Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Tammy » 14 dec 2017, 12:05

Afbeelding

Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone: slechte concentratie en lagere cijfers.

Smartphones leiden tot slechtere concentratie in de klas, lagere cijfers en een verminderde taal- en leesvaardigheid bij middelbare scholieren. Bijna alle docenten vinden dat hun leerlingen veel tijd op sociale media doorbrengen.

Het effect van de smartphone is direct te zien in de klassen. Leerlingen kunnen zich slechter langdurig concentreren, besteden minder tijd aan hun huiswerk omdat ze steeds door hun telefoon worden afgeleid en hebben minder fantasie en een slechtere woordenschat doordat ze continu computertaal gebruiken. Bovendien zijn ze vaker moe tijdens de lessen, omdat ze te lang doorgaan op hun mobieltjes.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en deze krant onder ruim 1300 docenten van middelbare scholen. ,,Het is zorgelijk dat zoveel docenten zien dat het social mediagebruik van hun leerlingen niet alleen leidt tot slechtere onderwijsprestaties, maar ook tot sociale en psychische problemen'', stelt onderzoeker Liesbeth van der Woud.

Invloed op schoolprestaties.

Meer dan de helft van de leraren ziet dat het gebruik van de smartphone invloed heeft op de schoolprestaties. 45 procent van de docenten zegt dat de gemiddelde rapportcijfers van hun leerlingen lager zijn geworden, mede door het gebruik van sociale media. 24 procent stelt dat het aantal zittenblijvers mede daardoor is toegenomen op de school. En 22 procent denkt dat de smartphones medeoorzaak zijn van verslechterde examenresultaten.

Tijdens het maken van huiswerk is de telefoon een grote stoorzender. Docenten zien hoe hun leerlingen overprikkeld zijn, omdat ze voortdurend het gevoel hebben snel te moeten reageren op berichten. ,,Sommige leerlingen geven duidelijk aan dat de smartphone afleidt tijdens huiswerk en daardoor wordt er minder goed voorbereid: ze halen slechtere scores,' ,luidt één van de reacties.

Leraren merken dat de scholieren niet goed meer weten hoe ze iets in hun hoofd moeten stampen. Daarvan zien ze het nut ook niet meer, omdat ze alle informatie met een klik op hun mobieltje kunnen opzoeken.

Te weinig interactie.

De sociale omgang lijdt volgens de leraren onder het massale gebruik van de mobieltjes. ,,Ze hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie. In de pauze zie ik dat ze als musjes naast elkaar zitten te communiceren met hun apparaat in plaats van met elkaar.'' Het gevolg is dat ze moeilijk diepgaande contacten leren aangaan. ,,De virtuele wereld lijkt veel belangrijker te zijn dan de echte wereld om hen heen. Ze zien hun omgeving niet .''

Om het gebruik van de mobieltjes op school in de perken te houden, heeft het gros van de middelbare scholen regels ingesteld. Twee derde van de docenten geeft aan dat leerlingen alleen tijdens specifieke opdrachten de smartphone mogen gebruiken. Soms mogen ze muziek luisteren. Op andere scholen moeten de telefoons in de tas blijven of bij de docent worden ingeleverd. ,,De paniek (soms agressie) als de telefoon wordt ingenomen, al is het maar alleen voor de rest van het lesuur'', constateert een leraar.

1 op de 4 leraren vindt dat ouders een belangrijke rol spelen om het smartphonegebruik van de kinderen in goede banen te leiden. Het gebeurt te vaak dat juist ouders hun kinderen onder schooltijd bellen of appen. Ook vinden leraren dat ouders thuis duidelijke regels moeten instellen, bijvoorbeeld geen mobieltje tijdens het huiswerk maken en slapen.

Juiste balans.

Volgens Peter Nikken, hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit en lector Jeugd en media bij Windesheim, is het belangrijk kinderen te helpen de juiste balans te vinden in het gebruik van smartphones. ,,Er zijn momenten dat ze prima zonder kunnen. Ze moeten leren dat het soms heus niet erg is als ze niet direct op een bericht in een groepsapp reageren'', verklaart hij.


Tegelijkertijd moeten docenten niet vergeten dat hun leerlingen de digitale wereld heel belangrijk vinden. Dat kan ook positief zijn. ,,Ze gebruiken hun mobieltjes ook om snel over huiswerk te kunnen overleggen en elkaar te kunnen helpen'', aldus Nikken. Nog lang niet alle scholen hebben een idee van hoe ze met de smartphone willen omgaan. Nikken: ,,Vanuit een gedeelde visie kun je incidenten en problemen veel beter aan, want het blijft belangrijk dat de schoolresultaten goed blijven en kinderen goed kunnen meedoen.''


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door univers » 14 dec 2017, 12:11

Het slechte zien van kinderen schijnt ook door de smartphone te komen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Tammy » 14 dec 2017, 12:11

Nog lang niet alle scholen hebben een idee van hoe ze met de smartphone willen omgaan.
Is niet zo moeilijk hoor.
Gewoon alle mobieltjes inleveren aan het begin van de lessen en als ze weer naar huis gaan kunnen ze het weer ophalen.
Het werd trouwens tijd dat er aandacht voor dit probleem komt.
Want het loopt de spuigaten uit hoe samenlevingen er tegenwoordig uitzien.
Praten deze jongeren nog wel echt met elkaar of alleen via berichtjes ?
Wat een armoede maar zo zullen velen het niet zien.
Deze generatie is de toekomst ?
Hoe ziet die volgende generatie er dan in vredesnaam uit.
Wat Univers zei in andere topic over vierkanten oogjes ?
Ik sta nergens van te kijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door univers » 14 dec 2017, 12:18

Hoe ziet die volgende generatie er dan in vredesnaam uit.
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door herman50 » 14 dec 2017, 12:20

ben het wel eens, die dingen verzieken de maatschappij volkomen, een beetje normaal gesprek kan je niet voeren omdat ze zonodig -is dat zo?- alles moeten bekijken wat er binne komt
het is toch van de gekke dat die kinderen niet zonder mobieltje kunnen ander raken ze van streek ,,, naou nou t is wat ... hoe gaan die de maatschappij in later ...
ja dit is de generatie na ons .... hoe die zal zijn weten sorry ik niet maar niet veel soeps ,da´s zeker .....

Afbeelding :rolleys:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door univers » 14 dec 2017, 12:22

Forse toename blindheid dreigt
Bijziendheid We kijken niet meer over de savanne, maar vooral op beeldschermpjes. En uiteindelijk kan je daar blind van worden. Een hoogleraar oogheelkunde waarschuwt.

Karel Berkhout
12 december 2017

Het nieuws in het kort:
Bijziendheid dreigt de komende decennia vele tienduizenden Nederlanders blind te maken, doordat kinderen te weinig buiten spelen en te veel dichtbij kijken op schermen of in boeken. Dit zegt Caroline Klaver, hoogleraar oogheelkunde aan het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum.
Alleen drastische maatregelen kunnen die toename van blindheid voorkomen. Zo moeten scholen hun leerlingen een uur per dag naar buiten laten gaan om hun ogen te sparen.
Nederland ziet al decennia groei van het aantal mensen met myopie, zoals bijziendheid officieel heet. Een deel van hen krijgt echt slechte ogen (min-6 of erger); van deze hoogbijzienden wordt een op de drie vóór het pensioen slechtziend aan beide ogen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/12/nu ... n-a1584649
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Tammy » 14 dec 2017, 12:24

Haha cool hoor Univers. :mrgreen:

Ja ik wilde net een stukje plaatsen over dat slechte zien.

Tienduizenden bijziende Nederlanders dreigen komende decennia blind te worden, waarschuwt oogheelkundige.

Zes vragen over bijziendheid.

Oogheelkundige Caroline Klaver waarschuwt voor de grote gevaren voor de ogen door langdurig gebruik van beeldschermen: tienduizenden Nederlanders die last hebben van bijziendheid dreigen de komende decennia blind te worden.

Wat is het probleem met computerschermen en smartphones?

Kinderen kijken er tegenwoordig veel te vaak en veel te lang achter elkaar naar, stelt Caroline Klaver, hoogleraar oogheelkunde aan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, in NRC. Dat kan leiden tot bijziendheid en zelfs blindheid. Kinderen moeten daarom het kijken regelmatig onderbreken en ook veel vaker buiten spelen om hun blik daadwerkelijk even te verbreden.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Tammy » 14 dec 2017, 12:28

Dat plaatje is leuk. :mrgreen:
Ja herman50, kinderen kunnen ook agressief worden las ik als de leraar vraagt om het mobieltje in te leveren voordat de les begint.
Is toch niet meer normaal.
Mobieltjes en de technologie is heel leuk, maar wat er is gebeurd is een maatschappij van mensen die straks niet meer weten hoe je contact maakt zonder elektronica.
Dat is triest en ik zal het niet meemaken maar ik ben heel benieuwd hoe maatschappijen er over 40 jaar zeg maar uitzien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Osiris » 14 dec 2017, 16:03

Tja en dat doet de WIFI dus, die straling is schadelijk,kankerverwekkend en verslavend.
Ongeacht wat de 'wetenschappelijke' ( vaak de door de wc eend zelf verstrekte info ) bevindingen zijn.

En geldt echt niet alleen voor smartphones,maar alles wat via WIFI loopt; digitale tv,laptops,tablets etc....

De vatbaarheid bij jongeren is groter vanwege de nog ontwikkelende hersenen en bewustzijn.
Maar ook bij huisdieren is een grotere toename van kanker en andere klachten te ontdekken,deze zijn eveneens veel vatbaarder voor de constant aanwezige straling.

Maar word uit economische en financiele belangen, uiteraard in alle toonaarden verzwegen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Gast1 » 14 dec 2017, 17:40

Tammy schreef:Tienduizenden bijziende Nederlanders dreigen komende decennia blind te worden, waarschuwt oogheelkundige.
Taigitu opende daar al een topic over ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door univers » 14 dec 2017, 17:52

Wij waren eerder. :lekkapuh:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Gast1 » 14 dec 2017, 18:47

Heej ... inderdaad! :-P

Kijk, en dat ik ik nou niet gezien ;P!

gusteman

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door gusteman » 14 dec 2017, 20:03

BRON door Tammy geplaatst schreef:Smartphones leiden tot slechtere concentratie in de klas, lagere cijfers en een verminderde taal- en leesvaardigheid bij middelbare scholieren. Bijna alle docenten vinden dat hun leerlingen veel tijd op sociale media doorbrengen.
Nou, ik merk anders toch ook wel heel wat verminderde taal- en leesvaardigheid bij mensen uit generaties die niet met tablet en smartphone zijn opgegroeid. Vooral dat gebrek aan leesvaardigheid (en hier heb ik het in essentie over begrijpend lezen) valt me heel erg op ..... maar dat is natuurlijk niet nieuw dus stel ik mij de vraag: is het verband met tablet/smartphone wel bewezen? Of is dit gewoon nog maar eens een studie zoals er zoveel uitgevoerd worden ..... oude wijn in nieuwe zakken dus?

Deze vond ik wel heel leuk:
,,Het is zorgelijk dat zoveel docenten zien dat het social mediagebruik van hun leerlingen niet alleen leidt tot slechtere onderwijsprestaties, maar ook tot sociale en psychische problemen'', stelt onderzoeker Liesbeth van der Woud.
Als deze zin werkelijk (letterlijk dus) is ontsproten aan het brein van mevrouw van der Woud stel ik mij ernstige vragen, niet enkel bij de kwaliteit van het onderzoek maar ook bij de bekwaamheid van mevrouw van der Woud.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door Tammy » 15 dec 2017, 10:19

Ik denk Osiris ook dat de straling in de toekomst laat zien hoe gevaarlijk die was in deze tijd.
Dat gaan we echt ontdekken.

Gusteman, je zegt of het verband met tablet/smartphone wel bewezen is.
Je hebt twijfels merk ik aan dit onderzoek.
Voor dit onderzoek en berichten van de scholen dacht ik dit al .
Ik zie er wel degelijk een verband in vooral in taalvaardigheid.
Dat begon jaren geleden al met de eerste chatberichten en dat taaltje wat toen werd gebruikt.
Ik ben het met je eens dat voor het digitale tijdperk er ook mensen zijn en altijd zullen zijn die niet goed schrijven of kunnen lezen enz.
Net als dat er mensen zijn die nooit zullen kunnen rekenen enz.

Maar deze generatie die is opgegroeid met smartphones en computer enz hebben naar mijn mening wel degelijk een soort van achteruitgang .
En ik denk dat als scholen aan de bel trekken er wel iets van waarheid in zit.
Die mensen hebben er namelijk dagelijks mee te maken.

Waar denk jij dan aan wat de scholen nu zeggen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone

Bericht door univers » 15 dec 2017, 10:41

Ik denk Osiris ook dat de straling in de toekomst laat zien hoe gevaarlijk die was in deze tijd.
Dat gaan we echt ontdekken.
Daarom moet ik zo'n ook niet rotding hebben.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie