Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 11:31

Afbeelding


Avatar is overal. Ook bij de politie.

Sektarische groepering Aanhangers van de Scientology-achtige groep Avatar zijn actief in veel sectoren, blijkt uit tientallen reacties die NRC kreeg.

Als iemand in de regio Rotterdam ‘de weg kwijt’ is, helpt hoofdinspecteur Bert Hagen. Hij is ‘coördinator verwarde personen’ bij de politie-eenheid Rotterdam. Maar als Hagen zijn politiepet afzet, is hij een wizard van Avatar. Dat is opmerkelijk, want wie bij deze Scientology-achtige groepering een training volgt, loopt het risico verward te raken.
Wizards, tovenaars als Bert Hagen (58), hebben „een zodanige kennis en beheersing van de schepping verworven” dat hun capaciteiten „magisch of bovennatuurlijk lijken”, volgens Harry Palmer. Deze Amerikaanse ex-Scientology-manager is de bedenker van Avatar, een cocktail van Scientology-methoden, hindoeïsme en new age-denkbeelden.
Avatar begint als zelfontwikkelingsprogramma maar eindigt met omstreden ideeën (de aarde is gekoloniseerd door buitenaardse wezens) en technieken zoals exorcisme. Daarmee zouden ziektes en stoornissen te genezen zijn.

Zes 'democratische' scholen.

Vorige week meldde televisieprogramma De Monitor de infiltratie van Avatar in het onderwijs. Zes zogeheten ‘democratische scholen’ zijn opgericht, of bestuurd, door Avatar- wizards en -masters. Op de scholen wordt het gedachtegoed verspreid. Eerder bleek uit NRC-onderzoek hoe drie gemeentesecretarissen, eveneens wizards, het gedachtegoed verspreidden. Twee van hen lieten ambtenaren trainingen bij Avatar volgen. De gemeenten betaalden.

NRC kreeg tientallen reacties na de berichten. Daaruit wordt duidelijk dat Avatar-adepten actief zijn in veel sectoren. Bij de politie, het Openbaar Ministerie, bij gemeenten en ministeries. En bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs.
Rode draad is dat Avatars een niet aflatende drang hebben om collega’s, kennissen en familie tot Avatar te bekeren. En in hun beroep, bijvoorbeeld als coach of manager, passen ze Avatar-technieken toe.
Hoofdinspecteur Hagen werd binnen het korps op zijn Avatar-activiteiten aangesproken, melden bronnen bij de Rotterdamse politie. Dat gebeurde nadat hij op zijn werk collega’s richting Avatar had gepraat. Het stond zijn benoeming tot coördinator verwarde personen niet in de weg. Hagen wilde geen commentaar geven.

Lees HIER het volledige artikel.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik weet niet of deze topic hier goed staat.
Past niet bij religie of wel ? [think]
Ik heb nog nooit van deze groepering gehoord, jullie wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door univers » 03 apr 2018, 11:47

Is voor het eerst dat ik er van hoor.
Even stof tot nadenken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Gast1 » 03 apr 2018, 11:52

Lijkt op 'religie' ... [think]

Hier een stuk uit het artikel waarnaar je verwijst ... waar het schijnbaar weer om draait:
Wie bij Avatar het niveau van wizard bereikt, heeft 15.000 euro betaald aan trainingen.
Mensen gaan soms schulden aan voor de cursussen die hun „leven gaan veranderen”.
Wie geen geld heeft, kan terecht bij Stichting Aim For The Stars, gevestigd op het adres van Avatar-trainer Pieta van der Ham (58) in Amsterdam.
Die verstrekt „geldleningen en giften aan particulieren” die de cursussen volgen.

Pieta van der Ham is een liaison van goeroe Harry Palmer.
Ze verzorgt in Europa de werving voor Avatar. Haar bedrijf International Avatar Courses B.V. heeft een balanstotaal van 9 ton (2016).
[doh] [doh] [doh]

Die jongens begrijpen het niet, zowel Avatar alsook de goedgelovigen en de stumpers die zich aan deze schijnstrohalm vastklampen.
Avatar lijkt mij behoorlijk misbruik te maken van de gelegenheid.
Maar goed, dat is mijn primaire reactie.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door taigitu » 03 apr 2018, 12:27

Ik heb vorige week naar het programma Monitor gekeken wat over deze groep ging.
Dat ging over de scholen die 'besmet' zijn met deze mensen die deze stroming volgen.
Voor zover ik het kan beoordelen is de basis een blauwdruk van Scientology.
En ze ontkennen heel hard dat ze Avatar zijn/hebben als de school wordt gebeld.
Tot op het einde ze er niet onderuit kunnen.
Ik zou mijn kinderen direct van school halen als er zulke figuren rondlopen.

Hier de link naar de uitzending van Monitor:

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... nitor.html
Tovenaars op school De Monitor
27-3-2018
Op de particuliere democratische school De Ruimte in Soest is een aanzienlijk deel van de staf lid van de op Scientology gelijkende beweging Avatar. In hoeverre dringt het gedachtegoed van de organisatie door in het onderwijs? En is het wel geschikt voor kinderen? Democratische scholen worden relatief veel bezocht door kinderen die eerder vastliepen op een reguliere school. Op een democratische school mogen zij zelf bepalen hoe, wat en wanneer zij leren. Vaak is de democratische school een laatste strohalm voor ouders. 'Maar toen hoorden we dat de school vol zat met Avatars in de leiding', aldus een van de ouders. Volgens deskundigen heeft Avatar kenmerken van Scientology en kan het gevaarlijk zijn. Rick Ross van het Amerikaanse Cult Education Institute volgt Avatar en haar leider Harry Palmer kritisch. 'Hij is zelfs op een gegeven moment aangeklaagd door Scientology omdat hij hun training en technieken gekopieerd zou hebben.' Volgens Ross is er sprake van hersenspoeltechnieken bij Avatar en is de organisatie potentieel 'destructief' voor familierelaties. Een aanzienlijk deel van de staf van De Ruimte behoort tot de beweging en heeft zelfs het niveau van Wizard (of tovenaar) bereikt. Vragen over deze achtergrond van het personeel en de eventuele invloed op het onderwijs wil de school niet beantwoorden. Het is een onschuldig programma, stelt de school, maar het speelt geen enkele rol in het onderwijs. We spreken meerdere ouders die een of meerdere kinderen op De Ruimte hadden. Een aantal daarvan haalde hun kinderen van school toen zij de link met Avatar ontdekten. Een moeder vertelt ons: 'De democratische school De Ruimte was ons laatste redmiddel. We zijn er met open armen ontvangen en in het begin kwamen de kinderen echt tot rust. Maar toen hoorden we dat de school vol zat met Avatars in de leiding. Ouders sleepten hun kinderen zelfs mee. Ik ben me toen gaan verdiepen in Avatar en schrok me rot!'

De presentatie was in handen van Teun van de Keuken. Deze uitzending van het programma De Monitor met de titel Tovenaars op school werd uitgezonden op dinsdag 27 maart door de NCRV.
https://tvblik.nl/de-monitor/tovenaars-op-school
Hier een linken naar de Avatarsite:
https://www.avatar.nl/avatarlive2/nl/
https://www.avatar.nl/avatarlive2/nl/cu ... t-kalender
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 12:37

Bedankt Taigitu ga ik eens rustig bekijken.
Univers kent ze dus ook niet.
Gast1 die leningen zijn wel erg zeg, hoe komt het toch dat mensen erin trappen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 13:10

Taigitu ik heb net dankzij jouw link uitzending gemist gezien bedankt daarvoor. :hands:

Wow dat ziet er akelig uit als dat op scholen in dit land gebeurd.
En het zijn er veel die wizzard figuren die les geven.
Er komt een onderzoek maar ik mag hopen dat het verboden word.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Susan » 03 apr 2018, 13:15

Ben het helemaal eens met wat taigitu al schreef!

Maar er doen ook hier (in de omgeving van die school in Soest) nu de meest bizarre verhalen de ronde, (zoals altijd door mensen die niet altijd precies weten waar het nu om gaat)

Een verslag, en voor wie zich er nog meer in wil verdiepen zijn hier nog wat linken:

Democratische scholen in opspraak

Door:

Redactie Ouders Online

• 27 maart 2018

Het tv-programma De Monitor ontdekte dat de Avatar-sekte (een afsplitsing van de Scientology-sekte) actief is op 'democratische scholen'. Die scholen zijn opgericht door Avatar-leden, of worden door hen geleid. De leerlingen worden gebrainwasht met Scientology-methoden.


We publiceren hieronder het persbericht van De Monitor, waarin heel duidelijk wordt uitgelegd wat er aan de hand is.

Het meldpunt Sektesignaal, een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid, wil dat de Onderwijsinspectie onderzoek doet naar de verspreiding van het Avatar-gedachtegoed in het democratisch onderwijs. Op deze scholen bepalen leerlingen grotendeels zelf hoe, wat en wanneer ze leren. Er zijn relatief veel leerlingen te vinden die zijn vastgelopen in het regulier onderwijs. Democratisch onderwijs is voor hen vaak een laatste uitweg. Op de websites en in andere publicaties van de scholen is niets te vinden over Avatar.

Avatar is een afsplitsing van de Scientology-kerk. De beweging kent in Nederland inmiddels ruim duizend zogenoemde Masters. Zij mogen trainingen geven in het programma. Avatar spreekt zelf over een zelfontwikkelingsprogramma, maar sektedeskundigen waarschuwen voor de beweging. Volgens Rick Alan Ross van het Amerikaanse Cult Education Institute voldoet Avatar aan de kenmerken van een destructieve sekte. Er is sprake van hersenspoeltechnieken bij Avatar en de organisatie is potentieel ‘destructief’ voor familierelaties, aldus Ross.

De Ruimte in Soest is de oudste en grootste democratische school van Nederland. Op de website van Avatar schrijven staflid Heleen Groot en voormalig staflid Rijk van Rossum: ‘Op onze democratische scholen in Nederland, waar kinderen vrij zijn om te leren wat ze willen, gebruiken wij Avatar-instrumenten om echte vrijheid te creëren. Meer en meer kinderen van onze scholen, ouders en docenten zijn Avatar.’

De Monitor sprak met meerdere ouders die ook stellen dat het gedachtegoed van Avatar een rol speelt op De Ruimte. Zo schrijft een moeder: ‘Ik heb het als een poging tot hersenspoeling ervaren, het voortdurend spelen met de emoties van de ander. (…) Eigenlijk schrijft Avatar je voor hoe je de wereld moet waarnemen.’

Een andere moeder zegt verrast te zijn toen ze ontdekte welke rol Avatar speelde op De Ruimte. Volgens haar namen ouders hun kinderen mee naar Avatar-trainingen. ‘Ik had nog nooit van Avatar gehoord en ik kon er niets van terugvinden op de website van de school. Ik ben me toen gaan verdiepen in Avatar en schrok me rot. Nu snapte ik de gedragsverandering bij de kinderen.’

Naast De Ruimte hebben op vijf andere democratische scholen Avatars de afgelopen jaren belangrijke posities bekleed. Zo is de democratische school in Veldhoven geïnitieerd door een Avatar Master, zo schrijft hij op zijn LinkedIn-pagina, en is de – inmiddels weer gesloten – Democratische School Utrecht opgericht door een Avatar. In Landsmeer en Amstelveen staat een Avatar aan de leiding van de plaatselijke democratische school. Al deze scholen stellen dat het Avatar-materiaal geen rol speelt op de school.

Ook De Ruimte in Soest stelt dat het Avatar-materiaal geen rol speelt op de school, maar bevestigt dat zes medewerkers Avatar zijn. De school distantieert zich van de reactie die medewerkers Heleen Groot en Rijk van Rossum plaatsten op de website van Avatar.
‘Wij onderzoeken op dit moment hoe die verwijderd kan worden. Ze hebben dit vanuit hun enthousiasme geschreven, maar het is niet afgestemd met de school en als zodanig onjuist.’

Avatar reageert op haar Nederlandstalige website op beschuldigingen van hersenspoeltechnieken en sektarische praktijken: ‘Ironisch genoeg zijn degenen die dit soort beschuldigingen uiten meestal zelf schuldig aan het genoemde vergrijp.’

De Monitor: Avatar in het onderwijs, 27 maart om 21:25 uur op NPO2.

https://www.ouders.nl/artikelen/democra ... n-opspraak

-------------------------------------------

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... ieve-sekte

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... -onderzoek

https://demonitor.kro-ncrv.nl/onderzoeken/onderwijs

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... de-monitor
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Gast1 » 03 apr 2018, 13:17

Tammy schreef:
03 apr 2018, 12:37
Gast1 die leningen zijn wel erg zeg, hoe komt het toch dat mensen erin trappen.
Mogelijk wanhoop Tammy ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 13:30

Ja wie weet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Determinist » 03 apr 2018, 13:47

Ik vraag mij af of zoiets te verbieden is.
Wat is het verschil tussen de denkbeelden van deze avatars en bijvoorbeeld die van de reguliere religies?
Ik bedoel maar, er wordt dagelijks in scholen propaganda gemaakt over de meest idiote denkbeelden, zoals pratende slangen, ronddolende zombies en bangmakerij voor een big brother die mee luistert wat er in je hoofd afspeelt. Niet te vergeten kinderen aanpraten dat ze zondig zijn en vooral niet aan zichzelf mogen zitten, laat staan aan iemand van hetzelfde geslacht.

Dat noemen we normaal en moet ook zo kunnen.

Echter dit is geen eeuwenoude traditie, maar modern. Waarom zou dat dan niet mogen?

Wat mij betreft kan het hele systeem van alternatieve scholen de prullenbak in en gaan we gewoon over op openbare scholen waar religie geen onderdeel is van de indoctrinatie.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 13:55

Determinist schreef :
Wat mij betreft kan het hele systeem van alternatieve scholen de prullenbak in en gaan we gewoon over op openbare scholen waar religie geen onderdeel is van de indoctrinatie.
Dat heb ik altijd gevonden.
Ik heb op een Nuts school gezeten, openbaar dus zonder religie.
Mijn dochter ook , bij mij om de hoek was ook een school maar katholiek.
Dus dat ging niet door en ik heb haar een half uur fietsen verderop naar openbare school gebracht jaren.
Ik had dat er voor over.

Gewoon scholen zonder religie dus ook geen islamitische scholen en allerlei christelijke scholen.
Zal dat ooit gebeuren ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Gast1 » 03 apr 2018, 17:51

Tammy schreef:
03 apr 2018, 13:55
Gewoon scholen zonder religie dus ook geen islamitische scholen en allerlei christelijke scholen.
Zal dat ooit gebeuren ?
Ik betwijfel het Tammy.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 18:16

Tsja ik eigenlijk ook maar wat zou dat goed zijn.
Hopelijk dat het toch ooit eens gebeurd.
Laat kinderen als ze ouder zijn zelf bepalen in welk richting ze gaan.
Net als met dopen ook al zoiets.
Doe dat als je dat wilt als je 18 bent.
Maar niet als baby door de ouders .

Susan bedankt ook voor de linken. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Gast1 » 03 apr 2018, 18:51

Tammy schreef:
03 apr 2018, 18:16
Laat kinderen als ze ouder zijn zelf bepalen in welk richting ze gaan.
Wij zijn nog een beetje van de 'oude stempel' ...
Verliefd, verloofd, getrouwd en na 5 jaartjes kinderen.
Wij hebben de kinderen laten dopen en ze hebben de heilige communie gevierd en gekregen.
We gingen gewoon mee in de flow en hebben daar nooit problemen mee gehad.

Toen we pas getrouwd waren hebben we nog steeds in het begin gebeden voor elke maaltijd.
En ja, we gingen wekelijks naar de kerk.
Eerst zonder kinderen en daarna met kinderen.
Protesteren deden ze nooit en in hun puberteitsjaren hebben we ze eens een keer gevraagd wat ze er van vonden.
En dat hebben ze gezegd, ze vonden het 'een poppenkast' ... :mrgreen:

We hebben gevraagd waarom ze dat vonden en ik kon ze geen ongelijk geven.
Daarna zijn ze niet meer meegegaan en vanaf dat tijdstip gingen we ook nog maar zelden.

Onze kinderen hebben niets met de kerk en dat respecteren we.
De kerk is voor mij een 'meditatiehuis', maar ik kan dat overal -en dat doe ik ook-.
Ik 'heb iets positiefs' met kerken en kapelletjes.
Ik 'heb iets positiefs' met de verhalen rondom Jezus.

En ik ontwikkelde mijn eigen 'geloof', mijn eigen 'weten'.
Terugkijkende vond ik het allemaal prachtig -maar ik ben dan ook gelukkig niet misbruikt-.
Walgelijk wat er allemaal gebeurd is, bah!!
Ik kan mij heel goed voorstellen dat veel mensen een antipathie hebben tegen het instituut.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 19:15

Jij hebt eerlijke kinderen Gast1. :mrgreen:
Apart toch dat wat je eerst allemaal deed op geloofsgebied in de loop der jaren minder is geworden.
Sommige gelovigen blijven heel hun leven hetzelfde en anderen niet.
Gelukkig is die keuze er.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Scientology-achtige groep Avatar in Nederland

Bericht door Susan » 03 apr 2018, 20:09

Een ieder mag natuurlijk zelf bepalen wat een goede school is voor hun kinderen, die past bij eigen
opvattingen etc.
Het is niet aan mij vind ik, omdat ik ook alleen openbaar onderwijs prefereer, dit dan op te gaan dringen aan
anderen of andersdenkenden, door te willen dat het verboden gaat worden om bijzonder onderwijs op scholen te geven.
Hoe de opvatting van ouders ook is, kinderen moeten de ruimte krijgen zelf tot een afgewogen wereldbeeld te komen en dat
vorm geven.

Kiezen voor iets kan pas als je ook niet kunt kiezen voor iets of dat nu God is of anders heet, dring het nooit eerst op...
Wij hebben onze kinderen vrij gelaten om later zelf hun keus te kunnen bepalen, dat is ook nooit een probleem geweest.
Op de basisschool werd wel 1 uurtje godsdienstles gegeven, wij wilden dit niet, maar onze kinderen vroegen ons om daar ook
bij te mogen zijn, ze hebben er zo te zien nooit nadelige gevolgen van ondervonden hoor. :grin:
Wij woonden een tijdje vlak achter een kerk,(kompleet met klok luiden zondag 's ochtendsvroeg...) en onze toen nog
jonge kinderen vroegen dan zelf of ze in die kerk mochten gaan luisteren naar zang en orgelspel plus soms andere muziek.
Prachtig, gewoon op hun speellaarsjes en vuile kleding gingen ze daar dan stil achterin zitten, met toestemming van de
dominee daar. :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie