minder goed in staat om gewoon te genieten van het landschap dat we om ons heen kunnen zien.
We kunnen de grootsheid, de geuren, de geluiden of de emoties van de natuur niet waarderen door de lens van een camera of het beeldscherm van een mobiele telefoon.
Er wordt daadwerkelijk veel minder goed gekeken en genoten en dat is wat is waarneem.
De schrijver heeft waarlijk gelijk in de geponeerde stelling.
MetalPig schreef:6. De 'vinkjes-stress' is volgens mij een verzonnen fenomeen. Ik ken niemand die tureluurs wordt van dat soort dingen.
Dan lijkt het mij dat je een beetje wereldvreemd bent ...
MetalPig schreef:
Susan schreef:En tot slot zorgen al deze technologie en vooral het voortdurend vastgekleefd zitten aan je mobiele telefoon ervoor dat je alle details in het leven en het geluk dat het leven biedt wanneer je het intens beleefd volledig misloopt.
Dit is wat mij betreft dan ook dikke vette onzin.

Dit soort geklaag kun je ophangen aan alle moderniteiten uit alle tijden; het heeft helemaal niks met de mobiele telefoon te maken; de schrijver heeft simpelweg niet door dat het apparaat een toevoeging is en niet in plaats komt van iets anders.
Inderdaad ... wereldvreemd ...
We hebben inmiddels zoveel 'toevoegingen' dat we er tureluurs van worden.
Psychologen en psychiaters gaan gouden tijden tegemoet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Tammy » 11 jul 2017, 22:12


Dit filmpje zag ik een paar jaar geleden.
Ik ben het nooit vergeten.
Ondanks het irritante muziekje is deze video van een paar minuten de moeite waard om af te kijken.
Vooral de laatste minuut vind ik treffend in beeld gebracht.
Die jongeman zegt en ziet het goed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 12 jul 2017, 07:54

Gast1 schreef:
MetalPig schreef:
Susan schreef:Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Dat betwijfel ik. "Negatieve energie" is geen wetenschappelijke term, dus dit lijkt mij onzin. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
De Diraczee is een theoretisch model van het vacuüm als een oneindige zee van deeltjes met negatieve energie. Bron
Context betekent echt helemaal niks voor jou hè? Krijg ik een Diraczee in mijn slaapkamer als ik er een TV neerzet? Nou dan.

Gast1

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Gast1 » 12 jul 2017, 09:01

MetalPig schreef:Context betekent echt helemaal niks voor jou hè? Krijg ik een Diraczee in mijn slaapkamer als ik er een TV neerzet? Nou dan.
Antwoorden op chronologische volgorde: "Jawel hoor" - "Lijkt mij van niet".
Jouw "Nou dan" slaat nergens op.
Je beweerde dat 'negatieve energie' geen wetenschappelijke term is en ik heb het tegendeel aangetoond, daar je graag overtuigd wilde worden.
Voor wat betreft 'de context' ... ben je nou eigenlijk echt wel serieus of wil je het écht niet zien?
Altijd moeten er maar weer 'bewijzen' zijn, daar 'het gevoel' bij de meeste mensen weg is.
Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Dat was de stelling toch? Wat is die 'negatieve energie' dan toch eigenlijk wel niet? Zou het 'een bepaalde straling' kunnen zijn?
Stralingsenergie is de energie die bevat is in elektromagnetische straling.
Lees eens.
Lees ook eens.
En raadpleeg nu jouw hersenpan eens.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 12 jul 2017, 09:08

Gast1 schreef:Je beweerde dat 'negatieve energie' geen wetenschappelijke term is en ik heb het tegendeel aangetoond, daar je graag overtuigd wilde worden.
Het tegendeel van deze bewering:
Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Dat is de context die je opzettelijk mist.
Gast1 schreef:Voor wat betreft 'de context' ... ben je nou eigenlijk echt wel serieus of wil je het écht niet zien?
Ja, sorry dat mijn bericht zo onduidelijk was dat jij hem alleen maar verkeerd kon interpreteren :roll:
Gast1 schreef:Altijd moeten er maar weer 'bewijzen' zijn, daar 'het gevoel' bij de meeste mensen weg is.
Ik begon niet over bewijs hè. Ik schreef dit niet:
Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Gast1 schreef:Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Dat was de stelling toch? Wat is die 'negatieve energie' dan toch eigenlijk wel niet? Zou het 'een bepaalde straling' kunnen zijn?
Nee, dat kan niet niet als je het hebt over iets dat wetenschappelijk bewezen is.

Gast1

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door Gast1 » 12 jul 2017, 09:09

Tammy schreef:Dit filmpje zag ik een paar jaar geleden.
Ik ben het nooit vergeten.
Ondanks het irritante muziekje is deze video van een paar minuten de moeite waard om af te kijken.
Vooral de laatste minuut vind ik treffend in beeld gebracht.
Die jongeman zegt en ziet het goed.
Volgens mij heb je dit filmpje -of iemand anders- ook al eerder geplaatst.
En precies daar gaat dit topic over -en ik ben het met je eens-.
Kostelijk dat er altijd weer mensen zijn die het niet willen zien ... :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 12 jul 2017, 09:11

Gast1 schreef:Grappig dat er altijd weer mensen zijn die het niet willen zien ... :wink:
En mensen die andere ervaringen hebben. Daar ben je zo dol op toch? Waarheid destilleren uit persoonlijke ervaringen? Wijsneus.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zes dingen die onze technologie ons ontnomen heeft

Bericht door MetalPig » 12 jul 2017, 09:16

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Je beweerde dat 'negatieve energie' geen wetenschappelijke term is en ik heb het tegendeel aangetoond, daar je graag overtuigd wilde worden.
Het tegendeel van deze bewering:
Het is wetenschappelijk bewezen dat apparaten als onze televisie of computer de ruimte waar ze in staan vullen met negatieve energie.
Sorry, dat was onduidelijk. Ik bedoel natuurlijk het tegendeel van mijn mening dat die quote onzin is.

Plaats reactie