4e Industriele Revolutie aan de gang?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

4e Industriele Revolutie aan de gang?

Bericht door oktagon » 14 jan 2018, 18:32

Volgens de bijgaande website is de vierde Ind.(oa.ict) Revolutie zich aan het ontwikkelen en zal de mensheid door de wetenschap van heden aan elkaar gekoppeld worden en elke gedachte van hem/haar tot Aardsbrede verspreiding gaan behoren.
Al het bruikbare voor verbetering van technieken,politiek,levenswijze ,etc,etc. zal men wrs. centraal gaan regelen,of we nu willen of niet.
Wie houdt dit alles onder controle;hopenlijk het Aardse systeem en niet de een of andere dictator;
zie:

https://www.youtube.com/watch?v=5tn4P7IBqoQ

:peace: :cheers:

nb.
Als ik in deze tijd waarneem,dat in de modern ontwikkelde werelddelen het merendeel van de mensen met abc-pods veel contacten en kennis en info zoeken en directe conversatie niet meer mondeling maar met het handietje verrichten,lijkt het inderdaad dat vermelde 4e revolutie (mogelijk 1e evolutie of mutatie van de mensheid aan de gang te zijn!)

nogmaals :peace:
Laatst gewijzigd door oktagon op 15 jan 2018, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 4e Industriele Revolutie aan de gang?

Bericht door Determinist » 14 jan 2018, 20:58

Het vraagteken kan je gerust verwijderen. Deze revolutie is reeds aan de gang...

Dit is het transhumanist plaatje die ik reeds in het topic over transhumanisme heb aangestipt.

Of we willen of niet, dit gaat gebeuren. Er zijn geen regels van bovenaf of onderaf die in staat zijn deze veranderingen tegen te houden.
En wellicht dat mensen hier nog denken dat het wel mee zal vallen of dat het nog ver-van-hun-bed-show is. Sorry, maar dat is struisvogelpolitiek en is gedoemd recht in je gezicht als een boemerang terug te komen.

Als ik kijk wat de veranderingen zijn geweest qua technologie vanaf dat ik een klein ventje was met....een platenspeler...tot nu waar ik alles doe met een apparaatje die in mijn zak past, dan zijn de volgende decennia vele malen ingrijpender.
De technologische vernuftigheid gaat per tijdseenheid sneller verdubbeld worden totdat we, zoals gezegd in de video, niet meer snappen hoe de technologie werkt. We hebben AI nodig om ons AI uit te leggen, als we het nog kunnen bevatten.

We kunnen deze dingen doen, nu:

- Negeren/ontkennen. Net doen of dit niet zo is. Resultaat: het resultaat van negeren is dat de eigenschappen van deze toekomst niet overdenkt is. We worden dan verrast met zowel de positieve maar zeker ook met de negatieve aspecten. Te laat. Gevaarlijk...
- Tegenhouden. Resultaat: die machten in de wereld die buiten het bereik van de tegenhouders opereren gaan het voor eigen profijt inzetten. Het resultaat zal vrijwel eender zijn als het eerste punt, maar dan met dat verschil dat de menselijke maat die in controll is over deze technologie bij mensen buiten je invloedsveld ligt.
- Definitief tegenhouden. Resultaat: het einde van het menselijke experiment. Totale vernietiging van de menselijke soort.
- Erkennen en omarmen. Zien dat dit gebeurt en VOORAF nadenken over de positieve als negatieve aspecten. Vinden van tegengif voordat het gif ontwikkeld is.

Ik zie alleen een oplossing in het laatste. Deze biedt de meeste kans op een menselijke toekomst die het waard is. Alle andere opties zijn doodlopende straten. Je dient actief en productief en positief te werken aan het toekomstbeeld. Alleen dan ontdek je de gevaren en de voordelen.

Ik zal zodra ik tijd heb mijn positief beeld over de menselijke toekomst schetsen in het topic Transhumanisme en trachten uit te leggen dat er naast technologische veranderingen ook maatschappelijke veranderingen nodig zijn, maar dat deze door technologie bereikt gaan worden.Daar waar we nu alle problemen van de wereld zien als onoplosbaar, zie ik ze alleen oplosbaar door middel van technologie.

Plaats reactie