Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Tammy » 07 apr 2018, 15:47

Afbeelding

Een kwart van de studenten kampt met burn-out klachten. Een op de zeven heeft last van ernstige angst- en depressieklachten. Ook zelfmoordgedachten komen geregeld voor. Dat blijkt uit onderzoek van Hogeschool Windesheim, uitgevoerd tussen december 2017 en maart 2018, onder 3.134 studenten. Een actieplan moet een 'generatie van zombies' voorkomen.

Volgens onderzoeker Jolien Dopmeijer ervaart de huidige generatie studenten een steeds grotere druk om te presteren. 'Tien jaar geleden deed het rendementsdenken zijn intrede in het onderwijs. Er zijn toen allerlei maatregelen getroffen om de kwaliteit en de match tussen de student en de studie te verbeteren, en om uitval tegen te gaan.'

Een van de gevolgen is een ambitieuzer studieklimaat. 'Het nadeel daarvan is dat sommige studenten het gevoel hebben dat ze zich geen fout mogen permitteren', aldus Dopmeijer.

'Als we niet oppassen creëren we een generatie van zombies', waarschuwt Rhea van der Dong van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). 'Studenten van nu hebben het druk, druk, druk.' Wat haar vooral schokte waren de cijfers over suïcidale gedachten. 'De andere resultaten komen overeen met wat ik hoor vanuit mijn achterban, maar over zelfmoord wordt nauwelijks gesproken.' Uit het onderzoek blijkt dat bij één op de vijf studenten het risico op zelfdoding aanwezig is. 'Dat zijn jonge mensen die een heel leven voor zich hebben en die nu al denken: misschien wil ik dit leven wel niet.'

De cijfers zijn de eerste resultaten van een grootschalig onderzoek naar het studieklimaat, de gezondheid en het studiesucces van Nederlandse studenten. Uit het onderzoek van Dopmeijer blijkt ook dat bijna negen op de tien studenten 'risicovol' drinkt. Binnenkort verschijnt hierover een vervolgstudie, om de studenten die een hoog risico hebben op een alcoholverslaving te identificeren.

Volgens Van der Dong zitten veel studenten in een spagaat: ze moeten meteen de juiste studiekeuze maken, sneller studeren dan voorheen, een cv opbouwen waarmee je uitsteekt boven de rest én ook nog een succesvol en sociaal bestaan tonen op sociale media zoals Instagram. 'Studeren is bovendien veel duurder geworden. Ik hoor van veel studenten dat ze zich ook zorgen maken over later: ze hebben straks een flinke studieschuld opgebouwd, hoe moeten ze dan een hypotheek krijgen om een huis te kopen?', voegt Van der Dong toe.

Samen met de Hogeschool InHolland, Hogeschool Amsterdam en Universiteit Amsterdam schreef Dopmeijer een actieplan. Doel: het onderwerp bespreekbaar maken, en voorkomen dat studenten te lang met hun problemen rondlopen. Zo zouden studenten jaarlijks psychisch gescreend moeten kunnen worden en moeten docenten zich bewuster worden van het studentenwelzijn. Volgens Dopmeijer vragen veel studenten in een te laat stadium om hulp. 'En de wachtlijst voor de studentenpsychologen is soms vijf tot zes weken.'

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Tammy » 07 apr 2018, 15:51

Volgens Van der Dong zitten veel studenten in een spagaat: ze moeten meteen de juiste studiekeuze maken, sneller studeren dan voorheen, een cv opbouwen waarmee je uitsteekt boven de rest én ook nog een succesvol en sociaal bestaan tonen op sociale media zoals Instagram.
Misschien te simpel gedacht van mij hoor , maar zou die social media daar ook geen aandeel in kunnen hebben ?
In plaats van voldoende slaap en rust te nemen constant op springen als je een berichtje krijgt ?
Ook mobiel op nachtkastje enz.

Ik klink nu echt als een oma, maar was dit vroeger ook zo ?

Ze spreken ook over een generatie van zombies ?
Vind ik nu al als ik ze zie turen op het schermpje.
Maar hee ben oudje uit de vorige eeuw. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Gast1 » 07 apr 2018, 18:03

Tammy schreef:
07 apr 2018, 15:51
Ik klink nu echt als een oma, maar was dit vroeger ook zo ?
Nee, want toen hadden ze nog geen smartphones *1*
Mensen -ook ouwelui- hebben vaak oordopjes in waar geluid uit komt -weet zelfs helemaal niet hoe dat heet- en zo isoleren ze zich dus van Jan en allemaal en van alles.
Ze staren op een paar vierkante decimeter en 'liken' en willen 'geliked' worden.
Via -hoe heet dat ook alweer- plaatsen ze allerlei foto's en iedereen zit op facebook. Feestboek zegt mijn Moeder van bijna 85. :grin:

En al dat doe ik dus niet. Ik 'zit op het forum'.
And that's it. :mrgreen:

Maakt mijn niet uit of ik een fossiel ben, maar een ding is zeker ... ik ben geen zombie en ziehier wat voor woord in dit topic genoemd wordt.
Zombies. De generatie zelfs van de zombies.
Dat is wellicht niet zo goed gekozen.
Ik zou willen zeggen -zoals ik dat zo vaak geschreven heb- 'het tijdperk van de zombies'.
Ziende blind en horende doof.
Gefocust op het digitale speelgoed.
Ach ...

Ik ken zelfs dit tijdperk nog:







Prachtige herinneringen en als kind zorgeloos.
Ik werd geliked door Vader en Moeder, Opa en Oma en broers en zussen en we lazen Suske en Wiske, Asterix en Obelix en kuifje.
We bouwden grond- en boomhutten en als er iets kapot was, was dat een broek of een fietsenband.
Waar Syrië lag was ons een biet en wat er aan de andere kant van de wereld zich afspeelde ...

Ach ......................................................

Gast1

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Gast1 » 07 apr 2018, 18:09

Dit keken op op tv:













Nooit burn-out klachten van gekregen.
Ook niet op school ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Tammy » 07 apr 2018, 18:15

Die zin heb ik niet goed geschreven, zo lijkt het alsof er vroeger ook mobieltjes waren maar dat was natuurlijk niet zo. :mrgreen:
Mooi wat je plaatst Gast1, ik verlang steeds vaker terug naar die tijd.

In anderen kranten word ook over deze burn-out studenten geschreven.
Men heeft het erover dat studenten druk ervaren om een perfect leven op social media te hebben .
Wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Selfies op allerlei plaatsen zo van kijk eens waar ik ben ofzo ?

En de belangrijkste vraag is eigenlijk :

Waarom hebben studenten de indruk dat alles perfect moet zijn ?
Die jongeren volgen een studie, hebben intelligentie neem ik aan.
Waarom dan zo`n raar gedrag ?
Elke generatie zou slimmer moeten worden maar ik zie achteruitgang, waarom is dat ? [think]


Selfie..................taking a lonely. :mrgreen:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Gast1 » 07 apr 2018, 18:16

Effe eten Tammy ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Tammy » 07 apr 2018, 18:21

Smakelijk Gast1 en mooi weer om te zien wat we keken vroeger. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Gast1 » 07 apr 2018, 18:42

Zo, dat was lekker ...
Ah, dank je wel Tammy.

Ja, mooie series net als ietsje later Flipper, Skippy en noem maar op.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Tammy » 08 apr 2018, 09:40

Op tv komt de komende tijd programma`s over jongeren en hun problemen.
Ook over social media.

NPO 3 geeft kijkje achter schone schijn van Instagram.

Depressie en suïcide onder jongeren komt de komende weken volop aan bod op tv en radio - om de Instagramperfectie van context te voorzien.

Het wordt geen luchtige kost, de komende weken op de publieke omroep, als NPO 3 in het teken staat van #TrueSelfie. In de themaweken (bijna zes) wordt aandacht besteed aan psychische problemen bij jongeren.

De wens om dat onderwerp aan te snijden, leefde bij verschillende omroepen, zegt Suzanne Kunzeler, die als netmanager van NPO 3 de taak heeft een jeugdiger publiek aan te spreken.

"Een op de vijftien mensen tussen de 18 en 24 jaar worstelt met depressie, blijkt uit cijfers van het Trimbos-instituut. Dat is best veel. Bovendien is zelfmoord doodsoorzaak nummer één onder jongeren. Nou worden zij natuurlijk minder gekweld door ziektes, maar zo'n cijfer zegt toch iets."

Lees verder op onderstaande link :

https://www.parool.nl/kunst-en-media/np ... ~a4590954/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Gast1 » 08 apr 2018, 09:42

Tammy schreef:
08 apr 2018, 09:40
NPO 3 geeft kijkje achter schone schijn van Instagram.
Ah, dat was de naam ja, Instagram ...

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Einstein01 » 08 apr 2018, 16:09

Burn-0ut klachten zijn indoctrinatie klachten.
Systemen aanleren die niet kloppen, zou er ook een burn-out van krijgen.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom hebben studenten zo vaak burn-out klachten ?

Bericht door Tammy » 08 apr 2018, 16:17

Kan je die indoctrinatie klachten wat uitleggen welke dat precies zijn Einstein01. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie