The verdict: wat vertelt ons dit programma?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
gusteman

The verdict: wat vertelt ons dit programma?

Bericht door gusteman » 12 sep 2017, 02:38

Gisteravond, 11 september 2017, zond National Geographic het (van oorsprong Dutse) programma The Verdict uit. Ik heb het net in uitstel bekeken.

De bedoeling van het programma is in feite het toepassen van een klassieke assisen volksjury, maar nu met als jury de kijkers thuis, en niet twaalf landgenoten die op willekeurige basis werden aangeduid.

Oorspronkelijk diende het als een soort katalysator, een steekproef bij het Duitse volk om na te gaan hoe die stonden tegenover een uitspraak van het Duitse Grondwettelijke Hof dat heeft bepaald dat het niet toegelaten is om mensenlevens tegen elkaar af te wegen, met andere woorden: niemand kan zich beroepen op een wettelijke grond om het doden van één mens te doden indien daardoor het leven van meerdere mensen kan worden gespaard.

Ik heb niet de bedoeling om hier te stellen wat wel of niet als "verantwoord" kan of mag worden toegepast, ik ben de mening toegedaan dat de volledige opzet van het programma mank loopt en niet kan of mag als katalysator dienen omdat de aangevoerde argumenten geen steek houden.
  • De kern van het programma is: een lijnvliegtuig, met bestemming Frankfurt, met 164 passagiers aan boord werd door een terrorist gekaapt boven Duits grondgebied. De terrorist verplicht de piloot om via de radio mee te delen dat het zijn intentie is het vliegtuig te laten neerstorten met de bedoeling daarbij zo veel mogelijk slachtoffers te maken.
    Een snelle opzoeking leert dat het meest voor de hand liggende doel een voetbalstadion in Frankfurt is waar op dat ogenblik 70.000 voetbalfans een interland bijwonen.
    De luchtvaartveiligheid zet de standaardprocedures in gang, waaronder ook het sturen van twee jachtvliegtuigen.
    De piloten moeten pogen het vliegtuig te doen afwijken, wat niet lukt.
    Zij krijgen opdracht waarschuwingsschoten af te vuren maar dit levert geen resultaat op.
    Conform de regelgeving wordt de minister gevraagd of de piloten het toestel moeten uit de lucht schieten waarop, conform de uitspraak van het Grondwettelijk Hof, een negatief antwoord komt.
    Op zeker ogenblik laat één van de jachtpiloten weten dat indien hij het toestel niet neerschiet dit zal neerstorten op 70.000 mensen waarop hij op eigen initiatief het lijnvliegtuig uit de lucht schiet.
    Na landing wordt de piloot gearresteerd en verschijnt voor de rechtbank op beschuldiging van moord.
Nadat dit mij duidelijk was, al vrij vroeg in de uitzending dus, stelde ik mijzelf de vraag: wat is er toch aan de hand met onze maatschappij?
Zijn wij echt niet meer in staat om gebeurtenissen te plaatsen in hun werkelijke context?

Akkoord, een maatschappij kan niet functioneren indien er geen regels en afspraken gelden; juridisch heet dit "wetten".
Maar die regels en afspraken worden opgemaakt in onderling overleg, binnen en door die maatschappij en zijn bedoeld voor toepassing binnen en door die maatschappij.

In het geval wat hier wordt aangevoerd, namelijk een kaping, krijgt de maatschappij te maken met een oorlogsdaad: een individu heeft beslist om een lijnvlucht te kapen en dat toestel te gebruiken als bom met de bedoeling zo veel mogelijk slachtoffers te maken.

Wanneer een maatschappij wordt geconfronteerd met een dergelijke daad dan kan zij die alleen benaderen als een oorlogsverklaring door dat individu.

Op het ogenblik dat het lijnvliegtuig wordt gekaapt verandert dat toestel met een bemanning en passagiers in een geleid projectiel dat gericht is op een kwetsbaar doel.
Van zodra de kaper de controle van het toestel heeft overgenomen zijn de bemanning en passagiers technisch gezien reeds dood.
En dan moeten de beveiligingsdiensten dit ook als zodanig benaderen; doen zij dit niet dan gedragen zij zich hypocriet.

Want laten we nu stellen dat het, zoals ergens in het stuk wordt opgemerkt, zou lukken om het voetbalstadion te evacueren, wat verandert er dan voor het toestel en de inzittenden?
De kaper zal toch zijn intentie doorvoeren, eventueel het toestel op een ander doelwit laten neerstorten ... maar voor de inzittenden verandert er niets: de kaper heeft beslist over de beëindiging van hun leven, niemand anders.

En dus is het schijnheilig om de piloot van het jachtvliegtuig te beschuldigen van moord: op het ogenblik dat hij de raket afvuurde waren de inzittenden reeds dood.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: The verdict: wat vertelt ons dit programma?

Bericht door Kristof Piessens » 12 sep 2017, 06:40

Wat waren de spelregels dan ?

1 kaper is normaal gezien toch snel te overmeesteren, het is de kaper die hypocriet is om mensenlevens op het spel te zetten in naam van om welke redenen dan ook, maar waarom dan ?

Het is meestal geen excuus om het onverwachte van een kaping aan te halen, oke, als duidelijk is dat er maar eentje is is dat niets vergeleken met meerdere kapers in 1 vliegtuig.

Mijn mening is dat de dominante factor de kaper diens plannen kan belet worden om uitgevoerd te worden, 1 kaper tegenover meerdere kapers, meerdere kapers zijn nog steeds in de minderheid ten opzichte van de burgers/passagiers die in die vliegtuig aanwezig zijn ?
Waarom is er geen verzet van de burgers/passagiers tegenover de kapers ?

Je kan toch geen mensenlevens gebruiken om een doelstelling te hebben om je eigen leven op zelfmoord te doen lijken...in principe 1 kaper die meteen een groot aantal slachtoffers meesleurt is geen zelfmoord maar moord, waarom mogen de burgers/passagiers geen verzet gebruiken om de kaper(s! te beletten dat ze hun actie uitvoeren met het oog om zichzelf geen dader te hoeven noemen maar de intentie had om zichzelf te vermoorden ?

Vraag me af waarom de maatschappij geen dingen mag doen waarmee levens kan gespaard worden ?

Ohja, vergat nog mee te delen de meeste kapers hebben geen vliegopleiding genoten dus kan er niet gesproken worden van "technisch dood" want de kaper moet de piloot wel dwingen af te wijken van de vluchtroute naar dat stadion dus speel hierin de dominante factor wel in mee, de piloot mag weigeren, eventuele copiloot en instrumentpiloot ook, de kaper mag ze alle drie doden maar zelf het vliegtuig niet besturen, dan pas heb je technisch dood want dan volgt er op dat het vliegtuig stuurloos vliegt op een punt zonder het doel bereikt te hebben. Dan kunnen de bewuste jagerpiloten weinig doen en laten dat op zijn natuurlijke beloop als je de principes meetelt die jij stelt ! dan hoefde die jagerpiloot na landing niet gearresteed te worden want de kaper heeft wel het vliegtuig laten neerstorten maar niet het stadion kunnen bereiken ! Slachtoffers is veel minder dan in het verdict !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: The verdict: wat vertelt ons dit programma?

Bericht door herman50 » 12 sep 2017, 07:33

sorry, maar hoeveel zouden zich geroepen voelen een kaper te overmeesteren? hij kan een bom- gordel omhebben ,, hij kan -mogelijk kijk 9/11- zelf vliegen, hij heeft zoveel mensen in gijzeling, dat je doet wat hij zegt ,,,
maar stel hij laat hem niet in het stadion ploffen , maar dán later kiest voor een drukke winkelstraat , zou zeggen knal neer die hap, hoe erg het is voor de inzittenden ene nabestaande en andere -onvrijwillige- omstanders/bewoners ,,
het beste zou zijn z´n hersenpan inslaan en uit vliegtuig donderen... fijne dag verders
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: The verdict: wat vertelt ons dit programma?

Bericht door MetalPig » 12 sep 2017, 08:19

Lastig.

Mag je iemand doden die alleen maar de intentie heeft uitgesproken een groot aantal mensen te doden? Ik denk het niet eigenlijk.

gusteman

Re: The verdict: wat vertelt ons dit programma?

Bericht door gusteman » 12 sep 2017, 09:37

MetalPig schreef:Lastig.

Mag je iemand doden die alleen maar de intentie heeft uitgesproken een groot aantal mensen te doden?
Inderdaad, heel erg lastig.

Want je staat voor een dilemma: de terrorist kan net zo goed ergens halfweg van mening veranderen en afzien van zijn intenties.

De vraag is echter ook: kan je, als maatschappij, corrigerend optreden vooraleer iets erger wordt dan het al is?

Want we kunnen er niet omheen dat, op het ogenblik dat iemand een vliegtuig kaapt en de inzittenden daarmee geconfronteerd worden, er al schade is toegebracht: materiële schade voor wat betreft de luchtvaartmaatschappij en de rest van het luchtvaartverkeer en grondpersoneel binnen een bepaald gebied en psychische, mogelijks zelfs fysieke, schade aan diegenen die zich aan boord van het gekaapte toestel bevinden.
Sommigen blijven levenslang trauma's ervaren, hebben zo goed als elke dag nachtmerries of zijn psychisch gebroken nadat ze een kaping hebben overleefd.

Daaruit volgt dat het niet enkel gaat om de intentie tot het doden van mensen, er is sowieso al schade toegebracht op het moment dat de kaping wordt aangevat. Waardoor het niet meer zomaar kiezen wordt tussen verschillende hoeveelheden (mogelijke) slachtoffers.

Als het uitgangspunt is dat er niet mag worden afgegaan op enkel en alleen maar intenties om een preventieve actie te rechtvaardigen dan houdt dit ook in dat een natie niets mag ondernemen tegen een andere natie, zelfs al heeft die de oorlog verklaard maar het nog niet echt tot militaire acties is gekomen.

Dan zou er bijvoorbeeld ook niet preventief mogen worden opgetreden tegen Noord-Korea dat de intentie heeft betoond om raketten af te vuren op Guam.

Daarom vroeg ik mij dus af: wat is er toch aan de hand met onze maatschappij?
Zijn wij echt niet meer in staat om gebeurtenissen te plaatsen in hun werkelijke context?

Ik heb vroeger een dergelijk dilemma voorgelegd aan Getuigen van Jehovah, maar dan wel in extreem uitvergrote vorm.
Ik vroeg hen: stel dat Beëlzebub jou in een kamertje heeft doen belanden. Je bent er helemaal alleen met uitzondering van een automatisch oorlogsgeweer. Het kamertje heeft maar één toegang, namelijk een getraliede deur ..... die op slot is; je kan het kamertje dus niet verlaten.
Aan de andere kant van die deur is een ander lokaal en daar bevindt zich een megalomane machtsgeile potentaat die op het punt staat op een knop te drukken waarmee alle kernwapens ter wereld gelijktijdig worden afgevuurd. Dit zou alle leven op de planeet volledig vernietigen, dat van jou en hem dus ook.
De vraag dient zich al aan: zou jij hem neerschieten en daarmee niet alleen het leven op de planeet redden maar tevens de planeet leefbaar houden?

Telkens kreeg ik het antwoord dat zij dit niet zouden doen omdat Jahweh gezegd heeft "gij zult niet doden".

Mijn reactie was dan weer dat door die man niet te beletten de planeet te vernietigen zij dan ook hadden verhinderd dat de plannen van Jahweh zouden kunnen doorgang vinden. Er staat namelijk in het boek Apocalyps dat Jahweh op de dag des oordeels de rechtvaardigen van de zondaars zou scheiden zodat zij niet het lot der zondaars zouden delen en vernietigd worden.
Maar als door Jahwehs beslissing om hen niet toe te staan die machtspotentaat uit te schakelen alle leven was vernietigd, dan waren er geen rechtvaardigen meer om gescheiden te worden van de zondaars ... en dan kon ook de profetie (het plan van Jahweh) uit de Apocalyps, met inbegrip van de zeven bazuinen, de vier ruiters en zo meer, niet volbracht worden.

En toen stonden ze met hun mond vol tanden.
Wat nooit mijn bedoeling was, ik wou hen er enkel op wijzen dat hun redeneringen op basis van bijbel teksten gedoemd zijn om te mislukken en niet toepasbaar zijn.

Maar liggen die bijbel teksten ook niet aan de basis van onze "menslievende" maatschappij?

En, meer nog, hoe verzoenen wij de "menslievende" maatschappij met het principe van de "rotte appel in de mand", en het "verwijderen" daarvan? Waar trekken wij de grens? En welke grens moet dat dan zijn?

[think] :shock: [think] :? [think] :-|

Plaats reactie