Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gast1

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Gast1 » 26 okt 2017, 18:43

gusteman schreef:
AD schreef:... Limburgers zien Nederlanders als bedreiging voor warmte gemoedelijkheid ....
Ja, dat verklaart natuurlijk waarom Limburg de meeste stemmen heeft opgeleverd voor Geert Wilders ..... "warmte en gemoedelijkheid" is één van de speerpunten van Wilders' programma.
Hij hoopt die terug aan te zwengelen door, onder andere, iedereen "met een kleurtje" het land uit te sodemieteren. [burn]
Ooit deed men dit met douches en ovens ..... was ook een maat voor niks. "nee
Guus, waar gaat dit over en waar slaat dit op?
En dit:
gusteman schreef:Ja, om warmte en gemoedelijkheid te creëren moet er al eens stevig ingegrepen worden.

Dat wist ook Poetin toen hij troepen stuurde naar de Krim om de "etnische Russen" bij te staan in hun strijd tegen de neo-nazi's uit Oekraïne.
Die hadden een verschrikkelijke nood aan een portie warmte en gemoedelijkheid.
En net zoals Wilders deed Poetin dat stiekem, met een verborgen agenda.
Verborgen tot hij bereikt had wat hij wou; toen gaf hij onomwonden toe dat hij effectief troepen had gestuurd, kwestie van weer wat warmte en gemoedelijkheid te bieden. :roll:

Ja, met een :wink: naar Herman Finkers: er zitten heel wat haken en kruizen aan warmte en gemoedelijkheid.
... Nog niet gepoept vandaag?
Laatst gewijzigd door Gast1 op 26 okt 2017, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

gouwepeer

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door gouwepeer » 26 okt 2017, 18:48

Het Brabants dialect is voor veel niet-Brabanders soms ook lastig te volgen. Hier in het westen van Brabant klinkt het wel totaal anders dan in bijvoorbeeld Eindhoven of Helmond.
Het dorp wat in mijn regio echt eruit springt wat onverstaanbaarheid is toch wel Sint Willebrord: `t-Heikes dialect

Gast1

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Gast1 » 26 okt 2017, 18:55

Susan schreef:
gusteman schreef:een 'lulverhaal'
Voor het gemak ál die anderen vergeten die her en der door ons land wonen en op pvv stemden... :evil:
Je bent niet op de hoogte, lees dit maar eens voor dat je kort door de bocht hier met het bovenstaande aan komt zetten!
https://www.socialevraagstukken.nl/vole ... an-de-pvv/
:post: Susan.

Gast1

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Gast1 » 26 okt 2017, 18:58

Tammy schreef:Ik wist niet dat er verschil was tussen Limburgers maar dus wel als je vertelt over Venlo.
Wat is dat verschil dan ?
Dat is lastig uit te leggen, maar beschouw de Venlonaar maar als een vastgeroeste pedante stadspatriot.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Tammy » 26 okt 2017, 20:53

Gast1 ik heb je filmpje bekeken en ik kan op een paar woorden na alles verstaan. :grin:
Dat is totaal anders dan mijn schoonvader sprak met zijn broer.
Dit klinkt voor mij bijna niet als Limburgs.

Maar ik hoor het verschil met Eindhoven en Helmond wat Gouwepeer zei ook niet , waaruit blijkt dat ik totaal geen verstand van dialecten heb.
Voor mij klinkt Brabants als 1 taal.
Allemaal hetzelfde wat mensen in mijn buurt zo stom vinden van mij.
Want dat zie ik aan hun ogen maar zeggen dat nooit recht in mijn gezicht.
Dat draaien om dingen heen is iets waar ik nooit aan wen waar ik woon.
Dat directe wat Amsterdam dus wel heeft mis ik altijd hier.

Ik heb weer een hoop geleerd vandaag , altijd leuk vind ik dat. ;P!

Gouwepeer jouw link van het dialect doet het niet.
Melding zegt later proberen , doe ik morgen. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door univers » 26 okt 2017, 21:06

doe ik morgen. :grin:
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Tammy » 26 okt 2017, 21:33

Leuk Univers , jij ook Sweet dreams. :mrgreen: :zzz:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Susan » 26 okt 2017, 22:27

Gast1 schreef:
Susan schreef:
gusteman schreef:een 'lulverhaal'
Voor het gemak ál die anderen vergeten die her en der door ons land wonen en op pvv stemden... :evil:
Je bent niet op de hoogte, lees dit maar eens voor dat je kort door de bocht hier met het bovenstaande aan komt zetten!
https://www.socialevraagstukken.nl/vole ... an-de-pvv/
:post: Susan.
Pierre....? :shock:
Je hebt mijn quote overgenomen, dat is prima indien je dit bijvoorbeeld ingekort zou hebben,
maar je hebt alles van Gusteman wat ik daar had staan weggehaald, en er iets heel anders
voor in de plaats gezet.
Ik ben heus geen heilig boontje en het is ook geen ramp, maar zéker zo in deze woorden die
je plaatste, kan ik niet waarderen hoor. :-|
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Gast1 » 27 okt 2017, 06:52

Excuses Susan, ik begrijp jouw reactie en daar heb je ook gelijk in.
Nu lijkt het net alsof jij dat hebt geschreven in de quote van Guus en dat jij dáárop gereageerd hebt.

Dat is per definitie niet zo.
Ik heb het hele relaas van Guus niet herhaalt, omdat ik het werkelijk een 'lulverhaal' vind.

Dank dat je me hierop wijst.

Hopende hiermee de verwarring uit de lucht gehaald te hebben. :wink:

gusteman

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door gusteman » 27 okt 2017, 10:06

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier enkel gereageerd met de opmerking van Tammy maar mijn antwoord is bedoeld voor iedereen die mijn stukje niet heeft begrepen.
Tammy schreef:Gusteman , waarom je Poetin erbij haalt weet ik niet .
Maar laat maar.
Nou, lieve Tammy, ik geef het toch maar eens mee want blijkbaar ben je niet de enige die het niet begrijpt.

Om te beginnen: het stukje wat ik schreef is doorspekt met sarcasme.
Dat is dus totaal verloren gegaan lijkt me en daarvoor zie ik twee mogelijkheden: ofwel was ik niet duidelijk genoeg met het telkens weer overdreven benadrukken van "warmte en gemoedelijkheid" ofwel heb ik daarmee een gevoelige snaar geraakt en is "warmte en gemoedelijkheid" een onderwerp waarover geen grapjes mogen gemaakt worden.

Misschien had ik toch beter mijn eerste indruk gevolgd en ingegaan op een ander stukje uit dat AD artikel, namelijk
AD schreef:Het merendeel van de ondervraagden vindt dat de Limburgse identiteit zit in de eigen taal, het landschap, het carnaval en de vlaai.
Aangezien een eigen taal en landschap specifiek zijn voor om het even welke regio op deze planeet blijven er, waar het gaat om de "identiteit" van "de" Limburger, twee doorslaggevende elementen over: carnaval en de vlaai.

En kijk, dat zijn nu net de twee elementen die ook doorslaggevend zijn bij de Limburgers uit het zuiden, namelijk diegene die in het Vlaamse Limburg wonen.
En ook die dialecten zijn meer Diets dan Nederlands of Vlaams; ook daar komt steevast een vlaai op tafel wanneer er sprake is van één of andere vorm van festiviteit; en ook daar betekent carnaval meer een levensfilosofie dan dat het zou gaan om een optocht of braspartij.

Brengt dit dan mee dat er niet mag om gelachen worden? En ik heb het hier dus niet over "met iets lachen" maar wel over "om iets lachen".

Ruikt heel sterk naar puriteinse (... vul zelf maar in) ..... ofwel is het gewoon een kwestie van lange tenen.

P.S. @ Pierre: ben jij helderziend? Of Remote Viewer of zo?
Want je had het inderdaad correct toen je vroeg "... Nog niet gepoept vandaag?"
Maar daarmee zie ik nog steeds niet het verband tussen mijn stukje en poepen, kan je dat even verduidelijken aub?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Tammy » 27 okt 2017, 10:35

Ik las iets heel anders in jouw bericht Gusteman.
Namelijk een grote boosheid dat gemoedelijkheid niet kan bestaan als je PVV stemt.
Zo kwam dat op mij over en ook dat je Poetin erbij haalde. :roll:
Het zal wel aan mij liggen maar je uitleg snap ik nog minder.
Maar dat geeft niet , is mijn probleem.
Zullen wel die 10 pillen zijn die ik momenteel elke dag slik.
Want ik snap er werkelijk even niks meer van wat je bedoelt in deze topic.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Susan » 27 okt 2017, 11:00

Gast1 schreef:Excuses Susan, ik begrijp jouw reactie en daar heb je ook gelijk in.
Nu lijkt het net alsof jij dat hebt geschreven in de quote van Guus en dat jij dáárop gereageerd hebt.

Dat is per definitie niet zo.
Ik heb het hele relaas van Guus niet herhaalt, omdat ik het werkelijk een 'lulverhaal' vind.

Dank dat je me hierop wijst.

Hopende hiermee de verwarring uit de lucht gehaald te hebben. :wink:
Is goed Gast1, dank je wel, prima zo en ik zit er verder niet mee hoor :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Susan » 27 okt 2017, 11:19

gusteman schreef:Voor alle duidelijkheid: ik heb hier enkel gereageerd met de opmerking van Tammy maar mijn antwoord is bedoeld voor iedereen die mijn stukje niet heeft begrepen.
Tammy schreef:Gusteman , waarom je Poetin erbij haalt weet ik niet .
Maar laat maar.
Nou, lieve Tammy, ik geef het toch maar eens mee want blijkbaar ben je niet de enige die het niet begrijpt.

Om te beginnen: het stukje wat ik schreef is doorspekt met sarcasme.
Dat is dus totaal verloren gegaan lijkt me en daarvoor zie ik twee mogelijkheden: ofwel was ik niet duidelijk genoeg met het telkens weer overdreven benadrukken van "warmte en gemoedelijkheid" ofwel heb ik daarmee een gevoelige snaar geraakt en is "warmte en gemoedelijkheid" een onderwerp waarover geen grapjes mogen gemaakt worden.
O, dan hebben wij het dus weer niet begrepen....of lange tenen...of we kunnen er niet tegen dat er grapjes over
gemaakt worden...? Maak het nou een beetje...
Jouw standaard reacties zijn dit altijd en erg zwart-wit ingevuld indien men het niet eens is met jouw schrijfsels,
het sloeg nml gewoon nergens op die hele reactie!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door univers » 27 okt 2017, 12:22

Jouw standaard reacties zijn dit altijd en erg zwart-wit ingevuld
Wordt tijd voor een Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Gast1 » 27 okt 2017, 16:48

gusteman schreef:P.S. @ Pierre: ben jij helderziend? Of Remote Viewer of zo?
Want je had het inderdaad correct toen je vroeg "... Nog niet gepoept vandaag?"
Maar daarmee zie ik nog steeds niet het verband tussen mijn stukje en poepen, kan je dat even verduidelijken aub?
Tuurlijk mijn allerbeste beste :wink:
Ik plaatste mijn stukje om 18:43 uur en te lezen dat je nog steeds niet gepoept hebt na 18:43 uur baart me enigszins zorgen.
Ik word wel eens beticht van helderziendheid, maar in dezen was ik dat echter niet.
Het was een vermoeden waardoor ik die vraag stelde en daarom staat er ook een vraagteken achter, toch?
Nu mijn vermoeden bevestigd wordt middels jouw antwoord, begrijp ik jouw reactie beter wat ik eerder elders een 'lulverhaal' noemde.
Blijkbaar zat er bij jou een keuteltje dwars en dan kun je dat soort schrijverijen krijgen ...
Waarmee ik 'hopen'-lijk een verduidelijking heb gegeven.

Blijkbaar ben je overigens de enige tot nu toe die je eigen stukje begrijpt, maar dat terzijde.

Fijne dag nog ... [joker]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door univers » 27 okt 2017, 18:23

Blijkbaar zat er bij jou een keuteltje dwars
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door gusteman » 27 okt 2017, 19:45

Gast1 schreef:Nu mijn vermoeden bevestigd wordt middels jouw antwoord, begrijp ik jouw reactie beter ...
Grappig, beste Gast1.
Je weet toch wel dat "poepen" in Vlaanderen een andere betekenis heeft dan in Nederland?

En ja, ik heb al eens de opmerking gekregen dat dit een Nederlands forum is en dat ik me dan maar moet aanpassen.
Ik zou misschien wel bereid zijn om me aan te passen, maar dan enkel wanneer alle schrijfsels op dit forum conform zijn aan de regels van de Nederlandse taal ..... en dat is jammer genoeg niet het geval.

Dus waarom zou ik mij moeten voegen als zelfs de geboren en getogen Nederlanders ongebreideld hun eigen taal verkrachten?

Dus pas ik mij lekker niet aan en blijf denken, redeneren en mijn mening vormen als geboren en getogen Vlaming.

Daarbij neem ik genoegen met wederzijds respect voor de eigenheid van de ander, ik geef het gratis en verwacht het ook terug.

"Politiek correct" is aan mij niet besteed, als vrijdenker doe ik beroep op mijn recht op vrije meningsuiting, ook indien dit zou betekenen dat ik mij niet conformeer aan andere zienswijzen.

Susan schreef:Jouw standaard reacties zijn dit altijd en erg zwart-wit ingevuld indien men het niet eens is met jouw schrijfsels,
het sloeg nml gewoon nergens op die hele reactie!
Nou, beste Susan, heb jij dan liever iemand die rond de pot draait en nietszeggende antwoorden geeft?
Als je de moeite zou nemen om even wat verder na te denken dan wat er op het eerste zicht staat te lezen zou je waarschijnlijk wel begrijpen wat ik schreef en zou je inzien dat mijn opmerkingen wel hout snijden.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Susan » 27 okt 2017, 23:46

gusteman schreef: Als je de moeite zou nemen om even wat verder na te denken dan wat er op het eerste zicht staat te lezen zou je waarschijnlijk wel begrijpen wat ik schreef en zou je inzien dat mijn opmerkingen wel hout snijden.
Ook dit is een standaard toontje van jou Gusteman.... "als je de moeite zou nemen om"....enz enz

Ik had het goed begrepen, het blijft dan ook: het stuk van jou sloeg nergens op.

Verder alleen nog even dit:

Afbeelding
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door Gast1 » 28 okt 2017, 08:41

gusteman schreef:Dus pas ik mij lekker niet aan en blijf denken, redeneren en mijn mening vormen als geboren en getogen Vlaming.
Kijk ... :mrgreen: ... en dat schrijft wat over die Limburgers ... [klets] [klets] [klets]

En dat -wat ik in het cursieve rood heb geaccentueerd- wisten we al veel langer, maar nu schrijf je het zelf.
Tuurlijk pas je je niet aan (zoals met de dubbele leestekens -waar het enkele dienen te zijn-) en bevestig je je halsstarrigheid.
Dat past geheel bij jou en niet voor niets heb je dan ook het topic aangemaakt; 'gusteman: wijsneus ? ... betweter ? ... pedant ? ...'
Welnu, nimmer heb ik geschreven dat je dat bent, daar waar die vraagtekens staan.
Wel schreef ik eerder: "De vraagtekens bij het topic titel kunnen weggehaald worden, lijkt mij."
Nu heb je ze zelf weggehaald.
Ik weet dat wel te waarderen. :mrgreen:

Wanneer er overigens hier forumleden op het dialect overgaan, is dat allemaal een beetje met een knipoog geschreven wat niet als serieus opgevat hoeft te worden.

Never the less, ik lees jouw teksten graag en ik vind ze oprecht leerzaam.
Ook doe je moeite om iets flink aan de kaak te stellen.
En dat mag ik wel.

Het is en blijft mij toch nog steeds een genoegen. :wink:

gusteman

Re: Limburger vindt 'Hollander' bedreigender dan buitenlander

Bericht door gusteman » 28 okt 2017, 19:11

Susan schreef:
gusteman schreef: Als je de moeite zou nemen om even wat verder na te denken dan wat er op het eerste zicht staat te lezen zou je waarschijnlijk wel begrijpen wat ik schreef en zou je inzien dat mijn opmerkingen wel hout snijden.
Ook dit is een standaard toontje van jou Gusteman.... "als je de moeite zou nemen om"....enz enz

Ik had het goed begrepen, het blijft dan ook: het stuk van jou sloeg nergens op.

Verder alleen nog even dit:

Afbeelding
Allemaal goed en wel, en daar bovenop best nog leuk ook, beste Susan, maar dit brengt ons nergens.

Want je begrijpt hopelijk toch wel dat datgene waar je hier naar verwijst een mes is dat aan twee kanten snijdt en evengoed op jou van toepassing is?

Want ik zou net zo goed kunnen schrijven dat jij, vooraleer te stellen dat mijn reactie nergens op sloeg, eerst eens in mijn schoenen mag komen staan.

Het resultaat blijft onveranderd: ik zie een logica in wat ik schreef, jou lukt het niet die te ontdekken.
Jammer voor jou.

Plaats reactie