Vluchtelingen doen de economie groeien

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door taigitu » 23 jul 2017, 11:58

Vluchtelingen doen de economie groeien

7 februari 2017

Een huis, een uitkering en dan ook nog juridische bijstand: kosten vluchtelingen alleen maar geld? Het tegendeel is waar, zo becijferde onlangs een Duits bureau voor economisch onderzoek.

Ja, op korte termijn kost de vluchtelingenopvang de overheid geld. Deze uitgaven geven echter een positieve impuls aan de economie. Want het geld dat vluchtelingen krijgen, geven ze direct weer uit aan consumptiegoederen. Op de lange termijn verdient Duitsland bovendien aan vluchtelingen wanneer deze als werknemer of ondernemer aan de slag gaan.

Economische impuls van 95 miljard euro
In 2015 en 2016 kwamen in totaal 1,2 miljoen vluchtelingen naar Duitsland. Volgens het onderzoeksbureau zou het Duitse Bruto Binnenlands Product (BBP) door hun ‘consumptieve bestedingen’ snel kunnen groeien. De onderzoekers beramen het effect nu nog op een half procent van het BBP en over enkele jaren op een procent. In harde euro’s zou de Duitse economie tussen nu en 2020 een impuls kunnen krijgen van 95 miljard euro.

En er is nog meer bemoedigend nieuws: veel Duitsers blijken anno 2017 niet meer zo negatief tegenover vluchtelingen te staan als een jaar geleden. Uit een peiling door de Duitse omroep ZDF, blijkt dat een ruime meerderheid van 57 procent van de bevolking de indruk heeft dat Duitsland de toestroom aankan. Een jaar geleden dacht nog maar 37 procent dat.

Groei van Nederlandse BBP
Ook in Nederland laten vluchtelingen de economie groeien, al is het niet zoveel als in Duitsland. Volgens De Nederlandsche Bank laat de instroom van vluchtelingen het Nederlandse BBP met 0,14 procent stijgen, een stijging die overigens zichtbaar wordt in 2017. Wat vluchtelingen op de langere termijn kunnen toevoegen aan de Nederlandse economie, meldt de centrale bank niet.

De angst dat vluchtelingen niet aan het werk gaan, blijkt ongegrond. Vluchtelingen zouden moeite hebben met werken, omdat ze kampen met trauma’s door oorlog en geweld. Uit recent onderzoek blijkt echter dat tussen de zeventig en negentig procent van de vluchtelingen geen last heeft van een posttraumatische stressstoornis (PTTS). Een succesvolle participatie in de Nederlandse maatschappij draagt bovendien bij aan het verwerken van de trauma’s die er eventueel wel zijn.

http://www.worldsbestnews.nl/vluchtelin ... e-groeien/
Hierbij neem ik wel aan dat een goed geleid programma, inzake hoeveel mensen per jaar
het land binnen komen, een vereiste is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door gusteman » 23 jul 2017, 13:42

worldsbestnews schreef:Economische impuls van 95 miljard euro
In 2015 en 2016 kwamen in totaal 1,2 miljoen vluchtelingen naar Duitsland. Volgens het onderzoeksbureau zou het Duitse Bruto Binnenlands Product (BBP) door hun ‘consumptieve bestedingen’ snel kunnen groeien. De onderzoekers beramen het effect nu nog op een half procent van het BBP en over enkele jaren op een procent. In harde euro’s zou de Duitse economie tussen nu en 2020 een impuls kunnen krijgen van 95 miljard euro.
Blijkbaar wist Merkel donders goed waar ze mee bezig was toen ze zei: "wir schaffen das".

De economische groei waarvan sprake is trouwens niet uniek: de geschiedenis leert ons dat elk land, om het even waar of wanneer, economische baat heeft (gehad) bij het opnemen van vluchtelingen.
Zelfs zonder zorgvuldig uitgekiend programma. :wink:
taigitu schreef:En er is nog meer bemoedigend nieuws: veel Duitsers blijken anno 2017 niet meer zo negatief tegenover vluchtelingen te staan als een jaar geleden. Uit een peiling door de Duitse omroep ZDF, blijkt dat een ruime meerderheid van 57 procent van de bevolking de indruk heeft dat Duitsland de toestroom aankan. Een jaar geleden dacht nog maar 37 procent dat.
Ook nog blijkbaar is de invloed van de angstzaaiers van korte duur geweest: het gezond verstand heeft, zoals trouwens doorgaans, de bovenhand gehaald.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Osiris » 23 jul 2017, 23:07

Fantastisch nieuws dus,of toch niet ?
Mijn vraag is waar dat geld voor de vluchtelingen ook al weer vandaan kwam....
Uit de zakken van de Nederlandse belastingbetaler ( of Duitse in het geval van het eerste stuk ).
Zeker niet bij de hoogste inkomens/werkgevers ,want dat zou de economie juist weer schaden.

Dus wie draaien er weer voor op ?
Degenen die nog wat weg hebben kunnen leggen en het niet in de economie stopten uit voorzorg voor nog meer bezuinigingen en lastenverzwaringen.

Echter de overschotten door die extra bezuinigingen en lastenverzwaringen komen dus niet bij de eigen kromliggende burgers terug alszijnde beloofde lastenverlichting, maar worden gebruikt voor de vluchtelingen.
Die waarschijnlijk ook niet voor het niveau salaris van de eigen bevolking komen te werken maar voor een stuk lager.

Win-win voor de werkgevers en economie ,verlies-verlies voor de eigen laagstbetaalde bevolking,wiens banen ook nog eens op de tocht komen te staan.

As always.....

PS

Drastische stijging van het aantal mensen met een bijstandsuitkering werd toegeschreven aan de vluchtelingen.
In contradictie met het eerdere verhaal.
Tenzij die stijging helemaal niet met de vluchtelingen te maken heeft ,maar met de eigen bevolking.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Gast1 » 24 jul 2017, 06:23

gusteman schreef:
worldsbestnews schreef:Economische impuls van 95 miljard euro
In 2015 en 2016 kwamen in totaal 1,2 miljoen vluchtelingen naar Duitsland.
Volgens het onderzoeksbureau zou het Duitse Bruto Binnenlands Product (BBP) door hun ‘consumptieve bestedingen’ snel kunnen groeien.
De onderzoekers beramen het effect nu nog op een half procent van het BBP en over enkele jaren op een procent.
In harde euro’s zou de Duitse economie tussen nu en 2020 een impuls kunnen krijgen van 95 miljard euro.
Blijkbaar wist Merkel donders goed waar ze mee bezig was toen ze zei: "wir schaffen das".
De economische groei waarvan sprake is trouwens niet uniek: de geschiedenis leert ons dat elk land, om het even waar of wanneer, economische baat heeft (gehad) bij het opnemen van vluchtelingen.
Zelfs zonder zorgvuldig uitgekiend programma. :wink:
Hihihi ... :grin:

Dan ben ik het welbekende 'draadje' toch even kwijt en vraag me af waarom al die andere landen geen vluchtelingen op willen nemen?
Het zou zelfs de redding van een groot gedeelte van heel Afrika zijn, wanneer ik de door mij gekleurde -en onderstreepte- tekst van jou lees.
Sterker nog, het lijkt er wel op dat hoe meer vluchtelingen een land op zal nemen, hoe beter het economisch zal gaan? :grin: ........................... "nee "nee "nee
Je raadt het al, ik grap maar weer eens wat.

Wat Osiris schreef, wilde ik ook al schrijven maar ik wist al bijna van tevoren dat het water naar de zee dragen is, maar ach ... hey ... :wink:

Al die vluchtelingen hebben zorg nodig en al die zorg kan niet door die vluchtelingen worden betaald.
Dat mag de brave burger doen en daar is ook niets mis mee.
Voor zolang die brave burger ook een goed gevulde portemonnee heeft, niet?
De burger betaalt al via de belasting aan hulp voor behoeftige mensen in de wereld.
Daarnaast betaalt de burger vrijwillig allerlei bijdragen aan hulp voor rampen, honger enz.
Doordat vluchtelingen de (medische) zorg niet kan betalen, gaan de premies omhoog die de brave burger dan ook nog eens mag betalen.
Tja, huisvesting en tal van andere zaken ... juist, de brave burger betaalt ook dit.

Verder heb ik eens heel even gespeurd bij 'worldsbestnews' ...
Ik ben voor positiviteit en dat is wat deze organisatie dan ook vooral doet.
Maar ik ben ook van mening dat die organisatie dan wel eerlijk dient te blijven en vooral nog meer realistisch.

Media ....................................... ach ..............

Afbeelding

Gast1

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Gast1 » 24 jul 2017, 06:33

gusteman schreef:Ook nog blijkbaar is de invloed van de angstzaaiers van korte duur geweest: het gezond verstand heeft, zoals trouwens doorgaans, de bovenhand gehaald.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Tammy » 24 jul 2017, 06:54

Gusteman, zoals Osiris al zei, in Nederland blijkt de bijstandsgerechtigden een piek te vertonen.
En die word veroorzaakt door de vluchtigingen/migranten.
Ik ben blij Gusteman voor je dat je denkt dat Merkel het goed zag.
Maar dit artikel zou ik met een korreltje zout nemen.
Gast1 ziet het ook goed.

En wat betreft die angstzaaiers waar jij het over hebt Gusteman, dat zijn mensen die geen angst zaaien maar zien wat er gebeurd.
Zij zijn degene met het gezond verstand om in jouw woorden te blijven.
Jij zet bijna altijd mensen weg die niet langs de kant met welkomsborden staan als domme mensen die niet weten wat ze zeggen.
Nee Gusteman, ze weten heel goed wat ze zeggen en laten zich niet verblinden door bijvoorbeeld dit artikel.


De Duitse verkiezingen komen er aan Gusteman..........ring a Bell ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Tammy » 24 jul 2017, 07:21

Trouwens Gusteman, heb je de situatie in mijn vaderland gezien ?
De Italianen kunnen het niet meer aan, mede veroorzaakt door die taxi diensten op de Middellandse zee die de migranten al bijna vanaf het strand ophalen.

Roma word overspoeld door migranten die overal slapen en rotzooi maken.
Dat zijn geen vluchtelingen uit oorlogsgebied maar economische migranten die illegaal hier komen.

Wir schaffen das en iedereen die iets anders zegt zijn angstzaaiers ?

Please Gusteman, sta mij toe om je vriendelijk te verzoeken mensen die iets anders zien niet af te zetten als domme mensen.

Want ik behoor tot die groep die het anders zien en ik ben geen domme vrouw.
Ik ben een vrouw die om zich heen kijkt, is heel verhelderend en verfrissend beste Gusteman.
Moet je ook eens proberen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Osiris » 24 jul 2017, 09:16

In het klein kan ik bijna een 1 op 1 situatie schetsen binnen het bedrijf waar ik werk.

In de zogenaamde crisis jaren werd er drastisch gesneden in personeelsbestand en werden de lonen jaren op de nullijn gezet.
Werknemers op de werkvloer konden zich kapot werken,waardoor ziekteverzuim behoorlijk steeg.
Ze hielden steeds minder besteedbaar loon over door ook nog eens de lastenverzwaringen en bezuinigingen ,die de regering doorvoerde.

De omzet bleef echter nagenoeg hetzelfde,winsten daalden iets,maar er werd zeker geen verlies geleden, wat als crisis excuus jaren aangevoerd was.

Nu sinds 2 jaar zijn we 'officieel' uit de crisis, werkdruk neemt gestaag nog meer toe,doordat in het personeelsbestand is gesneden.
Er worden 'goedkope' krachten aangenomen en ineens word uit eigen vermogen van directie miljoenen vrijgemaakt aan investeringen aan nieuwe vrachtwagens,verbouwingen aan het pand,nieuwe machines.
Duidelijk hoe ze afgelopen jaren aan dat vermogen gekomen zijn,lijkt mij.
Maar nog steeds geen cent aan het al bestaande personeel op de werkvloer.

De goedkopere jongere krachten hebben echter niet de kunde,motivatie die het al bestaande personeel had. ( zou ik ook niet hebben met die onderbetaalde flexbanen,waar beloning overal hetzelfde is,te laag ).

De uiterlijke schijn laat zien dat het goed gaat met het bedrijf, maar de crisis voor de laagstbetaalden op de werkvloer woekert gewoon door.

Dit is een landelijk gegeven.

Er is door mensen uit de economische/financiele wereld al op gewezen dat de lonen omhoog moeten voor diegenen op de werkvloer.
De top heeft hun inkomen al weer drastisch zien stijgen,terwijl de onderkant er nog steeds op achteruit gaat;fysiek,mentaal en financieel.

Dus alleen maar naar de cijfertjes kijken, waar politiek en topmensen op alle vlakken zich zo graag mee bezig houden, geeft een totaal vertekend beeld van wat er werkelijk speelt.....

In Duitsland onder Merkel werd destijds ook euforisch in het nieuws gesproken over de hoeveelheid banen ,die ze gecreeerd had.
Echter werd er niet bij vermeld dat het voornamelijk slechtbetaalde parttime banen waren.
Waardoor mensen gedwongen werden 2 tot soms 3 banen te hebben om nog rond te kunnen komen ( kun je vergelijken met onze fantastische flexbanen , waardoor iedereen ineens weer aan het werk is en de werkeloosheidscijfers dalen ).

Positivo fake news, onze eigen Rutte is daar een fantastisch voorbeeld van.

Maar hey,met de economie gaat het fantastisch ;P!
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Gast1 » 24 jul 2017, 10:21

Tammy schreef:Ik ben een vrouw die om zich heen kijkt, is heel verhelderend en verfrissend beste Gusteman.
Moet je ook eens proberen.
Als man zijnde, gaat hem dat zeker zwaar tegenvallen Tammy.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Tammy » 24 jul 2017, 10:25

Ooh ja dat kan je dus ook zo lezen Gast1. :mrgreen:
Gusteman zal wel weten wat ik bedoel. :wink:

Osiris, jij hebt het over uiterlijke schijn, ben ik met je eens.
Dat gebeurt zo vaak, maar als je het totaalplaatje ziet zie je ook de andere kant.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vluchtelingen doen de economie groeien

Bericht door Fenna » 24 jul 2017, 11:03

Ja, op korte termijn kost de vluchtelingenopvang de overheid geld. Deze uitgaven geven echter een positieve impuls aan de economie. Want het geld dat vluchtelingen krijgen, geven ze direct weer uit aan consumptiegoederen. Op de lange termijn verdient Duitsland bovendien aan vluchtelingen wanneer deze als werknemer of ondernemer aan de slag gaan.
Waar komt dit geld dan vandaan?
In principe is het rondpompen van geld en levert het helemaal niets op.
Men verdient pas aan de aan deze mensen als ze iets gaan produceren op het gebied van werk, dan pas levert het iets op en daar wringt nu net de schoen want 80% werkt niet, weigert de taal te leren en wenst zich niet aan te passen.
Ze zijn wel heel creatief bezig met de sociale voozieningenpot leeg te trekken door bijvoorbeeld met meerdere vrouwen te trouwen, deze op verschillende adressen te huisvestenen daar een uitkering voor te incaseren.
En wie draait daar voor op?
Jan met de pet die sappelt voor zijn karig betaalde baantje, die onderhoud deze mensen, de overheid niet.
De angst dat vluchtelingen niet aan het werk gaan, blijkt ongegrond. Vluchtelingen zouden moeite hebben met werken, omdat ze kampen met trauma’s door oorlog en geweld. Uit recent onderzoek blijkt echter dat tussen de zeventig en negentig procent van de vluchtelingen geen last heeft van een posttraumatische stressstoornis (PTTS).
Hieruit kan je opmaken dat het merendeel economische vluchtelingen zijn en geen oorlogsvluchtelingen.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie