Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door taigitu » 23 jul 2017, 11:36

Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Het is 11 juli 2015 en het is Wereldbevolkingsdag. Vandaag hoort u twéé dingen.
Eén: de wereldbevolking blijft groeien.
Twéé: we moeten meer inzetten op ‘family planning’. Beide berichten zijn terecht.


Vandaag leven we met 7,5 miljard mensen op deze aarde. En zoals het er nu uitziet, zijn we rond 2050 met 10 miljard mensen. En aandacht voor family planning blijft belangrijk. Niet alleen omdat het ‘plannen’ van een familie doorgaans betekent dat er minder kinderen worden geboren. Het is vooral belangrijk omdat veel vrouwen wereldwijd nog steeds het recht niet hebben om zelf te beschikken over het al dan niet krijgen van kinderen.

Verplichte sterilisatie
Wereldbevolkingsdag wordt doorgaans gebruikt om de alarmklok te luiden. Kan onze planeet nog eens 2,5 miljard mensen aan? Is moeder aarde al niet te overladen met mensen die allen moeten eten, consumeren, wonen en zich vervoeren? Het is een oude angst.

Rond het jaar 200 beschreef de kerkvader Tertullianus al over de ‘krioelende mensenmassa’s’ die zo belastend zouden zijn voor de wereld ‘dat deze ons niet meer kan voeden’. Tertullianus hoopte op verwoestende aardbevingen, epidemieën en hongersnoden omdat deze flink zouden snoeien ‘in de weelderigheid van het menselijk ras’. Op dat moment telde de wereld nog maar een paar honderd miljoen mensen.

In 1968, toen de wereldbevolking naar 3,4 miljard mensen was gestegen, pleitte de Amerikaanse bioloog Paul Ehrlich voor een directe stop op de bevolkingsgroei. Hij wilde hoge belastingen op luiers, geheime sterilisatie van mensen via hun drinkwater en het vergiftigen van voedselhulp met anti-vruchtbaarheidsmedicijnen tijdens hongersnoden. Sommige van zijn voorstellen werden daadwerkelijk uitgevoerd, waaronder in India, waar miljoenen vrouwen onder zware druk onvruchtbaar werden gemaakt.


Vooruitgang
En nu, vijftig jaar later, zijn alweer 4 miljard mensen verder. En het goede nieuws is dat we er in die vijftig jaar fors op vooruit zijn gegaan. Honger en extreme armoede namen enorm af. Kinder- en moedersterfte daalde. Verwoestende ziektes als pokken en polio werden zo goed als uitgeroeid. We zetten ons meer dan ooit in voor de natuur en het milieu. Oorlog en geweld eisen beduidend minder slachtoffers dan in 1968.

World’s Best News hamert er regelmatig op: de grote problemen waarmee de wereld al duizenden jaren worstelt, staan vandaag hoog op de agenda en we boeken duidelijke resultaten in het oplossen ervan.

Deze week melden wij hoe aan de zuidkant van de Afrikaanse Sahara een 8000 kilometer lange groene muur wordt aangeplant om de verwoestijning een halt toe te roepen. We schrijven over de indrukwekkende vooruitgang in het bestrijden van ‘verwaarloosde tropische ziektes’. En we berichten over het goede nieuws dat de Keniaanse overheid gratis maandverband aan meisjes gaat verstrekken om ervoor te zorgen dat zij ook tijdens hun menstruatie naar school kunnen. Blijkbaar staat de bevolkingsgroei van de afgelopen decennia het oplossen van problemen niet in de weg.

Vruchtbaarheid
En er is meer bemoedigend nieuws. Ook zonder het nemen van dramatische maatregelen, daalt wereldwijd het aantal kinderen per vrouw. In 1960 kregen vrouwen wereldwijd nog ongeveer 5 kinderen. In Afrika lag dat aantal toen nog op 6,5. Vandaag is het gemiddelde aantal kinderen per vrouw wereldwijd gehalveerd tot 2,5 kinderen. Afrika blijft de grote uitzondering, al daalde het aantal kinderen per vrouw hier tot 5,5.

Dat het aantal kinderen per vrouw daalt, heeft alles te maken met toenemende welvaart. Wie zijn inkomen ziet stijgen en weet dat hij ook op zijn oude dag goed kan leven, kiest bewust voor een kleiner gezin. Want kinderen zijn dan niet langer de pensioenvoorziening van de ouders. Alleen waar de armoede onverminderd hoog is, blijft ook het aantal kinderen per vrouw onverminderd hoog. Overal waar de armoede vermindert, daalt ook de grootte van de gezinnen.

Bevolkingsgroei
Door dat dalende aantal kinderen, neemt ook de bevolkingsgroei weer af. Omdat we ouder worden en omdat de kindersterfte is gedaald, groeit het áántal mensen nog wel, maar de groei zélf is alweer decennialang aan het zakken.

Afbeelding

Tot 1800 groeide de wereldbevolking maar heel langzaam: die groei was nog geen 0,2 procent per jaar. Het aantal wereldburgers bleef eeuwenlang ruim onder de 1 miljard. Met de industriële revolutie veranderde dat. Op zijn hoogtepunt bedroeg de jaarlijkse bevolkingsgroei maar liefst 2,1 procent. Dat was in 1965. Op dit moment is die groei weer gedaald naar 1,2 procent. En wanneer demografen het bij het juiste einde hebben, zitten we aan het eind van deze eeuw op 0,1 procent, vergelijkbaar met de tijd vóór de industriële revolutie.

Vanzelf
Je zou het ook zo kunnen beschrijven: het duurde honderdduizenden jaren voordat in 1800 de 1 miljard mensen werd bereikt. Vervolgens duurde het 127 jaar voor we in 1927 op de 2e miljard kwamen. Toen was het nog maar 33 jaar tot we in 1960 3 miljard mensen bereikten. Tussen 6 miljard en de huidige 7 miljard mensen gingen nog maar 12 jaar voorbij. Maar tot we in 2023 op 8 miljard mensen komen, duurt het wéér twaalf jaar. Vervolgens duurt het 14 jaar tot 9 miljard, 18 jaar tot 10 miljard en weer 33 jaar tot 11 miljard mensen, aangenomen dat er ooit 11 miljard zullen zijn.

In tegenstelling tot wat Tertullianus en Ehrlich dachten, hebben we voor het afzwakken van de bevolkingsgroei geen draconische maatregelen nodig. Meer rechten voor vrouwen en meer welvaart voor iedereen doen vanzelf hun werk.

http://www.worldsbestnews.nl/analyse-ge ... lkingsdag/
Zoals hier de bevolkingsgroei wordt voorgesteld/beschreven daar kan ik me in vinden.
Waar grote armoede heerst koopt een gezin geen voorbehoedsmiddelen maar eten.
Dus roepen 'dat ze in de landen met armoede geen kinderen moeten nemen/krijgen' is een
ondoordachte kreet. Je ziet ook hier in Nederland dat mensen uit andere landen waar men
een groot gezin hebben normaal vind, deze zelfde mensen hier kleine(re) gezinnen hebben.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Gast1 » 24 jul 2017, 06:39

Ik schreef het al elders, in het topic met de titel: Re: Vluchtelingen doen de economie groeien.
Gast1 schreef:Verder heb ik eens heel even gespeurd bij 'worldsbestnews' ...
Ik ben voor positiviteit en dat is wat deze organisatie dan ook vooral doet.
Maar ik ben ook van mening dat die organisatie dan wel eerlijk dient te blijven en vooral nog meer realistisch.

Media ....................................... ach ..............

Afbeelding
Tertullianus als 'kerkvader' zou een uitspraak volgens zijn geloofsovertuiging nooit mogen doen -maar met die 'kerkvaders' weten we het wel-.
In de uitspraak van Ehrlich echter, kan ik me meer in vinden.

Wij mensensoort zijn en blijven vooralsnog in totaliteit een plaag, een pestilentie voor ons 'eigen' Aards paradijs.
Macht en geld prevaleren en corrumperen ten koste van alles wat er hier op Aarde is..

Een ziekte die ervoor zou kunnen zorgen dat de mensheid voor een bepaalde periode 'steriel' wordt zou een vreedzame oplossing kunnen zijn.
Een ziekte die we als soort ook wel weer succesvol gaan bestrijden, maar ... het ligt er ook aan -voor het voortbestaan van het resterende Aards paradijs- waar die ziekte dan 'heerst' ...

We zijn gewoon met veel te veel mensen en voor wat dat betreft had de kerkvader Tertullianus destijds al gelijk, alsook de bioloog Paul Ehrlich toen de wereldbevolking op dat moment al ver100voudigd was.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Tammy » 24 jul 2017, 07:13

Taigitu schreef :
Waar grote armoede heerst koopt een gezin geen voorbehoedsmiddelen maar eten.
Dus roepen 'dat ze in de landen met armoede geen kinderen moeten nemen/krijgen' is een
ondoordachte kreet.
Nee Taigitu, dat is geen loze kreet.
Als je in een gebied leeft waar armoede is word die armoede nog veel groter als je een groot gezin hebt.
Of je twee kindjes eten moet geven of zeven of meer is een behoorlijk verschil.
Zolang men die mentaliteit van veel kinderen krijgen niet weg doet blijven die landen zitten met armoede.
En sterven kindjes de hongerdood.

Pierre, :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Fenna » 24 jul 2017, 10:22

Heb je Inferno van Dan Brown gelezen Pierre?
Dan word een middel in het water gedaan waarmee de halve wereldbevolking onvruchtbaar word.
Ik vind het niet eens zo'n gek idee.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Gast1 » 24 jul 2017, 12:00

Nee, heb ik niet gelezen Fenna.
Mijn dochter en vrouw echter wel.
Vooral mijn dochter heeft mij(n vrouw en ik) gestimuleerd om de film eens met haar te gaan bekijken.
Dit, omdat ik dat wat jij schrijft al meer dan 30 jaren zeg.
Ik kan je adviseren om het bij het boek te houden, en niet naar de film te gaan.

Zker is dat een oplossing en sterker nog, wanneer de mensheid voor een periode van 50 jaar onvruchtbaar zou zijn, dan zou de mensheid over 130 jaar uitgestorven zijn.
Eigenlijk toch heel bijzonder ...
Ik denk dat de Natuur haar terrein dan in een mum van tijd teruggewonnen heeft. :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door MetalPig » 24 jul 2017, 12:27

De antivaccinatie-pipo's doen ook goed werk op dit gebied. Als ze genoeg mensen mee krijgen dan komen de dodelijke kinderziektes weer terug en dat zal wellicht ook invloed hebben op de groei van de wereldbevolking [tu]

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Fenna » 24 jul 2017, 13:06

MetalPig schreef:De antivaccinatie-pipo's doen ook goed werk op dit gebied. Als ze genoeg mensen mee krijgen dan komen de dodelijke kinderziektes weer terug en dat zal wellicht ook invloed hebben op de groei van de wereldbevolking [tu]
;P!
Dan krijgt de natuur weer de kans om in te grijpen en dat is niet verkeerd,

@ Gast1.
De film is inderdaad een slap aftreksel van het boek.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door gusteman » 24 jul 2017, 14:13

Fenna schreef:
MetalPig schreef:De antivaccinatie-pipo's doen ook goed werk op dit gebied. Als ze genoeg mensen mee krijgen dan komen de dodelijke kinderziektes weer terug en dat zal wellicht ook invloed hebben op de groei van de wereldbevolking [tu]
;P!
Dan krijgt de natuur weer de kans om in te grijpen en dat is niet verkeerd,
Dan kunnen we misschien ook maar beter een einde maken aan alle inspanningen om de klimaatopwarming tegen te gaan.

Want daarmee proberen we te voorkomen dat de natuur de kans krijgt om in te grijpen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door taigitu » 24 jul 2017, 15:13

Tammy schreef:
Taigitu schreef:
Waar grote armoede heerst koopt een gezin geen voorbehoedsmiddelen maar eten.
Dus roepen 'dat ze in de landen met armoede geen kinderen moeten nemen/krijgen' is een
ondoordachte kreet.
Nee Taigitu, dat is geen loze kreet.
Als je in een gebied leeft waar armoede is word die armoede nog veel groter als je een groot gezin hebt.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar hoe zie jij het dan dat deze mensen in armoede die geen geld hebben voor voorbehoedsmiddelen, als ze al te koop zijn in hun omgeving, het bij twee kunnen houden......? Er hierbij rekening houdend dat vrouwen in bijvoorbeeld de derde wereld landen weinig in te brengen hebben. Ze worden besneden, ze moeten hun man ter wille zijn en ze kan geen kant op als ze hem af zou wijzen. Er zijn geen 'blijf van mijn lijf' huizen aldaar. I.p.v. vrouwen te verminken met besnijdenissen zouden ze de mannen kunnen 'helpen'...... Maak 'sopraantjes' van ze als ze twee kinderen hebben?
Tammy schreef:Of je twee kindjes eten moet geven of zeven of meer is een behoorlijk verschil.
Zolang men die mentaliteit van veel kinderen krijgen niet weg doet blijven die landen zitten met armoede.
En sterven kindjes de hongerdood.
Het ligt niet aan de mentaliteit als je bedoelt dat die vrouwen het prima vinden om iedere keer een kind te baren? Zeker niet omdat het vaak voorkomt dat ze al kinderen hebben moeten begraven. Ook komt het menig keer voor dat de moeder (ook) overlijdt tijdens een bevalling, een ziekenhuis is soms ver weg. En staan haar kinderen er alleen voor, tenzij er opvang voor ze is.

Maar je hoeft zelfs niet in een derde wereldland te wonen om veel kinderen te krijgen.
Heeft Erdogan niet onlangs bekend gemaakt dat hij wil dat Turken meer kinderen moeten krijgen? En de Paus wijst nog steeds ieder voorbehoedsmiddel af voor de gelovigen. O Ja, toch een kleine uitzondering. De man mag een condoom (hij moet wel getrouwd zijn natuuurlijk) gebruiken als hij HIV besmet is, of HIV heeft..... Is zijn vrouw toch veilig.
Of het ook mag als zijn vrouw HIV heeft of besmet is, daar las ik niets over.

Ik zie het meer dat vrouwen en kinderen onderwijs moeten volgen. Dat is de weg uit de
armoede voor deze mensen. Je ziet het in dat project waar aan vrouwen kleine leningen worden gegeven zodat ze een klein bedrijfje kunnen beginnen. Daarmee kunnen ze vaak hun kinderen onderhouden en de lening terug betalen. Dat is één weg uit de armoede.
2) Microkredieten aan armen
...........
Naast ontwikkelingshulp zoals ik hierboven beschreven heb, is er nog een andere, misschien nog wel effectievere manier om ontwikkeling van het armste deel van de maatschappij te stimuleren. Ik heb het dan over de microkredieten, een relatief nieuwe, zeer succesvolle manier van armoedebestrijding. Hoe dit principe werkt en hoe succesvol het is valt onder andere te lezen in het boek van Jurriaan Kamp: Klein geld: Hoe vijftig dollar de wereld verandert.

Volgens mij kan er alleen ontwikkeling in de Derde Wereld plaatsvinden als de mensen om wie het gaat zelf die ontwikkeling teweegbrengen. Hulp van buitenaf zal vrijwel nooit duurzame progressie opleveren, als de verantwoordelijkheid niet bij de ontvangers van die hulp gelegd wordt. Wat wel een probleem is dat we kunnen oplossen, is de ontoegankelijkheid tot betaalbare leningen voor de armste mensen. Banken staan niet open voor leningen aan armen zonder onderpand. En particulieren bieden leningen tegen onbetaalbare woekerrentes, die armen vaak nog verder in de schulden doen belanden, totdat ze failliet zijn. Woekeraars houden er vaak illegale praktijken op na en als iemand zijn schulden aan hen niet meer kan betalen, begint er een tijd van serieuze ellende.

Dus om initiatieven van arme mensen met een plan te stimuleren, moeten er microkredieten verleend worden, waarmee de allerarmsten kleinschalige ondernemingen op kunnen zetten. Zij moeten dan, net als ieder ander, rente over hun leningen betalen, zodat ze meedoen aan de economie als een volwaardig lid van de maatschappij. Het is van evident belang dat zij hun ontwikkeling op eigen kracht bewerkstelligen, waardoor niet alleen hun levensstandaard, maar ook hun eigenwaarde groeit. Er is niets bevredigender dan het zelfstandig teweegbrengen van je ontwikkeling.

Lees meer: http://www.globalsoul.nl/ontwikkelingsvisie.htm
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Susan » 24 jul 2017, 15:30

Mee eens Taigitu wat je hier boven zelf schreef, maar ook wat in het laatste citaat hoe het eventueel
aangepakt kan worden.

Los daar van plaats ik dit nog eens (nu verkort) wat ook heel veel invloed heeft op het
in stand houden van honger in veel landen, niet alleen minder kinderen krijgen zal
dit verhelpen, ook aan deze 'misdadige' praktijken mag wel eens een einde
komen:

Deel 2

Lees de inleiding deel 1 ook: hoe het Westen profiteert van voedselcrisis Somalië


“De huidige wereldbevolking kan niet alleen worden teruggedrongen door toekomstige reducties in de geboortecijfers ten gevolge van anticonceptie, sterilisatie en abortus, maar moet nu worden aangepakt, op wat voor manier dan ook.”
- Initiatief van de Verenigde Naties ECO-92 EARTH CHARTER

De bril waardoor de hoogste beleidmakers van de internationale gemeenschap naar de wereld kijken is een verschrikkelijke. De Derde wereld wordt door hen gezien als een snoepwinkel die naar believen geplunderd kan worden.

Somalië heeft altijd een lokale zelfvoorzienende economie gekend, met ruilhandel tussen nomadische herders en landbouwers. Ondanks droogtes kon Somalië de onafhankelijkheid behouden en had de bevolking voldoende te eten. Tot in 1980 het IMF economische hervormingen doorvoert, waardoor de verhoudingen compleet kwijtraken.


Nile Bowie http://nilebowie.blogspot.ca/2011/08/so ... -east.html
Bron: http://www.globalresearch.ca/index.php? ... &aid=30299

Complete tekst voor wie het interesseert:

http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1651&l=NL

----

Somalië:Het Westen profiteert van een gefabriceerde voedselcrisis in Somalië

Deel 1

Een inmiddels bekend gezicht: bij een voedseldropping wordt van ondervoede Afrikanen een nieuwsitem van dertig seconden gemaakt. Over de oorzaak van de hongersnood wordt niet gerept. Somalië is een door imperialisme en economische sabotage kapot gemaakt land. Het is de politieke en financiële “hulp” van het plunderende Westen dat heeft geleid tot economische genocide en hongersnood.

Het is waar, Oost Afrika maakt een van de ergste droogtes door sinds 60 jaar, maar het is vooral de economische “hulp” van het Internationale Monetaire Fonds (IMF) dat leidde tot de huidige hongersnood. Somalië kon in het verleden economisch altijd zichzelf bedruipen.

Terwijl een klein percentage van de mensheid lijdt aan overconsumptie moeten 3 miljard mensen, bijna de helft van de wereldpopulatie, zien rond te komen van minder dan twee dollar per dag. Terwijl de prijzen van voedingsmiddelen op de wereldmarkt steeds blijven stijgen, in het laatste jaar weer met zeven procent (link http://www.bloomberg.com/news/2011-06-2 ... ction.html).

De internationale gemeenschap misbruikt rapporten over werkelijke en gefabriceerde vormen van schending van mensenrechten in Afrika als voorwendsel voor een modern soort imperialisme. De Westerse industrie heeft een grote vraag naar grondstoffen en afzetmarkten. Westerse machthebbers veroveren de controle over gebieden die ze exploiteren. Westerse corporaties maken grote winsten op geopolitiek, economisch en militair strategisch terrein.

En hier staat het hele uitgebreide stuk:

http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1651&l=NL
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Tammy » 24 jul 2017, 17:27

Taigitu met mentaliteit veranderen bedoel ik heel de levenswijze daar .
Ik weet dat de vrouwen daar amper iets te vertellen hebben.
Die mannen moeten veranderen en de Paus moet geboortebeperking promoten.
Dat laatste roep ik al bijna veertig jaar.

De vrouwen en mannen moeten de eeuwenlange traditie doorbreken van veel kinderen op de wereld zetten.
In de eerste plaats moeten de mannen dat duidelijk worden gemaakt.
Daar zal heel veel voor nodig zijn maar als men dat daar niet doet, en gewoon doorgaat zal de armoede nooit verdwijnen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Vitharr » 24 jul 2017, 18:20

Tammy schreef:Taigitu met mentaliteit veranderen bedoel ik heel de levenswijze daar .
Ik weet dat de vrouwen daar amper iets te vertellen hebben.
Die mannen moeten veranderen en de Paus moet geboortebeperking promoten.
Dat laatste roep ik al bijna veertig jaar.

De vrouwen en mannen moeten de eeuwenlange traditie doorbreken van veel kinderen op de wereld zetten.
In de eerste plaats moeten de mannen dat duidelijk worden gemaakt.
Daar zal heel veel voor nodig zijn maar als men dat daar niet doet, en gewoon doorgaat zal de armoede nooit verdwijnen.
Vergeet het cultuurverschil niet. Als een mensenleven niets waard is heb je meer kids nodig. Ook zijn die landen minder geindustrialiseerd wat meer handwerk betekent. En als het sterftecijfer door armoede hoger is betekent dat ook meer kids dus. Een (moeilijk woord) cirkel.

Maar ondertussen verwacht de wereld dat ik ook kinderen ga maken nu ik eindelijk de juiste vrouw heb gevonden. Ook hier snapt men het blijkbaar niet. Ik kreeg bij mijn vriendin 2 dochters van 15 en 19. Ik wou zelf geen kinderen op deze wereld zetten en dat is niet veranderd. Deze 2 wil ik graag verder helpen en wij zijn daar allemaal content mee. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Tammy » 24 jul 2017, 19:30

Ja Vitharr dat cultuurverschil is heel moeilijk om te veranderen.
Maar ze moeten het toch gaan proberen want dit schiet niet op.

Mooi hoe jij praat over de dochters van je vriendin. :grin:
Ik snap jou wel, goed dat je je niks aantrekt wat de wereld denkt.
Gewoon je eigen pad blijven volgen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Osiris » 24 jul 2017, 22:01

Vergeet de talloze verkrachtingen niet aldaar,zeker in onstabiele regio's.
En dat gebeurt door beide rivaliserende partijen; regeringslegers en rebellen.

Wat ook niet genoemd word als werkelijke oorzaak; de welvaartsverdeling op de wereld.
Een zeer klein percentage van de wereldbevolking, wat meer dan de helft van de welvaart en bezit in handen heeft.
Wat overblijft zijn de kruimels voor de rest.

En zolang dat het geval blijft verandert er gewoon niets.

Ik zeg niet dat als alles beter verdeeld zou zijn alle problemen opgelost worden,maar het maakt het zeker een stuk makkelijker.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door herman50 » 25 jul 2017, 10:25

een programma op TLC ..... and we counting on,, oa een Fam. in England 16man sterk,, hebben twee huizen ´gehad´ rijden in een dubbele aangepaste auto,, in Amerika is de familie -ál- 20! man/vrouw, en ze willen er nóg wel bij,, hebben een dubbele villa 2 Chevy Vans,, eten word thuis bezorgd -anders hebben ze nog een wagen nodig.. is dat nou normaal?? dacht t toch niet .. zou zo zeggen kurk erin en een stuk tape over zijn handel ,,, belachelijk,, kijk zij weten toch wel beter of zie ik het verkeerd ,,.. in de 3e wereld zijn kinderen ahw de oude dag voorziening .......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door Fenna » 26 jul 2017, 19:52

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wereldbevolkingsdag: minder armoede, minder mensen

Bericht door univers » 26 jul 2017, 19:57

zou zo zeggen kurk erin en een stuk tape over zijn handel ,,
Dan zeiken ze in de broek. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie