Nederlanders op vakantie

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nederlanders op vakantie

Bericht door Tammy » 16 jul 2017, 12:01

Afbeelding

Uit onwetendheid in bikini door supermarkt .


WASSENAAR/LEIDEN - Vakantie vierende Nederlanders en etiquette gaan niet goed samen. Dat komt vooral doordat we na een jaar werken eindelijk willen doen waar we zin in hebben en ons geen normen laten opleggen, zeggen deskundigen. Maar vaak is het ook onbenulligheid. ,,Nederlanders gedragen zich zoals ze dat in eigen land gewend zijn. Zonder te beseffen dat bij ons veel meer kan dan elders”, zegt etiquette-expert Yvonne van der Kroft.

Topless op het strand, in bikini en op slippers door de supermarkt, de directe manier van communiceren: we staan er als Nederlanders niet overal even goed op. Volgens Van der Krofts collega Jan Jaap van Weering, auteur van het boek Distinguished, wordt dat versterkt doordat lokale inwoners de ergernis voor zichzelf houden. ,,Het punt is dat veel vakantiegangers zich helemaal niet van bewust zijn van hun gedrag. We hebben niet door hoe bot we overkomen. Neem nou Nederlanders die in een Frans cafeetje tijdens het ophangen van de jassen met hun vingers de bestelling doorgeven. Dat kan best wat fijnzinniger. Maar omdat toeristen betalende gasten zijn, wordt er vaak niets van gezegd.”

Toleranter.

Van Weering wijst erop dat we in Nederland veel meer van elkaar accepteren. ,,Er is geen land ter wereld dat toleranter is. Daar mogen we trots op zijn. Alleen denken we die laagdrempeligheid ook mee over de grens te kunnen nemen. Maar een Belg vindt het niet prettig als je hem tutoyeert, in Frankrijk hoort het niet om zelf het terras te verbouwen als je met een grote groep bij elkaar wilt zitten. En ga je in Spanje naar het strand, smeer je dan thuis alvast in. Dan voorkom je dat het aanstootgevend wordt.”

Van der Kroft weigert echter om al te negatief over Nederlanders te zijn. ,,Tegelijk spreken we wel onze talen en verdiepen we ons ook redelijk in andere culturen. We komen vooral onhandig over. Een Nederlandse zakenman kan zich in Italië perfect kleden voor een belangrijke ontmoeting en tien minuten later in zijn korte broek door een museum struinen. In hun vrije tijd doen Nederlanders snel waar ze zin in hebben, al geven ze vaak geen echte overlast. We lopen dus wel in bikini door de supermarkt, maar zijn in het hotel niet heel luidruchtig.”

Dronken.

Ligt hier wellicht een taak voor reisbureaus? ,,Het ligt een beetje aan de bestemming van onze reizigers of we hen over lokale etiquette voorlichten”, zegt een woordvoerder van marktleider TUI. ,,Mensen die een rondreis door Thailand boeken, krijgen van ons een brochure waarin bijvoorbeeld staat dat ze met bedekte schouders een tempel moeten betreden. Voor Europese landen doen we dat nauwelijks. Het is weinig zinvol om te melden dat je in een café op Mallorca beter niet dronken in de lampen kunt gaan hangen.”

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders op vakantie

Bericht door Tammy » 16 jul 2017, 12:08

Soms kom ik inderdaad Nederlanders tegen in het buitenland waarvan ik denk: jeetje wat is dit ? :shock: :mrgreen:
De lompheid kan er inderdaad vanaf stralen.
Maar voor de rest vind ik het wel meevallen.

De Aziaten zijn totaal anders.
En nee daar bedoel ik niet de beleefdheid mee wat ik vroeger dacht.
Het zijn net lemmingen en uitermate onbeschoft.
Je ziet ze overal en ze lopen je bijna omver.
De selfiestick in de aanslag en voor de rest zijn ze zich totaal niet van hun omgeving bewust.
Ik zag ze notabene in het wilde westen zeg maar in Amerika in Wyoming.
Je kan niet aan ze ontsnappen. [joker]
Dat groepsverband wat ze hebben is bijna eng om te zien.

Engelsen zijn vaak ook een apart volk, maar mijn man en ik hebben ook leuke ontmoetingen gehad met Engelsen.
Bijna altijd op vakanties, maar dat zijn niet die zatte Engelsen ofcourse. :mrgreen:

Belgen zijn zeer beheerst, je hoort ze niet.
Nederlanders wel maar vergeleken met de Aziaten vind ik het mee vallen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederlanders op vakantie

Bericht door Fenna » 16 jul 2017, 12:36

Wie op vakantie gaat, heeft daar een bedoeling mee. Het idee is om uit te rusten, bij te komen van het dagelijks werk, om vervolgens vol energie en nieuwe plannen weer huiswaarts te keren. De grote vraag is echter of een reguliere vakantie recht doet aan dat oorspronkelijke idee. Keer op keer blijkt dat mensen pas echt aan vakantie toe zijn als zij op vakantie zijn geweest.

Nu klinkt mijn stellingname behoorlijk absurd. Maar dat ligt niet aan mij. Dat heeft te maken met het feit dat mensen blijkbaar niet in staat zijn om helder na te denken; en precies in tegenovergestelde richting bewegen dan het gezond verstand aangeeft.


MINDER COMFORT
Zo lijkt het mij logisch dat een vakantie in alles meer comfort moet bieden dan het thuisfront geeft. Maar de meeste mensen hebben op vakantie juist minder comfort: luchtbedden in plaats van echte bedden, campingwinkels in plaats van uitbundige supermarkten, klapstoeltjes in plaats van fauteuils, gaten in de grond in plaats van een luxe wc en kakkerlakken in plaats van een enkel vliegje.

Ook lijkt het mij, voor alle rust en ontspanning, logisch dat een opeenhoping van mensen wordt vermeden. Maar mensen zoeken al die andere mensen nu juist op: verstikkende rijen op het vliegveld, eindeloze files op de autobanen, hutjemutje op de camping en ingesloten door andere badgasten op het ministrandje.


Het idee is toch (letterlijk) om opgelucht adem te halen? Maar in werkelijkheid komen mensen op vakantie elkaar zo nabij dat zelfs een redelijk normaal mens hysterische aanvallen kan krijgen van claustrofobie.

De meeste mensen vinden pas rust als zij ook wat vakantie van elkaar kunnen hebben: dat papa in zijn eentje kan motorfietsen, dat mama even lekker alleen een boekje kan lezen of dat de kinderen ongedwongen met leeftijdsgenoten kunnen verkeren. Vanuit het eigen huis is dat prima te regelen. Maar in plaats daarvan wordt de hele groep bij elkaar gegooid in één vliegtuig, in één auto, in één tent. Om vervolgens als één geheel geen enkele individuele vrijheid meer te kunnen genieten.


CHAGRIJNIG EN ONDANKBAAR
Vooral kinderen hebben hier last van, omdat zij gedwongen worden om alles leuk te vinden wat de ouders hebben bedacht. En de ouders zijn dan weer chagrijnig omdat de kinderen zo ondankbaar zijn (‘Ik hoef geen museum, ik wil een ijsje’). Vakantie is ook alleen maar vakantie als er niet nagedacht hoeft te worden. Maar ergens in den vreemde staat het brein nooit stil, omdat alles wat vertrouwd heet, nergens te bekennen is.

Persoonlijk heb ik altijd een prima vakantie. Dat komt niet door mij, maar door al die miljoenen mensen die wegtrekken om op vakantie te gaan.

Bron; Telegraaf, collumn Jefrey Wijnberg.


Héél herkenbaar :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders op vakantie

Bericht door Tammy » 16 jul 2017, 12:50

CHAGRIJNIG EN ONDANKBAAR .

Vooral kinderen hebben hier last van, omdat zij gedwongen worden om alles leuk te vinden wat de ouders hebben bedacht. En de ouders zijn dan weer chagrijnig omdat de kinderen zo ondankbaar zijn (‘Ik hoef geen museum, ik wil een ijsje’). Vakantie is ook alleen maar vakantie als er niet nagedacht hoeft te worden. Maar ergens in den vreemde staat het brein nooit stil omdat alles wat vertrouwd heet, nergens te bekennen is.
Ben het niet eens wat deze man schrijft.
Als ik op vakantie ben denk ik wel na over wat ik zie.
Hij heeft een voor mij vreemde manier van hoe een vakantie eruit moet zien.
Vakantie is alleen vakantie als er niet nagedacht hoeft te worden ? Niet mee eens.
Thuis dut ik vaak in omdat alles zo vreselijk hetzelfde is en saai.
In het buitenland word ik wakker, daarom baal ik altijd als ik weer terug moet.
Heb ik altijd gehad.

Het is geven en nemen op vakantie als je kinderen hebt.
Ene dag museum en andere dag de zee of weet ik wat.
Kinderen moet je al vroeg leren dat papa en mama ook vakantie hebben en niet alles om hun draait.
Die Nederlandse kinderen pik je er dus wel uit in het buitenland.
Dat gejengel van ze en pa en ma staan erbij en doen niks.

En als ze niet meer meegaan lekker met je partner.
Of alleen, is voor iedereen anders.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders op vakantie

Bericht door Tammy » 16 jul 2017, 13:11

Hoe vinden jullie mijn plaatje van die twee zonverbrande jongens ? :mrgreen:
Lijken op Engelsen , zo zien ze er vaak ook uit als ik ze zie op vakantie. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie