In Antwerpen ligt het statiegeld voor het oprapen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

In Antwerpen ligt het statiegeld voor het oprapen

Bericht door taigitu » 30 sep 2017, 10:37

In Antwerpen ligt het statiegeld voor het oprapen
15 sep 2017

Nederland praat er alleen over, Antwerpen gaat aan de slag.

Vanaf eind september experimenteert het stadsbestuur met statiegeld op blikjes en plastic flesjes, schrijft Knack. Verenigingen krijgen 10 cent per ingeleverd blikje of plastic fles. Maximaal kunnen zij tijdens de proefperiode €2.750,- verdienen. Het Antwerpse stadsbestuur hoopt een voorbeeld te geven voor de Belgische regering, die invoering van statiegeld op blikjes overweegt. De stad heeft jaarlijks te maken met zo'n 10 miljoen stuks zwerfvuil, het opruimen daarvan kost €25 miljoen.
Het initiatief staat los van de ‘handhavingsweek’ die de Vlaamse overheid eind september houdt. Dan controleren politie en ambtenaren extra op mensen die hun afval achterlaten op de openbare weg.

https://www.foodlog.nl/artikel/in-antwe ... t-oprapen/
Hier ben ik helemaal vóór!
Ik sorteer mijn afval en daarbij hoorde ook blik. Zowel de limonadeblikjes als de de conservenblikken.
Maar sinds een paar maanden kan ik dat blijk niet meer kwijt op het verzamelpunt.
Dus moet ik het blik bij het gewone afval doen. Daarbij blijkt dat plastic afval
ook niet allemaal goed is om te recyclen, dus dat ligt (gemengd met gewoon afval) opgeslagen
en blijkt ook te worden verbrand. Dat schiet dus niet op, integendeel zelfs.
Dus als statiegeld alleen al de kosten van het opruimen van blikjes van de straat, zou worden
voorkomen is dat winst. Daarnaast vind dan gelijk een goede sortering plaats zodat het blik kan
worden hergebruikt. Als er ook op plastic flessen/flesjes statiegeld zou kunnen staan......?
Het zou toch een hoop troep op straat schelen en ook hier de goede sortering van plastic wat
kan worden hergebruikt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: In Antwerpen ligt het statiegeld voor het oprapen

Bericht door Gast1 » 30 sep 2017, 14:08

Ik ga zelfs nog een beetje verder.
Ik heb er al eerder over geschreven.
De oplossing om zwerfvuil tegen te gaan is 'statiegeld' op al het restafval.
Nu betalen we voor onze grijze containers, maar in plaats hiervan zouden we er juist geld voor moeten ontvangen.
Als 'beloning' zeg maar -hoewel dat niet zou moeten wanneer we ons respectvol zouden gedragen-.

Ik ben van mening dat wanneer mensen geld zouden ontvangen voor restvuil, dat er dan ook veel minder zwerfvuil te vinden is.
Sterker nog, mensen worden aangespoord om vuil op te ruimen.

Daar horen van allerlei belangrijke regeltjes bij, zoals gesorteerd aanleveren.
Een paar jaar geleden heb ik dat idee binnen onze gemeente gedeponeerd.

Plaats reactie