De geschiedenis kan je niet wegpoetsen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De geschiedenis kan je niet wegpoetsen

Bericht door Tammy » 08 sep 2017, 11:02

Afbeelding


In een andere topic genaamd: Wat mag nog wel tegenwoordig staan al wat voorbeelden hoe men probeert sommige gebeurtenissen uit het verleden uit de samenleving te krijgen.
Door middel van naamsverandering en beelden enz te verwijderen.
Ik denk dat dat niet goed is.
Het verleden heeft bestaan , wegpoetsen heeft geen zin.
Misschien dat bepaalde beelden ergens anders kunnen worden geplaatst zoals in museums enz.
Maar vernietigen en dat soort zaken lijkt mij niet goed.
Hieronder een artikel erover.

Wat vinden jullie ?
Wat kan wel en wat kan niet ?

>>>>>>>>>>>>>>>>>


'Een gezamenlijke geschiedenis is het cement van een samenleving'.

Een Rotterdamse kunstinstelling wil van naam veranderen, omdat een aantal kunstenaars moeite heeft met de zeeman Witte de With, naar wie het is vernoemd. Zij vinden dat de instelling niet kan opereren onder de naam van een 'kolonisator' en 'bandiet'. Opmerkelijk, aldus chef parlement Hans van Soest.


Het past in een uit de VS overgewaaide trend waarbij standbeelden en straatnamen moeten verdwijnen, omdat actievoerders aanstoot nemen aan historische figuren. Ook de Gouden Koets stond al ter discussie.

Een gezamenlijke geschiedenis is het cement van een samenleving. Daarbij hoort een canon. Die kun je niet telkens herschrijven door de morele kaders van nu toe te passen op het verleden. Wat we nu een deugd vinden, is over een eeuw misschien verwerpelijk. We moeten altijd blijven nadenken over de zwarte bladzijden van ons verleden, maar dat is wat anders dan die wegvegen.

De manier waarop de discussie nu zonder context gevoerd wordt, heeft meer weg van een moderne beeldenstorm of van een gedachtepolitie. Wie het niet eens is met hún waarheid, wordt door actievoerders al snel weggezet als conservatief of 'wit bevoorrecht'. In dienst van de VOC was De With betrokken bij plunderingen in Indië. Maar hij vocht als vlootvoogd ook in zeeslagen die de toekomst van ons land hebben veiliggesteld, zoals de verovering van de Zilvervloot, de vernietiging van de Spaanse Armada in 1639 en het redden van de cruciale handelsroute naar de Oostzee in de Slag in de Sont.

Door alleen te benadrukken dat we ons moeten schamen voor onze geschiedenis, stellen actievoerders zich moreel superieur op ten opzichte van de rest van Nederland. Zo wakkeren ze tegenstellingen aan. Maar de wereld is niet zwart-wit, goed-slecht. En dat was het verleden ook niet. Het is intellectueel lui om dat wel te suggereren. En het is intolerant om alles wat je onwelgevallig is uit het straatbeeld te verwijderen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De geschiedenis kan je niet wegpoetsen

Bericht door Kristof Piessens » 08 sep 2017, 18:06

Denk dat de meeste geschiedenis gevestigd werd door mensen en niet zozeer wat het land in het verleden heeft uitgespookt, het komt er bijna op neer dat Nederland niet meer wilt herinnert worden aan dat verleden, je sprak meer van een mentaliteit van hetzelfde te doen als de voorgangers ook al waren de belangen van nationale trots meer uitgesproken en normaal in die tijd, nu de kunstwereld kan geen referenties gebruiken die meer teruggaan naar een verleden waarin de gedachte van een mogendheid te zijn, in feite niet geslaagd is, het is een spoor waarvan het land in kwestie dat stukje niet kan wegpoetsen, maar liever willen vergeten dat die vergissingen ooit gemaakt zijn.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geschiedenis kan je niet wegpoetsen

Bericht door Tammy » 12 sep 2017, 11:30

De geschiedenis is 1 grote herinnering Kristof.
Hieronder zal ik een artikel plaatsen wat ik net gelezen heb.
Vind het zelf prima omschreven van de auteur over dit onderwerp.

>>>>>>>>>>>>>>>>

Misbruik het verleden niet voor morele chantage.

Laten we niet doen alsof we ons schamen voor in vergetelheid geraakte zeehelden.

De historicus moet laten zien 'hoe het geweest is', stelt Sander van Walsum. Ongeacht of iemand zich daardoor gekwetst voelt.
Door: Sander van Walsum.


Ooit woonde ik in een van de vele zeeheldenbuurten in Nederland. Aan de Van Galenlaan. Even verderop had je de Witte de Withstraat. Van de conduitestaat van de naamgevers had ik geen benul.

En na een studie geschiedenis heb ik dat nog steeds niet. Cornelis Evertsen, Jan van Galen, Witte de With: het zijn namen waarin persoonlijke herinneringen aan een jeugd resoneren. Dan denk ik aan zeepkistraces op een licht glooiend wegdek. Aan de weg naar school. Aan vriendjes die elders in de zeeheldenbuurt woonden. Maar niet aan de naamgevers zelf. En al helemaal niet aan de daden waarmee ze in andere tijden dan de onze de heldenstatus hebben verworven.

Ik laat maar in het midden of deze onbevangenheid een uiting is van white privilege. Een luxe die alleen mensen zonder slavernijverleden zich in hun onnozelheid kunnen veroorloven. Maar zelfs als ik mijn uiterste best doe om mij in de positie van minder geprivilegieerden te verplaatsen, kan ik mij niet voorstellen dat er mensen zijn die zich werkelijk gekwetst voelen over het feit dat een Rotterdams kunstcentrum zich tooit met de naam van een verbleekte zeeheld. Je kunt je afvragen of het niet leuker is, of passender, om een kunstcentrum te vernoemen naar een kunstenaar of naar iemand met een grotere naamsbekendheid. Maar gekwetst door de naam Witte de With? Ik geloof er simpelweg niets van.

Al was het maar omdat de gekwetsten zich pas nu melden. Hebben ze hun gekwetstheid de voorgaande jaren verbeten? Of zijn ze zich pas gekwetst gaan voelen op voorspraak van Gloria Wekker en Sylvana Simons?

Hoe het ook zij: wie zich onder verwijzing naar het Nederlands verleden gekwetst zegt te voelen, vindt gehoor. Want anders dan vaak wordt gesuggereerd, vormt de nationale geschiedenis voor meer mensen een bron van gêne dan van trots. Of het nu - van achteren naar voren - gaat om de dekolonisatie van Indonesië, de Tweede Wereldoorlog, de 'ethische politiek' van het Indisch gouvernement, het Cultuurstelsel, de Gouden Eeuw - die steeds vaker tussen aanhalingstekens wordt geplaatst: de teneur van de historiografie is zelfkritisch. Dat is geen modegril van de laatste jaren, dat is al decennia het geval.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De geschiedenis kan je niet wegpoetsen

Bericht door herman50 » 12 sep 2017, 12:18

ik kan reageren maar ga meestal ta ver, echter wat betreft die ....... van de Witte de With ,, 27jaar geleden hebben ze die naam op de geven gepletst , NÚ zeggen ze ja dat moet toch anders want vroeger...heeeee we leven nu!,, muggezifters,, dus de Witte de Withstraat moet ook maar gelijk effe verandert worden?? een we hebben nog ergens een Piet Hein plein ,weg ermee? de Karel Doormanstraat en z´n buste? ,, hoppa alles maar de Maas in??
eigenlijk is het al een tijdje.. zo sluimerend aan de gang ,,
vroeger hadden we het Spiekman monument ... vond het prachtig, half rond met veel groen en bomen een bank voor de ouderen -- o Spiekman was ..dácht ik oprichter of grote jongen van de PvdA hiero.., tot gem.bestuur in alle wijsheid maar besloot om dit te schrappen en er een ´afrit´ van de trem te maken ..... het idee op zich ... nee reageer meteen of zeg niks

Afbeelding spiekman ontwerp berlage
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geschiedenis kan je niet wegpoetsen

Bericht door Tammy » 12 sep 2017, 14:48

Ja Herman50, dit is het laatste nog niet wat gaat veranderen.
Het is werkelijk belachelijk aan het worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie