Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Susan » 19 feb 2018, 13:26

Lot van de klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Klokkenluiders hebben vaak last van ernstige en langdurige psychische klachten. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University. ,,De stress duurt niet een week, maar een hele lange tijd. Daar gaan mensen aan onderdoor.”

Marloe van der Schrier 19-02-18, 12:00 Laatste update: 12:04

Uit het onderzoek van de Tilburgse universiteit blijkt dat 80 procent van de klokkenluiders kampt met zeer negatieve effecten voor werk en inkomen, bij 50 procent heeft het negatieve effecten op het gezinsleven en 45 procent heeft ernstige psychische klachten. Hoogleraar Victimologie en onderzoeker Peter van der Velden: ,, Vanuit collega’s of leidinggevenden worden ze onder druk gezet, ze kunnen ontslagen of weggepest worden of er worden andere maatregelen genomen die de klokkenluiders beschadigen.”


"De hele samenleving geniet ervan, maar jij betaalt de prijs"
Peter van der Velden, onderzoeker Tilburg University

27 klokkenluiders

Van der Velden vergeleek 27 Nederlandse klokkenluiders met andere groepen: een groep met dezelfde demografische kenmerken, met kankerpatiënten, met een groep arbeidsongeschikten en gezonde mensen. ,,Eigenlijk zie je op alle vlakken dat het met klokkenluiders slecht gaat”, zegt Van der Velden. De klachten zijn zelfs vergelijkbaar met die van slachtoffers twee tot drie weken na de Vuurwerkramp in Enschede, waar hij eerder onderzoek naar deed. ,,Het is de eerste keer dat ik een groep tegenkom die zo hoog scoort.”

De helft van de klokkenluiders is het afgelopen jaar in behandeling geweest. Ook mensen die al langer klokkenluider zijn, blijven met chronische klachten kampen, blijkt uit het onderzoek.

Steun
Volgens de onderzoeker is het belangrijk om vanaf het eerste moment ondersteuning te bieden en is het wijsheid voor mensen die aan de bel trekken om direct contact te zoeken met lotgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt.. ,,Klokkenluiders vertellen zelf dat ze vaak al klokkenluider zijn voordat ze er erg in hebben. Je maakt melding van iets waar de hele samenleving last van heeft en het eindresultaat is dat je thuis zit zonder werk en inkomen. De hele samenleving geniet ervan maar jij betaalt de prijs.”

Dat ervaart ook Paul Schaaf. Hij trok in 2001 zelf aan de bel over de veiligheid in de kernreactor in Petten en begeleidt nu als voorzitter van de Expertgroep Klokkenleiders lotgenoten. ,,Je ziet dat mensen ontzettend geraakt worden. Ze willen de wereld rechtvaardiger en beter maken, maar worden ontzettend gestraft”, zegt hij. ,,Delen geeft opluchting. Ik stond zelf redelijk sterk in mijn schoenen en had twee banen. Mijn baan bij de kernreactor raakte ik kwijt, maar mijn andere baan hield me op de been net als de contacten met andere klokkenluiders.”

Wel melden
Schaaf: ,,Klokkenluiders hebben het hart op de goede plek en kijken niet weg. Eigenlijk zou iedereen dat moeten hebben. Als je iets ziet dat niet klopt, meld je dan tijdig. De Expertgroep Klokkenluiders of het Huis van de Klokkenluiders kunnen helpen en adviseren wat je moet doen of laten.

Onderzoeker Van der Velden adviseert collega’s bovendien om goed contact te houden met klokkenluiders. ,,Het gaat niet over aardig of onaardig, het gaat over een misstand die verholpen moet worden. Probeer te voorkomen dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld.”


https://www.ad.nl/ad-werkt/lot-van-de-k ... ~ab7372c2/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende


Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Osiris » 19 feb 2018, 18:52

We leven in een bewust omgekeerde wereld,ook hier weer.
Probeer je rechtvaardig en eerlijk,dienstbaar te zijn voor het collectief, dan word je afgestraft,kapot gemaakt en onder het tapijt geschoffeld.

Doe je het tegenovergestelde ; liegen,bedriegen,frauderen,corrumperen en het eigen ego vooropstellen,dan word je schatrijk,premier van Nederland of president van de VS.

Het collectief van mensen zou eindelijk eens op moeten komen voor de eerste groep en niet voor de laatste.

Maar blijkbaar slapen er nog steeds veel teveel [doh] :evil:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Susan » 20 feb 2018, 10:05

Gast1 schreef:
19 feb 2018, 18:02
Goed stuk Susan ;P!
Het is inderdaad goed Gast1 dat daar eindelijk eens onderzoek naar gedaan is, misschien helpt
het zo ook mee dat 'buitenstaanders' die er niet direct in betrokken zijn, maar er wel over horen hier meer duidelijkheid
kunnen krijgen wát de gevolgen allemaal zijn.
Sommigen zouden er dan mogelijk ook meer begrip voor krijgen en het serieus nemen, waardoor ze niet meer allerlei
zaken of voor/veroordelingen zelf in gaan vullen waardoor klokkenluiders dan ook nog eens 'eigen schuld dikke bult' bijvoorbeeld
te horen krijgen indien ze de grond onder hun voeten verliezen door op machtbeluste autoritaire
werkgevers en dito instanties....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Susan » 20 feb 2018, 10:07

Osiris schreef:
19 feb 2018, 18:52
We leven in een bewust omgekeerde wereld,ook hier weer.
Probeer je rechtvaardig en eerlijk,dienstbaar te zijn voor het collectief, dan word je afgestraft,kapot gemaakt en onder het tapijt geschoffeld.

Doe je het tegenovergestelde ; liegen,bedriegen,frauderen,corrumperen en het eigen ego vooropstellen,dan word je schatrijk,premier van Nederland of president van de VS.

Het collectief van mensen zou eindelijk eens op moeten komen voor de eerste groep en niet voor de laatste.

Maar blijkbaar slapen er nog steeds veel teveel [doh] :evil:
:post:
Dat gevoel heb ik ook al heel lang Osiris, ellebogenwerk, manipuleren, tot en met onwaarheden invullen
ten opzichte van anderen om ze er uit te werken lijkt beloond te worden, alleen geld telt nog geloof ik.
Wie hier tegen onrecht op het werk protesteerd en voor zichzelf en anderen op komt,zal afgestraft worden.
Ook indien werken echt niet mogelijk meer is, worden mensen vaak gezien als klaplopers die graag 'gratis'
willen ontvangen.

(zelfs mensen die al jaren ernstige chronische aandoeningen hebben waardoor ze net de dagen een beetje 'goed' door komen,
worden nu opeens gedwongen om, al is voor 2 uurtjes...aan het werk te gaan, terwijl ze al moeite en tijd nodig hebben om op
de plek van het werk te komen...)

Wij hebben er heel wat uitzendingen over gezien, maar in het verleden ook op andere wijze
mee gemaakt hoe er met eerlijke goedwillende mensen omgegaan werd die kritische kanttekeningen bij
hun werkgever(s) plaatsten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Gast1 » 20 feb 2018, 11:21

Op vrijdag de dertiende juni 2014 'trok ik voor het eerst aan de bel'.
Later, op 14 oktober 2016 deed ik dat nog een keer.

In die periode, maar ook al vanaf eind 2012 heb ik de mensen die mij omringen nog veel beter leren kennen.
Er zijn afstanden gegroeid tussen de 'onbegrijpenden' en ik heb bij een enkeling de afstand zelfs zo moeten vergroten, dat deze waarschijnlijk blijvend is.
In mijn hart echter, voelt dat niet zo.
En dan zijn er natuurlijk nog de mensen die je als échte vriend en vriendin zeer nabij staan waarbij er geen enkele afstand is.
Voor zoverre dat al niet het geval was. :wink:

Goeie topic ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Susan » 20 feb 2018, 16:35

Gast1 schreef:
20 feb 2018, 11:21
In die periode, maar ook al vanaf eind 2012 heb ik de mensen die mij omringen nog veel beter leren kennen.
Er zijn afstanden gegroeid tussen de 'onbegrijpenden' en ik heb bij een enkeling de afstand zelfs zo moeten vergroten, dat deze waarschijnlijk blijvend is.
In mijn hart echter, voelt dat niet zo.
En dan zijn er natuurlijk nog de mensen die je als échte vriend en vriendin zeer nabij staan waarbij er geen enkele afstand is.
Voor zoverre dat al niet het geval was. :wink:

Goeie topic ;P!
:post:
Zo gaat het vaak in moeilijke tijden, ik herken het goed, ook door eigen ervaring. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Mypos » 21 feb 2018, 00:41

Osiris schreef:
19 feb 2018, 18:52
We leven in een bewust omgekeerde wereld,ook hier weer.
Probeer je rechtvaardig en eerlijk,dienstbaar te zijn voor het collectief, dan word je afgestraft,kapot gemaakt en onder het tapijt geschoffeld.

Doe je het tegenovergestelde ; liegen,bedriegen,frauderen,corrumperen en het eigen ego vooropstellen,dan word je schatrijk,premier van Nederland of president van de VS.

Het collectief van mensen zou eindelijk eens op moeten komen voor de eerste groep en niet voor de laatste.

Maar blijkbaar slapen er nog steeds veel teveel [doh] :evil:

“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Osiris » 21 feb 2018, 06:06

Mypos schreef:
21 feb 2018, 00:41
Osiris schreef:
19 feb 2018, 18:52
We leven in een bewust omgekeerde wereld,ook hier weer.
Probeer je rechtvaardig en eerlijk,dienstbaar te zijn voor het collectief, dan word je afgestraft,kapot gemaakt en onder het tapijt geschoffeld.

Doe je het tegenovergestelde ; liegen,bedriegen,frauderen,corrumperen en het eigen ego vooropstellen,dan word je schatrijk,premier van Nederland of president van de VS.

Het collectief van mensen zou eindelijk eens op moeten komen voor de eerste groep en niet voor de laatste.

Maar blijkbaar slapen er nog steeds veel teveel [doh] :evil:

“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner
Yin en Yang volgen elkaar op in een oneindige cyclus.
Des te extremer de uiting van de éne polariteit,des te extremer de daarop volgende reactie van de andere polariteit.
We zitten midden in zo'n transitieperiode,waar de turbulentie/karmaverwerking het grootst is.
Dat zal op ALLE aardse vlakken uiteindelijk merkbaar zijn.
Of we het in dit leven nog gaan meemaken dat alles letterlijk en figuurlijk omgekeerd gaat worden..... :wacht:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door univers » 21 feb 2018, 08:00

Of we het in dit leven nog gaan meemaken dat alles letterlijk en figuurlijk omgekeerd gaat worden..... :wacht:
Ik heb er een baard van gekregen van dat wachten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Mypos » 21 feb 2018, 11:09

Osiris schreef:
21 feb 2018, 06:06
Mypos schreef:
21 feb 2018, 00:41
Osiris schreef:
19 feb 2018, 18:52
We leven in een bewust omgekeerde wereld,ook hier weer.
Probeer je rechtvaardig en eerlijk,dienstbaar te zijn voor het collectief, dan word je afgestraft,kapot gemaakt en onder het tapijt geschoffeld.

Doe je het tegenovergestelde ; liegen,bedriegen,frauderen,corrumperen en het eigen ego vooropstellen,dan word je schatrijk,premier van Nederland of president van de VS.

Het collectief van mensen zou eindelijk eens op moeten komen voor de eerste groep en niet voor de laatste.

Maar blijkbaar slapen er nog steeds veel teveel [doh] :evil:

“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner
Yin en Yang volgen elkaar op in een oneindige cyclus.
Des te extremer de uiting van de éne polariteit,des te extremer de daarop volgende reactie van de andere polariteit.
We zitten midden in zo'n transitieperiode,waar de turbulentie/karmaverwerking het grootst is.
Dat zal op ALLE aardse vlakken uiteindelijk merkbaar zijn.
Of we het in dit leven nog gaan meemaken dat alles letterlijk en figuurlijk omgekeerd gaat worden..... :wacht:
Dit totaal verknipte en corrupte systeem is natuurlijk al een hele tijd aan de gang. Maar er worden gelukkig steeds meer mensen "wakker".

Je ziet de initiatieven en bedrijfjes van mensen die het anders willen gaan doen ook als paddestoelen uit de grond schieten overal. En daardoor wordt de druk van de gevestigde orde om alles zo te houden zoals het nu is ook alleen maar groter. En op een gegeven moment ontstaat er dus een enorme druk tussen die twee spanningsvelden.

Interesting times! :peace:

Gast1

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Gast1 » 21 feb 2018, 12:55

Mypos schreef:
21 feb 2018, 00:41

“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner
Dat zijn ware woorden en geloof me, ik kan het weten ...

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Mypos » 21 feb 2018, 14:46

Gast1 schreef:
21 feb 2018, 12:55
Mypos schreef:
21 feb 2018, 00:41

“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner
Dat zijn ware woorden en geloof me, ik kan het weten ...
Welke delen van de maatschappij precies heb jij het meeste ervaring mee?

Gast1

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Gast1 » 21 feb 2018, 14:50

Ik heb ze (meeste ervaring) even met een kleurtje geaccentueerd:
Gast1 schreef:
21 feb 2018, 12:55
“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner
... maar op elk genoemd onderwerp is het van toepassing.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Mypos » 21 feb 2018, 15:18

Gast1 schreef:
21 feb 2018, 14:50
Ik heb ze (meeste ervaring) even met een kleurtje geaccentueerd:
Gast1 schreef:
21 feb 2018, 12:55
“Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner
... maar op elk genoemd onderwerp is het van toepassing.
Ja daarom vind ik het ook zo'n goeie quote. Ik heb de quote uit een boek van David Icke. Ken je hem?

Gast1

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Gast1 » 21 feb 2018, 17:27

David Icke ken ik van illustraties, maar een boek van hem heb ik nooit gelezen.
Van niemand trouwens, want ik lees geen boeken ...
Was David Icke geen 'lichtwerker'?

Ik kwam hem -dacht ik- (en ik dacht goed) -heel even- tegen in deze clip met een erg sterke tekst:


Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Kristof Piessens » 21 feb 2018, 17:49

De david icke was voordat hij volle zalen toesprak, oorspronkelijk eerst een bijna bekende (prof)voetballer, wegens een aanslepende blessure werd hij hierdoor gedwongen met voetbal te stoppen, en is beginnen schrijven en daarna pas begon hij over zaken te spreken die blijkbaar volle zalen aantrok, de laatste dateerd toch volgens mij ergens tussen 2012 a 15, hoe het nu met hem is weet ik niet, voorgaande is destijds over de britse royals/bloedlijnen begonnen en elk jaar wel iets anders.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Gast1 » 22 feb 2018, 09:26

Terug naar de klokkenluider ...

Amerikaanse oud-marineofficier zag belangrijke documenten: 'Ufo's en aliens bezochten de aarde'
Een bericht van 'Blikopnieuws' van zaterdag, 27. februari 2016 - 15:44 Update: 27-02-2016 16:41uur

Hier is dat bericht te lezen.
Ook hier het verhaal van Ken Johnston, die tijdens de Apollo-vluchten werkte voor de afdeling ‘Lunar Receiving Laboratory’.
Een klokkenluider die ontslagen is omdat hij de waarheid sprak..! (volgens het artikel dan wat ik gelezen heb).

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Mypos » 22 feb 2018, 11:03

Gast1 schreef:
21 feb 2018, 17:27
David Icke ken ik van illustraties, maar een boek van hem heb ik nooit gelezen.
Van niemand trouwens, want ik lees geen boeken ...
Was David Icke geen 'lichtwerker'?

Ik kwam hem -dacht ik- (en ik dacht goed) -heel even- tegen in deze clip met een erg sterke tekst:

Wat is een "lichtwerker" precies?

Ik noem David Icke een erg bekende "complotterrorist". Hij doorziet het systeem, schrijft daar boeken over en geeft enorm lange presentaties in verschillende landen welke altijd compleet uitverkocht zijn. Hij heeft op een gegeven moment in zijn leven een "verlichtingsmoment" gehad waarna hij dit werk is gaan doen. Ik vind het een erg prettige en ook wijze man om naar te luisteren of te lezen.

Waarom lees je geen boeken?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Lot van klokkenluider: ontslagen, onder druk gezet of weggepest

Bericht door Determinist » 22 feb 2018, 11:25

David Icke is een fantast.

Plaats reactie