Kleurt Elon Musk nu wel of niet buiten de lijntjes?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
gusteman

Kleurt Elon Musk nu wel of niet buiten de lijntjes?

Bericht door gusteman » 16 jan 2018, 13:16

Reeds sinds de oprichting van het bedrijf Tesla wordt Elon Musk door het merendeel van de websites die zich aandienen als brengers van alternatief nieuws op handen gedragen als het prototype van de nieuwe "entrepeneur" die "outside the box" denkt en buiten de geëffende paden loopt.
Eindelijk eens iemand voor wie het algemeen belang op de eerste plaats komt, iemand die zich verzet tegen stereotiepe standpunten en denkpistes.

Maar is dat wel zo? Kleurt Elon Musk echt buiten de lijntjes?

In een interview met het tijdschrift Rolling Stone geeft hij alvast te kennen dat de enige manier om betrouwbare resultaten te behalen erin bestaat de wetenschappelijke methode toe te passen ..... omdat die wèrkt (sic).
MUSK “In de begindagen van Tesla kreeg ik te horen dat mijn plannen onmogelijk waren.Ik werd letterlijk voor leugenaar uitgemaakt. Maar kijk: vandaag heb ik een auto en je kunt ermee rijden. 't Is geen fabeldier, hè. Maak maar eens een ritje: grandioos.
En toch zijn er nog steeds mensen die koppig bij hun oude denkbeelden blijven.
Zo onwetenschappelijk.”

– Hoe bedoelt u?

MUSK “Je begint bij een vraag. Daar verzamel je dan zo veel mogelijk gegevens over. Op basis van die gegevens ontwikkel je verschillende stellingen, en van elk van die stellingen probeer je de waarschijnlijkheid in te schatten. Vervolgens formuleer je een logische conclusie, waarbij je je afvraagt: zijn mijn stellingen juist? Zijn ze relevant? Leiden ze noodzakelijkerwijs tot deze conclusie?

Maar daar houdt het niet op. Want nu moet je proberen je eigen conclusie te weerleggen en ze aan andere voorleggen.
Pas als niemand erin slaagt je conclusie te ontkrachten, heb je het waarschijnlijk bij het rechte eind. Al ben je nooit helemáál zeker.

Dat is de wetenschappelijke methode, en ze wèrkt!
Maar de meeste mensen passen ze niet toe. Ze doen aan wensdenken, negeren tegenargumenten en vormen zich een oordeel op basis van wat anderen doen of niet doen.”

– U gaf de patenten van de Tesla vrij. Dat zouden weinig uitvinders u na doen.

MUSK “De fundamentele doelstelling van Tesla, of toch mijn motivatie, was de verspreiding van duurzame energie te bespoedigen. Dat kon alleen als de technologie vrij beschikbaar was. De klimaatverandering is – naast artificiële intelligentie – de grootste bedreiging waarmee de mensheid in deze eeuw af te rekenen krijgt: daar is in de wetenschappelijke wereld zowat iedereen met gezond verstand het over eens. Ik wil geen onheilsprofeet zijn, hoor, maar de pret kan maar blijven duren tot er iemand een oog kwijtraakt.”

© Rolling Stone 2017
Vertaling: R Vandemeulebroecke (Humo)
Voor de liefhebbers van het origineel (BRON) hieronder een uittreksel; de rest van het artikel kan je lezen via de bronlink.
...../.....
Guillen explains the idea behind the truck: "We just thought, 'What do people want? They want reliability. They want the lowest cost. And they want driver comfort.' So we reimagined the truck."

This is a perfect example of the idea that Musk-inspired wannabe visionaries around the world worship like a religion: first principles thinking. In other words, if you want to create or innovate, start from a clean slate. Don't accept any ideas, practices or standards just because everyone else is doing them. For instance, if you want to make a truck, then it must be able to reliably move cargo from one location to another, and you must follow existing laws of physics. Everything else is negotiable, including government regulations. As long as you remember that the goal isn't to reinvent the truck, but to create the best one, whether or not it's similar to past trucks.

As a result of this type of thinking, Musk is able to see an industry much more objectively than others who've been in the field their whole lives.

"I was literally told this is impossible and I'm a huge liar," Musk says of the early days of Tesla. "But I have a car and you can drive it. This is not like a frigging unicorn. It's real. Go for a drive. It's amazing. How can you be in denial?"

An unfortunate fact of human nature is that when people make up their mind about something, they tend not to change it – even when confronted with facts to the contrary. "It's very unscientific," Musk says. "There's this thing called physics, which is this scientific method that's really quite effective for figuring out the truth."

The scientific method is a phrase Musk uses often when asked how he came up with an idea, solved a problem or chose to start a business. Here's how he defines it for his purposes, in mostly his own words:

1. Ask a question.

2. Gather as much evidence as possible about it.

3. Develop axioms based on the evidence, and try to assign a probability of truth to each one.

4. Draw a conclusion based on cogency in order to determine: Are these axioms correct, are they relevant, do they necessarily lead to this conclusion, and with what probability?

5. Attempt to disprove the conclusion. Seek refutation from others to further help break your conclusion.

6. If nobody can invalidate your conclusion, then you're probably right, but you're not certainly right.

"That's the scientific method," Musk concludes. "It's really helpful for figuring out the tricky things."

But most people don't use it, he says. They engage in wishful thinking. They ignore counterarguments. They form conclusions based on what others are doing and aren't doing. The reasoning that results is "It's true because I said it's true," but not because it's objectively true.

"The fundamental intention of Tesla, at least my motivation," Musk explains in his halting, stuttering voice, "was to accelerate the advent of sustainable energy. That's why I open-sourced the patents. It's the only way to transition to sustainable energy better.

"Climate change is the biggest threat that humanity faces this century, except for AI," he continues. "I keep telling people this. I hate to be Cassandra here, but it's all fun and games until somebody loses a fucking eye. This view [of climate change] is shared by almost everyone who's not crazy in the scientific community."

...../.....

Plaats reactie