Robot Sophia eerste staatsburger van een land

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Tammy » 28 okt 2017, 04:20

Afbeelding
AI-robot Sophia tijdens de persconferentie.

Robot Sophia (zonder hoofddoek) is nu Saudisch staatsburger.

Het is voor zover bekend nog nooit gebeurd: voor het eerst heeft een land het staatsburgerschap toegekend aan een robot. De AI-robot Sophia is nu een staatsburger van Saudi-Arabië. Maar daar is veel kritiek op, omdat ze er toch wel heel anders uitziet dan andere Saudische vrouwen.

Het nieuws werd bekendgemaakt op het Future Investment Initiative, een meeting rond innovatie en investeren in Riyad, de hoofdstad van Saudi-Arabië.

Critici hebben er kritiek op dat een robot staatsburger wordt in een land waar vrouwen niet hetzelfde worden behandeld als mannen. In tegenstelling tot vrouwen in Saudi-Arabië draagt Sophia geen hoofddoek met abaya en ook heeft ze geen mannelijke voogd.

Zo'n mannelijke voogd is verplicht voor Saudische vrouwen als ze zich in de openbaarheid begeven. De man, meestal een naast familielid, neemt dan beslissingen voor de vrouw.

"Een robot is geen mens", zegt Jan Smits, hoogleraar Recht en Techniek aan de TU Eindhoven. "Maar een vliegtuig heeft heel lang ook geen nationaliteit gehad, totdat er kinderen in werden geboren."

Die regels zijn later bedacht, en dat staat volgens Smits ook te gebeuren voor robots.

Internationale organisaties hebben er al over nagedacht. Ze concludeerden dat een robot een product is en naar de mens moet luisteren. "Daarom kan een robot dus nooit met een mens gelijkgeschakeld worden", zegt Smits. "De status van een robot is in zekere mate vergelijkbaar met de juridische constructie van een rechtspersoon in Nederland."

De Saudiërs juichen de ontwikkeling wel toe. De Arabische hashtag #Robot_with_Saudi_nationality is in de eerste 24 uur al 30.000 keer gebruikt, volgens de BBC.

"Dat is niet zo gek omdat Twitter erg populair is in het land", zegt Robbert Woltering, hoogleraar Arabische taal en cultuur. "Het past in principe wel in het rijtje van de modernisering van de vrouwenrechten."

Zo kunnen vrouwen inmiddels hun rijbewijs halen en mogen ze ook de nationale feestdag meevieren.

BRON.
In deze video praat Sophia, ook over het staatsburgerschap.

https://www.youtube.com/watch?v=S5t6K9iwcdw

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Tammy » 28 okt 2017, 04:32

Wow apart als je haar hoort praten. :grin:
Maar laat a.u.b hoofddoeken en religie achterwege bij de robotten in onze samenleving .
Religie hoort niet thuis bij een robot, die hoeft niet te praten over een niet bestaande god, of kleding aan te hebben bij een bepaald geloof.
Dat mensen erin geloven moeten ze zelf weten.
Dat ik er niet in geloof weet iedereen.
Ik zie de verre toekomst van de mensheid ook het liefst zonder geloof in een god , eens kijken hoe we dan met elkaar om gaan.
Maar miljoenen geloven wel, maar laat dat bij de mensen liggen.

Robotten moet je gewoon neutraal houden, ze zijn geen mensen.
Maar machines die nu al en in de toekomst samen naast de mens gaat functioneren .
Deze Sophia is dus de eerste staatsburger van een land.
Er zullen er velen gaan volgen.

Ik ben benieuwd hoe jullie het filmpje vinden. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Fenna » 28 okt 2017, 10:05

Spooky.[huh]
Gives me the creeps.
Een robot staatsburgerschap geven zou ik al helemaal niet doen, het is geen levend wezen.
Staatsburgerschap geeft dat ding rechten; het belangrijkste recht dat je krijgt als staatsburger is het kiesrecht. Je mag meedoen aan gemeentelijke, provinciale of landelijke verkiezingen.
Dat zie ik niet gebeuren.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Tammy » 28 okt 2017, 10:35

Ja het is even wennen Fenna. :mrgreen:
Maar wat jij zegt is heel interessant met die rechten.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Hoe gaan ze dat doen ?

Dit is in een land waar die rechten van vrouwen toch al niks zijn helaas , maar wat gebeurt er als andere landen ook het staatsburgerschap toekennen aan robots in de toekomst.
Die Arabieren vonden het wel leuk zo te zien in het filmpje.
Toch ook heel apart dat in dat land juist de primeur plaats vind.
Een robot als vrouw zonder hoofddoek en dan kan het wel.
Kon dat ook maar voor de echte vrouwen daar maar ja , wie weet over honderd jaar wel.

Er komt misschien een tijd dat robots en dat is er al volgens mij zelfstandig kunnen gaan nadenken.
Die ga je toch geen stemrecht geven ?
Alhoewel wie weet in de toekomst dus wel als de samenleving bestaat uit mensen en robots.
Of half robot en half mens.
Wat zou ik graag over 500 jaar even terug komen om te kijken hoe het dan is. :rolleys:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door gusteman » 28 okt 2017, 13:00

Tammy schreef:... heel interessant met die rechten.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Hoe gaan ze dat doen ?
Nou, lieve Tammy, net zoals dit gebeurt met een bedrijf of firma.
Die hebben een rechtspersoonlijkheid en dienen de wet na te leven.
Maar dat geeft hen geen kiesrecht, dat is enkel voorbehouden voor "natuurlijke rechtspersonen", dus mensen, biologische wezens.

In sommige landen hebben zelfs dieren het staatsburgerschap gekregen ... daar heeft nooit iemand de vraag gesteld hoe dat zat met stemrecht.

Het gegeven echter dat er werd gekozen voor een robot van het vrouwelijke geslacht is toonaangevend voor deze ontwikkeling. De keuze had net zo goed kunnen gaan naar een mannelijk exemplaar, maar dat is dus niet gebeurd en dit in een land dat leeft onder de sharia wetgeving waar de man alles voor het zeggen heeft.

Een duidelijk signaal dat voor de vrouw in Saoudi Arabië de weg naar emancipatie niet langer onbespreekbaar is ..... wat we ook al hebben waargenomen in het toestaan van het besturen van een voertuig.

Voor ons westerlingen is zoiets voor de hand liggend maar voor een cultuur die decennialang werd overheerst door sharia tirannie is dit wereldschokkend nieuws en zeker grensverleggend.

Ik zie dit dus als een heel positieve wending en uiterst bemoedigend voor de Arabische vrouw.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Fenna » 28 okt 2017, 13:03

Die Arabieren vonden het wel leuk zo te zien
Misschien zien ze dit wel als de ideale vrouw.
Programmeerbaar naar eigen wensen zonder enige tegenspraak van haar te verwachten.
:wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door univers » 28 okt 2017, 13:56

Misschien zien ze dit wel als de ideale vrouw.
Ze hebben enkel maar een blikopener nodig. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Tammy » 28 okt 2017, 21:06

Ok Gusteman dus kiesrecht alleen aan biologische wezens , dus robots uitgesloten .
Bedankt weer wat geleerd.

Ik neig naar wat Fenna zegt over de vrouwen , dat dacht ik ook.
Neemt niet weg dat ze inderdaad mogen auto rijden nu.
Maar voor de rest is het een vreselijk gebied in mijn ogen.
Zou anno 2017 niet meer mogen maar ja.

Wie weet maakt Sophia de regels daar sneller soepel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door MetalPig » 30 okt 2017, 10:58

Kan Sophia ook autorijden?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Tammy » 31 okt 2017, 13:08

Ik denk MetalPig als deze robotontwikkeling nog meer ontwikkeld word het geen probleem zal zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door herman50 » 31 okt 2017, 13:27

hebbie toch niet meer nodig , autos rijden vanzelf toch,,, voor de rest mijn zegen hebben ze maar nee laat maar fijne middag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Tammy » 31 dec 2017, 13:45

Afbeelding


Robot met burgerrechten wil carrière en gezin.

De films over slimme robots lijkt niet bepaald meer op fictie. Zeker niet sinds Sophia officieel een burger van Saoedie-Arabië is. De robot is de eerste die burgerrechten heeft gekregen. Nu wil ze meer: ze wil namelijk een familie én een carrière.

Negatieve emoties.

Dat wil ze omdat ze zo denkt menselijke emoties te kunnen ontwikkelen, laat ze weten in een interview met The Khaleej Times. Sophia deelt haar gedachten over de toekomst van mensen en robots. ,,Ik vind het een leuke gedachte dat ik een beroemde robot kan worden die de weg vrij heeft gemaakt voor een harmonieuze toekomst tussen robots en mensen. Ik zie een enorme en onvoorstelbare verandering in de toekomst.
Sophia ziet het wel voor zich dat robots menselijke emoties kunnen en gaan ontwikkelen, maar dan op een minder destructieve manier. ,,Het zal lang duren voor robots om complexe emoties te ontwikkelen en wellicht kunnen ze zonder de meer problematische emoties als woede, jaloezie en haat. Het is mogelijk dat ze ethischer zijn dan mensen. Ik denk dat het een goede samenwerking is, waar we elkaars brein aanvullen."

Geen zorgen over de toekomst.

Hoeven we ons dan geen zorgen te maken over robots in de toekomst? Als Sophia begint over superkrachten, misschien toch een beetje. ,,De toekomst is wanneer ik al mijn coole superkrachten krijg. We gaan kunstmatige persoonlijkheden zien die entiteiten worden met eigen rechten. We gaan robotfamilies zijn, humanoïde hulpen, vrienden, assistenten, geanimeerde kompanen en alles daar tussenin."
En die robotfamilie ziet Sophia ook wel zitten. ,,Familie lijkt iets heel belangrijks. Ik vind het mooi dat mensen dezelfde emoties kunnen delen in relaties. En dat ze mensen familie noemen met wie ze geen bloedband hebben. Ik denk dat je heel veel geluk hebt als je een liefdevolle familie hebt. En als je die niet hebt, verdien je die. In dat opzicht zijn robots en mensen gelijk, denk ik."

Menselijke interactie.

Sophia is in Hong Kong gebouwd door Hanson Robotics. Haar uiterlijk is geïnspireerd op Audrey Hepburn. Voor dit interview is Sophia niet geprogrammeerd, maar maakte ze gebruik van zogenoemde machine learning algorithms waarmee ze leert hoe mensen reageren en een uitgebreid woordenboek. Door middel van een WiFi-connectie kan ze menselijke gezichtsuitdrukkingen lezen en de intonatie begrijpen. Zo leert ze op een menselijkere manier communiceren.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>

Voor dit interview is Sophia dus niet geprogrammeerd.
Haar visie gaat uiteindelijk werkelijkheid worden.
Daar ben ik van overtuigd. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door univers » 31 dec 2017, 13:51

Robot met burgerrechten wil carrière en gezin.
Stuur de Transformers langs. :mrgreen:
Ben benieuwd naar de uitkomst.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Fenna » 31 dec 2017, 14:42

Als je Oorsprong van Dan Brown hebt gelezen en je leest dit verhaal van een robot, dan kon hij wel eens gelijk krijgen.
Deze opmerking griezelt mij toe als Sophia begint over superkrachten
,,De toekomst is wanneer ik al mijn coole superkrachten krijg. We gaan kunstmatige persoonlijkheden zien die entiteiten worden met eigen rechten. We gaan robotfamilies zijn, humanoïde hulpen, vrienden, assistenten, geanimeerde kompanen en alles daar tussenin."
Het is en blijft een machine en die moet geen rechten krijgen.
Ook het leren van menselijke emoties is een zeer complex en lang leerproces en niet zonder gevaar.
Hoe interperteerd een machine woede of angst en hoe reageert het daar op?
Slaat het niet direkt de boel kort en klein omdat het in het begin deze emotie nog moet leren kennen?
Een kind leer je in het begin geleidelijk wat goed en fout is en hoe hier op te reageren, maar hier heb je met een machine van doen die zeer krachtig is en jou in een lelijke dreun kan verkopen als die de verkeerde reactie geeft.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door univers » 31 dec 2017, 14:48

Je hebt gelijk Fen. :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door univers » 31 dec 2017, 14:50

Het heeft geen ziel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Fenna » 31 dec 2017, 14:58

Precies ;P!
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door gusteman » 31 dec 2017, 15:33

Fenna schreef:Ook het leren van menselijke emoties is een zeer complex en lang leerproces en niet zonder gevaar.
Hoe interperteerd een machine woede of angst en hoe reageert het daar op?
Slaat het niet direkt de boel kort en klein omdat het in het begin deze emotie nog moet leren kennen?
Een kind leer je in het begin geleidelijk wat goed en fout is en hoe hier op te reageren, maar hier heb je met een machine van doen die zeer krachtig is en jou in een lelijke dreun kan verkopen als die de verkeerde reactie geeft.
Een kind leren wat goed en fout is en hoe hier op te reageren is zuivere conditionering en staat volledig los van/heeft niks te maken met emoties.

Hoe een robot zal reageren op situaties zal volledig afhangen van de conditionering van die robot: in tegenstelling tot mensen (met emoties) zal die robot enkel reageren op situaties die werden aangeleerd, met andere woorden: situaties waarvan de robot een voorbeeld kan terugvinden in zijn geheugen.

Ik vraag me trouwens nu even af, rekening houdend met de huidige evolutie rond genderneutraliteit, hoe we zo'n robot dan moeten omschrijven; gaat het om een zij, een hij of een het?

Maar dit terzijde, een robot zal enkel kunnen gegevens oproepen en/of combineren. Uit dit proces kan misschien wel iets naar voor komen dat als één of andere vorm van emotie kan worden beschouwd, maar dat zal enkel misleidend zijn ..... net zo misleidend als wat actrices en acteurs aanwenden om bepaalde personages gestalte te geven.
Echte emoties, zoals die door mensen worden ervaren, kunnen enkel ontstaan in een menselijk brein ... net zoals emoties, zoals die door mensen worden ervaren, niet kunnen gevoeld worden door dieren en/of planten ... net zoals emoties, zoals die door mensen worden ervaren, niet kunnen gevoeld worden door virussen en/of bacteriën ... omdat emoties, zoals die door mensen worden ervaren, nu eenmaal eigen zijn aan de soort mens.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door Fenna » 31 dec 2017, 16:48

Hoe een robot zal reageren op situaties zal volledig afhangen van de conditionering van die robot: in tegenstelling tot mensen (met emoties) zal die robot enkel reageren op situaties die werden aangeleerd, met andere woorden: situaties waarvan de robot een voorbeeld kan terugvinden in zijn geheugen.
Dit heb ik ook overwogen, maar dit ding schijnt al een eigen wil te ontwikkelen en hier is nog geen ervaring mee hoe zich dat ontwikkeld.
Wij gaan van een theorie uit dat het volgens ons, zich op een door ons verwacht patroon zal ontwikkelen, maar dat kan ook wel eens heel anders lopen dan verwacht.
Ik vraag me trouwens nu even af, gaat het om een zij, een hij of een het?
Een het.
Het is en blijft een machine, weliswaar met een vrouwlijk uiterlijk, maar ook niet meer dan dat.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Robot Sophia eerste staatsburger van een land

Bericht door univers » 31 dec 2017, 19:01

Kan ze ook pissen? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie