Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Osiris » 30 mei 2018, 19:14

Determinist schreef:
30 mei 2018, 09:05
Osiris schreef: Heb als eens eerder betoog gehouden over 'gemiddelden' , die altijd maar gehanteerd worden en een zeer vertekend beeld kunnen schetsen van de werkelijkheid.
Als het aan de bovenkant van een samenleving ( een kleine groep ) jaarlijks extreem veel beter gaat en aan de onderkant ( een grotere groep ) jaarlijks een stukje slechter, dan zal het 'gemiddelde' beter aangeven.
Maakt niet uit op welk vlak, maar de extremen aan beide zijden worden alsmaar groter en het gemiddelde verbloemt de immense kloof die tussen beiden ontstaat.
En het maakt me dan geen reet uit welke wetenschapper of filosoof ( meestal onderdeel van de bovenste kleine groep ) die gemiddelden uit zijn hoed tovert.
Het is de verbloemde realiteit....
De cijfers laten verbetering zien vooral aan de onderkant. Meer mensen kunnen lezen/schrijven, minder kindersterfte, minder mensen hebben honger, hogere levensverwachting etc etc

Deze cijfers kunnen niet aan de bovenkant gegenereerd worden omdat deze hogere laag dit allemaal al heeft.

Je zegt dat de extremen groter worden. Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat de onderkant een hoger welbevinden ondergaat.
Geloof er geen zak van.
Misschien dat ze het baseren op het feit dat er minder opstanden en protesten zijn,mensen durven niet meer.
Of gemeten en geanalyseerd tot aan het jaar 2000, de laatste 20 jaar is het i.i.g. hier rap achteruit gegaan ( o.a. door invoering Euro, Brussel en alle crisis maatregelen door Europa heen ).
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Determinist » 30 mei 2018, 19:42

Beste Osiris.
Dat kan je denken. Maar welke cijfers of feiten kan je daarvoor overleggen? Of is het een onderbuik gevoel?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Osiris » 30 mei 2018, 20:27

Determinist schreef:
30 mei 2018, 19:42
Beste Osiris.
Dat kan je denken. Maar welke cijfers of feiten kan je daarvoor overleggen? Of is het een onderbuik gevoel?
Onderbuikgevoel, waar het andere brein zetelt,waar intuitie de boventoon voert.
Zoals eerder gezegd zeggen cijfers en daar op gebaseerde 'feiten' me bar weinig.
CBS en CPB in NL handelen bijvoorbeeld in dienst van de regering en zijn absoluut niet onafhankelijk en o.a. daar komen soortgelijke gemiddelde cijfers dus vandaan,die in mijn ogen gemanipuleerd zijn om rechtse regering van dienst te zijn.
Maar daar zul je het hoogstwaarschijnlijk niet mee eens zijn,omdat jij je weer laat leiden door het brein bovenin,waar ratio ( en dus de cijfers ) overheerst.

Duidelijk verschil van perceptie en interpretatie dus.

So be it, ieder zijn mening :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door univers » 30 mei 2018, 20:35

Onderbuikgevoel, waar het andere brein zetelt,waar intuitie de boventoon voert.
Is niet uit te leggen.
Snap wat je bedoeld.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Osiris » 30 mei 2018, 20:45

Nog even aanvulling,

De eigen persoonlijk beleving van de afgelopen jaren sinds de invoering van de euro en daaropvolgende crisis een aantal jaren geleden, waar jaarlijks een achteruitgang is geconstateerd op financieel vlak,koopkracht,veel harder en meer moeten werken om alles te kunnen bekostigen,steeds vaker schulden moeten maken.
Minder tijd,mogelijkheden en middelen,die daarvoor wel voorhanden waren.
Daardoor ook een fysieke achteruitgang en vaker klachten.
Daardoor is mijn 'welvaartsbeleving' de afgelopen 20 jaar drastisch teruggelopen.

Kom talloze mensen tegen in de sauna ( één van de laatste ontspanningsmogelijkheden,die nog overgebleven is en ik me zeker niet laat afpakken ) wiens beleving uiteenlopen al naar gelang hoogte van inkomens.
Degenen aan de 'onderkant' beleven hetzelfde als ik,degenen die als dagjesmensen aldaar komen met veel hogere inkomens, zijn eerder dezelfde mening als jou ( Determinist) toegedaan.

Daar zit dus ook de crux.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Gast1 » 31 mei 2018, 04:42

Offtopic: [quote=Osiris post_id=324270 time=1527704842 user_id=1330]Onderbuikgevoel, waar het andere brein zetelt, waar intuïtie de boventoon voert.[/quote] [jaja]

Dank je Osiris. Ik kan niet slapen.
Dat heeft te maken met een onderbuikgevoel hetwelk ik vanaf 12 april 2018 al heb.
Uiteindelijk heb ik een beslissing genomen.
Een beslissing waarop mijn advocaat niet enkel zegt dat te begrijpen, maar ook waarvan hij zegt dat ik daar 'zeer waarschijnlijk' juridisch gelijk in heb.
Wanneer het niet van advocaten zelf komt -en in dit geval dus van zijn cliënt- schijnt hun ego daar grote moeite mee te hebben.
Dus heeft hij mij gezegd dat ik mijn beslissing uiteindelijk later ook nog kan nemen.
Ik ben met een onderbuikgevoel opgestaan en nu lees ik jouw zin.
Beiden weten we dat er geen toeval is.

Ik ga 'm vandaag mailen dat hij mijn beslissing ten uitvoering dient te brengen. ;P!
Dan kan ik het daarna loslaten, daar ik het daarna ook niet meer kan beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Determinist » 31 mei 2018, 08:33

Osiris schreef:
30 mei 2018, 20:45
De eigen persoonlijk beleving...
Het gaat bij vooruitgang in menselijk welzijn niet om je persoonlijke beleving.
Allereerst is dit een mondiale meting. Er wordt ook nergens gesuggereerd dat het beter met iedereen gaat, op elke plek en op elk moment.

Uiteraard zijn er mensen die het uitermate slecht hebben. OOk hebben mensen het uitermate goed gehad terwijl anderen dat niet hadden.

Maar menselijk welzijn is te meten en globaal door de jaren heen.


Zullen we een gedanken-expiriment doen?

Stel. Je wordt ergens geboren en daar ga jij je leven voeren.
Je hebt niet de optie om te kiezen waar op Aarde, wie je bent (man/vrouw), wat je intelligentie is (slim, dom), wie je ouders zijn, in welke cultuur je komt, wat je lichamelijke gesteldheid is (ziektes, aangeboren afwijkingen), wat je seksuele geaardheid is (hetero, bi, homo etc)..., of je aantrekkelijk bent of niet.

Het enige wat je mag kiezen is WANNEER je geboren wordt, in welke periode.
En om het af te dammen: je kan kiezen voor nu, 50 jaar terug, 100 jaar terug, 150 jaar terug. In stapjes van 50 jaar.

Wat zegt je onderbuik nu?

Ik weet het zeker. De grootste kans op een leven in welzijn is..... NU

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Osiris » 31 mei 2018, 19:04

Determinist schreef:
31 mei 2018, 08:33
Osiris schreef:
30 mei 2018, 20:45
De eigen persoonlijk beleving...
Het gaat bij vooruitgang in menselijk welzijn niet om je persoonlijke beleving.
Allereerst is dit een mondiale meting. Er wordt ook nergens gesuggereerd dat het beter met iedereen gaat, op elke plek en op elk moment.

Uiteraard zijn er mensen die het uitermate slecht hebben. OOk hebben mensen het uitermate goed gehad terwijl anderen dat niet hadden.

Maar menselijk welzijn is te meten en globaal door de jaren heen.


Zullen we een gedanken-expiriment doen?

Stel. Je wordt ergens geboren en daar ga jij je leven voeren.
Je hebt niet de optie om te kiezen waar op Aarde, wie je bent (man/vrouw), wat je intelligentie is (slim, dom), wie je ouders zijn, in welke cultuur je komt, wat je lichamelijke gesteldheid is (ziektes, aangeboren afwijkingen), wat je seksuele geaardheid is (hetero, bi, homo etc)..., of je aantrekkelijk bent of niet.

Het enige wat je mag kiezen is WANNEER je geboren wordt, in welke periode.
En om het af te dammen: je kan kiezen voor nu, 50 jaar terug, 100 jaar terug, 150 jaar terug. In stapjes van 50 jaar.

Wat zegt je onderbuik nu?

Ik weet het zeker. De grootste kans op een leven in welzijn is..... NU
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Osiris » 31 mei 2018, 19:14

Osiris schreef:
31 mei 2018, 19:04
Determinist schreef:
31 mei 2018, 08:33
Osiris schreef:
30 mei 2018, 20:45
De eigen persoonlijk beleving...
Het gaat bij vooruitgang in menselijk welzijn niet om je persoonlijke beleving.
Allereerst is dit een mondiale meting. Er wordt ook nergens gesuggereerd dat het beter met iedereen gaat, op elke plek en op elk moment.

Uiteraard zijn er mensen die het uitermate slecht hebben. OOk hebben mensen het uitermate goed gehad terwijl anderen dat niet hadden.

Maar menselijk welzijn is te meten en globaal door de jaren heen.


Zullen we een gedanken-expiriment doen?

Stel. Je wordt ergens geboren en daar ga jij je leven voeren.
Je hebt niet de optie om te kiezen waar op Aarde, wie je bent (man/vrouw), wat je intelligentie is (slim, dom), wie je ouders zijn, in welke cultuur je komt, wat je lichamelijke gesteldheid is (ziektes, aangeboren afwijkingen), wat je seksuele geaardheid is (hetero, bi, homo etc)..., of je aantrekkelijk bent of niet.

Het enige wat je mag kiezen is WANNEER je geboren wordt, in welke periode.
En om het af te dammen: je kan kiezen voor nu, 50 jaar terug, 100 jaar terug, 150 jaar terug. In stapjes van 50 jaar.

Wat zegt je onderbuik nu?

Ik weet het zeker. De grootste kans op een leven in welzijn is..... NU
Allereerst geloof ik in reincarnatie en het feit dat je ,voordat je hier terechtkomt,wel degelijk al die keuzes maakt, maar dat terzijde.

Ik geloof dat ik zeker in de tijd van Atlantis had willen leven,voordat deze aan de eigen arrogantie en misbruik van technologie ten onder ging,voordat het patriarchale het overnam.
Daarnaast in de tijd van de Inca's of Maya's voordat de Spaanse conquistadors ook daar weer een einde aan maakten.
Veel meer verbonden met de natuurlijke en kosmische elementen op allerlei vlakken.
Dus zoals eerder gezegd, jij bent van de cijfertjes, kan het niet in HOKJES van 50 jaar stoppen.

Maar aan de andere kant 'weet' ik ; '' Been there done that'.
En daardoor weet mijn onderbuikgevoel dat we in deze huidige tijd NIET de goede kant op gaan.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Gast1 » 31 mei 2018, 19:19

Determinist schreef:
31 mei 2018, 08:33
Ik weet het zeker. De grootste kans op een leven in welzijn is..... NU
En ook ik weet dat zeker -hetwelk ik dan ook al vaker geschreven en waarbij er nog nooit zoveel vrede op Aarde is geweest dan nu-.
Maar ...
Gast1 schreef:
28 mei 2018, 13:59
Je doorziet het niet mijn wetenschappelijke vriend.
... en dat schreef ik al.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Steven Pinker: gaat het beter of slechter?

Bericht door Osiris » 31 mei 2018, 19:35

Btw alle beschavingen komen uiteindelijk terecht in verval,echter wanneer ze lang genoeg bestaan,zullen ze eens in een matriarchale periode terechtkomen,die een halve precessieperiode duurt ( 13.000 jaar ).
En dan zal er pas werkelijk vrijheid,vrede en welzijn voor het collectief plaatsvinden.
De onze zit in die vervalperiode,waar patriarchaal ten einde komt,die competitie, strijd,oorlog,ego,hebzucht,chaos,machtsmisbruik en individualisering teweeg heeft gebracht.

Leef helaas niet zo lang om die verandering,die werkelijk verbetering brengt, mee te kunnen mogen maken :peace:

En voor de rest blijven we allen hier verschillende meningen houden over de topics op dit forum :uhhhm:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie